Ik denk dat uw boekhouder zich opnieuw moet bijscholen over werken in onroerende staat en wat daar al dan niet onder valt.
Dit is van belang voor zowel de verlegging van heffing naar de mede contractant als voor het tarief van 6% btw voor woningen ouder dan 10 jaar.
(Beide hebben immers betrekking op werken in onroerende staat)
Hier zijn circulaires over.
Stellen dat 'alles wat zonder schade terug kan verwijderd worden' er niet onder valt is in ieder geval veel te simplistisch en niet correct.
Ik wil uw specifiek geval wel even opzoeken maar dat zal dan voor na de vakantie zijn.
Bij ons (bouwsector, gebouwbeheersystemen) nog wat bijkomende leidraden die we gebruiken om al dan niet verlegging heffing naar medecontractant te gebruiken:Hier alvast de wettelijke definitie:
Onder werk in onroerende staat wordt begrepen: het bouwen, verbouwen, afwerken, inrichten, herstellen, onderhouden, reinigen en afbreken, geheel of gedeeltelijk, van een uit zijn aard onroerend goed, en de handeling die erin bestaat een roerend goed te leveren en het meteen op zodanige wijze aan te brengen aan een onroerend goed dat het onroerend uit zijn aard wordt. (art. 19, §2 W.BTW)
Zoals ik al zei zijn hier circulaires en uiteraard ook rechtspraak over, maar op het eerste zicht:
Wrapping van de keukens: lijkt me gewoon het afwerken van een keuken. Onroerend.
Zonnewerende folies die zelfs afgekit worden: onroerend aangezien het op die manier zelfs onderdeel is van de ramen zelf.
Belettering ook onroerend volgens mij. Afwerken/inrichten van een onroerend goed.
Alleen over de zandstraalfolie zou je kunnen twijfelen. Maar als jij het zelf aanbrengt (en niet gewoon de folie verkoopt) lijkt me dat ook werk in onroerende staat. De vergelijking die je maakte met behangpapier vind ik een mooie.
- Het moet een werk betreffen uitgevoerd op "projectbasis", dus vaste prijs voor een duidelijk omschreven job, wanneer er werken in regie gebeuren, dus actuele uren gefactureerd voor meestal kleinere zaken, gebruiken we altijd met BTW.
- In het "project" moeten materialen zitten. Dus bijvoorbeeld levering van schakelkasten of regelapparatuur. Enkel "arbeid", kan bijvoorbeeld consultancy zijn, of programmatie, gebruiken we ook altijd met BTW
Op dat laatste staan héél stevige boetes wanneer je er niet in orde mee bent. Wanneer je zelf nog onderaannemers gebruikt moet je ook heel goed opvolgen dat zij de regeltjes volgen, jij kan ook voor hun fouten verantwoordelijk gesteld worden en boetes voor krijgen.

.