Freelancers & Ondernemers

Ja beggijpelijk en dat is natuurlijk nog iets anders dan 1 zondag op 4 jaar.
Maar of het goed is dat de jury dan steeds bestaat uit enkel ambtenaren betwijfel ik. Bedoeling is toch een doorsnede van de maatschappij te laten oordelen.

Ik maanden niet kunnen factureren? Diene kadee was schuldig aan moord. Punt. Tzal hem leren!

In Nederland hebben ze ook een democratie en daar betalen ze die mensen gewoon correct.
Wat is correct? dayrate van 1000 euro als bijzitter? Voor iedereen is gaan zitten een opoffering, niet enkel voor zelfstandigen. 1 zondag op 4 jaar niet kunnen factureren is draaglijk voor een zelfstandige. Mijn buurvrouw die leerkracht is zie ik ook elke zondag aan haar bureau ziten werken dus de drogargumenten van freelancers die zelf hun week kunnen plannen maar net op deie ene zondag per 4 jaar zouden moeten werken vind ik niet aanvaardbaar.

Voor de assisenjury vind ik het wel begrijpelijk zoals reeds gezegd.

Ander vraagje, ik ben nu net 9 maanden ver in mijn eerste jaar als zelfstandige en boekhouder begint over IPT als fiscale optimalisatie. Ik dacht daar eigenlijk pas mee te beginnen na 4 jaar. Want ik kan nu nog zonder mezelf € 45.000 uit te keren nog genieten van het verlaagd vennootschapstarief. Ik betaal mezelf nu € 2050 per maand uit.

Zijn jullie daar meteen mee begonnen?

Persoonlijk zou ik daar niet meer met beginnen, tenzij je eventueel concrete vastgoed plannen hebt voor een investeringspand en dat daarvoor wilt gebruiken.

Maar dat is met de insteek om zelf in een ETF's te investeren zodra dat geld uit de zaak kan gehaald worden en meer opbrengt.

Ander vraagje, ik ben nu net 9 maanden ver in mijn eerste jaar als zelfstandige en boekhouder begint over IPT als fiscale optimalisatie. Ik dacht daar eigenlijk pas mee te beginnen na 4 jaar. Want ik kan nu nog zonder mezelf € 45.000 uit te keren nog genieten van het verlaagd vennootschapstarief. Ik betaal mezelf nu € 2050 per maand uit.

Zit zelf in de verzekeringen en mijn vrouw in de accountancy, ik doe het zelf ook niet gezien ook minimumloon en enkel voor IPT gaan optrekken beetje nuts is.

Hij wil waarschijnlijk de winst gewoon optimaal wegwerken aangezien je nu nog geen VVPR Bis kan uitkeren (en met de vooruitzichten, ook nog niet direct). Ook die backservice van IPT is iets waar vragen bij gesteld worden. Dus ik vermoed dat hij gewoon voorstelt om een zo hoog mogelijke backservice te doen?

Ik heb dat hier ook gedaan aangezien uw geld dan wel belegd wordt. En vooral met het idee om er ooit wel vastgoed mee te kopen...

Hij wil waarschijnlijk de winst gewoon optimaal wegwerken aangezien je nu nog geen VVPR Bis kan uitkeren (en met de vooruitzichten, ook nog niet direct). Ook die backservice van IPT is iets waar vragen bij gesteld worden. Dus ik vermoed dat hij gewoon voorstelt om een zo hoog mogelijke backservice te doen?

Ik heb dat hier ook gedaan aangezien uw geld dan wel belegd wordt. En vooral met het idee om er ooit wel vastgoed mee te kopen...
Backservice van wat? Als je quasi geen belastingen betaalt omdat je een laag loon uitkeert zal je ook geen ruimte hebben om IPT te doen...

Wat is correct? dayrate van 1000 euro als bijzitter? Voor iedereen is gaan zitten een opoffering, niet enkel voor zelfstandigen. 1 zondag op 4 jaar niet kunnen factureren is draaglijk voor een zelfstandige. Mijn buurvrouw die leerkracht is zie ik ook elke zondag aan haar bureau ziten werken dus de drogargumenten van freelancers die zelf hun week kunnen plannen maar net op deie ene zondag per 4 jaar zouden moeten werken vind ik niet aanvaardbaar.

Voor de assisenjury vind ik het wel begrijpelijk zoals reeds gezegd.

Het gaat daarom niet over die ene dag factureren, zeker in het geval van chickenlal gaat het gewoon om door uw werk te geraken, voortdoen. En ja dan kan je zeggen ‘gho, dan schuift alles 1 dag op’, awel dan ben je nooit zelfstandig geweest en kan je die mindset niet begrijpen. Als je effectief zo’n investeringen doet en grote stappen maakt en drie jaar zo goed als 7/7 werkt dan is elke dag belangrijk. Dus ja ik begrijp dat zeker.

En weet jij of uw buurvrouw effectief aan het werk is voor school? Misschien heeft ze een hobby, een bijberoep, eender wat waarvoor ze achter haar bureau zit.

Edit: probleem is ook dat hier teveel freelancers zitten met een dayrate en te weinig ‘ondernemers’, dit is vaak een wereld van verschil en geeft een vertekend beeld aan anderen die het topic volgen die van beiden geen flauw benul hebben.

Situatieschets:
Mijn partner heeft van zijn ex-werkgever een voorstel gekregen om als IT freelancer bij hen te gaan werken. Momenteel is hij loondienst met volgende elementen in zijn loonpakket:
  • 5500 bruto -> 3500 netto inclusief nettovergoedingen
  • 2 dagen van kantoor (reistijd +- 25minuten) en 3 dagen van thuis werken
  • Maaltijdcheques 8 euro
  • Bedrijfswagen budget van 70k over 4 jaar
  • Uitgebreide hospitalisatieverzekering
  • Groepsverzekering
  • 13e maand, ecocheques, ...
Het voorstel dat hij zou krijgen als freelancer (enkel nog maar mondelinge afpsraken, nog niets officieel):
  • Dayrate van 800 euro
  • 1x in de maand van kantoor werken (reistijd +- 1u30min)
  • Een werkomgeving die hij kent en waar hij altijd graag gewerkt heeft
Ondanks dat er nog helemaal niets officieel is, denkt hij (wij) hier natuurlijk wel al over na. Onze bezorgdheden zijn de volgende:
  • Is het nog interessant om freelancer te worden gezien het huidige freelance klimaat en de eventuele veranderingen die op til zijn?
  • Hij heeft nu een mooi nettoloon, we weten dat het niet voordelig is om jezelf veel loon uit te keren, maar met 2 kinderen zou hij maandelijks toch echt minstens 2700 moeten hebben. We willen gewoon comfortabel blijven leven, ook die eerste jaren. Is dit haalbaar en is er dan nog genoeg financieel voordeel aan heel het freelance gebeuren?
  • Als laatste zouden we alle mogelijke verzekeringen/pensioen investeringen willen doen zodat zijn 'sociale bescherming' zo dicht mogelijk ligt bij als dat hij in loondienst zou zijn. We hebben genoeg mogen ondervinden dat het leven rare wendingen kan nemen, dus we zijn eigenlijk nogal risico avers.
Al deze punten bij elkaar genomen, denken jullie dat het dan de moeite is om de sprong te wagen of is het te risicovol? Hou je met alle verzekeringen nog een voldoende groot nettobedrag over, dat ver genoeg boven zijn huidige nettoloon ligt om het voor ons de moeite te maken? Moest hij nu in totaal maandelijks 4500-5000 netto overhouden, weet ik niet of het voor ons heel de rompslomp waard is...

Situatieschets:
Mijn partner heeft van zijn ex-werkgever een voorstel gekregen om als IT freelancer bij hen te gaan werken. Momenteel is hij loondienst met volgende elementen in zijn loonpakket:
  • 5500 bruto -> 3500 netto inclusief nettovergoedingen
  • 2 dagen van kantoor (reistijd +- 25minuten) en 3 dagen van thuis werken
  • Maaltijdcheques 8 euro
  • Bedrijfswagen budget van 70k over 4 jaar
  • Uitgebreide hospitalisatieverzekering
  • Groepsverzekering
  • 13e maand, ecocheques, ...
Het voorstel dat hij zou krijgen als freelancer (enkel nog maar mondelinge afpsraken, nog niets officieel):
  • Dayrate van 800 euro
  • 1x in de maand van kantoor werken (reistijd +- 1u30min)
  • Een werkomgeving die hij kent en waar hij altijd graag gewerkt heeft
Ondanks dat er nog helemaal niets officieel is, denkt hij (wij) hier natuurlijk wel al over na. Onze bezorgdheden zijn de volgende:
  • Is het nog interessant om freelancer te worden gezien het huidige freelance klimaat en de eventuele veranderingen die op til zijn?
  • Hij heeft nu een mooi nettoloon, we weten dat het niet voordelig is om jezelf veel loon uit te keren, maar met 2 kinderen zou hij maandelijks toch echt minstens 2700 moeten hebben. We willen gewoon comfortabel blijven leven, ook die eerste jaren. Is dit haalbaar en is er dan nog genoeg financieel voordeel aan heel het freelance gebeuren?
  • Als laatste zouden we alle mogelijke verzekeringen/pensioen investeringen willen doen zodat zijn 'sociale bescherming' zo dicht mogelijk ligt bij als dat hij in loondienst zou zijn. We hebben genoeg mogen ondervinden dat het leven rare wendingen kan nemen, dus we zijn eigenlijk nogal risico avers.
Al deze punten bij elkaar genomen, denken jullie dat het dan de moeite is om de sprong te wagen of is het te risicovol? Hou je met alle verzekeringen nog een voldoende groot nettobedrag over, dat ver genoeg boven zijn huidige nettoloon ligt om het voor ons de moeite te maken? Moest hij nu in totaal maandelijks 4500-5000 netto overhouden, weet ik niet of het voor ons heel de rompslomp waard is...
1) Is het nog interessant: ja. Zeker aan zo'n dagrate
2) Dat is perfect haalbaar. Zeker als hij bvb start met een warrantenplan. Dan zal hij zelfs niet al te veel fiscale optimalisaties moeten missen
3) Je kan perfect dezelfde hospitalisatieverzekering nemen (of beter). Groepsverzekering wordt vervangen door IPT.

Zoals hier vaak aangehaald, zal hij (op iets langere termijn) zo'n 8000€ netto/maand verdienen. De rompslomp stelt eigenlijk ook 2x niks voor. Je moet gewoon facturen doorsturen naar uw boekhouder en that's it he.
En reken vooral jouw laatste zin eens door. Dat is 12000€-18000€ extra per jaar he ;).

Stel, je werkt al een tijdje als werknemer, maar beslist om zelfstandig te worden. Als je via je vennootschap een Individuele Pensioentoezegging afsluit, kan je een backservice storten voor de jaren voordien. Opgelet, je kan tot maximaal tien jaar teruggaan en moet rekening houden met de 80%-regel

disclaimer: ik ken er niks van, dit is het eerste google resultaat met reclame van een verzekeraar
disclaimer2: volgens mij zijn al die ipt plannen brol en nog niemand heeft mij op papier of een berekening kunnen zetten dat je daar voordeliger mee kan renoveren/bouwen/vastgoed kopen dan een lening aan jezelf, in het andere geval hoor ik het graag.
Kan inderdaad met een fictief loon maar moet wel een beetje in lijn zitten met je startersloon dat je jezelf uitkeert. Stel dat je vanaf het startpunt jezelf 5K bruto uitkeert kan je met gemak een backservice doen en ineens jaarlijks IPT-bijdrage doen. De kost van de belastingen die je extra betaalt zal wel nooit ingehaald kunnen worden met het voordeel/eventueel rendement van de IPT.

Eerste 3 jaar dus sowieso van wegblijven en dan te bekijken in functie van loon/mogelijkheden/interesse :) (altijd goed kosten verzekeringsmakelaar/verzekeraar nakijken, alles boven 1,5% heb ik al moeite mee).

Kan inderdaad met een fictief loon maar moet wel een beetje in lijn zitten met je startersloon dat je jezelf uitkeert. Stel dat je vanaf het startpunt jezelf 5K bruto uitkeert kan je met gemak een backservice doen en ineens jaarlijks IPT-bijdrage doen. De kost van de belastingen die je extra betaalt zal wel nooit ingehaald kunnen worden met het voordeel/eventueel rendement van de IPT.

Eerste 3 jaar dus sowieso van wegblijven en dan te bekijken in functie van loon/mogelijkheden/interesse :) (altijd goed kosten verzekeringsmakelaar/verzekeraar nakijken, alles boven 1,5% heb ik al moeite mee).
Gelukkig zie je onmiddellijk die kosten super duidelijk op de offertes /s
Jij blijft wel voorstander van kleine VAPZ voor gewaarborgd inkomen luik zeker?

Al blijft het daar zo frustrerend dat die fiscale attesten niet automatisch naar ons toekomen voor de aangifte personenbelasting.
Premie rechtsbijstand kunnen ze een fiche van uitvinden, wanneer komt dat nu eens voor VAPZ :)

Al deze punten bij elkaar genomen, denken jullie dat het dan de moeite is om de sprong te wagen of is het te risicovol?
De gouden regel die hier vaak wordt gehanteerd is: Dayrate x 10 is uw netto loon. Dat kan wat minder zijn als je niet goed optimaliseert (zeer hoog loon, te vroeg uitkeert,...) of als je kosten hoog oplopen (heel dure wagen, veel investeringen,...). In deze gaat het omgerekend om een verdubbeling van het netto-loon, mij lijkt dat de sprong wel waard.

Of het risicovol is moet je zelf bepalen. Wat als de werkgever binnen 6 maanden toch beslist om iemand vast aan te werven, hoe snel zal hij een nieuw project hebben? En aan welke rate? Ik zou me niet blindstaren op het huidige aanbod maar vooral kijken wat er mogelijk is in de markt voor zijn profiel.

VAPZ, IPT, pensioensparen en al die onnodige artificiële producten die door de overheid samen met banken en verzekeringsmaatschappijen naar voor gebracht worden onder het mom van fiscale optimalisatie of voordelen zijn één grote scam met enkel maar voordelen voor hen, niet voor jezelf en je spaargeld.

Begin er gewoon niet aan.

De vriendin van een vriend die ik af en toe zie werkt bij een verzekeringsmaatschappij waar ik ook enkele verzekeringen heb, en letterlijk telkens ik ze zie smeekt ze me om dit of dat te doen, als ik dan kijk naar het rendement en de begrijp ik waarom ze erachter smeekt, als Belgische schapen laten we ons maar al te graag adviseren door wolven die er met ons geld vandoor gaan.

VAPZ, IPT, pensioensparen en al die onnodige artificiële producten die door de overheid samen met banken en verzekeringsmaatschappijen naar voor gebracht worden onder het mom van fiscale optimalisatie of voordelen zijn één grote scam met enkel maar voordelen voor hen, niet voor jezelf en je spaargeld.

Begin er gewoon niet aan.

De vriendin van een vriend die ik af en toe zie werkt bij een verzekeringsmaatschappij waar ik ook enkele verzekeringen heb, en letterlijk telkens ik ze zie smeekt ze me om dit of dat te doen, als ik dan kijk naar het rendement en de begrijp ik waarom ze erachter smeekt, als Belgische schapen laten we ons maar al te graag adviseren door wolven die er met ons geld vandoor gaan.
Ik zal even uitleggen hoe die vastgoed-investering met IPT werkt.
Stel, je doet een backservice van 50k€.
1) Uw IPT wordt belegd in whatever fonds jij kiest (hier zit dat in een ETF)
2) Je neemt een bulletkrediet op uw IPT
3) Met die bulletkrediet koop je investeringsvastgoed, de huurinkomsten coveren de interest op dat bulletkrediet. Bijgevolg krijg je een positieve cashflow
4) Op moment dat uw IPT wordt uitgekeerd, heb je dus van die 50k zowel het rendement van het fonds als het rendement van stijgende vastgoedprijs.

En daar zit het voordeel van IPT dus.

Terug
Bovenaan