Bron professional? Lijkt me zeker niet iedere zelfstandige.Hier in het stadium om te liquideren om dan te verhuizen naar een niet EU lidstaat binnen Europa, de wagens, 1e afbetaald, de andere nog met een lopend investeringskrediet, moet ik dus verkopen van de vennootschap naar mijzelf, met factuur. Maar natuurlijk mag ik dan ook 21% BTW gaan ophoesten.
Wel neen. Het zal een legit export worden onder verhuizingsfranchise waarop ik dus geen BTW en douanerechten enz. moet betalen aan het bestemmingsland, en dus ook niet aan onze beste vriend die achter de hoek koekeloert, de Belgische staat want ik exporteer naar mezelf in het buitenland zonder ik nog fiscaal inwoner ben.
Hoera. 2 x langs de kassa passeren als je het kan vermijden is zaaaaaliiiiig. Nu moet ik me alleen nog uitschrijven uit België, volgend jaar dus een laatste keer Belgische taxatie als niet-inwoner
Beste is dit inderdaad privé te doen, maar dan zou de restwaarde best zo laag mogelijk zijn, bv. rond de 500 à 1000 EUR, zodat de vennootschap het grootste deel betaald heeft als zijnde huur, waarbij je dan privé de restwaarde betaald en dus privé eigenaar wordt van het voertuig en niet de vennootschap. Volgens mij moet je dit kunnen onderhandelen met een leasingmaatschappij/bank...
Zou kunnen dat dit wettelijk niet mag en er een minimum % huur en % restwaarde moet zijn... Anders zou het inderdaad zeer makkelijk zijn.
Opgelet met die piste want je wordt dan aanzien als professionele autohandelaar, ook al verkoop je niet dagelijks wagens.
Je MOET dan 2 jaar garantie geven op dat voertuig in geval van verkoop naar een particulier, mag verkort worden naar 1 jaar.
De definitie van 'professional' is helaas IEDERE zelfstandige... Jawel, al opgezocht...
Professional hier wordt bedoelt professionele verkopers/autohandelaar dus iemand met de activiteit handelaars in motorvoertuigen en aanhangwagens op KBO en in het bezit van een Z plaat.

Wat als ik niet thuis ben aangezien ik op kantoor werk en soms remote