Freelancers & Ondernemers

Nog over het hele wagen verhaal.
Momenteel heb ik een elektrische operationele lease die ik op elk moment for free kan stoppen. Mocht ik deze uitdoen kan ik deze overnemen maar dat is dan aan de waarde die arval zal bepalen aan de hand van de kilometers. Ik denk dus niet dat dit zeer voordelig zal zijn

Ik zou willen in de plaats een auto nemen met financiële renting met vooraf bepaalde restwaarde, zodat ik die eventueel privé of aan iemand anders voordelig kan doorspelen OF gewoon één kopen met krediet bij de bank en ook dan na x aantal jaar verkopen aan bvb ouders om die mensen een mooie deal te doen of ook aan mezelf als 2de wagen.

Ik zie hier 2 problemen, namelijk dat de rente momenteel hoog is wat een nieuwe lening of renting duurder maakt en nr 2 bij het overnemen op het einde van een financiële renting moet je daar blijkbaar op één of ander manier ook belastingen op betalen? Iemand een idee hoe dit exact gaat of wat dat dan kost? (vaa?)
Je moet de wagen aan een realistische prijs verkopen aan jou privé (of aan iemand anders). Dus op basis van andere prijzen op autoscout etc.
Als je dat niet doet, dan wordt het verschil tussen de factuur en de reëele waarde als VAA aangerekend en betaal je dus uiteindelijk toch hetzelfde.

“De indieningsdatum is niet bepalend, maar de betaalbaarstellings- of toekenningsdatum is bepalend. We kunnen bijvoorbeeld de fiche zelf nog niet indienen.”

Antwoord van boekhouder op vraag of er nog iets moet geregeld zijn deze week voor auteursrechten.
De fiche kan inderdaad nog niet ingediend worden maar uw betaalbaarstelling of toekenning bepaalt wel het moment van aangifte en betaling roerende voorheffing, op die manier kunnen ze wel nakijken wanneer alles heeft plaatsgevonden en die data moeten voor 31/12/2023 zijn omdat vanaf 1/1/2024 de overgangsregeling voorbij is. Je hebt wel tot midden januari voor de roerende voorheffing (15 dagen) wat beperkte speelruimte biedt maar begin januari is extreem druk met de btwperiode/afsluitingen van grotere/internationale klanten waardoor ik de auteursrechten in mijn dossiers graag eind december rond had.

Rij sinds kort met een elektrische wagen heb een laadpas van EDI. Nu ik vanwege einde kwartaal alle facturen aan het verzamelen ben merk ik dat er op de afrekening van EDI iets staat vermeld als 'BTW verlegd'.

Iemand een idee?

Qua wagen zou ik er vooral van profiteren om een elektrische wagen te nemen die u echt aanstaat. Binnen paar jaar is het gedaan met de pret van de aftrekbare bedrijfswagen ;).
Mijn leaseperiode loopt exact op die termijn dat ik in 2026 nog eens een 100% aftrekbare EV kan aanschaffen. Afhankelijk van wat de jaren erna brengt kan ik die eventueel op het einde van de lease overnemen en oprijden :).

Gaat elke freelancer vanaf 2031 dan niet gewoon privé aankopen en kilometervergoeding betalen?

Gaat elke freelancer vanaf 2031 dan niet gewoon privé aankopen en kilometervergoeding betalen?
Niemand heeft een glazen bol. Gaat een kilometervergoeding wel nog aftrekbaar zijn?
We gaan in ieder geval het maximum er de komende jaren moeten uithalen :). Wat gaat men met al die EV’s doen? Onze dieselwagens hebben nog een lang leven in Afrika/Azië waardoor die nog iets of wat van overnamewaarde hebben. Een eigen auto gaat vrees ik een duur goed voor de happy few worden..

Rij sinds kort met een elektrische wagen heb een laadpas van EDI. Nu ik vanwege einde kwartaal alle facturen aan het verzamelen ben merk ik dat er op de afrekening van EDI iets staat vermeld als 'BTW verlegd'.

Iemand een idee?
Waar is EDI gevestigd? Als zij niet in België gevestigd zijn (btw-nummer van een ander EU-land) en je gebruikt laadpalen die in België staan (op die levering is Belgische btw verschuldigd) ga jij als ontvanger volgens art. 51, §2, 5° de Belgische btw gaan moeten voldoen.

In de btw-aangifte dus zelf de btw gaan berekenen/aangeven op die factuur en ook in aftrek nemen (max 50%)

Even een fiscale vraag. Ik zou mogelijks een termijnrekening starten op de vennootschap. Klopt mijn redering?
Als ik 100EUR interesten ontvang, dan moet ik daarop 30EUR RV betalen. In de vennootschap betaal ik op de 100EUR interesten ook 20EUR vennootschapsbelasting, maar kan ik de RV wel aftrekken. M.a.w. bekom ik een netto vordering van 10EUR op de vennootschapsbelastingen. Vervolgens keer ik het geld uit naar mijn privé persoon met VVPRBIS en betaal ik 12EUR (15% op 80EUR) belastingen. Netto komt er dan 68EUR op de privé rekening.

Wij hebben altijd een wagen nodig die minstens 1,8 ton kan trekken. Die opties zijn momenteel nog redelijk beperkt bij EV’s..
In het bedrijfswagen topic heb ik eens nagevraagd of een hybride nog interessant is en het lijkt nog mee te vallen als je die nu nog kan kopen (ipv bestellen met jaar levertijd en dan een jaar 100% aftrekbaarheid missen). Het blijkt uiteindelijk nog mee te vallen.
En dan heb je direct een heel pak meer opties.
Want het huidige aanbod van EV’s is toch nog niet echt denderend.

Even een fiscale vraag. Ik zou mogelijks een termijnrekening starten op de vennootschap. Klopt mijn redering?
Als ik 100EUR interesten ontvang, dan moet ik daarop 30EUR RV betalen. In de vennootschap betaal ik op de 100EUR interesten ook 20EUR vennootschapsbelasting, maar kan ik de RV wel aftrekken. M.a.w. bekom ik een netto vordering van 10EUR op de vennootschapsbelastingen. Vervolgens keer ik het geld uit naar mijn privé persoon met VVPRBIS en betaal ik 12EUR (15% op 80EUR) belastingen. Netto komt er dan 68EUR op de privé rekening.
Ja.

@ alle auteursrechten boys
In 2023 mag je de helft van in 2022 doen, klopt dat?
i am hollywood zei hier dat het wel voor 31/dec binnen moet, hebben jullie boekhouders dat ook zo gedaan? Bij mij was het de voorbije 2 jaar telkens pas midden januari...

i am hollywood zei hier dat het wel voor 31/dec binnen moet, hebben jullie boekhouders dat ook zo gedaan? Bij mij was het de voorbije 2 jaar telkens pas midden januari...
Zoals zij al aangaf, is er steeds 15 dagen tijd om de RV te betalen na toekenning of betaalbaarstelling. Als de RV aangiftes opgemaakt worden op 31/12/2023 als betaalbaarstelling/toekenningsdatum, dan hebt u dus tot midden januari om deze te betalen.

Ik dacht dat het gewoon een procentuele limiet was ipv de helft voor 2023.
Als werknemer is mijn auteursrechten gelijk gebleven tov 2022 omdat ik onder die limiet zat.

Het maximum is gehalveerd, van ongeveer 70K naar 35K per jaar voor de mensen die vanaf 2024 uit de boot zullen vallen, als je het in 2024 nog mag blijven gebruiken blijft het die 70K.

Betaalden jullie tot 70k uit via auteursrechten?
Ik deed slechts 12k per jaar. Mede reden dat ik het nu niet echt de moeite vind om het nog te doen ivgl met dividend, en omdat mijn boekhouder het afraadt ivm hogere kans op controle.

Waar is EDI gevestigd? Als zij niet in België gevestigd zijn (btw-nummer van een ander EU-land) en je gebruikt laadpalen die in België staan (op die levering is Belgische btw verschuldigd) ga jij als ontvanger volgens art. 51, §2, 5° de Belgische btw gaan moeten voldoen.

In de btw-aangifte dus zelf de btw gaan berekenen/aangeven op die factuur en ook in aftrek nemen (max 50%)
EDI is de laadpas van D'Ieteren. Belgisch bedrijf en de laadbeurten zijn ook allemaal in België gebeurd. Ik veronderstel dat ik niet de eerste vennootschap ben waar EDI aan factureert dus vermoed dat het wel in orde is :)

Laatst bewerkt:
Niemand heeft een glazen bol. Gaat een kilometervergoeding wel nog aftrekbaar zijn?
We gaan in ieder geval het maximum er de komende jaren moeten uithalen :). Wat gaat men met al die EV’s doen? Onze dieselwagens hebben nog een lang leven in Afrika/Azië waardoor die nog iets of wat van overnamewaarde hebben. Een eigen auto gaat vrees ik een duur goed voor de happy few worden..
Het is niet omdat een wagen privé gekocht moet worden, dat deze dan meteen onbetaalbaar wordt hé.
Op een vennootschap heb je misschien 30% korting (helft van btw, 32% op kosten, te verminderen met VAA).
In plaats van een dikke wagen van 100K, zullen we tevreden moeten zijn met een triestige wagen van 70k :)

Of misschien gaan mensen dan opnieuw inzien dat een duur EV niet altijd de goedkoopste oplossing is...

Ik deed slechts 12k per jaar. Mede reden dat ik het nu niet echt de moeite vind om het nog te doen ivgl met dividend, en omdat mijn boekhouder het afraadt ivm hogere kans op controle.
Ik denk dat er inderdaad heel weinig mensen beperkt worden door die maxima omdat, voor de mensen voor wie de auteursrechtenregeling afloopt, de relevante beperking deze is op basis van het het percentage van het totale inkomen. Voor de groep voor wie dit maximum relevant zou kunnen zijn zoals bvb kunstenaars en journalisten maakt dit niet uit want zij kunnen auteursrechten blijven gebruiken met het vroegere, hoge maximum.

Nee, bij IT'ers is dat meestal x% van inkomsten en dat gaat nooit naar dat soort bedragen.
Maar auteurs, kunstenaars,... Zitten niet met zo'n percentage, en daar kan zo'n bedrag dus wel. Maar die worden vanaf 2024 dan weer niet beperkt...

Terug
Bovenaan