Maar dan met een valse factuur ofzo? Zie niet in hoe dat anders kan werken?Als ik er een boekhoudkundige betekenis aan moet geven "Ik heb nog VVPR Bis uitgekeerd als rekening courant, dus die kan ik er wel afhalen"
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar dan met een valse factuur ofzo? Zie niet in hoe dat anders kan werken?Als ik er een boekhoudkundige betekenis aan moet geven "Ik heb nog VVPR Bis uitgekeerd als rekening courant, dus die kan ik er wel afhalen"
Waarschijnlijk, afhankelijk van het type bedrijf valt dat vrij makkelijk te doen.Maar dan met een valse factuur ofzo? Zie niet in hoe dat anders kan werken?
Afhankelijk van eigen keuze: BV of CommV. BV kan je misschien makkelijker leningen schaffen en dit kan je alleen doen. CommV is iets makkelijker/goedkoper op te zetten, je moet geen jaarrekeningen publiceren maar je moet wel een stille vennoot vinden: Partner, ouder, ...Welke ondernemingsvorm zouden jullie gebruiken als freelance It'er?
My two cents... Hij heeft zijn winst niet uitgekeerd en kan dat via VVPR Bis doen aan de verlaagde RV. Dat bedoelt die misschien met 'nog open staan'...Die heeft ook nog ne nonkel dat toevallig prins in Nigeria is, denk ik...
"Ik heb VVPR Bis open staan"... Geen idee wat dat wil zeggen.
Ik heb dat nog geleerd op school, en een aantal klanten waar het nog gebruikt werd maar nooit actief in gewerkt. Wel data uit gelezen.![]()
Te weinig mensen studeren ‘het Latijn van de computertalen’, en dat kan KBC en co serieus in de problemen brengen
Het is het Latijn van de programmeertalen. Duf, onsexy en geen hond die het studeert. Maar zo cruciaal. Een nakend tekort aan Cobol-programmeurs dreigt de banksector, de luchtvaart, maar ook grote winkelketens... in een crisis te storten.www.nieuwsblad.be
Ik kwam toevallig deze artikel tegen. Uit nieuwsgierigheid iemand die aan COBOL/Mainframe development doet? Hoe is de markt hiervoor?
En wie gaat al die legacy systemen dan onderhouden? Vakbonden en ziekenfondsen draaien ook nog op AS/400. Bepaalde RPG routines zijn wel aanspreekbaar via een SOAP service zodat je er kan tegen programmeren, maar daar ben je niets mee als er iets mis loopt met die routines zelf.Ik heb dat nog geleerd op school, en een aantal klanten waar het nog gebruikt werd maar nooit actief in gewerkt. Wel data uit gelezen.
Die crisis gaat zichzelf wel oplossen, genoeg programmeurs van moderne talen...
Niemand. Als de nood hoog genoeg is, worden die systemen wel omgebouwd naar een moderne taal.En wie gaat al die legacy systemen dan onderhouden? Vakbonden en ziekenfondsen draaien ook nog op AS/400. Bepaalde RPG routines zijn wel aanspreekbaar via een SOAP service zodat je er kan tegen programmeren, maar daar ben je niets mee als er iets mis loopt met die routines zelf.
Ik heb op een project gezeten waar ze de AS/400 wilden migreren naar een nieuwe technologie. Op dat moment waren daar nog drie interne medewerkers (allen 50+) de wisten hoe het in elkaar zat, en dan nog elk binnen hun eigen domein. Er is toen een offerte gevraagd aan een buitenlands bedrijf dat iets ontwikkeld had om alle routines die op de AS/400 draaiden te converteren naar Java, maar na enkele testen die compleet faalden is dat project van de baan geschoven, de kostprijs was ook immens.Niemand. Als de nood hoog genoeg is, worden die systemen wel omgebouwd naar een moderne taal.
Ooit waren er systemen voor de tijd van Cobol ook. Die zijn ook gemigreerd geraakt.
.Ja, en zo zijn er veel projecten. Maar de moment dat er geen resources meer zijn, is het dat of uw bedrijf plat leggen...Ik heb op een project gezeten waar ze de AS/400 wilden migreren naar een nieuwe technologie. Op dat moment waren daar nog drie interne medewerkers (allen 50+) de wisten hoe het in elkaar zat, en dan nog elk binnen hun eigen domein. Er is toen een offerte gevraagd aan een buitenlands bedrijf dat iets ontwikkeld had om alle routines die op de AS/400 draaiden te converteren naar Java, maar na enkele testen die compleet faalden is dat project van de baan geschoven, de kostprijs was ook immens.
De enige oplossing was om volledig van scratch te beginnen waarbij er gestart zou worden vanuit een business analyse en business needs om zo tot het design van een compleet nieuwe infrastructuur te komen. Maar ook dit zou handen vol geld kosten, dus is er beslist om gewoon verder te doen.
Wees maar zeker dat er verschillenden zullen zijn die zich nu in COBOL zullen opleiden om wel degelijk ietwat die richting uit te gaan hoor... Vraag kweekt altijd ook aanbod. Als de oplossing voor een bedrijf (met pakweg 150.000 personeelsleden) is om een systeem te laten vervangen door iets anders en voor die transfer 300 Mio. EUR te betalen oftewel jaarlijks een factuur te betalen van 3.500.000 EUR om daar 8-9 man op te kunnen zetten (al is het freelance), wees maar zeker dat die laatste optie wintFigured it out. Ik zoek een senior COBOL en RPG developer, laat die enkele tamme 18-jarigen opleiden (die geen goesting hebben om 5 jaar te gaan studeren) en zet die op mijn payroll, om ze dan aan 200€/uur te factureren aan KBC en Colruyt.
Flawless

Eerst werkt was als consultant in COBOL bij een grootbank. Ik had dat 6 maanden gehad op het school en daarom was ik uitgekozen. Opleiding gehad van 10 weken ook bij de klant in een tool die COBOL code genereert.
Maar na 2 jaar had ik het wel gehad, het is gewoon geen leuke omgeving om in te werken. Zelfs toen (10 jaar geleden) zeiden ze me al dat als ik groot geld wil verdienen dat moest doen. Dagrate zit onmiddellijk boven de 1000€.