Freelancers & Ondernemers

Ik had al zo een licht vermoeden dat het echt overdreven was.
Nu nog proberen de vriendin te overtuigen om te veranderen.

Nog een bijkomend vraagje: is VVPR-bis nu geen goed idee meer? Alles gaat in liquidatiereserves...

Ik zou nog steeds vvpr bis doen. Ze zeggen al jaren dat het gaat verdwijnen maar het is er nog steeds.

Ik had al zo een licht vermoeden dat het echt overdreven was.
Nu nog proberen de vriendin te overtuigen om te veranderen.

Nog een bijkomend vraagje: is VVPR-bis nu geen goed idee meer? Alles gaat in liquidatiereserves...
Ik zou nog steeds vvpr bis doen. Ze zeggen al jaren dat het gaat verdwijnen maar het is er nog steeds.
Ik heb persoonlijk gekozen om 100% liquidatiereserve aan te leggen en het risico niet te nemen. Als binnen 2 jaar VVPRbis nog bestaat dan begin ik vanaf dat jaar de winsten via VVPRbis uit te keren. Ik heb het geld niet echt nodig dus was dat voor mij een goeie oplossing.

Stel dat je echt graag je geld 'snel' wil dan kan het risico nog genomen worden denk ik. Maar helaas heb ik gisteren mijn glazen bol laten vallen (hij werkte toch niet goed hoor).

Vraag eens een detail van de prestaties. Wij kunnen daar als buitenstaander geen antwoord op geven. Ieder boekhoudkantoor houdt per minuut de gepresteerde prestaties bij. Ze kunnen dat perfect presenteren. Pas dan kan je oordelen of het al dan niet terecht was. Als ze bij een vage opsomming blijven zou ik eveneens mijn conclusies trekken.

Ik vind het als buitenstaander moeilijk een oordeel over zulke situaties te vellen. Misschien zijn er zeer specifieke vragen geweest die je nu niet meteen voor de geest kan halen.
Ze moeten tegen mij nooit beginnen met aantal facturen :p. Dat verhaal is vandaag jammer genoeg volledig achterhaald in de administratieve en fiscale rompslomp als België. Daarnaast weten wij niet hoe proper jouw vriendin haar boekhouding aanlevert, als men keer op keer moet vragen en blijven vragen naar ontbrekende stukken loopt de tijd ook snel op. Al zal zoiets ook wel blijken uit de tijdsregistratie. Klanten aan wie ik 3-4 keer dezelfde ontbrekende stukken moest opvragen kregen zonder schaamde 15 min (=37,50EUR excl btw) op de timesheet aangerekend voor de verzonden reminder, in the end ben je als boekhouder de dupe om tegen de deadline het werk rond te krijgen :).

Ik heb persoonlijk gekozen om 100% liquidatiereserve aan te leggen en het risico niet te nemen. Als binnen 2 jaar VVPRbis nog bestaat dan begin ik vanaf dat jaar de winsten via VVPRbis uit te keren. Ik heb het geld niet echt nodig dus was dat voor mij een goeie oplossing.
Zo ga ik het ook doen. Verschillende boekhouders die ik gesproken heb raden het ook op die manier aan.

Wij kunnen daar als buitenstaander geen antwoord op geven.
Moeilijk toch want het één dossier is niet het andere. Echter gemiddeld genomen kan je toch een beetje spreken wat zowat het gangbare is.
Ze moeten tegen mij nooit beginnen met aantal facturen :p. Dat verhaal is vandaag jammer genoeg volledig achterhaald in de administratieve en fiscale rompslomp als België.
Blijft toch ook gewoon nog één van de variabelen bij uw tarief bepaling... hoe je het nu draait of keert.

Maar 8k aan uw tarief van € 150/uur is 53 uur billable ... daar moet men dan toch al veel afwijken van de 'noden van een gemiddeld normaal management vennootschap', niet onmogelijk echter...

Daarnaast weten wij niet hoe proper jouw vriendin haar boekhouding aanlevert, als men keer op keer moet vragen en blijven vragen naar ontbrekende stukken loopt de tijd ook snel op.
Ik doe dat hier allemaal zelf in Yuki en betaald bijgevolg een pak minder als de bedragen hier. Ge moet er wel elke maand wat tijd insteken.

Ik doe dat hier allemaal zelf in Yuki en betaald bijgevolg een pak minder als de bedragen hier. Ge moet er wel elke maand wat tijd insteken.
Gewoon aanleveren in Yuki, of ook de linken leggen tussen jouw rekening uitgaven/ingave en de bijhorende factuur en aangeven op welke rekening dit moet worden geboekt?

Moeilijk toch want het één dossier is niet het andere. Echter gemiddeld genomen kan je toch een beetje spreken wat zowat het gangbare is.

Blijft toch ook gewoon nog één van de variabelen bij uw tarief bepaling... hoe je het nu draait of keert.

Maar 8k aan uw tarief van € 150/uur is 53 uur billable ... daar moet men dan toch al veel afwijken van de 'noden van een gemiddeld normaal management vennootschap', niet onmogelijk echter...
Misschien heeft die persoon specifieke simulatievragen gesteld? Of levert die persoon heel slecht aan waardoor er jaar op jaar een opkuis moet gebeuren (en misschien speciaal procedures moeten uitgevoerd worden zoals aanvraag uitstel?). Wij kunnen dat toch als buitenstaander niet weten?

Ik vind dat altijd gevaarlijk als je de exacte omstandigheden niet kent. Als ik terugdenk op de klanten die ooit geklaagd hebben was er altijd wel een zeer specifieke reden waarvan de klant zich niet meteen bewust (vaak specifieke simulatievragen - juridische cases). Meerendeel van de klanten die overkwamen van andere kantoren met klachten op voorgaande accountant bleken klanten te zijn die slecht aanleverden en waar je jaar op jaar mocht puzzelen om een balans in elkaar te boksen. De beste nieuwe klanten waren effectief oprichtingen/starters.
Kan mij niet inbeelden dat een accountant bewust zijn klanten wil oplichten? Daarom, bij twijfel, vraag een overzicht van de gepresteerde prestaties. En als ze daar vaag over blijven kan je uw conclusies trekken.

Iemand die slecht aanlevert zal van die tools ook geen optimaal gebruik maken :). Iemand die zijn administratie serieus neemt en daar tijd in steekt zal inderdaad amper wat betalen.

Laten we inboek (en zelf afsluit) werk ook niet aan 150/uur waarderen :)
Soms kan je niet anders en is dat wel verantwoord. Ik heb zo een klant gehad die dinsdagmiddag belde dat ze (privé) hun oog op een onroerend goed laten vallen hadden dat vrijdags via openbare verkoop zou verkocht worden en waar de bank uiterlijk donderdagochtend de finale balans (/jaarrekening) van zijn managementvennootschap nodig had om privé krediet te bepalen. Op dat moment kan je niet anders dan alles laten vallen, zelf op die balans springen (uitleg aan junior + review is op dat moment teveel tijdverlies). De klant heeft naast het pand gegrepen op de openbare verkoop en kloeg achteraf over zijn factuur. Sorry maar jij hebt wel beroep gedaan op onze hoogdringendheid 🤷🏻‍♀️.

Soms kan je niet anders en is dat wel verantwoord. Ik heb zo een klant gehad die dinsdagmiddag belde dat ze (privé) hun oog op een onroerend goed laten vallen hadden dat vrijdags via openbare verkoop zou verkocht worden en waar de bank uiterlijk donderdagochtend de finale balans (/jaarrekening) van zijn managementvennootschap nodig had om privé krediet te bepalen. Op dat moment kan je niet anders dan alles laten vallen, zelf op die balans springen (uitleg aan junior + review is op dat moment teveel tijdverlies). De klant heeft naast het pand gegrepen op de openbare verkoop en kloeg achteraf over zijn factuur. Sorry maar jij hebt wel beroep gedaan op onze hoogdringendheid 🤷🏻‍♀️.
Ieder kantoor werkt wat op zijn manier zeker, hier zou een senior dossierbeheerder dat oplossen (die ook geen 150/u waard is imo).
Als een partner moet liggen boeken/afsluiten dan kan die ook geen 300+ dossiers in eigen beheer afhandelen.

Gewoon aanleveren in Yuki, of ook de linken leggen tussen jouw rekening uitgaven/ingave en de bijhorende factuur en aangeven op welke rekening dit moet worden geboekt?
Iemand die slecht aanlevert zal van die tools ook geen optimaal gebruik maken :). Iemand die zijn administratie serieus neemt en daar tijd in steekt zal inderdaad amper wat betalen.
Ik doe ook linken tussen in en uitgave en boek op de juiste post. De eerste maanden betaalde ik meer omdat de boekhouder nog enkele dingen zelf moest ingeven of uitleggen (zoals aftrekbaarheid van BTW percentages en automatismen instellen zoals onkostenvergoeding voor geladen kWh thuis)
Maar als management vennootschap hebt ge ook bijna allemaal dezelfde facturen. Dus Telenet, leasing, restaurant, gsm, laden extern, bankkosten, ... Die doe ik nu allemaal zelf. Als ik speciale dingen heb vraag ik dat na via mail. Maar geef de factuur al in in Yuki zo goed en slecht mogelijk.

Ieder kantoor werkt wat op zijn manier zeker, hier zou een senior dossierbeheerder dat oplossen (die ook geen 150/u waard is imo).
Als een partner moet liggen boeken/afsluiten dan kan die ook geen 300+ dossiers in eigen beheer afhandelen.
Dus we betalen extra voor een priorzending, extra als de loodgieter voor een spoedherstelling moet langskomen, als mijn dierenarts haar online agenda vol zit en ik moet toch dezelfde dag kunnen passeren staat er op mijn factuur een supplement ‘spoedconsultatie’. Maar van een boekhouder wordt verwacht dat die aan gewoon tarief in spoed u bedient en geheel onverwacht overuren draait? Geen wonder dat het een knelpuntberoep wordt en de kleintjes opgeslorpt worden door investeringsmaatschappijen 😅.

Dus we betalen extra voor een priorzending, extra als de loodgieter voor een spoedherstelling moet langskomen, als mijn dierenarts haar online agenda vol zit en ik moet toch dezelfde dag kunnen passeren staat er op mijn factuur een supplement ‘spoedconsultatie’. Maar van een boekhouder wordt verwacht dat die aan gewoon tarief in spoed u bedient en geheel onverwacht overuren draait? Geen wonder dat het een knelpuntberoep wordt en de kleintjes opgeslorpt worden door investeringsmaatschappijen 😅.
Elke dag krijgen wij 'spoed' verzoeken binnen, is nu eenmaal part of the job en klanten apprecieren dat enorm.

INVESTERINGsmaatschappijen, uiteraard slorpen die op als alles aan 150/u gefactureerd kan worden :) Die miljoenen moeten terugverdiend worden...

Laten we inboek (en zelf afsluit) werk ook niet aan 150/uur waarderen :)
Geen idee hoe het er in de grotere kantoren aan toe gaat, wij als klein kantoor zitten verre van zo'n uurtarief voor gelijk welk werk. Maar neem aan dat zij wel een onderscheid zullen maken dat hopelijk minder ligt voor ingaaf werk haha maar ik reageerde maar met de gegevens voorhanden. Feit dat zo'n uurtarief minder zal liggen betekent dat er nog meer billable uren zijn dan 53 voor zo'n dossier wat toch giga veel is, zelfs al zit alles in enveloppen toegeplakt en stelt de klant veel vragen...

Maar goed is misschien mijn klein kantoor mindset :unsure:

Misschien heeft die persoon specifieke simulatievragen gesteld? Of levert die persoon heel slecht aan waardoor er jaar op jaar een opkuis moet gebeuren (en misschien speciaal procedures moeten uitgevoerd worden zoals aanvraag uitstel?). Wij kunnen dat toch als buitenstaander niet weten?

Ik vind dat altijd gevaarlijk als je de exacte omstandigheden niet kent. Als ik terugdenk op de klanten die ooit geklaagd hebben was er altijd wel een zeer specifieke reden waarvan de klant zich niet meteen bewust (vaak specifieke simulatievragen - juridische cases). Meerendeel van de klanten die overkwamen van andere kantoren met klachten op voorgaande accountant bleken klanten te zijn die slecht aanleverden en waar je jaar op jaar mocht puzzelen om een balans in elkaar te boksen. De beste nieuwe klanten waren effectief oprichtingen/starters.
Kan mij niet inbeelden dat een accountant bewust zijn klanten wil oplichten? Daarom, bij twijfel, vraag een overzicht van de gepresteerde prestaties. En als ze daar vaag over blijven kan je uw conclusies trekken.

Reden waarom zo'n klanten vaak overkomen is exact die reden dat ze waarschijnlijk buiten gezet zijn bij hun vorig kantoor... En zoals ik al zei het is inderdaad moeilijk en dossier specifiek/afhankelijk.

Elke dag krijgen wij 'spoed' verzoeken binnen, is nu eenmaal part of the job en klanten apprecieren dat enorm.

INVESTERINGsmaatschappijen, uiteraard slorpen die op als alles aan 150/u gefactureerd kan worden :) Die miljoenen moeten terugverdiend worden...

Is nu wel inderdaad part of the job... klant wil bod doen op iets, bank heeft dit en dat gisteren nodig. Als er iets is in de job van boekhouder dat nog een beetje 'tof' is uit gebrek aan een beter woord te vinden op dit moment. Is het de variatie van verschillend werk tot een zeker niveau I guess en de appreciatie van klanten als je hun opvolgt en meegroeit met hun zaak.

En voor de klant is alles spoed en super belangrijk anyway :sneaky:

I know dat er dagelijks spoedvragen binnenkomen. Maar er is een verschil qua workload bij type vraag. En als je de sector wil in leven houden ga je op den duur op uw strepen moeten durven staan. Uw avond last minute opgeven voor een klant en dan enkel reclamaties krijgen op de factuur.. van andere vrije beroepers worden zekere tarieven geslikt, van een accountant gaat men uit dat het maar wat administratief kwaad is. Heb daar deze week een interessante post rond zien verschijnen op linkedin waarin het meerendeel oprecht aangaf dat het niet meer verderkan: verhoogde reglementering, extra vereisten, geen beschikbaar personeel, steeds kortere deadlines, tools die jaar op jaar duurder worden en dalend respect van de klant. Algemene conclusie was dat velen hopen zo snel mogelijk een goed bod van de grotere te ontvangen. Als de markt in zo’n stroomversnelling geconsolideerd wordt gaan de tarieven omhoog gaan, als je geen personeel meer vindt gaat de macht qua klantenacceptatie richting de accountant verschuiven en gaat het spel van vraag en aanbod de markt uiteindelijk corrigeren.

Ik ben er zelf bewust uitgestapt omdat de sector in mijn ogen het werk en de inzet onderwaardeert. Met intern freelancen verdien ik veel beter mijn boterham (scheelt makkelijk 35-40k in omzet op jaarbasis). Uw inzet wordt intern oprecht gewaardeerd, de klant ziet en benoemt de meerwaarde, daarnaast ligt over het algemeen de werkdruk behoorlijk lager. Los van de closings (3-4 werkdagen per maand) kom je met een 9 to 5 ruim toe. Onzen junior van Trifinance die moet geen 15 min overwerken als die een koffiepauzeke neemt van 15 min, in het laatste kantoor waar ik gewerkt heb moesten juniors dat wel. Jonge mensen willen dat niet meer doen, dat is niet meer van deze tijd.

Ik werk in IT, het is daar niet anders.

Mensen denken vaak dan anderen hun tijd iets is waar ze altijd recht op hebben.

Terug
Bovenaan