Freelancers & Ondernemers

Is het niet wat streng om:

a) quasi enkel op het financiële te focussen en niet op algemeen beleid
b) op basis van de zelfstandigen hier op het forum lijkt de fiscale druk eerder laag dan hoog, de cijfers bevestigen dat, de groei aan BV's etc. bevestigd dat ook.
c) niet de indruk dat zelfstandigen een groot thema zijn in de debatten (onrechtstreeks wel de vermogensbelasting als uitzondering)
d) de voorgaande regeringen hebben quasi alle obstakels weggehaald opdat iedereen zelfstandig kan worden, en dat zowel op vlak van stielkennis als bedrijfsbeheer

Geen verwijt hé - het is je goed recht om sterke nadruk te leggen op 1 item en je keuze daarop te baseren, maar ik durf wel te zeggen dat er de laatste jaren best goed gezorgd is voor de zelfstandigen.
Maar je wil toch geen partij die dat fiscaal voordeel tegendraait? Daar gaat de discussie net om..

Maar het is uiterst raar dat dat het enige is dat uw stem bepaald. En zo kwam het over.
DAT is vooral @contextbinder zijn punt.
Niet het enige maar mijn grootste bekommernis is toch ook dat die nota van Van Peteghem wordt tegengehouden en dat PVDA niet aan de macht komt:). Voor de rest weet je dat het toch weer postjesverdelerij wordt zonder beleidsbeslissingen die op lange termijn ons land vooruit helpen. De beloftes in de programma’s van de partijen maken imo niet veel uit, ze gaan postjes samenrapen waar ze kunnen om een meerderheid te bereiken daar de meerderheid van de Vlaamse bevolking voor een partij lijkt te gaan waarmee geen enkele andere partij een regering zal willen vormen. Het gaat sowieso een versnipperd beleid worden, onze stem gaat daar niet veel aan veranderen :/.

Niet het enige maar mijn grootste bekommernis is toch ook dat die nota van Van Peteghem wordt tegengehouden en dat PVDA niet aan de macht komt:). Voor de rest weet je dat het toch weer postjesverdelerij wordt zonder beleidsbeslissingen die op lange termijn ons land vooruit helpen. De beloftes in de programma’s van de partijen maken imo niet veel uit, ze gaan postjes samenrapen waar ze kunnen om een meerderheid te bereiken daar de meerderheid van de Vlaamse bevolking voor een partij lijkt te gaan waarmee geen enkele andere partij een regering zal willen vormen. Het gaat sowieso een versnipperd beleid worden, onze stem gaat daar niet veel aan veranderen :/.
Dit dus

Om die reden heb ik voor mijn eerste jaar een liquidatiereserve aangelegd, maar ik ga het ook in de gaten houden hoe dat af gaat lopen met die nota.

Verder denk ik eigenlijk niet dat de keuze veel uitmaakt: er gaat moeten gesnoeid worden en leuk wordt het niet. Ik heb altijd VLD gestemd historisch, maar ik weet het oprecht niet dit jaar.

Laatst bewerkt:
Even over 9 juni: iedereen hier stemt voor openVLD? Of is er nog een andere partij die goed is voor freelancers en ondernemers? Ik veronderstel dat VB en Groen en CD&V weinig goeds voor ons zullen doen. Over NVA en Vooruit weet ik eigenlijk niet voldoende.

Ik vraag dit omdat ik blauw ben, in hart en nieren, maar iedereen weet wat een soepje dat daar is. Maar ja, wat is het alternatief? Wie zorgt er nog voor de zelfstandigen?

Open-VLD? Never :)

Dat zijn gewoon sossen/tsjeven met een andere kruiding erover. Zero betrouwbaarheid, zero realisatie, zero consequent beleid, zero ruggegraat, 100% postjes.
MR zou nog in de buurt kunnen komen, maar dat is geen optie so NVA it is. Dat is in Vlaanderen ver de enige partij met een geloofwaardige liberale signatuur.

Volgens mij maakt het niet zo veel uit op wie dat we stemmen (al dan niet als zelfstandigen). Als zelfstandige heb je gelukkig wel wat meer 'onafhankelijkheid' van de uitslag van de verkiezingen (en de politiek in het algemeen).

Ik begrijp dat de uitslagen van de verkiezingen bepaalde gevolgen zullen hebben voor de zelfstandige. Maar probeer daar niet te veel op te focussen want dat ligt niet echt in onze handen. It's a waste of time.

I.m.o. is het beter om te focussen op wat je zelf kunt veranderen, i.p.v. te rekenen op de politieke uitslagen. Zeker als zelfstandige, want dat maakt het juist interessant(er), je hebt je eigen lot meer zelf in handen.

I.m.o. is het beter om te focussen op wat je zelf kunt veranderen, i.p.v. te rekenen op de politieke uitslagen. Zeker als zelfstandige, want dat maakt het juist interessant(er), je hebt je eigen lot meer zelf in handen.

Als zelfstandige navigeer je sowieso binnen het systeem en optimaliseer je waar mogelijk. Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet mee kan proberen sturen in de richting waarin dat het meest gunstig kan zijn :)

Sowieso mogen ze echt doen wat ze willen, zelfs als ze zouden verplichten dat je als eenmansvennootschap 100% via loon moet uitkeren 1) meestal nog steeds een pak meer verdienen dan een interne en 2) zijn er meestal nog wel andere mogelijkheden om te optimaliseren.

Uiteraard. Je ziet die dingen wel aankomen dus er zijn wel wat opties om je voor te bereiden.

Nevertheless, je mag ze gaan zoeken in Vlaanderen, de partijen die het goed voor hebben met ondernemers.

Dat zijn gewoon sossen/tsjeven met een andere kruiding erover. Zero betrouwbaarheid, zero realisatie, zero consequent beleid, zero ruggegraat, 100% postjes.
MR zou nog in de buurt kunnen komen, maar dat is geen optie so NVA it is. Dat is in Vlaanderen ver de enige partij met een geloofwaardige liberale signatuur.
*Op economisch vlak

Als iemand de vrijheid neemt om Frans te spreken in de verkeerde gemeente is het plots minder liberaal ;)

*Op economisch vlak

Als iemand de vrijheid neemt om Frans te spreken in de verkeerde gemeente is het plots minder liberaal ;)

En dat terwijl hun voorzitter prima tweetalig is 😊.

NV-A’s taalagenda boeit me voor geen meter. Daarmee ook dat ik net zo vlot MR zou stemmen terwijl die een veel meer Belgicistische insteek hebben.

Jij als ondernemer zijnde- mocht je zelf 3 voorstellen kunnen indienen m.b.t. ondernemers, wat zouden deze zijn?

Dit land is te ver van het padje om enkel op ondernemers iets voor te stellen.

1) hardcore financial reset; om punt 3 te realiseren ga je moeten investeren, maar investeren lukt niet als je al overdraft bent en nog steeds geld blijft wegpissen. Stevige reductie van schuld, stevige balanceren van begroting en stevige knip op de uitgaven. Niet overheen 10 jaar maar binnen een jaar, hoogstens een legislatuur. Heb je daarvoor technocraten nodig, so be it.

2) full reset van het Belgische bestel. Met het zootje ongeregeld dat er vandaag bestaat, kan je niets doen. Dat kan een volledige boedelscheiding zijn, of een volledige trouw in volle gemeenschap van goederen, it doesn’t matter, maar een land dat niet georganiseerd is krijgt niets gerealiseerd.

3) een strategisch long range plan waar de andere initiatieven (van kenniseconomie tot scholing, van productie tot export etc) in passen en die wat mij betreft bindend mogen zijn. We schieten niet op met beleid dat navelstarend hoogstens naar de volgende verkiezingen kijkt.

Die dingen doen, zijn goed voor iedereen, ondernemers inclusief. Enkel wat maatregelen nemen voor ondernemers zonder een groter geheel, is uiteindelijk niets meer dan een druppel op een hete plaat.

Als de lage lonen meer gaan overhouden is dat denk ik goed voor de BV, neen? Bruto loon blijft hetzelfde en we houden netto meer over.

En dat is nu iets waar iedere partij het over eens is

Als je een vennootschap opricht, moet je dan al een bankrekening hebben om het oprichtingsbedrag op te storten. Of kan je pas een bankrekening openen als je vennootschap is opgericht?

Als je een vennootschap opricht, moet je dan al een bankrekening hebben om het oprichtingsbedrag op te storten. Of kan je pas een bankrekening openen als je vennootschap is opgericht?
Bankrekening moet bestaan voor tekenen van de akte. Startkapitaal wordt dan geblokkeerd tot alles rond is en alles gepubliceerd is.

Ik ben daar iets raars mee tegengekomen dat de bankrekening plots een ander nummer was na oprichting. Heel bizar.

Ik ben daar iets raars mee tegengekomen dat de bankrekening plots een ander nummer was na oprichting. Heel bizar.

Toevallig BNP Paribas? Is bij mij ook gebeurd, en volgens mijn boekhouder was dit specifiek de werkwijze van BNP Paribas...
Zij had mij gelukkig gevraagd bij welke bank ik de rekening ging openen, en had hier dus ook al op geanticipeerd om de rest nog niet in gang te zetten met de "tijdelijke" bankrekening.

Komt dat dan nog overeen met het rekeningnummer in je oprichtingsakte?

Nee, rekeningnummer in mijn oprichtingsakte is effectief de tijdelijke, die ik ondertussen al lang niet meer heb.

Terug
Bovenaan