Het glas kan je ook weer uit een raam halen en zelfs hergebruiken?
Het gaat er eerder om als de klant zelf eenvoudig iets kan verwijderen en doorverkopen ofzo denk ik.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het glas kan je ook weer uit een raam halen en zelfs hergebruiken?
Vraagje voor de boekhouders hier ivm btw verlegd en medecontractant.
Ik plaats nu al jaren belettering en raamdecoratie (zandstraalfolies, zonnewerende folies), wrapping van keukenkasten etc...
Aan 21% btw.
De boekhouder zegt omdat die folies kunnen verwijderd worden zonder het onroerend goed te beschadigen.
Nu wou ik hier een collega inschakelen voor een groot werk in zonnewerende folie en die stuurt mij een offerte met btw verlegd omdat we medecontractanten zijn.
-> Ik dacht dat dat enkel in de bouw was?
En punt 2:
Die plaatst blijkbaar alles van glasfolies (zonnewerend en decoratief) inclusief RECLAMEBELETTERING en wrapping van keukens aan 0% btw verlegd voor B2B en voor particulier aan 6% indien de woning oud genoeg is.
Wat is hier nu de correcte methode? Want als je aan particulieren kan gaan verkopen aan 6% ipv 21%, dan win je elke offerte natuurlijk aangezien ik niemand ken in onze branche die met btw verlegd factureert...
Zijn boekhouder zegt "Al die folies kunnen verwijderd worden, maar niet hergebruikt worden". -> btw verlegd
Mijn boekhouder zegt "Al die folies kunnen verwijderd worden zonder het onroerend goed te beschadigen" -> btw 21%
(trouwens verwijderd worden zonder te beschadigen is ook niet altijd waar, een keukenkast kan beschadigd worden bij verwijderen van de folie)
edit: keukens en glasfolies kan ik enigszins nog inkomen. Maar reclamebelettering met btw verlegd?
Hangt er van af dus. Je hebt een uitspraak van het Hof van Beroep van Brussel hierover. Kan je eens nalezen.
"Maakt het duurzaam onderdeel van uit?"
In mijn ogen niet. De raam is niet beschadigd als je de folie erafhaalt. Voor mij is er niet echt een verschil tussen een gordijn of een folie die je aan de binnenkant plakt.
Alleszins, infracties op BTW zijn vrij kostelijk dus best eerst goed onderzoeken voordat je willekeurig wat erop zet.
Wat maakt het eigenlijk uit?De zonnewerende folies zijn mss wel iets anders want die hangen aan de buitenkant en worden ook opgekit, dus niet zo evident verwijderbaar.
Maar zandstraalfolie bv is langs de binnenkant en wordt niet opgekit.
Keuken wrapping is op zich ook twijfelachtig want daarmee kan je wel de ondergrond beschadigen bij het verwijderen.
Nu, die mens heeft al 2x controle gehad blijkbaar dus snap er niets van .... Maar bij stopzetting eenmanszaak is dat mss geen grondige btw controle?
De zonnewerende folies zijn mss wel iets anders want die hangen aan de buitenkant en worden ook opgekit, dus niet zo evident verwijderbaar.
Maar zandstraalfolie bv is langs de binnenkant en wordt niet opgekit.
Keuken wrapping is op zich ook twijfelachtig want daarmee kan je wel de ondergrond beschadigen bij het verwijderen.
Nu, die mens heeft al 2x controle gehad blijkbaar dus snap er niets van .... Maar bij stopzetting eenmanszaak is dat mss geen grondige btw controle?
Wat maakt het eigenlijk uit?
Het is niet of je er meer of minder marge mee bereikt.
90% van mijn werk is met BTW verlegd, en het enige dat je daarmee hebt is dat je al de btw op je aankopen moet voorschieten.
Je ontvangt geen BTW wegens verlegd, maar je betaalt nog steeds btw op al je aankopen.
Ik ben stilaan aan het overwegen mijn btw maandelijks te doen, het bedrag dat ik nu alle 3 maanden terugtrek (en dus heb voorgeschoten) begint nogal groot te worden.

De vraag van Chickenlal ging over "btw verlegd en medecontractant."Wel als je aan particulieren wilt verkopen, 21% of 6% is een groot verschil
Vergeten dat aan dokters altijd 21% is wegens professioneel gebruik
Banque internationale à Luxembourgbuiten het enorm gedoe, met welke instantie werk je dan samen om aan 71% te geraken?
De vraag van Chickenlal ging over "btw verlegd en medecontractant."
Geen idee wie particuliere verkoop er heeft bij gehaald, heeft met bovenstaande vraag geen relatie. 21% of 6% heeft niets met verleggen te zien!
Wat maakt het eigenlijk uit?
Het is niet of je er meer of minder marge mee bereikt. Sowieso enkel B2B!
90% van mijn werk is met BTW verlegd, en het enige dat je daarmee hebt is dat je al de btw op je aankopen moet voorschieten.
Je ontvangt geen BTW wegens verlegd, maar je betaalt nog steeds btw op al je aankopen, die je dan later quasi integraal terug trekt.
Ik ben stilaan aan het overwegen mijn btw maandelijks te doen, het bedrag dat ik nu alle 3 maanden terugtrek (en dus heb voorgeschoten) begint nogal groot te worden.
De vraag van Chickenlal ging over "btw verlegd en medecontractant."
Geen idee wie particuliere verkoop er heeft bij gehaald, heeft met bovenstaande vraag geen relatie. 21% of 6% heeft niets met verleggen te zien!
Beetje doorheenhalen van termen blijkbaar."Wat is hier nu de correcte methode? Want als je aan particulieren kan gaan verkopen aan 6% ipv 21%, dan win je elke offerte natuurlijk aangezien ik niemand ken in onze branche die met btw verlegd factureert..."
Beetje doorheenhalen van termen blijkbaar.
BTW verleggen heeft niets met 21 of 6% te maken.
Die 21 en 6% bij verkoop aan particulieren maakt inderdaad een impact, daar zij die BTW nooit kunnen recupereren,dus 6% is op het einde van de rit goedkoper.
Bij b2b maakt dat geen meter uit of ze BTW of niet moeten betalen, zolang het bedrag zonder BTW gelijk blijft.
Zeker toch een mooie uitsparing.Al paar keer warranten/aandelenopties voor bedrijfsleiders zien passeren, net even een rendementsberekening gemaakt voor een klant.
Blijkbaar hield deze van iedere storting maar liefst gemiddeld 71% netto over. Mooie uitsparing bij het gewone vennootschapsbelastingtarief.
Deze alternatieve bezoldiging blijft wel een enorm gedoe...
Neen maar bij een BTW controle langs de kant van de ontvanger van de factuur kan de BTW aftrek wel eens geweigerd worden, wegens foutieve toepassing.Wat maakt het eigenlijk uit?
Het is niet of je er meer of minder marge mee bereikt. Sowieso enkel B2B!
Er zijn inderdaad wel regels te volgen natuurlijk.Neen maar bij een BTW controle langs de kant van de ontvanger van de factuur kan de BTW aftrek wel eens geweigerd worden, wegens foutieve toetoepassing
Ik wou bijna exact hetzelfde schrijven.Beetje doorheenhalen van termen blijkbaar.
BTW verleggen heeft niets met 21 of 6% te maken.
Die 21 en 6% bij verkoop aan particulieren maakt inderdaad een impact, daar zij die BTW nooit kunnen recupereren,dus 6% is op het einde van de rit goedkoper.
Bij b2b maakt dat geen meter uit of ze BTW of niet moeten betalen, zolang het bedrag zonder BTW gelijk blijft.
71% is met bankkosten inbegrepen? Zal vermoedelijk over een grotere som gaan gezien de transactie via BIL verlooptBanque internationale à Luxembourg
Ja volledig netto.71% is met bankkosten inbegrepen? Zal vermoedelijk over een grotere som gaan gezien de transactie via BIL verloopt
Ik denk dat uw boekhouder zich opnieuw moet bijscholen over werken in onroerende staat en wat daar al dan niet onder valt.Misschien mijn post eens opnieuw samenvatten.
- Wrapping van keuken, meubels, raamkozijnen (kan schade aan de ondergrond geven bij verwijderen, maar niet altijd)
- Zonnewerende folies op ramen van gebouwen (kan op zich verwijderd worden, maar ook niet evident, wordt afgekit aan de randen op de
kozijnen)
- Decoratieve zandstraalfolie aan de binnenzijde van het glas (eenvoudig verwijderbaar, puur decoratief / privacy)
- Belettering ter reclame doeleinde
Niets is herbruikbaar na het verwijderen.
Mijn boekhouder zegt: Verwijderbaar zonder schade wil zeggen altijd 21% btw.
Mijn collega zijn boekhouder zegt: Verwijderbaar en niet herbruikbaar kan particulier aan 6% of B2B aan 0% btw verlegd.
Het B2B verhaal boeit me niet zo veel, maar het particulier verhaal natuurlijk wel, want anders verlies ik alle offertes als er andere naan 6% gaan bieden.
Behang is ook verwijderbaar hé, maar toch ook aan 6%?
Deze collega gaat voor mij ook folie plaatsen in onderaanneming en stuurt mij net een offerte met 0% btw mede-contractant. Maar ik dacht dat dat enkel voor aannemers was?
Thanks voor het advies.
Ik had het met mijn boekhouder er al eens over gehad en het is grijze zone. Ik heb geen zin in miserie achteraf hierdoor, maar het particuliere verhaal blijft toch lastig aangezien ik daar dan steeds 15% duurder zou zijn.