Freelancers & Ondernemers

Indien ze beslissen om vvpr bis af te schaffen zal dit ook vanaf een bepaalde datum zijn vermoed ik. Je moet ook niet wachten tot je algemene vergadering om een dividend uit te keren (interim dividend).

Als ze op tijd een regering vormen en de fiscale hervorming komt erdoor vermoed ik ten vroegste afschaffing vanaf 1 Jan 2025. Momenteel zou ik dus nog steeds vvpr bis nemen.

Ik ben vorige week naar Carl van de Velde zijn business coaching seminar geweest en die deed echt raar over faillissement of stopzetting van BV. Laat het ons positief houden en even spreken over stopzetten BV. Is dat niet gewoon met 1 telefoon naar de boekhouder geregeld? Waarom is dit zo moeilijk? Gewoon ik wil stoppen volgend kwartaal, want ik ben 55 jaar en wil ermee stoppen.

Wat mis ik? Waarom is dit niet zo simpel als het lijkt?

Ik ben vorige week naar Carl van de Velde zijn business coaching seminar geweest en die deed echt raar over faillissement of stopzetting van BV. Laat het ons positief houden en even spreken over stopzetten BV. Is dat niet gewoon met 1 telefoon naar de boekhouder geregeld? Waarom is dit zo moeilijk? Gewoon ik wil stoppen volgend kwartaal, want ik ben 55 jaar en wil ermee stoppen.

Omdat je een vereffenaar nodig hebt en dat kost redelijk wat geld.
Dat is absoluut niet "1 telefoontje"

De enige die wil besparen en minder nieuwe belastingen willen is volgens mij nva. Geen idee wat hun globale gedachte is over kleine bv's..
Tja er gaapt een groot gat in de markt, wie weet komt er vroeg of laat een partij die voor de zelfstandigen opkomt en die het ondernemen aanmoedigt, ik geloof dat er ooit zo'n partij is geweest :unsure:

Je moet sowieso ook bij de notaris passeren. Het is zeg maar (heel eenvoudig/ongenuanceerd) zoals je oprichting, maar dan in de omgekeerde richting.

Omdat je een vereffenaar nodig hebt en dat kost redelijk wat geld.
Dat is absoluut niet "1 telefoontje"

Voor eenpersoonsvennootschappen, managementvennootschappen,.. zal dat in de regel een ontbinding en vereffening in 1 akte zijn, zonder vereffenaar. Heel wat eenvoudiger dus.

Neen, ik keer mezelf een hoger loon uit dan de gemiddelde zelfstandige. Ik heb ook geen probleem dat ik daarmee / daarvoor meer belasting betaal (binnen bepaalde mate natuurlijk).

Mijn VVPRbis keer ik normaal 100% uit om privé dingen mee te doen.
Maar deze keer zou ik een groot deel van de uitkering niet direct gebruiken, maar wel beschikbaar willen hebben (for reasons, mogelijks staat het er een jaar, mogelijks maar 1 maand).
En dan lijkt het me wel interessanter om het op mijn RC te houden ipv privé spaarboek.
Deel 1 is inderdaad correct geïnterpreteerd.

Dacht dat de meesten dit wel al hanteerden om verder zichzelf een laag maandelijks nettoloon uit te keren 😅.
Waarom is deze cash op RC houden positief? Cashflow van de BV?

Je moet sowieso ook bij de notaris passeren. Het is zeg maar (heel eenvoudig/ongenuanceerd) zoals je oprichting, maar dan in de omgekeerde richting.

Voor eenpersoonsvennootschappen, managementvennootschappen,.. zal dat in de regel een ontbinding en vereffening in 1 akte zijn, zonder vereffenaar. Heel wat eenvoudiger dus.
ok, ik was mis. Ik dacht dat je altijd een vereffenaar nodig had.

§ 5. Onverminderd artikel 181, zijn een ontbinding en vereffening in één akte slechts mogelijk mits naleving van de volgende voorwaarden:

1. er is geen vereffenaar aangeduid;
  2. alle schulden ten aanzien van derden zijn terugbetaald of de nodige gelden om die te voldoen werden geconsigneerd;
  3. alle aandeelhouders of vennoten zijn op de algemene vergadering aanwezig of geldig vertegenwoordigd en besluiten met eenparigheid van stemmen.
Indien een verslag moet worden opgemaakt door een commissaris, een bedrijfsrevisor of een externe accountant overeenkomstig artikel 181, § 1, derde lid, maakt dit verslag melding van deze terugbetaling of consignatie in zijn conclusies.

De terugname van het resterend actief gebeurt door de vennoten zelf.

Da's die kerel die een proces tegen Skepp heeft verloren, met zijn eis tot schadeclaim van 400.000 euro omdat ze een kritisch artikel over hem hadden geschreven. Dan weet je in het algemeen toch al genoeg met hoeveel camions zout je die man zijn beweringen moet interpreteren?

Het doet mij denken aan Nicolas De Bruyn, dat is ook zo'n kwakzalver.

Da's die kerel die een proces tegen Skepp heeft verloren, met zijn eis tot schadeclaim van 400.000 euro omdat ze een kritisch artikel over hem hadden geschreven. Dan weet je in het algemeen toch al genoeg met hoeveel camions zout je die man zijn beweringen moet interpreteren?

Nicolas "ik kom niet buiten voor minder dan 10k" van de pfaffs?

edit: ha, nee, da's de liebart.

Enig idee over hoeveel geld men dan spreekt op het einde, om alles stop te zetten? €500? €5000?
Een 4.000-5000€. 1500€ voor de notaris, 2500€ voor verslag ontbinding en vereffening in 1 akte, een 1000€ extra kosten boekhouder (schrapping BTW en KBO/ opmaak balans/ voorafbetaling venbe/ aangifte venbe speciaal etc)

bedankt voor jouw reactie, ik ben niet ingegaan op zijn aanbod vorige week (eentje van 10k en 20k) : https://10uurbusinesscoaching.be/
daar zaten letterlijk 1000 ondernemers in een grote zaal 10u te luisteren naar deze Belgische Tony Robbins en iedereen kreeg dit voorstel

voor het eerste van 10k kreeg je zeer veel video materiaal over business uitbreiden + personal coaching + member of the Carl VDV club die 4x per jaar samenkomen en voor het tweede voorstel van 20k zat er een week Marbella bij (met deep business coaching van 's morgens tot s' avonds)

maar misschien heb je gelijk over hem:

https://skepp.be/nl/psychologie-hrm-coaching/verraad-en-gerechtigheid
https://skepp.be/nl/psychologie-hrm...rce-management/de-onzin-hr-nog-lang-niet-dood

Een 4.000-5000€. 1500€ voor de notaris, 2500€ voor verslag ontbinding en vereffening in 1 akte, een 1000€ extra kosten boekhouder (schrapping BTW en KBO/ opmaak balans/ voorafbetaling venbe/ aangifte venbe speciaal etc)
Nu weet ik waarom sommigen hun BV verkopen voor een symbolische euro

Mijn boekhouder gaf grof weg 5000€ aan. Notaris alleen is al 1500€
Als dat een onkost is van de BV, is dat nog 'ok' voor mij op het einde van de rit

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon een Van Hool'ke doen en de BV schenken aan de kinderen om die 5000 euro vereffening uit te sparen. Elk een gelijk deel voor de jongens, en niks voor de meisjes. What could possibly go wrong? :fingerguns_r:

Nu weet ik waarom sommigen hun BV verkopen voor een symbolische euro

Als dat een onkost is van de BV, is dat nog 'ok' voor mij op het einde van de rit

Je moet nog de belastingen erbovenop rekenen want je "liquideert" je vennootschap dus je hebt liquidatieheffing?

Ik dacht ook dat we met de nota van van Peteghem van 68.5% belasting voor kleine winsten naar 65 % gaan voor iedereen?

Dat brengt globaal toch niet op?
Ik heb ook de indruk dat het veel blabla is voor weinig impact. Maar voor het volk gaat dat de schone schijn ophouden, in de praktijk brengt het niet veel op. Vergeet niet dat elke politieker ook zo een bv heeft, die gaan niet teveel in hun eigen voeten schieten :)

Ik dacht ook dat we met de nota van van Peteghem van 68.5% belasting voor kleine winsten naar 65 % gaan voor iedereen?

Dat brengt globaal toch niet op?

Tis België, dat zijn altijd "kleine wijzigingen" hier omdat men benauwd is van de gevolgen :p.
Verander teveel in één keer en heel het systeem blokkeert met alle gevolgen van dien :p.

Het budget van de overheid is ietsjes te precair om zware veranderingen door te voeren.

Dat valt niet te voorspellen. Alles hangt af van wie er aan de macht komt. Als dat groen/vooruit/PVDA wordt moeten we op niet teveel toegevingen naar de zelfstandige toe rekenen.

Moest ik kunnen, ik stem op MR, die houden heel dat spel tegen. Maar woon aan de verkeerde kant van de taalgrens :p.
"Brussel/Halle/Kleine zelfstandigen"

Terug
Bovenaan