Freelancers & Ondernemers

Je vergeet dat werkgever op brutoloon nog eens minstens 20% sociale bijdragen betaalt. Je moet dit ook meenemen in uw verschil in belastingen uiteraard.
Maar zelfs dan nog zit het grote verschil in het feit dat je van 15000€ kan starten ipv pakweg 4000€...
Klopt dat wel - in het geval van een tussenpartij die daar eigenlijk voor spek en bonen zit kan dat kloppen, maar een freelancer die voor een bedrijf werkt zal nog steeds winst genereren voor de betalende partij neem ik aan - die freelancer maakt zijn baas toch ook gewoon rijk in dat geval?
Klopt, maar die winstmarges zijn meestal wel een heel pak kleiner.
Inderdaad, niemand neemt een freelancer aan om er geld aan in te steken, tenzij het is om een support te verlenen op iets waartoe ze verplicht zijn maar zelf niemand voor vinden.
Ik ben bij mijn vorige werkgever als freelancer begonnen, ze hadden dan de keuze tussen mij als freelancer nemen of mij niet meer als "personeel" hebben. Ik kreeg toen toch ook heel duidelijk de boodschap "zeg dat nu niet tegen iedereen, want dan willen ze dat allemaal he"

Klopt dat wel - in het geval van een tussenpartij die daar eigenlijk voor spek en bonen zit kan dat kloppen, maar een freelancer die voor een bedrijf werkt zal nog steeds winst genereren voor de betalende partij neem ik aan - die freelancer maakt zijn baas toch ook gewoon rijk in dat geval?
Klopt. Een freelancer wordt, net zoals een werknemer, ingezet van zodra dit winstgevend is voor de opdrachtgever. Op dat vlak is er dus geen enkel verschil.

Waarom verdien je meer als freelancer? Simpel:
- Fiscaal ander stelsel: verklaart +- 70-75% van hoger inkomen
- Tijdelijke aard en daarom meer onzekerheid & risicovoller met als gevolg hogere kostprijs voor freelancer: verklaart +- 25-30% van hoger inkomen

Ik heb vanuit Finance redelijk goed zicht op de meerkost van een freelancer vs eigen werknemer. Dat zit rond de 30-40% voor 2 dezelfde profielen (1 WN, 1 freelancer) als je echt alle kosten in beschouwing neemt. In die zin heeft @anders. dus gelijk dat de winstmarges voor opdrachtgever kleiner zijn. Dat uw netto inkomsten meer dan 30-40% hoger liggen dan een equivalent werknemer, komt dan wel door het fiscaal stelsel.

Absoluut.

Ik zou het eerder "freelancer" en "ondernemer" noemen.

Een freelancer is iemand die werkt quasi alsof hij in loondienst zou zijn, enkel met een andere "fiscale" regeling.
De enige verschilpunten met een werknemer zijn eigen verantwoordelijkheid naar ziekte, vakantie en dergelijke meer, en misschien wat meer onzekerheid naar het einde van contracten toe.
De grootste reden dat het financieel voordeliger uitkomt is heel het fiscale plaatje met de Belgische "optimalisaties" waardoor je een (heel) groot deel van je inkomen naar je privé kan overhevelen zonder onder het personenbelasting systeem te vallen, waar hoge inkomens kapot belast worden.

Een ondernemer zijn is een héél ander verhaal!
Ik zou zelfstandige daar toch nog tussen zetten. Een bakker om de hoek die al 30j hetzelfde doet zie ik als zelfstandige en niet als ondernemer. Tenzij die ook gaat uitbreiden en echte risico’s gaat nemen.

Ik ben naar lokale kantoren gegaan maar dat wil daarom niet zeggen dat de grote slecht zijn. Kan er niet veel over zeggen of ze duurder of goedkoper zijn.

Ik ben 2x gaan praten met die boekhouder voor ik er getekend heb en dat was volledig gratis. Dat ging over welke vennootschapvorm, het financiële plaatje, wagen, de manier van werken en wat ze zouden kosten voor welke services.

Het financiële plaatje is eerlijk gezegd de minst grote verandering hoewel de verloning natuurlijk wel wat anders verloopt (zeker de eerste jaren).
Bij mezelf en mijn omgeving is het vooral het mentale dat veel veranderd. Je bent nu verantwoordelijk voor je eigen inkomen. Je kan zoveel bijverdienen als je wil. Een dag niet werken is een dag geen inkomen. Jij bent het aanspreekpunt voor alles in de zaak, en niemand zal u er een definitief 100% antwoord op kunnen geven (zie maar hoeveel er hier verschillend gedaan wordt). Ik denk ook veel anders dan ervoor, zelfs mijn omgeving zegt me dat.
Hoe je met zo een zaken omgaat is ook wel belangrijk. Ik ken er die 3 jaar in torenhoge stress hebben rondgelopen in schrik dat er iets mis ging lopen, dat is ieder voor zich.
Dit, het is aan u om er op uw manier mee om te gaan. Maar meer vrijheid is ook meer verantwoordelijkheid.

Elk aan zich. Niets mis met gewoon werknemer te zijn ook.

Ik zou zelfstandige daar toch nog tussen zetten. Een bakker om de hoek die al 30j hetzelfde doet zie ik als zelfstandige en niet als ondernemer. Tenzij die ook gaat uitbreiden en echte risico’s gaat nemen.
Ja, inderdaad.

Ik kan wat ik nu doe ook onder de mantel van een werkgever. Dat zou perfect lukken en is de meest gangbare manier van werken.

Ik ben geen "ondernemer", maar geloof me vrij der zijn er maar heel weinig zijn. Ik ken enkele ondernemers, die hebben nog een andere drive dan ik hoor.

Ik zit ergens tussen in.

Ik bezie het oprecht als: Ik heb jaren ervaring en een behoorlijk unieke CV en achtergrond. Als ik dan toch mijn tijd moet verkopen, ga ik ze duur verkopen zonder dat er een manager of firma met het overgrote deel van de koek gaat lopen.

De koek is voor mij. Zolang het duurt uiteraard :).

Hoe denken jullie eigenlijk over jullie laatste loopbaanjaren? Doordoen tot het eind? Terug in loondienst gaan en uitbollen?

Hoe denken jullie eigenlijk over jullie laatste loopbaanjaren? Doordoen tot het eind? Terug in loondienst gaan en uitbollen?
geen slecht plan, maar ik weet het ook niet nog. Dat zijn zorgen voor binnen een 15 tal jaar ten vroegste voor mij. Misschien is het tegen dan duidelijk of er uberhaupt nog noemenswaardige pensioenen gaan zijn in Belgie :D

Die 20% verschil in belastingen verklaart niet dat uw nettoloon x3 gaat tov als werknemer te werken ;)
Mijn nettoloon zal dan ook niet x3 stijgen (zit reeds in de hogere loonschalen), maar zou er volgens eerste berekeningen wel +/- 30% op voorruit gaan, hetgeen ik toch wel aanzienlijk vind.
Om dat te realiseren in loondienst moet men er duizenden euro's bovenop gooien hetgeen gewoon niet realistisch meer is (kost voor de werkgever gewoon te hoog).

Inderdaad, het gaat hier constant over het financiële voordeel van freelancer zijn. Bijna nooit over iets anders. Ik ben om een totaal andere reden zelfstandige geworden. Zelfs al had ik minder dan een uitkering, ik deed het nog 😉
Goh als ik kijk naar de "consultants" die bij ons tewerkgesteld zijn, verandert er toch niet zo heel veel. Je moet je nog steeds "plooien" naar de wensen van de werkgever, in dit geval de klant dus. Qua verantwoordelijkheid eerder zelfs een pak minder. In de sector waar ik werk krijgen zelfstandige consultants nooit een "leidinggevende" functie toegewezen (hoogstens program manager).

Mijn nettoloon zal dan ook niet x3 stijgen (zit reeds in de hogere loonschalen), maar zou er volgens eerste berekeningen wel +/- 30% op voorruit gaan, hetgeen ik toch wel aanzienlijk vind.
Om dat te realiseren in loondienst moet men er duizenden euro's bovenop gooien hetgeen gewoon niet realistisch meer is (kost voor de werkgever gewoon te hoog).

Goh als ik kijk naar de "consultants" die bij ons tewerkgesteld zijn, verandert er toch niet zo heel veel. Je moet je nog steeds "plooien" naar de wensen van de werkgever, in dit geval de klant dus. Qua verantwoordelijkheid eerder zelfs een pak minder. In de sector waar ik werk krijgen zelfstandige consultants nooit een "leidinggevende" functie toegewezen (hoogstens program manager).
Je gaat toch veel meer dan 30% omhoog gaan? (Of je zou nu aan +5000€ netto moeten zitten ...)

Dat zie ik bij ons ook. Het gros van de contractors zijn gewoon "working hands". En die moeten vaak gecoached worden door de internen om hun werk te kunnen doen. En ze draaien voor de rest ook mee in het team en hun regels. Degenen die écht een meerwaarde zijn door specifieke kennis/ervaring (de "consultants") is een kleine minderheid. Zowiezo zullen belangrijke posities (hetzij technisch of leidinggevend) altijd intern zijn.

Dus als je inhoudelijke ambities hebt, zal je toch meer kans hebben om je ontplooien in een interne positie.

Je gaat toch veel meer dan 30% omhoog gaan? (Of je zou nu aan +5000€ netto moeten zitten ...)
Als je alles in rekening neemt van een loonpakket en niet enkel het netto/bruto maandloon (deelname in de winst, dubbel vakantiegeld, maaltijdscheques, tankkaart, ...etc ) en dit herrekend naar een bedrag op maandbasis zit je inderdaad al gauw rond de +/-5000€ net.

Maar bon een dayrate van 700€ (die makkelijk haalbaar is volgens de recruiters mij zeggen) levert dan toch aanzienlijk meer op 700 x 10 = 7000€

Laatst bewerkt:
ook een optie die ik overweeg moest het gaan. Of toch op zijn minst serieus terugdraaien en niet meer zo hard werken.

Ik heb die luxe niet... geen idee wat er nog op me afkomt qua kosten.

Binnen 5 jaar ben ik al op die 15 jaar van pensioen. En op dat moment heb ik nog 2 kinderen die me wss elk een huis gaan kosten (10 en 13 op dat moment)

Ik denk dat ik nog voor effe goed ben :lol:

Daar ben ik de laatste tijd ook een beetje over aan het nadenken.
Mijn bedrijf wil ik nog wel tot aan mijn pensioen houden, misschien zelfs daarna.
Ik denk wel dat ik de laatste jaren wat ga uitbollen dmv minder uren te doen, minder project werk, meer training en advies werk. (als dat lukt)
Zou graag gaan pre-pensioneren in een huisje in Bourgogne, probleem is echter dat de vrouw niet remote kan werken als laborant.

Als je de bedragen hier leest, moet iedereen 200k in de BV hebben staan eens 50. Waarom zou je dan nog 10-15 jaar werken? Voor hetzelfde geld is het gedaan op je 70e.

Als je de bedragen hier leest, moet iedereen 200k in de BV hebben staan eens 50. Waarom zou je dan nog 10-15 jaar werken? Voor hetzelfde geld is het gedaan op je 70e.
Met 200k kom je er niet hoor ;). De simulatie hier is dat er 500k extra privé beschikbaar moet zijn om op mijn 50 te stoppen met werken en aan 2000€/maand te leven. Maar een belangrijk punt daarbij is dat je waarschijnlijk wil dat uw partner ook stopt, en dan moet je dus naar het dubbele...

Met 200k kom je er niet hoor ;). De simulatie hier is dat er 500k extra privé beschikbaar moet zijn om op mijn 50 te stoppen met werken en aan 2000€/maand te leven. Maar een belangrijk punt daarbij is dat je waarschijnlijk wil dat uw partner ook stopt, en dan moet je dus naar het dubbele...

Ik zou me strontvervelen want kan nergens heen zolang mijn kinderen schoolplichtig zijn.

Terug
Bovenaan