Freelancers & Ondernemers

Ik denk dat uw boekhouder zich opnieuw moet bijscholen over werken in onroerende staat en wat daar al dan niet onder valt.
Dit is van belang voor zowel de verlegging van heffing naar de mede contractant als voor het tarief van 6% btw voor woningen ouder dan 10 jaar.
(Beide hebben immers betrekking op werken in onroerende staat)
Hier zijn circulaires over.

Stellen dat 'alles wat zonder schade terug kan verwijderd worden' er niet onder valt is in ieder geval veel te simplistisch en niet correct.

Ik wil uw specifiek geval wel even opzoeken maar dat zal dan voor na de vakantie zijn.

Hier alvast de wettelijke definitie:
Onder werk in onroerende staat wordt begrepen: het bouwen, verbouwen, afwerken, inrichten, herstellen, onderhouden, reinigen en afbreken, geheel of gedeeltelijk, van een uit zijn aard onroerend goed, en de handeling die erin bestaat een roerend goed te leveren en het meteen op zodanige wijze aan te brengen aan een onroerend goed dat het onroerend uit zijn aard wordt. (art. 19, §2 W.BTW)

Zoals ik al zei zijn hier circulaires en uiteraard ook rechtspraak over, maar op het eerste zicht:
Wrapping van de keukens: lijkt me gewoon het afwerken van een keuken. Onroerend.

Zonnewerende folies die zelfs afgekit worden: onroerend aangezien het op die manier zelfs onderdeel is van de ramen zelf.

Belettering ook onroerend volgens mij. Afwerken/inrichten van een onroerend goed.

Alleen over de zandstraalfolie zou je kunnen twijfelen. Maar als jij het zelf aanbrengt (en niet gewoon de folie verkoopt) lijkt me dat ook werk in onroerende staat. De vergelijking die je maakte met behangpapier vind ik een mooie.
Bij ons (bouwsector, gebouwbeheersystemen) nog wat bijkomende leidraden die we gebruiken om al dan niet verlegging heffing naar medecontractant te gebruiken:
  • Het moet een werk betreffen uitgevoerd op "projectbasis", dus vaste prijs voor een duidelijk omschreven job, wanneer er werken in regie gebeuren, dus actuele uren gefactureerd voor meestal kleinere zaken, gebruiken we altijd met BTW.
  • In het "project" moeten materialen zitten. Dus bijvoorbeeld levering van schakelkasten of regelapparatuur. Enkel "arbeid", kan bijvoorbeeld consultancy zijn, of programmatie, gebruiken we ook altijd met BTW
En niet vergeten, als je op een werf bezig bent waar de totaalprijs van het project (dus niet enkel jouw stukje, maar het hele project) boven de 500,000€ excl. btw is (kan dus al gewoon een nieuwbouw villa zijn tegenwoordig) moet je geregistreerd worden als onderaannemer bij de RSZ en moet elke aanwezigheid van jezelf of je werknemers gemeld worden via CIAW.
Op dat laatste staan héél stevige boetes wanneer je er niet in orde mee bent. Wanneer je zelf nog onderaannemers gebruikt moet je ook heel goed opvolgen dat zij de regeltjes volgen, jij kan ook voor hun fouten verantwoordelijk gesteld worden en boetes voor krijgen.

In verband met de wagen voor freelancers.

Ik snap dat sommige mensen veel belang hechten aan hun wagen, maar ik wil wel even benadrukken: met een tweedehandsje van 5k kom je ook op je werk...

Ik ken iemand die onlangs begonnen is, en deze heeft een nieuwe wagen aangeschaft als van ongeveer 85.000 euro (ik schrijf het getal liever een volledig uit).

Ik wil maar zeggen: als je even uw trots doorslikt, het kan met een stuk minder ook, hoor... Ikzelf ben ook beetje er over geweest door een tweedehands van 25.000 te kopen(zonder lening, via rekening courant). Maar of dat een goede keuze was, ik ben er nog niet over uit. Maar als ik dan zie was sommige anderen van keuze maken, voel ik me plots wel een stuk... verstandiger XD

But hey, we doen allemaal ons goesting, dat maakt het net zo plezant.

Ik snap dat sommige mensen veel belang hechten aan hun wagen, maar ik wil wel even benadrukken: met een tweedehandsje van 5k kom je ook op je werk...

Ik ken iemand die onlangs begonnen is, en deze heeft een nieuwe wagen aangeschaft als van ongeveer 85.000 euro (ik schrijf het getal liever een volledig uit).

Ik wil maar zeggen: als je even uw trots doorslikt, het kan met een stuk minder ook, hoor... Ikzelf ben ook beetje er over geweest door een tweedehands van 25.000 te kopen(zonder lening, via rekening courant). Maar of dat een goede keuze was, ik ben er nog niet over uit. Maar als ik dan zie was sommige anderen van keuze maken, voel ik me plots wel een stuk... verstandiger XD

Wat is de omzet van deze starter?

Gezien hij begonnen is in November, you name it. Op het moment van aanschaf stond er nog 0 euro op de zakenrekening.
Zelfs dan is het nog moeilijk een ander zijn rekening te maken.

Ik ben zelf zelfstandige geworden op een manier waar ik met 100% zekerheid de eerste 6 maanden een deftige omzet ging halen.
Wel een uitzonderlijke situatie, was na faling van mijn werkgever waar ik projectmanager was, op een aantal grote projecten bezig was, waar men allemaal in paniek schoot dat het stuk dat bij mij/mijn werkgever zat plots in serieus gevaar kwam door dat failissement, en waar ik op alle projecten gelijk als "freelance consulent" kon aanblijven.

Neemt niet weg dat ik van wagen voor de snelst leverbare, met de minste zorgen en aan een relatief lage kost ben gegaan (operational lease op een uit stock leverbare wagen van net over de 30,000€, 450€/maand lease excl. btw), want na die 6 maanden zekerheid was het op dat ogenblik ook een beetje koffiedik kijken.

Achteraf gezien had een 85,000€ wagen helemaal geen probleem geweest!, wil niet zeggen dat je zulk risico moet nemen hé.

Ding is, in een goed draaiende vennootschap, is een dure wagen eigenlijk maar een hele kleine kost, al helemaal wanneer je 100% aftrekbaar gaat (dus elektrisch).
Als een wagen belangrijk voor je is (onder andere wanneer je bijvoorbeeld heel veel km moet bollen), is dit nog iets dat via een vennootschap héél voordelig kan (in vergelijking hem met je privé centen te moeten kopen).

Begrijp me niet verkeerd: elke situatie is anders.

En inderdaad, een wagen is een relatief kleine kost in the big picture. Maar... als beginner vind ik het wel een beetje de berehuid verkopen voor hij geschoten is. Zo voelt het voor mij aan.

Dit soort verhalen is een persoonlijk risico dat je aangaat, voor... een wagen.

Maar each to his own, oprecht. En misschien ben ik wel de bange kip die zich door angst laat leiden, wie zal het zeggen :)

Begrijp me niet verkeerd: elke situatie is anders.

En inderdaad, een wagen is een relatief kleine kost in the big picture. Maar... als beginner vind ik het wel een beetje de berehuid verkopen voor hij geschoten is. Zo voelt het voor mij aan.

Dit soort verhalen is een persoonlijk risico dat je aangaat, voor... een wagen.

Maar each to his own, oprecht. En misschien ben ik wel de bange kip die zich door angst laat leiden, wie zal het zeggen :)
IT'ers hebben al bijna geen kosten dus een duurdere auto is geen probleem. Mijne heeft zelf maar 60.000 gekocht bij het starten omdat ik niet te zot wou doen. De volgende zal waarschijnlijk toch iets duurder zijn denk ik

We doen allemaal ons goesting maar dan toch gaan zeggen "het kan ook zo", tjah... Dan spreek je jezelf tegen, dan hoeft die wijzende vinger ook niet :)

Ikzelf begonnen een jaar geleden als zelfstandige met een (op voorhand gekende) jaaromzet tussen de 120K en 130K en gekozen voor een tweedehands benzine van 15K. Mijn partner start volgende maand als zelfstandige met een (op voorhand gekende) jaaromzet rond de 120K en zij zal een (elektrische) nieuwe wagen van 65-70K incl. BTW aanschaffen. Op zich zal ze deze op 5j afbetalen, zonder voorschot, zonder eindafrekening en zal ze van haar startersomzet ca. 13% moeten afstaan aan de afbetalingen gedurende die 5j. Zonder nog maar stil te staan bij de aftrekbaarheid en BTW-recuperatie van de wagen is 13% van je omzet afstaan aan een lening gedurende 5j gewoon zeer weinig. Beeld je in dat je iemand hebt die een 2.500 EUR netto verdient en deze betaalt 13% van diens netto inkomen aan een privé autolening. Dan zit je aan een maandbedrag van 325 EUR en heb je op diezelfde 5 jaar 19.500 EUR betaald, een stuk daarvan is intresten dus pak dat je een jonge tweedehands Opel Corsa met wat opties kan aanschaffen (had eerst een nieuwe maar die starten blijkbaar op 20.500 EUR).

In die situatie dat je privé een Opel Corsa op 5j afbetaalt is er geen enkele persoon die nog maar zou durven zeggen "goh, zou je dat wel doen?" maar in de situatie van die zelfstandige die in verhouding eenzelfde percentage gebruikt van weliswaar de omzet (en nogmaals, zonder kostenaftrek/BTW in beschouwing te brengen) zullen er zeer veel mensen dat wel zeggen...

Dus effectief, ieder z'n goesting maar met uw "met een tweedehandsje van 5K kom je ook op je werk" kan ik tegenover zetten "met een tweedehandsje van 1K kom je ook op je werk", what's the point? Feit is gewoon dat een wagen op een vennootschap in België hilarisch goedkoop is, zeker een elektrische wagen. Dusjah, logisch dat mensen dure bakken kopen die ze zelf nooit zouden kopen indien ze deze privé zouden moeten aanschaffen.

Wij hebben het ook nog snel gedaan voor de ITers die het in 2022 ook reeds toepasten. Er is nog een overgangsregeling in 2023. Procedure moet wel voor 31/12/2023 rond zijn.
Heb je een bron? Kan op internet alleen iets vinden over een deadline in geval van regularisaties. Mijn boekhouder had voorgesteld om dit in januari te doen dus hoop dat dit niet het geval is :p

Ikzelf begonnen een jaar geleden als zelfstandige met een (op voorhand gekende) jaaromzet tussen de 120K en 130K en gekozen voor een tweedehands benzine van 15K. Mijn partner start volgende maand als zelfstandige met een (op voorhand gekende) jaaromzet rond de 120K en zij zal een (elektrische) nieuwe wagen van 65-70K incl. BTW aanschaffen. Op zich zal ze deze op 5j afbetalen, zonder voorschot, zonder eindafrekening en zal ze van haar startersomzet ca. 13% moeten afstaan aan de afbetalingen gedurende die 5j. Zonder nog maar stil te staan bij de aftrekbaarheid en BTW-recuperatie van de wagen is 13% van je omzet afstaan aan een lening gedurende 5j gewoon zeer weinig. Beeld je in dat je iemand hebt die een 2.500 EUR netto verdient en deze betaalt 13% van diens netto inkomen aan een privé autolening. Dan zit je aan een maandbedrag van 325 EUR en heb je op diezelfde 5 jaar 19.500 EUR betaald, een stuk daarvan is intresten dus pak dat je een jonge tweedehands Opel Corsa met wat opties kan aanschaffen (had eerst een nieuwe maar die starten blijkbaar op 20.500 EUR).
Beeld je die Corsa binnen de vennootschap in, dan heb je een wagen aan een derde van de prijs, heb je een 8% hogere winstmarge en uiteindelijk per jaar een 5% netto voor je prive.

Tenzij je dan die 30k netto aan privéwagen spendeert, is dat op zich ook geen onlogische keuze.

Beeld je die Corsa binnen de vennootschap in, dan heb je een wagen aan een derde van de prijs, heb je een 8% hogere winstmarge en uiteindelijk per jaar een 5% netto voor je prive.

Tenzij je dan die 30k netto aan privéwagen spendeert, is dat op zich ook geen onlogische keuze.
Goh tuurlijk, maar zo kan je bezig blijven hé. Uiteindelijk spenderen mensen ergens geld aan, en je kan op elk vlak (wagen, materiaal, dineren, ...) het argument gaan maken dat zo sober mogelijk nog meer op de privé zet.

Wie werkt met deze (laden aan eigen prive laadpaal), en hoe staven jullie de onkost? Gewoon een screenshot van die bar chart?
Ik gebruik die, maar staaf dat bedrag eigenlijk helemaal niet. Ik ging er gemakkelijkheidshalve van uit dat er wel historische data van is, en de boekhouder heeft het nooit gevraagd. Maar het is inderdaad geen moeite om een screenshot van dat staafdiagram (haha, staaf diagram) samen bij mijn foto van de elektriciteitsteller te steken.

Indien je voor een elektrische gezinswagen gaat met wat comfort zit je rap aan 55K+ dus zo buitensporig is dat niet.
Het is ook gewoon enorm situatieafhankelijk. Stel dat die auto van 85000€ zijn droomwagen is en dat hij daar 15 jaar mee rond rijdt, dan zal die goedkoper uitkomen dan elke 3 jaar eentje van 25000€ te kopen.

Ben zelf ook startend en was al eens wat aan het rondkijken voor wat ik binnen enkele maanden zou bestellen. Ik heb graag een premium Duitser en er is gewoon heel weinig met wat opties en elektrisch voor sub 70k.
Ik heb nog niets voor onder de 70k geconfigureerd en er nu naar kijkend ga ik dan liever naar 90k om volledig te hebben wat ik wil dan 70k te betalen voor wat niet helemaal mijn zin is.
En volgend jaar komt de A6 etron uit, ik ga goed mijn best moeten doen om me die uit mijn hoofd te praten 😅.

Ben zelf ook startend en was al eens wat aan het rondkijken voor wat ik binnen enkele maanden zou bestellen. Ik heb graag een premium Duitser en er is gewoon heel weinig met wat opties en elektrisch voor sub 70k.
Ik heb nog niets voor onder de 70k geconfigureerd en er nu naar kijkend ga ik dan liever naar 90k om volledig te hebben wat ik wil dan 70k te betalen voor wat niet helemaal mijn zin is.
En volgend jaar komt de A6 etron uit, ik ga goed mijn best moeten doen om me die uit mijn hoofd te praten 😅.
E-Tron GT op de kop tikken voor 75k in Duitsland 😉

Voor mij zijn er maar twee criteria aan een wagen: veiligheid en total cost of ownership. Wat zijn dan enkele goede kandidaten om zakelijk te kopen?

Terug
Bovenaan