Freelancers & Ondernemers

All in? Had het zelfde bedrag maar kreeg dan nog extra facturen voor aangifte personenbelasting en afsluiten boekjaar.
Een aangifte personenbelasting is altijd supplementair, is geen vaste opdracht van de accountant. Jij kan immers meerdere vennootschappen hebben, partner kan een eigen vennootschap hebben en daarom opteren om die aangifte door een andere accountant of zelf te verzorgen. Een aangifte personenbelasting is niet gebonden aan het werk van uw vennootschap, dat is een persoonlijke inkomensaangifte.

tip voor wie wel nog een goeie auto heeft:
  • aangekocht in 2027: 95 % aftrek voor de volledige looptijd;
  • aangekocht in 2028: 90 % aftrek voor de volledige looptijd;
Als je dus eind 2028 een bestelbon tekent leveren ze die pas in 2029 en zit je nog aan 90% dat is nog steeds heel goed. Die 10% ga je niet voelen!
Dat wil dus zeggen dat wie in 2024 net een nieuwe auto kocht en daar 5 jaar mee doet ook nog tijd heeft.
Om aan te vullen, daarna zakt het wel sterker:
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2026 100%
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2027 95%
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2028 90%
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2029 82,5%
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2030 75%
Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2031 67,5%

Als je dus eind 2028 een bestelbon tekent leveren ze die pas in 2029 en zit je nog aan 90% dat is nog steeds heel goed. Die 10% ga je niet voelen!
Dat wil dus zeggen dat wie in 2024 net een nieuwe auto kocht en daar 5 jaar mee doet ook nog tijd heeft.
Veel gaat imo hier vanaf hangen en welke wagen je recent gekocht hebt: https://www.vmm.be/lucht/evolutie-l...missiezones-op-basis-van-euronormen#section-0

Dat gaat echt de verkoopwaarde van uw huidige wagen bepalen en een impact hebben op uw TCO-berekening.
De verkoopwaarde gaat kelderen als je met die wagen amper nog kan rijden in België. Er zelf langer mee rijden als freelancer is imo lastig want dat beperkt u in uw opdrachtmogelijkheden.

Ik dacht dat ‘voor de volledige looptijd’ enkel nog tot eind 2026 was. Dus dit is wel erg goed nieuws.

Al is het altijd onder voorbehoud van wat de politiek nog beslist natuurlijk.

Top, heel goeie en concrete info.

Dat wil inderdaad zeggen dat naar aftrekbaarheid er ergens een grens is die je zelf moet uitmaken maar 95% is nu ook weer geen drama, zelfs 90%.

Dus mogelijks ligt er eind 2027 een cadeau onder de kerstboom dan ;). Kga een grotere kerstboom mogen zetten dat jaar, denk ik dan wel. En met zonnepanelen, ofzo (die ook aftrekbaar zijn, uiteraard...)

Dat wil inderdaad zeggen dat naar aftrekbaarheid er ergens een grens is die je zelf moet uitmaken maar 95% is nu ook weer geen drama, zelfs 90%.

Dus mogelijks ligt er eind 2027 een cadeau onder de kerstboom dan ;). Kga een grotere kerstboom mogen zetten dat jaar, denk ik dan wel. En met zonnepanelen, ofzo (die ook aftrekbaar zijn, uiteraard...)
ik denk dat er eind 2028 héél veel elektrische Porsches verkocht gaan worden :P

Zijn zonnepanelen aftrekbaar in de vennootschap? Moet er daar iets tegenover staan? VAA ofzo?
Of bedoel je zonnepanelen bij je kantoor ipv op je privé huis?

Zijn zonnepanelen aftrekbaar in de vennootschap? Moet er daar iets tegenover staan? VAA ofzo?
Zonnepanelen zijn niet aftrekbaar. Je kan op een privéwoning niets installeren in naam van de vennootschap. Ook niet onder het mom van huur van een bedrijfskantoor/zetel. Er zijn er die het proberen met allerlei opstalconstructies maar de meesten fiscalisten/accountants blijven er liefst van weg.

Op een onroerend goed in eigendom van de vennootschap kan dit wel.

Zijn er eigenlijk kosten die je kan verwerpen In de boekhouding zonder eigenlijk iets fout te doen?
Dus 100% verworpen zaken? Dat is nog steeds goedkoper dan zelf kopen?
Jep dat kan zeker. Maar ik moet me nog eens in verdiepen over welke zaken dat gaat.
Bv je hospitalisatieverzekering is zoiets dacht ik.

Ik ontken noch bevestig dat ik 1 van die personen zal zijn :unsure:
Haha ik denk dat ik er bij zal zitten. Het is misschien de laatste kans ooit op een fiscaal voordelige auto. Zorgen dat ik tegen dan een goed potje liggen heb om eens zot te kunnen doen.
Hopelijk is het aanbod tegen dan al heel ruim.

Nog even naar boven halen. Zeer preliminair maar even info vergaren. Ik heb al gezocht in de thread maar niet heel veel sluitende zaken, en inlichten bij boekhouder volgt ook nog wel.

Stel ik wil een nieuwe woning aankopen. Ik weet dat ik bvb via IPT al een deel kan financieren. Superveel zit daar echter niet in gezien nog maar 5.5 jaar bezig en sinds vorig jaar ook serieuze herziening van IPT nav de nieuwe regels.
Gewone BV voor freelance activiteit, thuiskantoor voor thuiswerk nodig. Er is geen aparte ingang voor beroepsactiviteiten.

Hoe wordt gesplitste aankoop vruchtgebruik (vennootschap)/naakte eigendom (prive) bekeken? Viabel of niet? Grote risico's? Sop de kolen waard?

Eerlijk: ik was aan het lachen, ik zag gewoon een kerstboom voor mij met zonnepanelen ipv kerstballen.

Zou niet alleen voor de fiscus een probleem zijn, hier thuis zou die vlieger ook niet opgaan XD

Haha ik denk dat ik er bij zal zitten. Het is misschien de laatste kans ooit op een fiscaal voordelige auto. Zorgen dat ik tegen dan een goed potje liggen heb om eens zot te kunnen doen.
Hopelijk is het aanbod tegen dan al heel ruim.
Ik hoop dat Porsche snel hun 718 uitbrengt zodat tegen dan die enorm onderuit is gegaan qua restwaarde :P

Terug
Bovenaan