En zolang uw cashflow (huurinkomsten - kosten - intrest) positief is, is het eigenlijk een gratis lening (geldt voor elk soort lening natuurlijk).
Vooral goed om cash uit een vennootschap te halen
als je cash teveel hebt. Als je er enkel genoeg hebt om een bezoldiging uit te halen is het natuurlijk een ander verhaal. Kruimels in een IPT gaan steken heeft geen nut gezien het weggevreten wordt aan hoge kosten.
Hier eens snel een simpele simulatie gemaakt zonder rekening te houden met alle variabelen zoals de kosten, en dus een redelijk overdreven verloning, maar ook winst % en eigen inbreng is misschien niet marktconform. Het intrestpercentage van het krediet is wellicht ook te laag, ik zie sommige banken aan 6,20% van 1 tot 20 jaar.
De eigen inbreng is natuurlijk redelijk hoog voor een starter tenzij je een erfenis kreeg, anders moest ik het bulletkrediet verlagen en meer in de hypotheek steken.
Een andere optie is ook een
langer bulletkrediet, men kan bij NN bv. tot 45 jaar gaan, al zal dat eerder een uitzondering zijn... Maar heeft dit dan wel nut aan 6,20% terwijl een hypotheek veel lager is?
Alles hangt af van ieder z'n situatie natuurlijk, dit voorbeeld is vermoed ik wat overdreven voor de gemiddelde freelancer en eerder goed voor een goed draaiend bedrijf die enkele miljoenen omzet doet. Ik kan me bv. moeilijk inbeelden op m'n eentje 80 tot 100K jaarlijks uit de vennootschap te halen. De andere lopende (vaste) kosten (voordelen) moeten nl. ook betaald worden zoals (wagen(s), maaltijdcheques,...).
Je moet dus al zeer goed presteren en blijven presteren om jaarlijks bergen cash overhouden om die in een IPT te kunnen steken...
En als je het dan goed doet wordt het eigenlijk pas interessanter als men het bulletkrediet kan spreiden over 15-20 jaar, dan kan je gedeeltelijk de IPT stortingen ook verlagen, of de eigen inbreng. Bref...
... Je kan zo eindeloos jongleren met de cijfers en tot de conclusie komen dat als je de winsten + fiscale voordelen naast de kosten (beheerskosten + intresten krediet) zet, je er sowieso verlies mee doet als je met de werkelijkheid rekening gaat houden.
Is het slecht? Misschien niet, het hangt puur af van iedere situatie.
Ik zie het eerder als een
instrument om inderdaad goedkoop te lenen voor (investerings)vastgoed.
En dan vooral voor iemand die tot de hogere middenklasse behoort met stabiele inkomsten, z'n hele leven in België wilt wonen & werken tot aan zijn pensioenleeftijd en zeer weinig risico wilt nemen (tegenover beleggen), en ok is met een beetje verlies, is dit een perfect product.
Er wordt immers efficiënt en regelmatig kapitaal uit de vennootschap gehaald op een goedkopere manier dan een dividend.
Het geld is immers privé en je doet ermee wat je wilt, ofwel een bullet loan, ofwel laat je het staan tot aan je pensioen.
Ik ben dan iemand die liever NU uitgeeft terwijl ik leef en 'kan' reizen dan wanneer ik misschien 10 jaar na m'n pensioenleeftijd toch in een rolstoel of met een rollator in een (rust)huis ga zitten wegkwijnen. Een rusthuisverblijf die uiteindelijk, als je het nog lang trekt, als je de centen toch niet meer hebt toch gesponsord zal worden door je pensioenbetalingen, en het verschil door de staat (OCMW) of je eventuele kinderen.
In mijn specifiek geval is m'n situatie momenteel niet echt stabiel en wens ik de totale vrijheid te houden om binnenkort te verhuizen naar het buitenland en heeft het voor mij ook helemaal geen nut om daarmee te beginnen en al zeker niks vast te zetten in een pensioenspaarproduct waar je niet aan kan. Wellicht zal ik dit nooit doen gezien ik enkele jaren in land x wil leven en 10 jaar later misschien opnieuw elders...
Toch ben ik meer overtuigd door het aanleggen van een liquidatiereserve als je onder de VB van 20% valt en je kan genieten van 15% OV.
Als je wat meer risico durft nemen kan je in die 5 jaar wachttijd een stuk zelf gaan beleggen (in ETF's) en dus meer winst opstrijken dan je ooit uit een IPT kunt krijgen.
Jammer genoeg val ik niet onder die voorwaarden met m'n vennootschap omdat die al meer dan 20 jaar geleden opgericht werd...
Nog zo'n irritant gegeven als je dus een bestaand bedrijf overneemt, soms is het fiscaal beter om een nieuwe vennootschap op te richten! Weer zo'n ongelijkheid en variabele waar je moet rekening mee houden. Het fiscale mag toch wel eens simpeler gemaakt en rechtgetrokken worden over de hele lijn voor alle vennootschappen.