Freelancers & Ondernemers

Wie werkt met deze (laden aan eigen prive laadpaal), en hoe staven jullie de onkost? Gewoon een screenshot van die bar chart?
Ik gebruik deze:

Een collega zelfstandige heeft een contract met hen: hij geeft door hoeveel er geladen is, dat bedrijf factureert aan zijn zaak en betaalt hem dan privé, minus hun kost natuurlijk.
Maar ik denk (hoop) dat ik dezelfde bedragen ook gewoon kan gebruiken tussen mezelf en mijn zaak.

Ik gebruik deze:

Een collega zelfstandige heeft een contract met hen: hij geeft door hoeveel er geladen is, dat bedrijf factureert aan zijn zaak en betaalt hem dan privé, minus hun kost natuurlijk.
Maar ik denk (hoop) dat ik dezelfde bedragen ook gewoon kan gebruiken tussen mezelf en mijn zaak.

Ik zou dat ook kunnen doen via E-flux of EDI, van beide heb ik een laadkaart die werkt met mijn laadpaal. Maar het is best eenvoudig om 1 keer per kwartaal de laadsessies eruit te trekken en via onkost te werken, dus die automatische facturatie laat ik nog wel even achterwege 🙂

Welk bedrag neem je dan per kwartaal?
Op die website staat het per maand.
Ja sorry, heb me niet goed uitgedrukt. Ik export de sessies per maand, en gebruik dan de correcte maandprijs voor elke maand.

Maar ik doe dit maar aan het einde van elk kwartaal, ik maak maar 4 onkostennota's op per maand om de admin daarrond wat te drukken 🙂

Voor mij zijn er maar twee criteria aan een wagen: veiligheid en total cost of ownership. Wat zijn dan enkele goede kandidaten om zakelijk te kopen?
Als al de rest niet van belang is, een 2e hands benzine met kleine motor. 50% aftrekbaar van 15000€ bespaart u meer dan 100% aftrekbaar van 75000€...

Hoe kan ik van beide een ruwe inschatting van de TCO maken voor mij persoonlijk?
Je berekent de aftrekbaarheid en vaa. Een auto schrijft af op 5 jaar. Je schat de restwaarde in en kijkt dus wat de waardedaling is. Je bekijkt hoeveel verzekeringen en onderhoud kosten op die 5 jaar, dan bekijk je hoeveel km je rijdt en reken je uit hoeveel brandstof u dat kost, dan reken je nog een bedrag voor banden etc. En dan bereken je biv en verkeersbelasting over die periode.

Samengevat, een hele berekening. Maar de verschillen qua running kosten tussen een goedkope benzine en een ev zijn klein, bijgevolg zal een goedkope benzine u goedkoper uitkomen dan een "normale" ev.

Beeld je die Corsa binnen de vennootschap in, dan heb je een wagen aan een derde van de prijs, heb je een 8% hogere winstmarge en uiteindelijk per jaar een 5% netto voor je prive.

Tenzij je dan die 30k netto aan privéwagen spendeert, is dat op zich ook geen onlogische keuze.
Die vlieger gaat in onze situatie al niet op gezien we met 2 jonge kinderen zitten en we dus geen Opel Corsa kunnen gebruiken. De gitaar van onze oudste zou al nergens in de auto passen als we ze naar de gitaarles moeten vervoeren, dat was zelfs al een probleem bij een Renault Captur die we als vervangwagen hadden (en dat vind ik nu niet bepaald een kleine wagen van het type Opel Corsa).

Zoals Tijdloos zegt, ja, het KAN op 1 of andere manier wel, als je gaat inboeten op bepaalde vereisten van de wagen:

- Elektrisch
- Ruimere koffer
- Hoger zitten
- Minum adaptieve cruise control + lane assist

We hebben gemerkt bij de zoektocht naar een tweedehands (of zelfs plugin hybride) dat dit niet zo simpel is om het budgettair in orde te houden als je deze 4 eigenschappen moet combineren. Als je dan moet kiezen tussen een tweedehands benzine van 25K of een nieuwe elektrische stockwagen van 66K zou het voor mij simpel zijn => Tweedehands benzine. Mijn vrouw kiest voor de tweede optie, prima. Ze heeft nu een stockwagen op't oog waar bijna 15K korting af gaat en ze "gratis" winterbanden incl. velgen krijgt, tjah, goeie deal. Kan je ipv 5.000 EUR netto per maand gaan naar 5.500 EUR netto door die wagen te reduceren tot een derde van de kostprijs, allicht wel... Maar waarom zouden we in hemelsnaam moeten besparen op allebei de firmawagens als de mijne al "budget" is, om gezamenlijk na optimalisatie toch maar 9.500 EUR netto per maand te hebben ipv 9.000 EUR?

Mijn boekhouder had me ooit eens verteld van een techniek (ik vermoed financiële renting) waarbij de wagen werd aangekocht in de vennootschap en na aflopen van de renting automatisch overgaat naar privé (zonder dat hier iets zou voor betaald moeten worden). Waarna je de wagen privé verkoopt en een nieuwe koopt in de vennootschap. Klopt hier iets van?

Mijn boekhouder had me ooit eens verteld van een techniek (ik vermoed financiële renting) waarbij de wagen werd aangekocht in de vennootschap en na aflopen van de renting automatisch overgaat naar privé (zonder dat hier iets zou voor betaald moeten worden). Waarna je de wagen privé verkoopt en een nieuwe koopt in de vennootschap. Klopt hier iets van?
Al paar keer voorbij zien komen hier.
Neen dat mag niet, voordeel alle aard op het verschil tussen het lichten van de optie en de werkelijke waarde.

Uw boekhouder zegt dat omdat je uw renting wel privé kan afkopen. En aangezien renting een kost en geen investering is, zie je dat niet in de boekhouding.

Maar, zoals @Apelords zegt, dat mag niet en je moet vaa betalen waardoor de transactie uiteindelijk u hetzelfde kost als hem prive overkopen uit uw vennootschap.

Hangt enorm af van je situatie, wensen, ...

Aan te kopen als in - Aankopen op de zaak? Of als in - Overkopen van de zaak naar privé?
Ik heb een wagen nodig, verder heb ik geen wensen, enkel dat het mij persoonlijk op het einde van de rit zo weinig mogelijk kost. Alle type wagens zijn mogelijk.

Geen idee welke invloed de situatie heeft, maar ben een "klassieke" IT freelancer die al meer dan een jaar actief is. Ik schat dat ik jaarlijks zo'n 15.000 kilometers rij. Heb mijn rijbewijs al meer dan 5 jaar en nog nooit ongeluk voorgehad.

Ik heb een wagen nodig, verder heb ik geen wensen, enkel dat het mij persoonlijk op het einde van de rit zo weinig mogelijk kost. Alle type wagens zijn mogelijk.

Geen idee welke invloed de situatie heeft, maar ben een "klassieke" IT freelancer die al meer dan een jaar actief is. Ik schat dat ik jaarlijks zo'n 15.000 kilometers rij. Heb mijn rijbewijs al meer dan 5 jaar en nog nooit ongeluk voorgehad.
In het geval zo goedkoop mogelijk -> Oude opel corsa of vw golf kopen voor 5k. Nergens naar kijken en dat ding oprijden tot het niet meer kan.

Wat de meeste mensen a-la IT freelancer momenteel doen is:
-> Laadpaal thuis installeren (op kosten van je vennootschap)
-> Elektrische wagen aanschaffen (Tesla model 3 of Y, Volvo XC40 EV of BMW IX1's zijn populaire keuzes momenteel)
-> Wil je de wagen 3 jaar gebruiken en vernieuwen -> Lease via maatschappij
-> Wil je de wagen "oprijden" -> Kopen op zaak, indien mogelijk met eigen middelen of op lening (afhankelijk van percentages die je kan krijgen).

Als je meer specifiek kan zeggen "Ik wil ..." dan kunnen mensen je hier zeker wel helpen. Ik ben zeker dat er toch ergens wensen en/of voorkeuren zijn naar brandstof, type wagen, ...

Typisch wil je je wagen gewoon op het bedrijf laten staan zolang je hem zakelijk gaat gebruiken. Moest je hem ooit willen overgeven aan je kinderen/partner, ... dan is een overkoop mogelijk. Maar die procedure is voor alle wagens eigenlijk gelijk.

In het geval zo goedkoop mogelijk -> Oude opel corsa of vw golf kopen voor 5k. Nergens naar kijken en dat ding oprijden tot het niet meer kan.
Kan nog goedkoper 😅 koop een 4e handse dacia. Maar een heel goedkope benzine wagen zal beter uitkomen dan een elektrische. Alhoewel er ook 2e handse i3, leaf en Zoë beschikbaar zijn. Maar dan moet je is even rekenen.

Enige waar ik op zou letten dat uw aangekochte wagen nog enkele jaren binnen mag in alle LEZ

Als je voor een 2de (of 3de) hands gaat van 5k, wil dit alleen maar zeggen dat je die auto enkel sporadisch gaat gebruiken voor wat lokaal rond te tuffen. Als het dan toch goedkoop moet zijn dan zou ik eerder een abonnement nemen op een deel-auto zoals Cambio en consoorten. Uiteindelijk goedkoper en je mag nog de grote steden binnenrijden.

Dit terzijde maar een auto van 5k mag dan wel goedkoop lijken in aanschaf maar als je hier enkele jaren mee wil rondrijden wordt dit eerder een duurkoop, uw garagist zal u graag zien komen. 😁

Dit terzijde maar een auto van 5k mag dan wel goedkoop lijken in aanschaf maar als je hier enkele jaren mee wil rondrijden wordt dit eerder een duurkoop, uw garagist zal u graag zien komen. 😁

Dumpen van zodra er grote kosten zijn he. Wanneer je maximale afschrijving 5K bedraagt kan er niet veel fout gaan 🙂

Terug
Bovenaan