Geen mogelijkheid tot dichter werken? Of was dit meer een uitzonderlijke dag?
Ik heb klanten over heel België tot in Luik en enkele in 't noorden van Frankrijk. En ook in Rwanda, Burundi & Madagascar, maar dat is een ander verhaal, daar ga ik ook quasi niet meer naartoe behalve voor de initiële installatie/opstartfase. Daar deed ik vooral installaties van bedrade & draadloze netwerken/toegangscontrole/tijdsklok/camerabewaking, maar de lokale partners doen het nu verder, dus geen 4 x per jaar meer met Brussels Airlines naar Kigali & Bujumbura meer

dat was economisch niet meer interessant voor de lokale partner en klanten die m'n tickets natuurlijk telkens betaalden. Waren wel leuke tijden.
Gisteren was 't een wijziging & uitbreiding van een netwerk in een medisch centrum n.a.v. een renovatie. Een mooie opportuniteit, dus niet laten liggen ondanks de afstand van +/- 120 km en in normale tijden buiten het viaduct van Vilvoorde, 1u30 rijden.
Goed draaiende zaak, 10 werknemers, maar er kruipen verdorie veel uren in!
Iedere dag van 8u tot 18u winkel doen, zaterdag tot 13u. Eigenlijk geen sluitingsdag. 's Zondags nog offertes maken en administratie in orde brengen.
Ik denk dat de meeste IT zelfstandigen heel wat meer binnen brengen per gewerkt uur. (zelfs inclusief reistijd)
Hebben eigenlijk nooit zomervakantie genomen, "want de winkel moest open blijven", of "wie leidt anders alles in goede banen als wij weg zijn?"
Nu, dat lijkt me dan ook eerder een persoonlijke keuze.
Ik zie de bakker en slager in het dorp toch ook meerdere keren per jaar 1 a 3 weken dicht doen om verlof te nemen. Hun voorgangers deden dat niet.
Er kruipen zeker veel uren in, mocht de overheid de administratieve last kunnen verlagen, en ook alles vereenvoudigen zou het ook veel efficiënter lopen en kan ik meer tijd spenderen in andere taken of meer bij m'n familie zijn.
Als men ziet wat er allemaal niet of deels fiscaal aftrekbaar is zou de overheid in feite m'n uren voor hun administratieve lasten maar moeten 'vergoeden', of een forfait voorstellen naargelang de grootte van een bedrijf die fiscaal afgetrokken kan worden.
Dat zijn allemaal 'verloren' uren die niet in het echte werk kunnen gestoken worden...
Afin, uw vriendin zou beter eens zien naar collectieve sluiting/vakantie, permanentie tijdens het verlof enz... Doen ze dat in de kalmere periodes, kunnen ze eindelijk eens gaan genieten van vakantie... Ofwel meer vertrouwen op personeel tijdens hun verlof... Hun personeel gaat toch ook in verlof...?
Prioriteiten stellen, inderdaad, sommige bakkers communiceren dan ook met hun collega's zodat ze niet samen op verlof gaan, zodat er in de buurt altijd wel ene open is, om zo hun clienteel niet te dwarsbomen. Zo doen dokterspraktijken dit ook, net als apotheken (soms).
Toen ik 4-6 man personeel hadden sloten we collectief voor de kerstvakantie 1 à 2 weken, en tijdens de zomervakantie ook nog eens 2 weken, er was wel permanentie voor noodgevallen, het waren ook periodes om de overuren te recupereren, want die liepen soms op.
Natuurlijk is dat zo. Een gemiddelde elektricien (ook al een goed-verdienende zelfstandige) factureert een pak minder dan een IT-er die gewoon 9-5 jaarcontracten krijgt.
Andersom heb je zelfstandigen met veel grotere vennootschappen die natuurlijk veel meer verdienen met minder werk. Maar zo zullen er hier op het forum maar een paar zitten.
Zelf doe ik zowat 50% technisch fysiek 'handwerk' en 50% achter m'n PC op kantoor of laptop bij klanten, of toch sinds ik ervoor koos om niet meer met personeel te werken.
En dat technische werk begint wat door te wegen, daarom kies ik om voor bepaalde projecten met onderaannemers - elektriciens te werken voor. Zij doen dan het zwaardere werk, die ze ook graag doen en ik minder, en ik het makkelijkere.
M'n uurtarief is per persoon/tech, en dus hetzelfde voor de klant, op hetgeen de onderaannemer aanrekent neem ik dus een marge, soms zelfs x 2 of x 3 op de onderaannemer z'n uurtarief, die ik doorreken naar de eindklant.
Mocht ik personeel hebben zou dat op een bruto uurloon snel x 5 of x 8 zijn, om er iets aan over te houden...