Freelancers & Ondernemers

Ik had een abonnement bij Telenet als eenmanszaak, iets meer dan €100 per maand. Ik meld dat dat btw nummer niet meer bestaat en dat alles moet omgezet worden naar particulier. Zelfde adres. Zelfde abonnement.

Nieuwe facturen komen nu altijd binnen op €68 😁

Zijn er ergens kosten verbonden aan opzeggen van internet/telefonie abonnement als zelfstandige? Er is daar heel wat consumentenbescherming rond tegenwoordig, maar gelden die ook voor zelfstandigen?
Ik zit nu bij Orange en ik vind zo nergens op de site iets terug van kosten daaromtrent.
Staat meestal op de factuur. De meeste hanteren dezelfde opzegtermijnen als voor particulieren. Enkel als je enterprise gaat met 200+ personeel hanteren ze natuurlijk andere tarieven maar ook langere contracttermijnen.

Wat betalen jullie eigenlijk voor een hospitalisatieverzekering per maand? Zitten nu op 160 eur per maand (2 volwassenen en 1 kind) en vind dat toch pittig.

Wat betalen jullie eigenlijk voor een hospitalisatieverzekering per maand? Zitten nu op 160 eur per maand (2 volwassenen en 1 kind) en vind dat toch pittig.
Hangt van zoveel factoren af (soort dekking, leeftijd, voorhistorie, medische toestand, etc...).

Hier misschien eens kijken.

DKV is jaren de referentie geweest, maar dat is gepasseerd. Ik heb sinds een tijdje Alan Diamond+. Vroeger was dat enkel beschikbaar voor bedrijven met meerdere werknemers, maar sinds dit jaar kan je er ook als eenpersoonsvennootschap terecht.

261 voor 2 volwassenen, en 2 kinderen bij DKV. Leeftijd zal ook wel een rol spelen, hoe dichter bij pensioenleeftijd, hoe meer risico he.
48j hier.

DKV is jaren de referentie geweest, maar dat is gepasseerd. Ik heb sinds een tijdje Alan Diamond+. Vroeger was dat enkel beschikbaar voor bedrijven met meerdere werknemers, maar sinds dit jaar kan je er ook als eenpersoonsvennootschap terecht.
Heb je een link toevallig? Ik vind niets over Alan Diamond+

Hier voor 1 pers DKV 75/maand incl. tandzorg. Wel betaald via de vennootschap
Hier ook zoiets. En moet zeggen, ik heb via die ambulante zorg mijn premie er al dubbel en dik uitgehaald. Elk kleine opleg die rest na tussenkomst CM dien ik in, heb al een 1600€ teruggetrokken van mijn ambulante zorg (extra tussenkomst bril/gynaecoloog/bloedonderzoeken/prenatale kine etc).

Mijn vriend betaalt voor dezelfde formule maar een klein 300€, die zijn ouders hebben via hun zaak ooit iets vastgeklikt waardoor die een oude voordelige polis heeft.

Hoe zit dat eigenlijk met telenet, kan ik somehow een factuur krijgen (dus btw inbrengen) met een consumenten abbo? want god weet waarom dat 30 euro meer moet kosten voor dezelfde slechte service 🤡
Hoezo 30 euro?

Een internet abo voor zelfstandingen is ongeveer 60 euro excl btw per maand voor onbeperkte data en 500Mbps (het 1 na goedkoopste abo). Particuliere tegenhanger is ongeveer 52 euro excl btw per maand voor onbeperkte data en 300Mbps.

Mensen hier die een alarmsysteem op vennootschap hebben gekocht?
Stel me de vraag of zoiets volledig te rechtvaardigen valt als professionele aankoop, aangezien het over installatie thuis gaat.
Alles wat waardevol is, ligt in mijn bureau. Desondanks bescherm je voor het overgrote deel de privé-woning mee.
Is dat dan maar beperkt in te brengen? Zijn dat verworpen uitgaven als je het toch via de vennootschap aankoopt?

Hier zit het er volledig in. (of het correct is en of ze er nog kunnen over vallen kan ik niet zeggen, is wel al van 2020)
Langs de andere kant kan je niet je zakelijke gedeelte beschermen zonder de centrale/installatie/etc
Dus het is maar hoe je het bekijkt of je het eigenlijk grotendeels voor je prive of grotendeels voor je werk plaatst.
In die zin dat je het plaatst voor je werkgedeelte en het is goed meegenomen dat het huis gedeelte ook beveiligd is, maar dat je anders het huis niet zou beveiligen.

Mensen hier die een alarmsysteem op vennootschap hebben gekocht?
Stel me de vraag of zoiets volledig te rechtvaardigen valt als professionele aankoop, aangezien het over installatie thuis gaat.
Alles wat waardevol is, ligt in mijn bureau. Desondanks bescherm je voor het overgrote deel de privé-woning mee.
Is dat dan maar beperkt in te brengen? Zijn dat verworpen uitgaven als je het toch via de vennootschap aankoopt?

Common sense gebruiken zou ik zeggen.

Als je IT-consultant met één dure laptop met een bureaustoel/tafel en daardoor heel je huis beveiligd, dan zou ik toch een deel verwerpen.
Ben je een aannemer met een camionnette en garage vol met duur werktuig, dan kan je al wel meer argumenteren daarvoor om het volledig in kosten te steken.

Ik zie 50% verworpen in een rechtszaak bij een gemengd huis kapsalon/woning maar weinig uitleg in de rechtszaak.

Maar ik heb geen account hiervoor :p

Deze zal ook interessant zijn maar zal specifiek over de "investeringsaftrek" gaan. Ik herinner mij alleszins geen investeringsaftrek indien de factuur niet 100% professionneel is.

Laatst bewerkt:
Common sense gebruiken zou ik zeggen.

Als je IT-consultant met één dure laptop met een bureaustoel/tafel en daardoor heel je huis beveiligd, dan zou ik toch een deel verwerpen.
Ben je een aannemer met een camionnette en garage vol met duur werktuig, dan kan je al wel meer argumenteren daarvoor om het volledig in kosten te steken.

Ik zie 50% verworpen in een rechtszaak bij een gemengd huis kapsalon/woning maar weinig uitleg in de rechtszaak.

Maar ik heb geen account hiervoor :p
Makes sense either way. Je kan heel veel argumenteren dat je enkel en alleen de spullen die je professioneel hebt aangekocht wil beschermen, maar dan nog geniet je van de "voordelen" privé.
Zou ook denken dat je dat voor een beperkt % maar kan inbrengen en de rest verworpen wordt

Terug
Bovenaan