Freelancers & Ondernemers

Zou het mogelijk zijn om je Excel of dergelijke te delen via PB? Altijd interessant :)
Oeh zijn er Excels? Ben ook wel geïnteresseerd. :)

En dan reken je nog aan 15% roerende voorheffing op het dividend. We weten allemaal dat tegen het uitdoofscenario van de bedrijfswagen begint te spelen, die 15% RV ook voorbij is. Men wil zeer duidelijk van de liquidatiereserve en vvpr bis regeling af.. dat is zo concreet uitgewerkt dat het een kwestie van tijd is voor het goedgekeurd wordt.
Goed ja dat ging ook wel deels gepaard met een verlaging van het verlaagd tarief naar 15 % en uitbreiding naar 200K grens + verlaging roerende voorheffing van 30 % naar 25 % dacht ik? Gaan we van een 32 % naar een 36,25% als je toepassing hebt van het verlaagd tarief. = exact dezelfde situatie als je nu hebt indien je geen toepassing hebt van verlaagd tarief met toepassing VVPRBIS/liq.Res (15% RV).

Zullen moeten zien hoe heet de soep gedronken zal worden...

Dat is nu inderdaad niet meer mogelijk. Omdat er vanaf 1/1/2024 geen auteursrechten voor ITers kunnen worden toegekend of betaalbaar worden gesteld, die datum moet voor 31/12/2023 liggen.
Na de datum van toekenning/betaalbaarstelling heb je 15 dagen om de roerende voorheffing aan te geven en te volstorten dus je hebt maar speelruimte tot 15 januari 2024.
Bedankt voor de info, zal mijn boekhouder onder zijn voeten geven.
Ge zou toch verwachten dat ze zoiets zelf opvolgen, laten weten 🙈

Oeh zijn er Excels? Ben ook wel geïnteresseerd. :)

Goed ja dat ging ook wel deels gepaard met een verlaging van het verlaagd tarief naar 15 % en uitbreiding naar 200K grens + verlaging roerende voorheffing van 30 % naar 25 % dacht ik? Gaan we van een 32 % naar een 36,25% als je toepassing hebt van het verlaagd tarief. = exact dezelfde situatie als je nu hebt indien je geen toepassing hebt van verlaagd tarief met toepassing VVPRBIS/liq.Res (15% RV).

Zullen moeten zien hoe heet de soep gedronken zal worden...

Geen excel, werd op een website van de overheid ingegeven, staat hier pagina terug.

Als venn belasting daalt en de kost om geld uit vennootschap stijgt is dat enkel positief voor ondernemende mensen die met kapitaal in hun venn willen werken

Dat is nu inderdaad niet meer mogelijk. Omdat er vanaf 1/1/2024 geen auteursrechten voor ITers kunnen worden toegekend of betaalbaar worden gesteld, die datum moet voor 31/12/2023 liggen.
Na de datum van toekenning/betaalbaarstelling heb je 15 dagen om de roerende voorheffing aan te geven en te volstorten dus je hebt maar speelruimte tot 15 januari 2024.
Bedankt voor de info, heb het vandaag nog zelf kunnen ingeven 😅.

Geen excel, werd op een website van de overheid ingegeven, staat hier pagina terug.

Als venn belasting daalt en de kost om geld uit vennootschap stijgt is dat enkel positief voor ondernemende mensen die met kapitaal in hun venn willen werken
Ik doelde op het feit dat Apelords er een andere manier van berekening op na hield andere dan de genoemde website, die naar Excel hint?

& Waarom is dat positief?

Om nog eens terug te komen op de "medecontractant", vraagje aan de boekhouders hier.

Collega die dus raamfolies, belettering, etc plaatst. Hij heeft het nog eens gevraagd aan zijn boekhouder en die zegt ALLES dat je doet aan iemand met een btw nr mag je factureren zonder btw als medecontractant.

Dus die gaat bijvoorbeeld een gebouw gaan beletteren (reclame) voor een schrijnwerker laat ons zeggen en die factureert dat als medecontractant aan 0%.

Ik heb dat nu nog nooit gehoord, ik dacht dat dat enkel bij aannemers was of op onroerende werken?
Maar dat is dus gewoon voor alle zelfstandigen?

Op het einde van de rit komt het allemaal op hetzelfde neer, maar ik wil toch eens de waarheid weten :)

De letterlijke definitie van een onroerend goed is de volgende: een stuk grond en alles wat in die grond zit of op die grond staat, inclusief alle zaken die vastzitten aan die grond of aan dat gebouw en die men niet kan meenemen zonder iets te beschadigen.

Zijn boekhouder zijn visie is dan dat er geen enkele folie van een raam kan verwijderd worden zonder de folie te beschadigen.

edit: los van het B2B gebeuren, wil ik het gewoon weten als ik soms bij particulieren dus aan 6% zou kunnen factureren hé .
Ga sowieso volgende week nog eens met de boekhouder samenzitten

Laatst bewerkt:
Om nog eens terug te komen op de "medecontractant", vraagje aan de boekhouders hier.

Collega die dus raamfolies, belettering, etc plaatst. Hij heeft het nog eens gevraagd aan zijn boekhouder en die zegt ALLES dat je doet aan iemand met een btw nr mag je factureren zonder btw als medecontractant.

Dus die gaat bijvoorbeeld een gebouw gaan beletteren (reclame) voor een schrijnwerker laat ons zeggen en die factureert dat als medecontractant aan 0%.

Ik heb dat nu nog nooit gehoord, ik dacht dat dat enkel bij aannemers was of op onroerende werken?
Maar dat is dus gewoon voor alle zelfstandigen?

Op het einde van de rit komt het allemaal op hetzelfde neer, maar ik wil toch eens de waarheid weten :)

Zijn boekhouder zijn visie is dan dat er geen enkele folie van een raam kan verwijderd worden zonder de folie te beschadigen.

edit: los van het B2B gebeuren, wil ik het gewoon weten als ik soms bij particulieren dus aan 6% zou kunnen factureren hé .
Ga sowieso volgende week nog eens met de boekhouder samenzitten

Aanbrenging van doorzichtige folie op ruiten:​

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen herpositioneerbare folie, die roerend blijft zelfs indien hij op maat gesneden wordt, en definitief geplaatste folie, die door het feit van zijn plaatsing op de in het gebouw geplaatste ruit onroerend wordt. Voor deze laatste is vervolgens het verlaagde tarief van 6% mogelijk.

Indien onroerend altijd medecontract bij B2B btw plichtige bedrijven, dus niet enkel aannemers.
Dus wel bijvoorbeeld aan een boekhouder, bakker, schrijnwerker...
Maar bv. niet aan een logopedist, dokter, tandarts, ...

Okay, dan factureer ik eigenlijk al jaren verkeerd door alles met btw te rekenen? Allé verkeerd jah voor de btw maakt het op zich niet uit maarja.

Occasioneel loop je ook wel eens tegen de zelfstandige die liever een offerte aanvaard zonder btw voor te schieten I guess :p

Telt dat ook bij de folie die gebruikt wordt puur als belettering voor reclame doeleinden en niet aan het estetische of functionele van het gebouw?

Wat dan met reclamepanelen bijvoorbeeld? Die kan je op zich verwijderen en meenemen, maar er blijven wel gaten achter in het gebouw, dus schade? Want in dat op zicht kan een airco geplaatst aan 6% ook gewoon meegenomen worden hé.

Maar dat is dus gewoon voor alle zelfstandigen?:)

U bent zelfs verplicht BTW verlegd toe te passen voor werken aan onroerende staat in België aan een Belgische BTW plichtige die ook periodieke BTW aangiften indient! Dit laatste is belangrijk! Iemand die bijvoorbeeld gebruik maakt van de < 25.000 omzet regeling voor btw doeleinden is wel btw plichtig maar dient geen periodieke btw aangiften in en is dus uitgesloten van toepassing BTW verlegd.

U kan dit controleren door op Intervat het BTW nummer in te geven bij BTW regeling, daar kan u controleren of hij een periodieke indiener is van btw aangiften. (In principe dekt de nieuwe BTW verlegd melding op uw factuur u ook wel in maar bon correct zijn van in het begin is altijd leuk en vermijd misschien dubbel administratief werk om de fout opgestelde factuur te corrigeren.)

Ook opletten met dokters & tandartsen, soms zijn die gemengd btw plichtig waardoor ook zij periodieke btw-aangiften indienen en er dus ook BTW verlegd verplicht moet toegepast worden op uw werken aan onroerende staat in België.

Telt dat ook bij de folie die gebruikt wordt puur als belettering voor reclame doeleinden en niet aan het estetische of functionele van het gebouw?

Wat dan met reclamepanelen bijvoorbeeld? Die kan je op zich verwijderen en meenemen, maar er blijven wel gaten achter in het gebouw, dus schade? Want in dat op zicht kan een airco geplaatst aan 6% ook gewoon meegenomen worden hé.

Airco is specifiek vermeld in de wetgeving dat er toepassing is van 6 % BTW.

U kan een kader ook omhoog hangen met een vijsje in de muur... het wegnemen van die vijs kan ook schade aan de muur toebrengen. Enige nuance is wel belangrijk ...

Reclamepanelen aan gevel of dak zijn roerend, tenzij ze onroerend zijn door een specifieke eigen constructie. Bijvoorbeeld palen in de grond hiervoor speciaal gezet waar dat bord aanhangt.

Aanbrenging van doorzichtige folie op ruiten:​

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen herpositioneerbare folie, die roerend blijft zelfs indien hij op maat gesneden wordt, en definitief geplaatste folie, die door het feit van zijn plaatsing op de in het gebouw geplaatste ruit onroerend wordt. Voor deze laatste is vervolgens het verlaagde tarief van 6% mogelijk.

Indien onroerend altijd medecontract bij B2B btw plichtige bedrijven, dus niet enkel aannemers.
Dus wel bijvoorbeeld aan een boekhouder, bakker, schrijnwerker...
Maar bv. niet aan een logopedist, dokter, tandarts, ...
Naar mijn mening zal hier ook een onderscheid moeten gemaakt worden tussen het soort folie en het nut van die folie. Zeker als men spreekt over reclame/logo folies op de ruiten.

"Opdat een werk als een 'werk in onroerende staat' kan worden beschouwd, dient het werk niet alleen bij te dragen tot de oprichting van een uit zijn aard onroerend goed maar ook:

• tot de wijziging van de structuur (omvorming, uitbreiding of afwerking)
• tot het in goede staat houden van de structuur (herstelling, onderhoud of schoonmaak)
• of de sloop van het gebouw (artikel 19, § 2, derde lid, van het Btw-Wetboek)."

Een reclame/logo folie aanbrengen aan de ruit is geen omvorming, uitbreiding, afwerking, herstelling of onderhoud noch sloop van een onroerend goed. Zal dus eerder toepassing van 21 % BTW zijn voor reclame/logo folies naar mijn mening.

Het is eigenlijk toch wel een beetje een wirwar van regels hé zeg.

Bedankt voor de verduidelijking, ik neem ze mee naar de boekhouder om verder te bespreken.

Allé vanaf vandaag een BV si :p

De rompslomp kan beginnen hé, de eerste factuur op de eenmanszaak is al binnengekomen waar ik een creditnota voor moet gaan vragen :p

Dat zeg ik niet, maar als de eindbelasting in totaliteit hetzelfde zou blijven, maar de vennootschapsbelasting daalt, is dat toch alleen maar positief voor de mensen die dat wel nodig hebben?
Dit is de nuance, ik ga volledig akkoord.

Of er iemand een wagen van 90k "nodig" heeft, is elk voor zich uiteraard.

Kijk, ik juich het allemaal toe. Als Freelancer heb je die keuze en persoonlijk heb ik veel liever een ietswat overdadige bak op de oprit, dan de bonus van je manager(s) betalen om dan op het einde van het jaar te horen dat er "echt wel geen budget voor opslag is".

Maar soms heb je ook wat redelijkheid nodig, vooral als startende zelfstandige. Met minder gaat ook, vooral om te beginnen..

Als uw bv start op 01-01-2024 zie ik toch niet hoe je nu al facturen zou binnen krijgen?

abonnementen die lopen vanaf het oude btw nr die factureren op de 1e van de maand via een automatisch systeem.
Waarschijnlijk waren die dan ook in verlof en zijn mijn gegevens nog niet aangepast geweest.

Als ook de leasing maatschappij die op 20/12 al de factuur stuurt met factuurdatum 01/01/2024 -_-

Terug
Bovenaan