Freelancers & Ondernemers

Het enige wat ik wel een beetje raar vind aan die win-win leningen is dat er heel weinig controle is en zekerheid voor de kredietgever.

Bij de bank moet je vanalle resultaten voorleggen, maar bij een win-win lening vragen ze niets en de kredietgever is maar gedekt tot 30% van het bedrag.

thuisbatterijen zijn amper rendabel, maar kan je die op de zaak kopen?
Kan maar hangt er van af hoe het daar opgedeeld is bij u thuis. Ik heb een zakelijk gedeelte met aparte ingang en parking, 30 percent vd woning is dat.

Daar kan ik dan in theorie 30 percent vd thuisbatterij mee funden, dakwerken,…

Alles dat disproportioneel is voor noodzaak werk en eigen prive benutting is wel vragen om gezeik bij controle tenzij je het ijzersterk kan verantwoorden

Even een korte vraag voor ik het helemaal begin uit te pluizen en naar de boekhouder stuur.

Ben juist begonnen en doe geen IPT of andere zaken momenteel (keer mezelf gewoon loon uit)

Kan ik in mijn 2e boekjaar mijn loon van het hele jaar gewoon in 3x storten ipv maandelijks? Of is het beter om dit te spreiden over 12 maanden?

Even een korte vraag voor ik het helemaal begin uit te pluizen en naar de boekhouder stuur.

Ben juist begonnen en doe geen IPT of andere zaken momenteel (keer mezelf gewoon loon uit)

Kan ik in mijn 2e boekjaar mijn loon van het hele jaar gewoon in 3x storten ipv maandelijks? Of is het beter om dit te spreiden over 12 maanden?
Goh dat kan in theorie maar maandelijks en constant is iets dat de banken liever zien als je ooit is voor een prive krediet moet gaan aankloppen.

Goh dat kan in theorie maar maandelijks en constant is iets dat de banken liever zien als je ooit is voor een prive krediet moet gaan aankloppen.
Zou gewoon voor dit jaar zijn. Heb juist genoeg kredieten afgesloten (huis bouwen) en zou zijn voor zo de laatste loodjes in de eerste maanden te kunnen laten uitvoeren ipv beetje te sparen en dan telkens stukjes uit te voeren.

Zou gewoon voor dit jaar zijn. Heb juist genoeg kredieten afgesloten (huis bouwen) en zou zijn voor zo de laatste loodjes in de eerste maanden te kunnen laten uitvoeren ipv beetje te sparen en dan telkens stukjes uit te voeren.
Overleg even met de boekhouder. Gaat netter zijn om even aan jezelf te lenen ipv voorschotten op loon (al ken ik daar niet de exacte fiscale regels)

thuisbatterijen zijn amper rendabel, maar kan je die op de zaak kopen?
Hangt er van af hoeveel je zelf kan. Als je vertrouwd bent ben elektriciteit en electronica en beetje handig bent is dat een van de beste 'investeringen'.

Je koopt LiFePO batterijen een BMS en een geschikte inverter en je bent vertrokken.

Als je alles laat doen, dan is het inderdaad belachelijk duur. Maar goed dat is met alles zo.

Een huishoudhulp, die je met dienstencheques betaalt, mag geen professionele ruimtes kuisen.
Als ik mijn bureauruimte thuis verhuur aan mijn vennootschap, wordt dat dan gezien als een professionele ruimte en mag die niet meer gekuist worden? Opzich zou je kunnen stellen dat de vennootschap immers zou kunnen betalen voor een professioneel kuisbedrijf om die ruimte te reinigen.
Wat dan met gedeelde delen zoals hal/wc/keuken?

Een huishoudhulp, die je met dienstencheques betaalt, mag geen professionele ruimtes kuisen.
Als ik mijn bureauruimte thuis verhuur aan mijn vennootschap, wordt dat dan gezien als een professionele ruimte en mag die niet meer gekuist worden? Opzich zou je kunnen stellen dat de vennootschap immers zou kunnen betalen voor een professioneel kuisbedrijf om die ruimte te reinigen.
Wat dan met gedeelde delen zoals hal/wc/keuken?
Dat mag inderdaad niet...
Maar ik vermoed dat uw bureau geen 100m2 is, en een controleur gaat ook écht niet focussen op het feit dat uw poetsvrouw die bureau nu mee kuist of niet. Maar technisch mag het niet.

Beetje een kleine brag maar vooral fier: facebook reminder van exact 10 jaar geleden.

1501318_663645627019312_1678155875_o.jpg

Ons toenmalig 'magazijn' in een hoekje van een kennis zijn magazijn met een paar rekjes. Stevig traject op 10 jaar tijd afgelegd en toch wel fier om te zien wat er nu staat zonder externe hulp.

Toont dat je met hard werk (en een goede portie geluk), je toch echt wel een heel eind kan geraken.
Zeer fier op!

Beetje een kleine brag maar vooral fier: facebook reminder van exact 10 jaar geleden.

Ons toenmalig 'magazijn' in een hoekje van een kennis zijn magazijn met een paar rekjes. Stevig traject op 10 jaar tijd afgelegd en toch wel fier om te zien wat er nu staat zonder externe hulp.

Toont dat je met hard werk (en een goede portie geluk), je toch echt wel een heel eind kan geraken.
Zeer fier op!
Ik keek uit naar een foto van het huidige magazijn? :D

Zeer fier op!
Eigenlijk moet je er een foto van vandaag naast plaatsen hé (in de mate van het mogelijke) - en dan hopen dat er geen toxische reacties komen want dat is soms wel een puntje. Je krijgt dan soms het omgekeerde van overdrijven: grote verwezenlijkingen, grote inkomens, exclusieve wagens of woningen ... ook niet meer aan bod komen.

Hoedje af in elk geval

We hebben 2 sites, eentje van 1600m2 en eentje van 6000m2 (met gedeelte productiehal).

Misschien dat ik ooit wel is iets toon maar doe dat for obvious reasons liever niet op een public forum :)
Begrijpelijk! In ieder geval congrats met de zaak!

Als ik mag vragen: Je zegt gedeelte productiehal, zijn het dan hogere kost goedere of dergelijke? Want ik kan me inbeelden dat België qua loonkost niet het interessantste land is om productie te starten?

Voor de freelancers hier, hebben jullie de jaren voor de dividenden jezelf veel geleend vanuit het bedrijf?

Boekhouder heeft me ook uitgelegd dat we dit zo gaan doen maar vraag me nu af in wat redelijk zou zijn. Dat loon van 45k bruto dat het dan officieel word is veel lager dan wat ik nu heb en het is dus nog wat onduidelijk hoeveel er zou bijgepast moeten worden om rond te komen (als het al nodig zou zijn).

Begrijpelijk! In ieder geval congrats met de zaak!

Als ik mag vragen: Je zegt gedeelte productiehal, zijn het dan hogere kost goedere of dergelijke? Want ik kan me inbeelden dat België qua loonkost niet het interessantste land is om productie te starten?
Productie in Belgie is voor bepaalde zaken wel zeer boeiend.
Denk dan aan compliance, quality control, IP (Chinezen zijn niet te betrouwen), geen gedoe met wisselkoersen en import, flexibiliteit van productie te schalen naar aanleiding van noden, etc, ...

Betreft eigenlijk vooral dan de verbruiksproducten (de vloeistof en voorgevulde patronen). Hardware is uiteraard allemaal Shenzen.

Voor ons een logische stap om volledige verticale integratie te voorzien. Van producent naar consument. Gezond model zo. Heb je meer controle over de producten en verdien je op elke tier marge (productie, distro, retail).

Productie in Belgie is voor bepaalde zaken wel zeer boeiend.
Denk dan aan compliance, quality control, IP (Chinezen zijn niet te betrouwen), geen gedoe met wisselkoersen en import, flexibiliteit van productie te schalen naar aanleiding van noden, etc, ...

Betreft eigenlijk vooral dan de verbruiksproducten (de vloeistof en voorgevulde patronen). Hardware is uiteraard allemaal Shenzen.

Voor ons een logische stap om volledige verticale integratie te voorzien. Van producent naar consument. Gezond model zo. Heb je meer controle over de producten en verdien je op elke tier marge (productie, distro, retail).
Het gaat hier over vapes gok ik?

Kan me wel inbeelden dat je met zoiets alles dicht bij huis wil hebben. 1 slechte batch aan je klanten leveren kan serieuze schade aanrichten denk ik.

Voor de freelancers hier, hebben jullie de jaren voor de dividenden jezelf veel geleend vanuit het bedrijf?

Boekhouder heeft me ook uitgelegd dat we dit zo gaan doen maar vraag me nu af in wat redelijk zou zijn. Dat loon van 45k bruto dat het dan officieel word is veel lager dan wat ik nu heb en het is dus nog wat onduidelijk hoeveel er zou bijgepast moeten worden om rond te komen (als het al nodig zou zijn).
Veel is relatief hé hangt uiteindelijk van je netto winst af.
We hebben dokters die 1.000k in min staan :)

Veel is relatief hé hangt uiteindelijk van je netto winst af.
We hebben dokters die 1.000k in min staan :)
Maar op het begin weet je natuurlijk niet exact wat je netto winst gaat zijn. Er is een financieel waar ik me op kan baseren natuurlijk, en dat is realistisch opgemaakt, maar je weet natuurlijk nooit wat er komt.

Bijvoorbeeld een omzetverwachting 137k op een jaar. Brutoloon is dus die 45k en pakt nog 25k kosten erbij. Er zijn nog wat extra zaken maar dat is zowat de grootorde.

Ik begin maart en dus eerste centen zullen binnenkomen midden mei schat ik. Wordt dat dan gedaan om u bv. 500€ de maand extra te lenen? (Alleen maar als het nodig is natuurlijk)

Terug
Bovenaan