Freelancers & Ondernemers

Goh ja, ik vond dat een goeie vraag in de zin van: je krijgt veelal korting als je nog maar vermeld dat je een BTW nummer hebt. Mag je dan gewoon die korting pakken en kopen op naam van je bedrijf om het dan aan jezelf prive te verkopen. In the end is de BTW betaald en heb je gewoon korting gekregen.

Ik ken meerdere mensen die zo grote aankopen voor hun huis al gekocht hebben. 30-40% korting bij een groothandel heb ik al zien voorbij komen.

Of dat allemaal zo makkelijk kan: waarschijnlijk niet :p

Dat is een compleet andere vraag wat jij stelt.

Mag jij iets kopen met de kaart van de vennootschap in een winkel die eigenlijk enkel zaken verkoopt aan "zelfstandigen" en de aankoop is voor privédoeleinden bestemd?
Ja, zolang je dat maar correct verwerkt in je boekhouding en je fiscale aangiftes (op rekeningcourant boeken want er ontstaat een schuld bij de bedrijfsleider die terugbetaald moet worden aan de vennootschap, niet op een kostenrekening boeken, BTW niet recuperen op de inkomende factuur/correct verwerken bij een ICV/BTW-verlegging/...)
Een aannemer die bezig is met een wc te vervangen in zijn eigen huis, die gaat dat kopen met zijn klantenkaart bij de FACQ :p.
Op zich niks mis mee zolang die maar alles goed verwerkt. (In realiteit gaat dat wel anders zijn helaas.)

Dat is niet:
Hoe zorg ik ervoor dat ik geen BTW betaal bij privéaankopen door het systeem van intracommunautaire verwervingen te misbruiken :p

Laatst bewerkt:
Vergoedingen die ze ontvangen zijn gekoppeld aan verschillende forfaits.
Kousen aan/uit = bv €3
Volledig wassen = bv €6,5
...
En dan nog eens afhankelijk van hoe de persoon zelf is. Palliatief, minder mobiel, dementerend,...

Ik ga het hier eens even verduidelijken. Is misschien wat handiger

Mijn vriendin werkt als zelfstandige thuisverpleegster in een praktijk. Daar is het de laatste tijd wat kliekjes vorming en veel tegen de schenen geschop. Ze wil er weg.
Haar verloning daar (- % voor praktijk) ligt gemiddeld rond de €8000 (Waar ze hard voor werkt). Dat verdien je niet zomaar als je pas met een eigen zaak begint.
Ik moet nog een paar jaar naar school. Doe zelf de bachelor opleiding vpk. (Ik zou wel al als zorgkundige kunnen bijspringen, maar school en stages...)
De bedoeling was om dan samen van 0 te beginnen. Maar door de 'rotte appels' gaan we kijken wat we nu kunnen doen.
Ze heeft een contract waarin "concurrentiebeding en afwerven van cliënteel" is opgenomen. Ze mag een jaar lang haar huidige patiënten niet benaderen. (Als iemand iets van recht weet, wil ik gerust heel die alinea eens delen om te kijken als dit rechtsgeldig is)
Maar fair zoals ze is: gaat ze geen huidige patiënten benaderen. Maar er zijn wel vaste patiënten die dan zelf graag willen overgaan.
Wat doen we met deze patiënten? Dat zou wel onmiddellijk een beter start geven. Maar geen zin in rechtzaken.
Maar om een iets of wat stabiel loon te hebben was ze aan het kijken om te freelancen in een WZC oid (rechtstreeks contact)
Vandaar de vraag als iemand hier ervaring in had/heeft
Opstarten zaak + deels freelance
Klopt het dat je voor een vennoot min 6500/maand moet verdienen?

Zeer wenselijk voor de verpleegkundigen/zorgkundigen, zeker als ze na een tijdje die tussenpartij kunnen skippen. Perfecte scenario toch?
Vanuit het perspectief van de verpleegkundige zeker te begrijpen. Vanuit perspectief van een WZC zeker niet het perfecte scenario aangezien (i) personeelsverloop een stuk hoger ligt wat impact kan hebben op de kwaliteit van de zorg / band met de bewoner, en (ii) financiering obv personeelsnormen waarbij een freelancer vaak niet wordt meegerekend (of minder gunstig)

Vergoedingen die ze ontvangen zijn gekoppeld aan verschillende forfaits.
Kousen aan/uit = bv €3
Volledig wassen = bv €6,5
...
En dan nog eens afhankelijk van hoe de persoon zelf is. Palliatief, minder mobiel, dementerend,...

Ik ga het hier eens even verduidelijken. Is misschien wat handiger

Mijn vriendin werkt als zelfstandige thuisverpleegster in een praktijk. Daar is het de laatste tijd wat kliekjes vorming en veel tegen de schenen geschop. Ze wil er weg.
Haar verloning daar (- % voor praktijk) ligt gemiddeld rond de €8000 (Waar ze hard voor werkt). Dat verdien je niet zomaar als je pas met een eigen zaak begint.
Ik moet nog een paar jaar naar school. Doe zelf de bachelor opleiding vpk. (Ik zou wel al als zorgkundige kunnen bijspringen, maar school en stages...)
De bedoeling was om dan samen van 0 te beginnen. Maar door de 'rotte appels' gaan we kijken wat we nu kunnen doen.
Ze heeft een contract waarin "concurrentiebeding en afwerven van cliënteel" is opgenomen. Ze mag een jaar lang haar huidige patiënten niet benaderen. (Als iemand iets van recht weet, wil ik gerust heel die alinea eens delen om te kijken als dit rechtsgeldig is)
Maar fair zoals ze is: gaat ze geen huidige patiënten benaderen. Maar er zijn wel vaste patiënten die dan zelf graag willen overgaan.
Wat doen we met deze patiënten? Dat zou wel onmiddellijk een beter start geven. Maar geen zin in rechtzaken.
Maar om een iets of wat stabiel loon te hebben was ze aan het kijken om te freelancen in een WZC oid (rechtstreeks contact)
Vandaar de vraag als iemand hier ervaring in had/heeft
Opstarten zaak + deels freelance
Klopt het dat je voor een vennoot min 6500/maand moet verdienen?
Vergeet niet dat ze nu (normaal) amper administratief werk heeft, eens ze op haar eigen begint komt die rompslomp er allemaal bij en dit is veel bij thuisverpleging.
Is er geen andere praktijk waar ze in de tussentijd kan gaan werken?
Ook ene klantenbestand zonder praktijk die actief zoekt kan moeilijk zijn de eerste jaren.

Vanuit het perspectief van de verpleegkundige zeker te begrijpen. Vanuit perspectief van een WZC zeker niet het perfecte scenario aangezien (i) personeelsverloop een stuk hoger ligt wat impact kan hebben op de kwaliteit van de zorg / band met de bewoner, en (ii) financiering obv personeelsnormen waarbij een freelancer vaak niet wordt meegerekend (of minder gunstig)

Klopt allemaal - maar sinds wanneer gaan we kijken vanuit het perspectief van de werkgever wanneer het over lonen gaat?

Zien we binnenkort hetzelfde bij de leerkrachten? Het zou zomaar eens kunnen.

Het zijn beiden voorbeelden waar het personeel de absolute macht heeft (maar ze hebben het nog niet allemaal door). In tegenstelling tot de zelfverzekerde freelancer zou zo een tussenpartij net een zegen zijn voor de vele zorgkundigen en verpleegkundigen, zij zien immers wel de macht die deze groep heeft en zien hun kans om te verzilveren, het is dus een zuivere win/win situatie langs de kant van werknemer. De doorsnee verzorgende zal niet zo mondig/assertief/op de hoogte zijn van ... dan de gemiddelde freelancer.

Maar de publieke opinie zal hier anders zijn dan ten aanzien van freelancers die voor de privé sector werken- de witte sector is immers grotendeels gefinancierd door alle belastingbetalers - en het is al een gigantische uitgavepost, potentieel worst case kan dat zelfs de ondergang van het systeem betekenen. Vrije markt op haar best.

Klopt allemaal - maar sinds wanneer gaan we kijken vanuit het perspectief van de werkgever wanneer het over lonen gaat?

Zien we binnenkort hetzelfde bij de leerkrachten? Het zou zomaar eens kunnen.

Het zijn beiden voorbeelden waar het personeel de absolute macht heeft (maar ze hebben het nog niet allemaal door). In tegenstelling tot de zelfverzekerde freelancer zou zo een tussenpartij net een zegen zijn voor de vele zorgkundigen en verpleegkundigen, zij zien immers wel de macht die deze groep heeft en zien hun kans om te verzilveren, het is dus een zuivere win/win situatie langs de kant van werknemer. De doorsnee verzorgende zal niet zo mondig/assertief/op de hoogte zijn van ... dan de gemiddelde freelancer.

Maar de publieke opinie zal hier anders zijn dan ten aanzien van freelancers die voor de privé sector werken- de witte sector is immers grotendeels gefinancierd door alle belastingbetalers - en het is al een gigantische uitgavepost, potentieel worst case kan dat zelfs de ondergang van het systeem betekenen. Vrije markt op haar best.

Dan worden ze ook 3 maanden per jaar niet betaald he... Dus ik zie het nog niet snel gebeuren. :biglaugh:

Hoe kan ik bewijzen dat ik de zondag regelmatig werk?

Mijn afwezigheid als bijzitter is afgekeurd terwijl ik heel vriendelijk de situatie had uitgelegd en zelfs een mail had met een klantafspraak op de zondag er voor dat ze haar auto brengt om die op de zondag er na op te halen.

Ik neem niet elke zondag een foto met een krant dus ik kan da toch helemaal nie bewijzen 😅

Die mens zou beter eens een week meelopen en 80 werkuren doen, zal dan wel zien dat zelfs al werk ik de zondag niet daar geen 6 uur in een kotje ga gaan zitten.

Ik heb in de laatste 2 jaar geen 1 dag verlof gehad en dan zou ik daar moeten gaan zitten 😅

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik bewijzen dat ik de zondag regelmatig werk?

Mijn afwezigheid als bijzitter is afgekeurd terwijl ik heel vriendelijk de situatie had uitgelegd en zelfs een mail had met een klantafspraak op de zondag er voor dat ze haar auto brengt om die op de zondag er na op te halen.

Ik neem niet elke zondag een foto met een krant dus ik kan da toch helemaal nie bewijzen 😅

Die mens zou beter eens een week meelopen en 80 werkuren doen, zal dan wel zien dat zelfs al werk ik de zondag niet daar geen 6 uur in een kotje ga gaan zitten.

Ik heb in de laatste 2 jaar geen 1 dag verlof gehad en dan zou ik daar moeten gaan zitten 😅
of gewoon niet gaan en de eventuele boete erbij nemen? Zal zowieso minder kostelijk en ergerlijk zijn dan een dag werk opgeven en daar heel de dag id kaartjes sorteren.

Vergeet niet dat ze nu (normaal) amper administratief werk heeft, eens ze op haar eigen begint komt die rompslomp er allemaal bij en dit is veel bij thuisverpleging.
Is er geen andere praktijk waar ze in de tussentijd kan gaan werken?
Ook ene klantenbestand zonder praktijk die actief zoekt kan moeilijk zijn de eerste jaren.
Administratie zou ik sowieso grotendeels op mij nemen. Buiten het patiëntendossier, dat is in principe altijd voor de verpleegkundige.
Ze is aant Eindhoven bij andere praktijken.
Moeilijkste gaat idd dat klantenbestand opbouwen.

of gewoon niet gaan en de eventuele boete erbij nemen? Zal zowieso minder kostelijk en ergerlijk zijn dan een dag werk opgeven en daar heel de dag id kaartjes sorteren.

Zal denk ik zoiets worden, maarja, toch zuur 250 euro privé :p
't zou helpen als ik cash kon gaan betalen daar ter plaatse aan de voorzitter om te zeggen van "neh, voila" :rofl:

:D

Vind het belachelijk dat ze mijn afwezigheid weigeren, terwijl ik wel legit 7 op 7 werk
Gewoon terugmailen dat je als zelfstandige werkt, ze altijd mogen langskomen op uw werkplaats en dus niet aanwezig zult zijn.
Zo weten ze het op voorhand en kunnen ze vervanging voorzien.

Een assisenjury was mij toch een brug te ver. Gelukkig niet moeten gaan. Stel je voor dat je voor weken (of maanden bij een zwaar proces) niet kan gaan werken.
Ja beggijpelijk en dat is natuurlijk nog iets anders dan 1 zondag op 4 jaar.
Maar of het goed is dat de jury dan steeds bestaat uit enkel ambtenaren betwijfel ik. Bedoeling is toch een doorsnede van de maatschappij te laten oordelen.

Terug
Bovenaan