Freelancers & Ondernemers

Is dit dan elk jaar dit VAA dat moet aangerekend worden of 1 maal na aankoop? Dat wil je eigenlijk niet doen gok ik aangezien je dan een artikel moet betalen met je zaak alsook prive belasting (VAA) erover betalen?

Dan wordt het voordeel een beetje te niet gedaan. Wat natuurlijk ook wel de bedoeling is van VAA in principe.
Is het een optie om die apparatuur per dag te verhuren aan jezelf op de dagen dat je ze gebruikt. Aan de tarieven dat bvb een Boels/Lokale DHZ dat doet? Of zou bij controle dat verworpen worden en je toch VAA aangerekend worden?
Hoe zit het eigenlijk omgekeerd? Als je als privepersoon middelen ter beschikking stelt voor je vennootschap. Kan je daarvoor vergoed worden? Of valt dat onder de forfaitaire beroepskosten?

Is dit dan elk jaar dit VAA dat moet aangerekend worden of 1 maal na aankoop? Dat wil je eigenlijk niet doen gok ik aangezien je dan een artikel moet betalen met je zaak alsook prive belasting (VAA) erover betalen?
Eénmalig in dat geval, het is maar als de vennootschap u iets uitleent dat het recurrent is, zoals typisch bij een leasewagen of een gsm. Het principe is heel simpel, als je iets krijgt dat geen geld is, moet er gekeken worden hoeveel geld dat waard is en da's het VAA (zodat het eigenlijk fiscaal compleet neutraal zou moeten zijn of je nu geld of goederen/diensten krijgt)

Om hier even op in te pikken.

Ik heb hier ook wel wat machinerie, zoals een dure invalzaag van Festool bijvoorbeeld.
Heb die gewoon gekocht omdat ik voor een klant eens panelen moest verzagen en omdat het altijd handig is dat staan te hebben.

Zowiezo heb ik die al wel voor 3 of 4 projecten beroepsmatig gebruikt en nog maar amper 1 keer privé.

Dan moet ik toch niet gaan liggen kullen met VAA?

In tegenstelling tot het bouwen van eigen kasten heb ik wel facturen van projecten waar ik panelen ga plaatsen waar ik die zaag heb gebruikt of kon nodig gehad hebben.

Ik heb hier ook wel wat machinerie, zoals een dure invalzaag van Festool bijvoorbeeld.
Heb die gewoon gekocht omdat ik voor een klant eens panelen moest verzagen en omdat het altijd handig is dat staan te hebben.

Zowiezo heb ik die al wel voor 3 of 4 projecten beroepsmatig gebruikt en nog maar amper 1 keer privé.

In tegenstelling tot het bouwen van eigen kasten heb ik wel facturen van projecten waar ik panelen ga plaatsen waar ik die zaag heb gebruikt of kon nodig gehad hebben.
In uw geval perfect verdedigbaar ook. In theorie zou je voor het privé gedeelte een kleine aanrekening moeten doen, maar daar ligt de fiscus niet wakker van. Een andere zaak is natuurlijk als een IT consultant plots dergelijk materiaal begint te kopen om vervolgens één kast te bouwen in zijn bureau. Zoiets wordt (terecht) scherp bekeken.

Andere situatie natuurlijk, jij moet daar niet wakker van liggen. ;)

We hebben hier een nieuwe vaatwas gekocht.

Kan ik de oude vaatwas overkopen aan marktconforme 2e handsprijs met de vennootschap? Ik zou die in mijn loods plaatsen.
Lijkt me niet echt een probleem te zijn zeker? Of ik dat nu op 2e hands koop of van mezelf...

We hebben hier een nieuwe vaatwas gekocht.

Kan ik de oude vaatwas overkopen aan marktconforme 2e handsprijs met de vennootschap? Ik zou die in mijn loods plaatsen.
Lijkt me niet echt een probleem te zijn zeker? Of ik dat nu op 2e hands koop of van mezelf...
Zeker niet, enkel een vorm van koopbon opstellen. Heb ik destijds ook gedaan als starter met het overkopen van GSM + PC.

Boekhouder had me hier ook gezegd om het bureau materiaal, dat allemaal privé gekocht is, op te lijsten en zo te verkopen aan de zaak.
Maar als ik het goed begrijp gaat daar dan VAA op betaald moeten worden (1 pc, 1 laptop).

Hoe ga je eigenlijk best om met de waardebepaling want sommige zijn 2 jaar oud en zijn nu natuurlijk niet meer waard wat ze toen waren.
Iemand die dit gedaan heeft?

Boekhouder had me hier ook gezegd om het bureau materiaal, dat allemaal privé gekocht is, op te lijsten en zo te verkopen aan de zaak.
Maar als ik het goed begrijp gaat daar dan VAA op betaald moeten worden (1 pc, 1 laptop).

Hoe ga je eigenlijk best om met de waardebepaling want sommige zijn 2 jaar oud en zijn nu natuurlijk niet meer waard wat ze toen waren.
Iemand die dit gedaan heeft?
Ik vind het dwaas een VAA te betalen op iets dat je privé al had. De privé-opbrengst door overname vennootschap is peanuts als die dingen al 2 jaar oud zijn. Laat staan uw tarief dat je aan uw boekhouder kwijt bent om u daarin te adviseren/alles te verwerken.

Verslijt die spullen en hou uw cash in de vennootschap om op termijn nieuw materiaal op de zaak te kopen.

Bel gewoon eens naar de klant na 40 dagen. Dat gaat je 10x meer helpen dan zo’n algemene voorwaarden. Zeker als je een deftig gesprek kunt voeren (rustig blijven en gewoon vragen wat de reden is van het niet betalen)

Communicatie voor, tijdens en na het project is zo belangrijk. Doe je werk goed, vraag of alles ok was, en de klant zal betalen.
En toch loop je eens tegen een 1 uit de 1.000 klant die toch niet zo braaf is om welke reden dan ook... of ronduit boertig of ... kan er al heel wat over neerschrijven. 😁

Zeker voor personen hier die veel met consumenten werken is onlangs(mei 2023) het wetboek(Boek 5 BW) hiervoor ook aangepast en moet je dus zeker je algemene voorwaarden aangepast hebben(01/09/23 nieuwe contracten & 01/12/23 bestaande contracten : context B2C). Zo is de eerste herinnering kosteloos en zijn er ook aangepaste plafonds voor de schadevergoedingen alsook timing wanneer u de schadevergoeding kan eisen. Volgt u deze nieuwe regels niet in uw AV dan verlies je het recht op vordering van interesten en schadevergoedingen. In principe ook eventueel boete van de economische inspectie maar of dat zover zal lopen in de meeste gevallen? Misschien kan de 'rondlopende brigade' daar misschien wel controle op doen... al iemand voorgehad?

En toch loop je eens tegen een 1 uit de 1.000 klant die toch niet zo braaf is om welke reden dan ook... of ronduit boertig of ... kan er al heel wat over neerschrijven. 😁
Is dat ook niet ondernemen? 1 op 1000 … het is niet allemaal winst natuurlijk

- diefstal
- slechte investering
- slecht idee dat niet aanslaat

Vandaag vroeg er iemand iets aan mij waar ik zelf €50 kosten aan heb. Tegen einde van de dag had ze zich bedacht en moest ze het niet meer hebben. Wat moet ik doen? Mijn algemene voorwaarden bovenhalen en haar 7 maanden stalken? Neen danku. 1u gewerkt met €50 verlies of zoals Marco Borsato het zei: ‘even slikken en gewoon weer doorgaan’

Een opdracht van €1000 is bij mij sowieso €450 voorschot. Gaat het niet door, wordt er geen factuur opgemaakt en heb ik €450 in het zwart. Case closed.

Oh ja, nadien reken ik bij de volgende opdracht sowieso veel te veel aan met een veel te groot voorschot of gewoon alles verplicht op voorhand betalen. Staat het mevrouw niet aan, mag ze altijd naar ergens anders gaan 👍

Ieder restaurant, loodgieter, en zelfs de C&A maken dit mee. Verlies moet je gewoon incalculeren.

Is dat ook niet ondernemen? 1 op 1000 … het is niet allemaal winst natuurlijk

- diefstal
- slechte investering
- slecht idee dat niet aanslaat

Vandaag vroeg er iemand iets aan mij waar ik zelf €50 kosten aan heb. Tegen einde van de dag had ze zich bedacht en moest ze het niet meer hebben. Wat moet ik doen? Mijn algemene voorwaarden bovenhalen en haar 7 maanden stalken? Neen danku. 1u gewerkt met €50 verlies of zoals Marco Borsato het zei: ‘even slikken en gewoon weer doorgaan’

Een opdracht van €1000 is bij mij sowieso €450 voorschot. Gaat het niet door, wordt er geen factuur opgemaakt en heb ik €450 in het zwart. Case closed.

Oh ja, nadien reken ik bij de volgende opdracht sowieso veel te veel aan met een veel te groot voorschot of gewoon alles verplicht op voorhand betalen. Staat het mevrouw niet aan, mag ze altijd naar ergens anders gaan 👍

Ieder restaurant, loodgieter, en zelfs de C&A maken dit mee. Verlies moet je gewoon incalculeren.
Is uiteraard een deel van ondernemen maar jezelf niet voorzien van goede algemene voorwaarden is nu toch wel een voorbeeld van niet goed ondernemen?

U moest haar een offerte overhandigd hebben voor het meerwerk en deze laten ondertekenen. Als u enkel mondeling iets hebt zal het moeilijk zijn om uw AV tegen haar te gooien ... Ik adviseer dikwijls om lege blanke offertes mee te nemen in hun 'camionettes' en vanzodra er buiten offerte werken gevraagd worden dit vast te leggen op papier of bij betwisting sta je bijna nergens als aannemer. Meestal is dat dan een 'jaja gaan we doen jaja tuurlijk' en natuurlijk doen ze het niet, tot ze een 'leerervaring' opdoen dan kan het plots wel... en uiteraard zijn dat geen leerervaringen van slechts 50 euro...

Zelfs voor lage bedragen kan er afhankelijk van facturatieprogramma's snel herinneringen/aanmaningen en kosten berekend worden. Eventueel met een gezamenlijk pakket aan vorderingen bij een advocaat kunnen die kosten dan ook nog eens beperkt worden waardoor ook voor kleinere vorderingen het niet zo zot is.

Ik ga mij echt niet bezighouden met €50 verlies. Dat is maanden stress. Als ze niet direct betalen gaan ze ook niet binnen 2 maanden betalen.

Veel tijd en geld kwijt. Onlangs was er een diefstal op televisie (politie in Aalst dacht ik?) de politie raadde aan om op bureau een verklaring te komen afleggen met de camera beelden die zwart op wit bewijzen dat de diefstal is gebeurd. De reportage eindigde met: "de zaakvoerder kwam niet meer langs op bureau"

Op den duur ben je die zever kotsbeu en kan je het beter laten voor wat het is. Brengt alleen maar stress en negatieve energie met zich mee. Begrijp mij niet verkeerd, algemene voorwaarden moeten er zijn. Maar dan eerder voor je in te dekken dat een groot bedrijf niet om jouw geld komt :D

Ik heb denk ik al minstens 100 maal gebeld voor niet-betaalde facturen en via telefoon was dat altijd een vriendelijk gesprek, af en toe met een zwak excuus, maar ze hebben wel allemaal betaald (periode: 12 jaar) kleine nota: ik werk alleen b2b, ik ben ervan overtuigd dat particulieren veel erger zijn, daar zijn voorschotten van levensbelang (dakwerker, aannemer, ...)

Ik heb particulier nog met niemand problemen gehad. Enkel b2b.

Meeste reageren wel na aanmaning deurwaarder.

Behalve nu 1 die al afbetalingsplannen lopen heeft bij meerdere deurwaarders, dat is van niet kunnen ipv niet willen dan denk ik.

Ik voel mij dan ook direct schuldig dat ik daar mogelijks een deurwaarder voor inboedel moet sturen, maarja het is ook mijn geld hé

Om de hoeveel tijd zou je de PC mogen upgraden?
Zo vaak als nodig voor uwen business?
Een laptop kan stuk gaan, kan zijn dat jij voor uw activiteit best wat stevig materiaal nodig hebt.. valt moeilijk te beoordelen door een accountant/fiscus. Ik heb IT-ers die meerdere pc’s/laptops hebben en dat echt wel kunnen verantwoorden met de activiteiten die ze doen (vb het aanbieden van training-simulators in the cloud voor topsporters, die mannen hebben wereldwijd gekende teams in hun portefeuille en per kop wel meerdere pc’s).

Zelf had ik een macbook en ben ik omwille van de specificaties van mijn software pakket moeten overschakelen op windows. Fiscus gaat daar niet over vallen als je dat kan verantwoorden.

Om de hoeveel tijd zou je de PC mogen upgraden?

Het is niet het upgraden, het is het correct verwerken in de boekhouding van de oude PC/laptop. :p

(Want vaak wordt de oude pc in het zwart verkocht, onjuist overgedragen naar de privé aan zoon/dochter/partner, BTW herziening wordt "vergeten",...

Terug
Bovenaan