Freelancers & Ondernemers

Tenzij je kan aantonen dat je een apart abonnement hebt privé, zal dat nooit aanvaard worden.
Internet en telefonie kan 100% ingebracht worden. Ik vermoed dat Soeplepel een vennootschap heeft, die krijgt dan gewoon een VAA aangerekend voor zijn privéverbruik, ligt standaard vast op 60€ per jaar.
Eventueel stuk digitale TV wordt op rekening courant geboekt.

Bij een natuurlijk persoon eenmanszaak wordt er wel een split gemaakt.

Je eerste factuur gaat pas op het einde van je gewerkte maand uit en de meeste (tussen)partijen betalen pas na 30 dagen. Waardoor je zeker 2 maanden moet wachten op je eerste geld.

En 2 maand geen geld verdienen.

Al een weekje geleden maar toch nog even reageren: kunnen jullie die 2 maand uitleggen? Je zit toch maar met een gat van 1 maand?
Als werknemer word je op het einde van de maand betaald. Als zelfstandige factureer je op dat moment, maar moet je inderdaad een maand wachten voor betaling.

Dus stel je maakt de overstap. Je werkt tot en met 31 december en wordt dan ook een laatste keer uitbetaald als werknemer. In januari ben je aan de slag als zelfstandige. Je factureert eind januari, je krijgt je geld eind februari.

Je hebt dus 30 dagen moeten wachten op je eerste geld, en je verdient cashflowgewijs 1 maand geen geld (de maand januari). Dus slechts 1 maand te overbruggen he?

Al een weekje geleden maar toch nog even reageren: kunnen jullie die 2 maand uitleggen? Je zit toch maar met een gat van 1 maand?
Als werknemer word je op het einde van de maand betaald. Als zelfstandige factureer je op dat moment, maar moet je inderdaad een maand wachten voor betaling.

Dus stel je maakt de overstap. Je werkt tot en met 31 december en wordt dan ook een laatste keer uitbetaald als werknemer. In januari ben je aan de slag als zelfstandige. Je factureert eind januari, je krijgt je geld eind februari.

Je hebt dus 30 dagen moeten wachten op je eerste geld, en je verdient cashflowgewijs 1 maand geen geld (de maand januari). Dus slechts 1 maand te overbruggen he?
2 maand in de vennootschap terwijl je op voorhand al kosten gemaakt hebt in de vennootschap (voorschot wagen/leasing wagen/brandstofkosten/aankoop laptop/notaris en boekhouder voor de opstart/kosten KBO en activatie BTW etc). Je mag toch snel rekenen dat je 10k op voorhand moet kunnen leggen in een split van inbreng en rekening courant.

2 maand in de vennootschap terwijl je op voorhand al kosten gemaakt hebt in de vennootschap (voorschot wagen/leasing wagen/brandstofkosten/aankoop laptop/notaris en boekhouder voor de opstart/kosten KBO en activatie BTW etc). Je mag toch snel rekenen dat je 10k op voorhand moet kunnen leggen in een split van inbreng en rekening courant.

Ik heb het niet over de opstartkost, maar even puur over het gat in inkomsten. Dat je even via R/C moet werken omdat de vennootschap zelf 2 maand zonder geld draait vind ik minder een issue - je hebt effectief nog geld verdiend aan het einde van je laatste maand als werknemer. Wat doorgaans ook een stevige maand is denk ik, wegens ook uitbetaling vakantiegeld bij uitdienst?

Opstartkosten zijn er uiteraard wel. Kan je wel enigszins terugbrengen door geen voorschot op de wagen te onderhandelen. Ik heb nu 2 wagens als zelfstandige gekocht, beiden zonder voorschot. Als startende IT freelancer kan je nodige potje wel onder de 5K blijven schat ik zo.

Maar je moet eind januari en eind februari uw loon uitkeren (om pakweg lening te betalen) zonder dat er op die moment al inkomsten in de vennootschap zijn. Daarnaast ook al 2 maanden factuur voor auto etc.
Dus uw cashflow is 2 maand (serieus) negatief.

Klopt inderdaad, maar er zit dus wel 2 maand tussen inkomen ontvangen maar de helft van die periode overbrug je met je laatste loon natuurlijk.

En als je begin van het jaar stopt zal jou laatste loon dubbel zijn want je krijg je betaald verlof van dat jaar uitbetaald.

Zoals hier al aangehaald heb ik ook wel bovenop het startkapitaal (€2.5k) ongeveer 7k nog geleend aan de zaak via R/C. Voorschot wagen, verzekering, sociale bijdrage en de eerste keer BTW betalen was ongeveer dat bedrag. Er was nu eenmaal nog geen geld wanneer deze facturen betaald moesten worden.

Maar je moet eind januari en eind februari uw loon uitkeren (om pakweg lening te betalen) zonder dat er op die moment al inkomsten in de vennootschap zijn. Daarnaast ook al 2 maanden factuur voor auto etc.
Dus uw cashflow is 2 maand (serieus) negatief.
Ik heb mijzelf geen loon uitgekeerd (beetje onnozel dat voor te schieten om uzelf uit te betalen). Mijn eerste loon was een dubbel loon gewoon wanneer de eerste factuur betaald geweest is.

Ik reken als zelfstandige nu ook wel in dagen gewerkt en niet meer in maanden gewerkt. En voor de eerste dag van de maand is dat pas 2m later dat die uitbetaald wordt.
En idd die voorschot voor de auto was al direct een serieuze lening die ik aan de vennootschap mocht voorschieten. Daar deed al mijn vakantiegeld weinig aan.
De banken zeiden mij ook dat voor een starter bijna altijd wel een voorschot gevraagd wordt.

Ik heb mijzelf geen loon uitgekeerd (beetje onnozel dat voor te schieten om uzelf uit te betalen). Mijn eerste loon was een dubbel loon gewoon wanneer de eerste factuur betaald geweest is.
Ja, ondertussen (geen startkapitaal meer nodig) is dat natuurlijk al wat anders. Maar mijn eerste maanden zag ik die 18000€ vooral snel verdwijnen en niet meer aangroeien (maakt ook niet uit, was volledig ingecalculeerd). Maar je moet wel ff doorrekenen wat je allemaal in die eerste maanden koopt en wat niet.
Ik reken als zelfstandige nu ook wel in dagen gewerkt en niet meer in maanden gewerkt. En voor de eerste dag van de maand is dat pas 2m later dat die uitbetaald wordt.
En idd die voorschot voor de auto was al direct een serieuze lening die ik aan de vennootschap mocht voorschieten. Daar deed al mijn vakantiegeld weinig aan.
De banken zeiden mij ook dat voor een starter bijna altijd wel een voorschot gevraagd wordt.
Of persoonlijk borg staan, dat is meestal ook wel een optie.

Ik heb dat kunnen drukken tot €2k bij bestelling en de rest van het voorschot een maand voor levering. Dan was ik al 4 maanden bezig wanneer ik de rest moest betalen.

Ik heb het niet over de opstartkost, maar even puur over het gat in inkomsten. Dat je even via R/C moet werken omdat de vennootschap zelf 2 maand zonder geld draait vind ik minder een issue - je hebt effectief nog geld verdiend aan het einde van je laatste maand als werknemer. Wat doorgaans ook een stevige maand is denk ik, wegens ook uitbetaling vakantiegeld bij uitdienst?

Opstartkosten zijn er uiteraard wel. Kan je wel enigszins terugbrengen door geen voorschot op de wagen te onderhandelen. Ik heb nu 2 wagens als zelfstandige gekocht, beiden zonder voorschot. Als startende IT freelancer kan je nodige potje wel onder de 5K blijven schat ik zo.
Als accountant moet je het financieel plan aftekenen voor dat naar de notaris gaat voor de oprichting. Die accountant kan mede aansprakelijk gesteld worden moest blijken dat die vennootschap toch de eerste 3 jaar overkop gaat door te weinig liquide middelen. Daarom gaat die vrijwel altijd bewijs vragen van de voorgeschoten liquide middelen. Wij rekenen vrijwel standaard met een 10k in totaliteit (gesplitst over inbreng en rc).

Voorschot wagen hangt af van leasingmaatschappij. Bij BMW weet ik dat ze nooit afwijken van minimum 5% voorschot.
Velen hebben per direct een wagen nodig omdat ze ervoor een bedrijfswagen van hun werkgever hadden, ze nemen dan een stockwagen waarvoor het voorschot onmiddellijk er moet liggen.

Voor uw privéloon kan je inderdaad teren op de uitbetaling van uw werkgever. En dat raad ik ook aan, neem die 2-3 maand geen loon op uit uw vennootschap, je gaat een gat in de lucht springen bij uw aangifte personenbelasting, feit dat je 2-3 maand overbrugt met die uitbetaling voel je bij uw afrekening in de personenbelasting.

Iemand ervaring met bestellen via aliexpress? Kan je daar makkelijk bestellen met verlegging van btw? En levert het bij de douane geen problemen op?

Iemand ervaring met bestellen via aliexpress? Kan je daar makkelijk bestellen met verlegging van btw? En levert het bij de douane geen problemen op?
mijn bestelling is al eens tegengehouden bij de douane, ik kreeg een brief hierover en zou pas mijn zending krijgen na het betalen van een fee

Terug
Bovenaan