Freelancers & Ondernemers

Het is een eerste nota. BDW is een strategist, hij heeft duidelijk van elke partij wat punten erin gestoken om ze rond de tafel te krijgen. Het is louter voer voor onderhandeling, we zullen zien wat er zal overeind blijven. Voor de gemeenteraadsverkiezingen verwacht ik geen doorbraak, meer dan wat gelek naar de pers en een steek hier en daar moeten we niet verwachten.
Ik hoop dat liquidatiereserve er niet uit gaat. Maar time will tell

Zoals hier hoger aangehaald, je neemt dan maandelijks 500-1000€ per maand op met rekening courant. Je net vervolgens uw rekening courant met uw dividend. Op uw dividend betaal je maar 15% roerende voorheffing (plus rekening houden met de 20% vennootschapsbelasting op de meerwinst door lager loon en extra inkomsten door interesten op rekening courant). Op 500-1000€ extra netto betaal je sociale lasten en bedrijfsvoorheffing/personenbelasting, plus mogelijk val je in een hogere schaal waardoor uw totale belasting hoger oploopt.

Dat is een berekening die je best eens met uw boekhouder specifiek bekijkt, dan weet je wat het u exact kost.

Mensen die ruzie maken omdat ze maandelijks niet rondkomen door fiscaal geoptimaliseerd loon hebben imo geen deftig gesprek gehad met hun boekhouder 😅.
De eerste jaren betaal je toch 30% op je dividend?

Kan je dan een aantal jaren wachten met dit terug te betalen aan je onderneming, waarbij je wel jaarlijks een intrest op het openstaand bedrag moet betalen?

Lijkt me dan toch niet zo interessant in de eerste jaren.

De eerste jaren betaal je toch 30% op je dividend?

Kan je dan een aantal jaren wachten met dit terug te betalen aan je onderneming, waarbij je wel jaarlijks een intrest op het openstaand bedrag moet betalen?

Lijkt me dan toch niet zo interessant in de eerste jaren.
Je betaald inderdaad altijd 30% op dividend. Niet alleen de eerste jaren, maar altijd!
Na een aantal jaren kan je op andere manieren geld naar je privé zetten, maar dat is geen dividend meer, dat zijn andere kanalen.

Via vvpr bis kan je na 3 jaar aan 15% geld uit de vennootschap naar je privé overzetten (nu toch nog, lijkt erop dat ze daar gaan in snoeien), via liquidatie reserve na 5 jaar aan 5% roerende voorheffing, gesteld natuurlijk dat je elk jaar de 10% afzonderlijke aanslag hebt betaald op het bedrag dat je in de LR wil steken (dus op het einde van de rit ook 15%).
Je kan binnen de 5 jaar LR uitkeren, maar dan betaal je 20% RV zodat het exact even duur is als gewoon dividend aan 30% RV.

Op dit ogenblik, met hoe de interesten nu staan, is rekening courant negatief het goedkoopste. Kost effectief geld, maar je hebt het geld wel nu.
Ofwel betaal je de interest van je privé aan de vennootschap, ofwel betaal je die niet maar dan is dat bedrag van die interest voor de fiscus een voordeel alle aard naar je privé, en betaal je er dan privé inkomstenbelasting op.
Na 3 jaar (vvpr bis) of 5 jaar (liquidatiereserve) zuiver je dan de negatieve rekening courant terug aan.
Vermoedelijk grootste nadeel aan negatieve RC is dat wanneer je ooit met je vennootschap zou geld willen lenen (kan in vele vormen zijn), de banken helemaal niet happig zijn wanneer ze negatieve RC zien...

Je betaald inderdaad altijd 30% op dividend. Niet alleen de eerste jaren, maar altijd!
Na een aantal jaren kan je op andere manieren geld naar je privé zetten, maar dat is geen dividend meer, dat zijn andere kanalen.

Via vvpr bis kan je na 3 jaar aan 15% geld uit de vennootschap naar je privé overzetten (nu toch nog, lijkt erop dat ze daar gaan in snoeien), via liquidatie reserve na 5 jaar aan 5% roerende voorheffing, gesteld natuurlijk dat je elk jaar de 10% afzonderlijke aanslag hebt betaald op het bedrag dat je in de LR wil steken (dus op het einde van de rit ook 15%).
Je kan binnen de 5 jaar LR uitkeren, maar dan betaal je 20% RV zodat het exact even duur is als gewoon dividend aan 30% RV.

Op dit ogenblik, met hoe de interesten nu staan, is rekening courant negatief het goedkoopste. Kost effectief geld, maar je hebt het geld wel nu.
Ofwel betaal je de interest van je privé aan de vennootschap, ofwel betaal je die niet maar dan is dat bedrag van die interest voor de fiscus een voordeel alle aard naar je privé, en betaal je er dan privé inkomstenbelasting op.
Na 3 jaar (vvpr bis) of 5 jaar (liquidatiereserve) zuiver je dan de negatieve rekening courant terug aan.
Vermoedelijk grootste nadeel aan negatieve RC is dat wanneer je ooit met je vennootschap zou geld willen lenen (kan in vele vormen zijn), de banken helemaal niet happig zijn wanneer ze negatieve RC zien...
Vvpr bis is ook dividend :p

Vvpr bis is ook dividend :p
Fout van mij (maar net zo goed van de anderen).
We mogen eigenlijk niet simpelweg dividend zeggen, maar best benoemen welt type, dus ordinair, vvpr bis of liquidatiereserve...
Zeggen dat je op dividend 15% betaalt is zoals zeggen dat "brandstof" 1,6€/liter kost.

10%+5% is niet 15% trouwens.
Ik dacht (maar kan fout zijn) dat je die 10% en die 5% telkens op de hoofdsom betaalt.
Dus wanneer je 10000€ in liquidatie reserve steekt betaal je eerst 1000€ en bij uitkering nog eens 500€ (privé, nadat je de 10000€ naar jezelf hebt overgeschreven).
Dan is het 15%!

Of 0% bij uitkering uiteraard wanneer je de zaak stopt!

Nog maar 2 jaar bezig, dus nog geen "ervaringsdeskundige" 😉

Ik dacht (maar kan fout zijn) dat je die 10% en die 5% telkens op de hoofdsom betaalt.
Dus wanneer je 10000€ in liquidatie reserve steekt betaal je eerst 1000€ en bij uitkering nog eens 500€ (privé, nadat je de 10000€ naar jezelf hebt overgeschreven).
Dan is het 15%!

Of 0% bij uitkering uiteraard wanneer je de zaak stopt!

Nog maar 2 jaar bezig, dus nog geen "ervaringsdeskundige" 😉
Neen, je betaalt 10% op hoofdsom en 5% op dat bedrag, het bedrag dat in je liq reserve zit op je balans.

Stel je stopt je venootschap na 4 jaar, hoeveel betaal je dan voor de uitkering/liquidatie/

Vereffening​

?
Dit ben ik nu niet 100% zeker maar ik dacht gewoon 0%, die 5jaar is dan niet van toepassing.

Kan ik dan morgen alles in liquidatiereserve storten, overmorgen mijn vennootschap opdoeken, en volgende week een nieuwe starten?
Je moet wel telkens de winst van het boekjaar in een liquidatiereserve steken, achteraf kan dat niet.
Als je enkel opdoekt om goedkoop te kunnen uitkeren en dezelfde activiteit terug start, dan zal dat waarschijnlijk fiscaal misbruik zijn en kan de fiscus alsnog belasten aan 30%.

via liquidatie reserve na 5 jaar aan 5% roerende voorheffing, gesteld natuurlijk dat je elk jaar de 10% afzonderlijke aanslag hebt betaald op het bedrag dat je in de LR wil steken (dus op het einde van de rit ook 15%).
zeker? Van wat ik begreep van verschillende mensen, waaronder boekhouders, komt LR ongeveer op hetzelfde neer als VVPRbis qua belasting.

Neen, je betaalt 10% op hoofdsom en 5% op dat bedrag, het bedrag dat in je liq reserve zit op je balans.

Dit ben ik nu niet 100% zeker maar ik dacht gewoon 0%, die 5jaar is dan niet van toepassing.
Neen hoor hij is wel correct.

Het is enkel minder dan 15 % als je de volledige boekhoudkundige winst reserveert als een liquidatiereserve.

Als je 100K winst hebt en slechts 10K liquidatiereserve wil aanleggen zal je 1K belasting(10%) betalen en 500(5%) euro na 5 jaar. = 15 % belasting.
Heb je maar 10K winst en wil je deze volledig aanleggen zal je € 909,09 belasting(10K/1.1 x 10 %) betalen bij aanleg en € 454,55(9.090,91 x 5 %) na 5 jaar. = 13,64 % belasting.

Komt omdat er enkel de winst van het boekjaar kan gereserveerd worden en als de volledige winst gereserveerd zal worden als een liquidatiereserve moet de belasting uit die winst gehaald worden alvorens te reserveren.

Kan ik dan morgen alles in liquidatiereserve storten, overmorgen mijn vennootschap opdoeken, en volgende week een nieuwe starten?
Praktisch gezien wel maar anti misbruik bepaling Art.344 zal een stok voor de deur steken naar de toepasbaarheid aan 0 % van de vorige vereffening.

Laatst bewerkt:
De deadline voor de btw-aangiften van het tweede kwartaal was 09/08/2024 (zomeruitstel). Mijn boekhouder stuurt mijn btw-aangifte door en stuurt mij de te betalen BTW op 06/08. Ik betaal onmiddellijk. Nu krijg ik afgelopen week (met datum 10/08 een aangetekend schrijven dat de BTW niet betaald is en er een bijzondere rekening is geopend. De storting van BTW op de rekening BTW courant is voldaan op 12/08/2024 (wellicht bij de bank blijven hangen) en staat nu dus op saldo in mijn voordeel aangezien deze 'op nul is gezet'.

Nu lees ik dat de betaling van het tweede kwartaal geen uitstel krijgt en dus voor 22/07 moet betaald zijn... Wat klopt er hier niet aangezien de boekhouder tot 09/08 heeft om de BTW-aangifte in te dienen? Of slaag ik de bal volledig mis? Of heeft de boekhouder hier een foutje gemaakt? Vind dat nu wel wreed dat ze direct een bijzondere rekening openen ....

De deadline voor de btw-aangiften van het tweede kwartaal was 09/08/2024 (zomeruitstel). Mijn boekhouder stuurt mijn btw-aangifte door en stuurt mij de te betalen BTW op 06/08. Ik betaal onmiddellijk. Nu krijg ik afgelopen week (met datum 10/08 een aangetekend schrijven dat de BTW niet betaald is en er een bijzondere rekening is geopend. De storting van BTW op de rekening BTW courant is voldaan op 12/08/2024 (wellicht bij de bank blijven hangen) en staat nu dus op saldo in mijn voordeel aangezien deze 'op nul is gezet'.

Nu lees ik dat de betaling van het tweede kwartaal geen uitstel krijgt en dus voor 22/07 moet betaald zijn... Wat klopt er hier niet aangezien de boekhouder tot 09/08 heeft om de BTW-aangifte in te dienen? Of slaag ik de bal volledig mis? Of heeft de boekhouder hier een foutje gemaakt? Vind dat nu wel wreed dat ze direct een bijzondere rekening openen ....

Opgelet! De vakantieregeling geldt niet voor betalingen. Hoewel u uitstel krijgt voor het indienen van uw btw-aangifte, moet u de verschuldigde btw toch ten laatste betalen op de 20ste van de maand die volgt op de maand of het kwartaal waarin de handelingen hebben plaatsgevonden.

Ik dacht nu wel dat er iets ging veranderen hierrrond volgend jaar (2025)

Er is uitstel van aangifte maar geen uitstel van betaling.

Er is uitstel van aangifte maar geen uitstel van betaling.
Dit.

Boekhouder in gebreke stellen en laten opdraaien voor de boete en interesten :). Scan hem de brief door. Hij moet contact opnemen met de administratie om de overstorting naar de bijzondere rekening zo snel mogelijk in orde te brengen, anders blijven de interesten verder oplopen.

En zou dan eens kijken voor een andere boekhouder die wel tijdig het te betalen saldo doorgeeft :).

Na 15 jaar consultancy ervaring (digitale transformaties, PM rollen, analyse rollen en IT architectuur) begint het meer en meer te kriebelen om als freelancer te starten. Wat zijn de typische tussenbedrijven voor dit type rol die je in contact brengen met de eindklant (en die uiteraard niet al je marge op eten)?

Terug
Bovenaan