Zo nog eens een vraagje, moet nog eens deftig met de boekhouder samen zitten hierover ook, maar had ene discussie met een collega.
Toen hij zijn eenmanszaak overgezet heeft naar de vennootschap is op de vennootschap een nieuw krediet aangegaan om allles van de eenmanszaak te betalen.
Maar ik heb de indruk dat mijn boekhouder dat zo niet ziet en vroeg me af hoe of wat
Hoe ik het nu zie volgens de boekhouder is, huidige boekhoudkundige waarde machinepark is +/- 40k
Resterende kredieten voor deze machines op de eenmanszaak zijn +/- 30k
Dus zou ik de vennootschap starten met een rekening courant van 40k waaruit ik dan maandelijks stort naar mijn privé om die leningen verder af te betalen en wat er over blijft is voor mij privé natuurlijk.
Klopt dat? Die leningen zijn allemaal nog aan relatief lagere rentes dus als die gewoon op die manier verder "privé" kunnen afbetaald worden lijkt me dat gunstiger dan nu een nieuw krediet te moeten opstarten.
Hier komt natuurlijk ook nog een deel voorraad bij en een deel waarde van de huidige zaak, dus rekening courant zou nog wel iets hoger zijn.
Enige voordeel aan een nieuwe lening dat ik zou kunnen zien is dat ik ook direct alles kan doorstorten naar privé en nog wat privé kan cashen dus in plaats van te wachten tot de vennootschap dit op termijn kan betalen? Maarja, is dat een hogere rente waard... Al kunnen we wel wat privé buffer gebruiken...