Freelancers & Ondernemers

Uw oprichting was gratis?
Ik heb notaris en boekhouder moeten betalen. En de boekhouder raadde mij aan om toch een paar duizend euro als startkapitaal aan te houden.
Met mijn startkapitaal van €2500 heb ik alles betaald. Het is niet niets inderdaad, maar zou het nu niet enorm veel noemen vermits je dat je eerste maand al terugverdiend hebt.

Jouw factuur is in de eerste maand al betaald? En je had geen onkosten die maand?
Bij mij was mijn eerste opdracht factureerbaar per 14 dagen en betaalde de tussenpartij ook binnen de 14 dagen. Maar da's uiteindelijk een tijdelijk gegeven he, je kan uw aankoopfacturen ook gewoon op vervaldatum betalen. Maar bon, de essentie blijft toch dat de eigen inleg en dus uw eigen risico bij de opstart relatief beperkt is? Met pakweg 10 factureerbare dagen heb je uw oprichtingskosten en eerste onkosten gecoverd. Dan kan je toch concluderen dat dat beperkte kosten zijn en dus geen belemmering mag zijn om wel dan niet een vennootschap op te richten?

Dat er tijdelijk (enkele weken) een cashflow probleem kan zijn klopt, maar daar kan je toch op inspelen...

Bij mij was mijn eerste opdracht factureerbaar per 14 dagen en betaalde de tussenpartij ook binnen de 14 dagen. Maar da's uiteindelijk een tijdelijk gegeven he, je kan uw aankoopfacturen ook gewoon op vervaldatum betalen. Maar bon, de essentie blijft toch dat de eigen inleg en dus uw eigen risico bij de opstart relatief beperkt is? Met pakweg 10 factureerbare dagen heb je uw oprichtingskosten en eerste onkosten gecoverd. Dan kan je toch concluderen dat dat beperkte kosten zijn en dus geen belemmering mag zijn om wel dan niet een vennootschap op te richten?

Dat er tijdelijk (enkele weken) een cashflow probleem kan zijn klopt, maar daar kan je toch op inspelen...
Ja, uiteraard kan je daar op inspelen. Maar dan moet je het wel weten en het is leuker om 10K te hebben staan dan 60 dagen zonder inkomende betalingen zitten en wel facturen te betalen hebben. Vanaf je 3 maanden bezig bent speelt dat veel minder, maar voor mij was dat toch een onaangename periode.

Jouw factuur is in de eerste maand al betaald? En je had geen onkosten die maand?
Eerste factuur na 30 dagen betaald, dus 2 maanden sinds start.

Heb een domein en O365 licentie gekocht. Internet/tv ook. Met €2500 kwam ik toe voor al dit + notaris. Boekhouder heeft 3 maanden gewacht vooraleer hij de factuur voor oprichting heeft gestuurd.

Eerste factuur na 30 dagen betaald, dus 2 maanden sinds start.

Heb een domein en O365 licentie gekocht. Internet/tv ook. Met €2500 kwam ik toe voor al dit + notaris. Boekhouder heeft 3 maanden gewacht vooraleer hij de factuur voor oprichting heeft gestuurd.
En dan heb je ook geen loon uitgekeerd. Bijgevolg moest je dus privé 2 maanden zonder loon kunnen rondkomen

Hier iemand ervaring met freelance verpleegkunde?
Ja hier 10j een praktijk onder mijn dak, waar ze met 5 samenwerken.
Sorry voor de vertraging! Ik kwam enkele pagina’s achter…

Meeste inderdaad praktijkafdracht van 10-20%.

Zoals Castil zei zit er wel verschil op verloning. Bedrag van de omzet gaat bij ons tussen de 75k en 100k na afdracht voor een voltijdse.
Meestal is 10% gebruikelijk. Er zijn er die meer vragen, maar 20% is toch wat uitzonderlijk. Door het tekort op de arbeidsmarkt ben je al blij volk te vinden. Een goeie collega laat men niet schieten door 10% extra te vragen en het risico te nemen dat ze elders gaan werken.

Als je eerlijk werkt zit je rond 6000/maand voor 20 dagen te werken. Alles hangt ook af van het “soort” ronde. Heb je 5 zwaar gehandicapten, of een palliatieve, … brengt dit meer op dan gewoon enkele oogdruppels te gaan toedienen.
Geloof me: als je eerlijk bent, en ik kan dit niet genoeg benadrukken, verdien je echt niet goed. Maar velen hebben een verkeerd zicht hierop, omdat een groot deel patiënten te hoog scoort en meer inkomsten onterecht ontvangen. Een toiletje (wassen) wordt vergoed naar gelang de “staat” van de patiënt. Een normaal iemand zoals wij brengt ongeveer 7 a 8 euro op terwijl een forfait c (zwaar zorg behoevend) bijvoorbeeld 50 euro opbrengt. En in welke staat de patiënt is kan je zelf bepalen adhv enkele parameters. Maar iedereen heeft een beetje z’n eigen interpretatie hierin.
Wanneer we vervanging doen voor anderen, en we zien hun scoren vallen we soms van onze stoel…
Een wonde is genezen, maar het doktersbriefje loopt nog een week langer. Een eerlijk iemand zal de zorg stopzetten. Het grootste deel (zeker de oudere generatie) blijft verder aanrekenen zonder langsgaan. Veel is verbeterd door het inscannen van id kaarten. Maar 10% hoeft niet gescand te zijn omdat je altijd techn. problemen kan hebben. Echter wordt hier ook in gefoefeld. Er zijn verpleegkundigen hier in de streek die sommige id kaarten bijhouden. Maffia!

Hier zou het andersom zijn.
Hoofdberoep afbouwen (zelfstandig thuisverpl in praktijk)
--> Eigen praktijk opstarten
--> Freelance om rond te komen
--> minder en minder in de praktijk en freelance
Moeilijk… eigen praktijk opstarten is keihard werken. Je bent altijd de dupe, jij bent diegene die snachts moet opstaan als je telefoon gaat, stress hebt bij kalmere periodes, ….
En dit combineren met werken in andere praktijk lijkt me moeilijk.
Ik kan het enkel afraden.
Hier meer dan 2jaar 7 op 7 gewerkt om te komen op het punt nu. Reken op 1 jaar tegen dat je een volle ronde hebt.

Het slimst is gewoon een goeie praktijk zoeken, en flink 10% afgeven 😉 geloof me

Da's een goeie 3.000 EUR, na een week factureerbaar werk heb je dat toch al terugverdiend?
Zo werkt het voor iedere zelfstandige. Je vraagt een btw nummer aan als tuinaannemer, dakwerker, bakker, frituur, schoenmaker, fiets hersteller, … en iedereen draait sowieso €3000 omzet de eerste week. Als dat waar zou zijn, dan waren er geen arbeiders en bedienden meer hoor.

Als ik het goed begrijp, beginnen de leuke jaren van een vennootschap pas na 3 / 5 jaar dus het even opstarten en als het dan niet lukt afsluiten na een jaar klopt niet. Dan moet je een eenmanszaak starten. €150 en je kan volgende week beginnen.

Misschien wordt het eens tijd om freelancers en zelfstandigen te splitsen in een ander topic want aan marketing alleen al kan je makkelijk €1000 per maand geven. Goede sales of gewoon al personeel kost bakken geld. Een freelancer denkt gewoon aan zijn dagtarief. Echt een groot verschil. Hier in het centrum zie je genoeg pop-up zaken die 6 maanden later niet meer bestaan. Wat bewijst dat het allemaal niet zo simpel is.

Laatst bewerkt:
Ja hier 10j een praktijk onder mijn dak, waar ze met 5 samenwerken.
Sorry voor de vertraging! Ik kwam enkele pagina’s achter…

Meestal is 10% gebruikelijk. Er zijn er die meer vragen, maar 20% is toch wat uitzonderlijk. Door het tekort op de arbeidsmarkt ben je al blij volk te vinden. Een goeie collega laat men niet schieten door 10% extra te vragen en het risico te nemen dat ze elders gaan werken.

Als je eerlijk werkt zit je rond 6000/maand voor 20 dagen te werken. Alles hangt ook af van het “soort” ronde. Heb je 5 zwaar gehandicapten, of een palliatieve, … brengt dit meer op dan gewoon enkele oogdruppels te gaan toedienen.
Geloof me: als je eerlijk bent, en ik kan dit niet genoeg benadrukken, verdien je echt niet goed. Maar velen hebben een verkeerd zicht hierop, omdat een groot deel patiënten te hoog scoort en meer inkomsten onterecht ontvangen. Een toiletje (wassen) wordt vergoed naar gelang de “staat” van de patiënt. Een normaal iemand zoals wij brengt ongeveer 7 a 8 euro op terwijl een forfait c (zwaar zorg behoevend) bijvoorbeeld 50 euro opbrengt. En in welke staat de patiënt is kan je zelf bepalen adhv enkele parameters. Maar iedereen heeft een beetje z’n eigen interpretatie hierin.
Wanneer we vervanging doen voor anderen, en we zien hun scoren vallen we soms van onze stoel…
Een wonde is genezen, maar het doktersbriefje loopt nog een week langer. Een eerlijk iemand zal de zorg stopzetten. Het grootste deel (zeker de oudere generatie) blijft verder aanrekenen zonder langsgaan. Veel is verbeterd door het inscannen van id kaarten. Maar 10% hoeft niet gescand te zijn omdat je altijd techn. problemen kan hebben. Echter wordt hier ook in gefoefeld. Er zijn verpleegkundigen hier in de streek die sommige id kaarten bijhouden. Maffia!

Moeilijk… eigen praktijk opstarten is keihard werken. Je bent altijd de dupe, jij bent diegene die snachts moet opstaan als je telefoon gaat, stress hebt bij kalmere periodes, ….
En dit combineren met werken in andere praktijk lijkt me moeilijk.
Ik kan het enkel afraden.
Hier meer dan 2jaar 7 op 7 gewerkt om te komen op het punt nu. Reken op 1 jaar tegen dat je een volle ronde hebt.

Het slimst is gewoon een goeie praktijk zoeken, en flink 10% afgeven 😉 geloof me
Bedoeling is om toch een zaak op te starten.
Hard werken 7op7 gaat idd moeten gebeuren. Maar dat hebben we er nog voor over. Best zou zijn pas binnen 3 jaar. Maar ja..

Zo werkt het voor iedere zelfstandige. Je vraagt een btw nummer aan als tuinaannemer, dakwerker, bakker, frituur, schoenmaker, fiets hersteller, … en iedereen draait sowieso €3000 omzet de eerste week. Als dat waar zou zijn, dan waren er geen arbeiders en bedienden meer hoor.

Als ik het goed begrijp, beginnen de leuke jaren van een vennootschap pas na 3 / 5 jaar dus het even opstarten en als het dan niet lukt afsluiten na een jaar klopt niet. Dan moet je een eenmanszaak starten. €150 en je kan volgende week beginnen.

Misschien wordt het eens tijd om freelancers en zelfstandigen te splitsen in een ander topic want aan marketing alleen al kan je makkelijk €1000 per maand geven. Goede sales of gewoon al personeel kost bakken geld. Een freelancer denkt gewoon aan zijn dagtarief. Echt een groot verschil. Hier in het centrum zie je genoeg pop-up zaken die 6 maanden later niet meer bestaan. Wat bewijst dat het allemaal niet zo simpel is.
Hier op het forum zit je natuurlijk wel met 95% van die profielen die denken in dagtarief natuurlijk. Ik geef u wel volledig gelijk qua freelance vs. zelfstandigen. Als ik soms hier lees over de user met zijn car wrapping: Investeringen, een loods, reclame, etc. Dat is een andere business en een heel andere definitie van zelfstandigheid dan ik, die maandelijks mijn simpel verkoopfactuurke opmaak op basis van een fulltime werkschema.

En dan heb je mensen zoals ik die gisteren om 6u opstaan, om 7u vertrekken om dan 2u30 in het verkeer tussen de kust en Brussel te rijden, kort & ongewild in een kijkfile een reanimatie te zien krijgen van een verkeersongeval slachtoffer in de andere richting. 2u30. 1u meer dan normaal... Om dan de dag te eindigen rond middernacht en de volgende dag pas terug thuis zijn om 1u15. KAPOT.

Hier op het forum zit je natuurlijk wel met 95% van die profielen die denken in dagtarief natuurlijk. Ik geef u wel volledig gelijk qua freelance vs. zelfstandigen. Als ik soms hier lees over de user met zijn car wrapping: Investeringen, een loods, reclame, etc. Dat is een andere business en een heel andere definitie van zelfstandigheid dan ik, die maandelijks mijn simpel verkoopfactuurke opmaak op basis van een fulltime werkschema.
Inderdaad.
Vriendin van mij heeft met haar man een slotenmakersbedrijf. Overgenomen van haar ouders.
Goed draaiende zaak, 10 werknemers, maar er kruipen verdorie veel uren in!
Iedere dag van 8u tot 18u winkel doen, zaterdag tot 13u. Eigenlijk geen sluitingsdag. 's Zondags nog offertes maken en administratie in orde brengen.
Ik denk dat de meeste IT zelfstandigen heel wat meer binnen brengen per gewerkt uur. (zelfs inclusief reistijd)

Hebben eigenlijk nooit zomervakantie genomen, "want de winkel moest open blijven", of "wie leidt anders alles in goede banen als wij weg zijn?"
Nu, dat lijkt me dan ook eerder een persoonlijke keuze.
Ik zie de bakker en slager in het dorp toch ook meerdere keren per jaar 1 a 3 weken dicht doen om verlof te nemen. Hun voorgangers deden dat niet. Prioriteiten stellen.

Inderdaad.
Vriendin van mij heeft met haar man een slotenmakersbedrijf. Overgenomen van haar ouders.
Iedere dag van 8u tot 18u winkel doen, zaterdag tot 13u. Eigenlijk geen sluitingsdag. 's Zondags nog offertes maken en administratie in orde brengen.
Ik denk dat de meeste IT zelfstandigen heel wat meer binnen brengen per gewerkt uur. (zelfs inclusief reistijd)

Hebben eigenlijk nooit zomervakantie genomen, "want de winkel moest open blijven", of "wie leidt anders alles in goede banen als wij weg zijn?"
Ik zie de bakker en slager in het dorp toch ook meerdere keren per jaar 1 a 3 weken dicht doen om verlof te nemen. Hun voorgangers deden dat niet. Prioriteiten stellen.
Natuurlijk is dat zo. Een gemiddelde elektricien (ook al een goed-verdienende zelfstandige) factureert een pak minder dan een IT-er die gewoon 9-5 jaarcontracten krijgt.
Andersom heb je zelfstandigen met veel grotere vennootschappen die natuurlijk veel meer verdienen met minder werk. Maar zo zullen er hier op het forum maar een paar zitten.

Geen mogelijkheid tot dichter werken? Of was dit meer een uitzonderlijke dag?
Ik heb klanten over heel België tot in Luik en enkele in 't noorden van Frankrijk. En ook in Rwanda, Burundi & Madagascar, maar dat is een ander verhaal, daar ga ik ook quasi niet meer naartoe behalve voor de initiële installatie/opstartfase. Daar deed ik vooral installaties van bedrade & draadloze netwerken/toegangscontrole/tijdsklok/camerabewaking, maar de lokale partners doen het nu verder, dus geen 4 x per jaar meer met Brussels Airlines naar Kigali & Bujumbura meer 🥲 dat was economisch niet meer interessant voor de lokale partner en klanten die m'n tickets natuurlijk telkens betaalden. Waren wel leuke tijden.

Gisteren was 't een wijziging & uitbreiding van een netwerk in een medisch centrum n.a.v. een renovatie. Een mooie opportuniteit, dus niet laten liggen ondanks de afstand van +/- 120 km en in normale tijden buiten het viaduct van Vilvoorde, 1u30 rijden.

Ik zie de bakker en slager in het dorp toch ook meerdere keren per jaar 1 a 3 weken dicht doen om verlof te nemen. Hun voorgangers deden dat niet.

Er kruipen zeker veel uren in, mocht de overheid de administratieve last kunnen verlagen, en ook alles vereenvoudigen zou het ook veel efficiënter lopen en kan ik meer tijd spenderen in andere taken of meer bij m'n familie zijn.

Als men ziet wat er allemaal niet of deels fiscaal aftrekbaar is zou de overheid in feite m'n uren voor hun administratieve lasten maar moeten 'vergoeden', of een forfait voorstellen naargelang de grootte van een bedrijf die fiscaal afgetrokken kan worden.
Dat zijn allemaal 'verloren' uren die niet in het echte werk kunnen gestoken worden...

Afin, uw vriendin zou beter eens zien naar collectieve sluiting/vakantie, permanentie tijdens het verlof enz... Doen ze dat in de kalmere periodes, kunnen ze eindelijk eens gaan genieten van vakantie... Ofwel meer vertrouwen op personeel tijdens hun verlof... Hun personeel gaat toch ook in verlof...?

Prioriteiten stellen.
Prioriteiten stellen, inderdaad, sommige bakkers communiceren dan ook met hun collega's zodat ze niet samen op verlof gaan, zodat er in de buurt altijd wel ene open is, om zo hun clienteel niet te dwarsbomen. Zo doen dokterspraktijken dit ook, net als apotheken (soms).

Toen ik 4-6 man personeel hadden sloten we collectief voor de kerstvakantie 1 à 2 weken, en tijdens de zomervakantie ook nog eens 2 weken, er was wel permanentie voor noodgevallen, het waren ook periodes om de overuren te recupereren, want die liepen soms op.

Natuurlijk is dat zo. Een gemiddelde elektricien (ook al een goed-verdienende zelfstandige) factureert een pak minder dan een IT-er die gewoon 9-5 jaarcontracten krijgt.
Andersom heb je zelfstandigen met veel grotere vennootschappen die natuurlijk veel meer verdienen met minder werk. Maar zo zullen er hier op het forum maar een paar zitten.
Zelf doe ik zowat 50% technisch fysiek 'handwerk' en 50% achter m'n PC op kantoor of laptop bij klanten, of toch sinds ik ervoor koos om niet meer met personeel te werken.

En dat technische werk begint wat door te wegen, daarom kies ik om voor bepaalde projecten met onderaannemers - elektriciens te werken voor. Zij doen dan het zwaardere werk, die ze ook graag doen en ik minder, en ik het makkelijkere.
M'n uurtarief is per persoon/tech, en dus hetzelfde voor de klant, op hetgeen de onderaannemer aanrekent neem ik dus een marge, soms zelfs x 2 of x 3 op de onderaannemer z'n uurtarief, die ik doorreken naar de eindklant.

Mocht ik personeel hebben zou dat op een bruto uurloon snel x 5 of x 8 zijn, om er iets aan over te houden...

Weet iemand hoe lang het duurt eer je een btw nummer ontvangt na het inschrijven als zelfstandige in bijberoep? Van Xerius een bewijs gekregen van aanvraag aan btw controlekantoor. Hoe lang duurt dit proces?

Zijn er ergens kosten verbonden aan opzeggen van internet/telefonie abonnement als zelfstandige? Er is daar heel wat consumentenbescherming rond tegenwoordig, maar gelden die ook voor zelfstandigen?
Ik zit nu bij Orange en ik vind zo nergens op de site iets terug van kosten daaromtrent.

Terug
Bovenaan