Freelancers & Ondernemers

Nogmaals, eerst compensatie van het boekhoudkundig verlies.
Waardoor beschikbare inbreng, kapitaal of rekening-courant in feite kan opgenomen worden.

Eenvoudig voorbeeld:
300K overgedragen verlies @ 300K credit rekening-courant.
Dan mag je 400k winst maken 100k vennootschapsbelasting betalen blijft er 300k over te dragen winst over
Die 300k wordt gecompenseerd met die 300k overgedragen verlies.
Eind balans is dan 0k winst/verlies
300K harde cash @ 300K credit rekening-courant
De toverdoos kan weer toe dan.

Versus:
nieuwe vennootschap:
400k winst - 100k belastingen = 300k overgedragen winst
Op die 300k moet nog eens 15% op betaald worden.

Dus begin balans bij overname is: 300K overgedragen verlies en 300 K C-R/C?

Als er zo'n grote C-R/C zat in de vennootschap die overgenomen werd zal dat nog steeds toebehoren aan de bestuurder van die overgenomen vennootschap. Tenzij er via privé lening of privé afkoop een regeling is getroffen maar dat is dan voor overdracht aandelen in principe en dan is er ook geld voor betaald privé aan die vorige bestuurder.

Als je er zelf 300 K credit rekening courant eerst moet insteken dan lijkt mij het voordeel nihil? Want dan heb je cash matig zogezegd 600 K(300K C-R/C zelf ingestoken + 300K winst na belasting) in de vennootschap liggen. Dan kan je inderdaad je eigen 300 K C-R/C uitkeren zonder RV maar de andere 300 zit gewoon nog cash in de vennootschap.

Of zie ik het licht niet in uw redenering?

Hier uiteindelijk uitgekomen op 3,1% bij KBC (op 364 dagen). Ik ben ook niet alle banken afgegaan, voor het bedrag (40K) dat ik wou parkeren is het de tijd niet waard om enkele procentpunten beter te scoren. Denk dat je dus ook een marktconform voorstel hebt ontvangen voor dit type rekening.

Dus begin balans bij overname is: 300K overgedragen verlies en 300 K C-R/C?

Als er zo'n grote C-R/C zat in de vennootschap die overgenomen werd zal dat nog steeds toebehoren aan de bestuurder van die overgenomen vennootschap. Tenzij er via privé lening of privé afkoop een regeling is getroffen maar dat is dan voor overdracht aandelen in principe en dan is er ook geld voor betaald privé aan die vorige bestuurder.

Als je er zelf 300 K credit rekening courant eerst moet insteken dan lijkt mij het voordeel nihil? Want dan heb je cash matig zogezegd 600 K(300K C-R/C zelf ingestoken + 300K winst na belasting) in de vennootschap liggen. Dan kan je inderdaad je eigen 300 K C-R/C uitkeren zonder RV maar de andere 300 zit gewoon nog cash in de vennootschap.

Of zie ik het licht niet in uw redenering?
300k R/C of 300K kapitaal/inbreng, uiteraard wordt deze mee overgedragen via de aandelenoverdracht.
Alternatief is vereffenen en nog eens 4000 stopzettingskosten betalen :)

Iemand al eens een 'lege vennootschap' overgenomen?

Zie hier vaker en vaker vennootschappen met hoge verliezen die willen vereffenen.
Beter overnemen voor 1 euro zodat die bestuurder geen vereffeningskosten heeft.
Voorbeeld met 300k verlies op de balans, daar spaar je eigenlijk 300.000 x 15 = 45.000 EUR mee uit :)

Kan, naargelang het geval, natuurlijk ook risico's met zich meebrengen.

Stel dat na verloop van tijd bv. de fiscus plots aan de deur van die vennootschap staat (en je hebt geen koopovereenkomst met goede garanties), dan kan uw profijt snel verdwijnen. Anderzijds zou ik als verkoper ook geen uitgebreide garanties willen verstrekken, wanneer ik voor een symbolische euro overdraag.

Zal dus van de context afhangen.

Er is nog een verschil tussen fiscale voordelen (dus optimalisatie naar hoeveel belasting je betaalt, of dingen zoals salariswagens) en sociale voordelen (zijn de budgetten waar iedereen voor betaalt om de zwakkeren in de maatschappij te steunen, zoals goedkope(re) energie, goedkopere medische zorgen, goedkopere kinderopvang, sociale woningen etc).
Mee snoepen van die laatste omdat je officieel 1400€netto per maand verdient terwijl je 80k€/jaardividenden ontvangt uit je vennootschap is wel degelijk moreel verwerpelijk.
Ons sociaal systeem staat al onder druk waardoor de zwakkeren op of onder die armoedegrens zweven, en amper of niet de eindjes aan mekaar geknoopt krijgen, dus wanneer iemand met tegen de 100k€ netto per jaar uit die pot mee probeert te snoepen, zelfs al is het volgens de letter van de wet niet illegaal, heb ik toch wel degelijk problemen mee!
Amen.

Ik heb niks tegen liberaal zijn en minder bijdragen, maar dan hoort minder genieten van de voordelen er ook bij.

Mijn punt is hier ook weer: sommige dingen draaien in uw voordeel uit, sommige in uw nadeel. Stop met whinen over zaken waar je zelf is geen profijt kan uithalen, be a man, suck it up. Zo haal jij ongetwijfeld bepaalde voordelen die hij dan weer niet heeft. That’s life.
Tijd om eens uit de ivoren toren te treden en te kijken hoe het er in andere regionen van de maatschappij aan toegaat.

Ik heb het speciaal voor jou de factuur opgezocht - dit was een full wrap voor Tesla Model 3:

Artikel Omschrijving Aantal Eenheidsprijs -% Netto BTW%

FACTUUR 2022 Blz. : 1
ref.offerte mail 28/03 - Tesla reclame

Leveren en kleven van combinatie bedrukte wrap folie & beletteringen 866,70 excl btw

Je hebt dus gelijk, het is nog minder dan wat ik hier zei. Adres: https://www.allvisual.be/

Graag ook een foto van de model 3, moeilijk in te schatten wat er precies gebeurd is :-)

Tijd om eens uit de ivoren toren te treden en te kijken hoe het er in andere regionen van de maatschappij aan toegaat.
Ja, mijn ivoren toren door op te groeien in een gezin met 1 werkende ouder in de armste gemeente van Oost-Vlaanderen. Elke dag kaviaar en kreeft daar.

Doe toch is normaal. Ivoren toren, waar slaat dat zelfs op. Common sense mag ook wel is.

Ruikt toch een beetje naar azijn.

Alle fiscale regels, bepaalde subsidies, extralegale voordelen zowel prive als professioneel, altijd gaan sommige zaken goed zijn voor bepaalde mensen en slecht voor anderen. Is nu eenmaal hoe het werkt.

Zo zullen er regels zijn waar jij door timing of omstandigheden voordelen uit haalt die de andere persoon dan weer niet kan benutten.

De voordelen voor ondernemers en zelfstandigen zijn vooral afgenomen in de laatste decennia dus laat ons nu niet gaan muggenziften op zoiets.
Zelfstandigen nemen een groter risico dan mensen op de payroll, geen zekerheid over inkomen bij ziekte (gewaarborgd inkomen kan je wel verzekeren maar is ook beperkt), eigen pensioenopbouw,… Het is niet dat ondernemers al niet genoeg geknepen worden, integendeel.

Meer hand in eigen boezem steken en niet staren naar wat een andere kan of doet en jij toevallig zelf niet kan. Anders was het ongetwijfeld radiostilte.
Ik volg je algemene boodschap, maar zou toch zeker niet durven zeggen dat de voordelen voor zelfstandigen en ondernemers afgenomen zijn de laatste decennia, toch niet voor zij die zich via een vennootschap organiseren én een mooi inkolen hebbe . Zelfs integendeel: basistarief vennootdchapsbelasting is van 40% over 33% naar 25% gegaan. Dingen als liquidatiereserve, VVPRbis zijn ook recente uitvindingen.
Daarnaast heb je nog IPT, huur betalen aan jezelf etc.

Dat was fiscaal, sociaal heb je dan weer de wettelijke pensioenuitkeringen, waarbij het minimumpensioe´ voor een zelfstandige gelijkgeschakeld werd met dat van een loontrekkende... Tarieve sociale bijdragen is ongewijzigd gebleven de laatste jaren, dis je krijgt meervoor hetzelfde. Tochook een verbetering

Fiscaal en sociaal is Belgie tegenwoordig echt wel het landje van belofte voor eenmansvennootschappen hoor. En neen, dat is geen azijn, maar gewoon een eerlijke analyse.

Hier nog een praktijkvoorbeeld van het betere lobbywerk van notarissen. Beide zijn de totale kosten van de notaris voor een vereffening van een vennootschap.

Vennootshap A, amper eigen vermogen: +- 1500 erelonen (inclusief btw, registratie, aktekosten etc etc)
Vennootshap B ongeveer 1.000.000 EUR aan eigen vermogen: +- 3500 erelonen (inclusief btw, registratie, aktekosten etc etc)

Beide aktes zijn hetzelfde maar blijkbaar mag er voor de 2e akte wat meer gevraagd worden.
Is er een manier om dit te omzeilen? Kan je eerst de liquidatiereserve uitkeren en dan pas vereffenen/ontbinden (op basis van een veel lager EV)?

Ik volg je algemene boodschap, maar zou toch zeker niet durven zeggen dat de voordelen voor zelfstandigen en ondernemers afgenomen zijn de laatste decennia, toch niet voor zij die zich via een vennootschap organiseren én een mooi inkolen hebbe . Zelfs integendeel: basistarief vennootdchapsbelasting is van 40% over 33% naar 25% gegaan. Dingen als liquidatiereserve, VVPRbis zijn ook recente uitvindingen.
Daarnaast heb je nog IPT, huur betalen aan jezelf etc.

Dat was fiscaal, sociaal heb je dan weer de wettelijke pensioenuitkeringen, waarbij het minimumpensioe´ voor een zelfstandige gelijkgeschakeld werd met dat van een loontrekkende... Tarieve sociale bijdragen is ongewijzigd gebleven de laatste jaren, dis je krijgt meervoor hetzelfde. Tochook een verbetering

Fiscaal en sociaal is Belgie tegenwoordig echt wel het landje van belofte voor eenmansvennootschappen hoor. En neen, dat is geen azijn, maar gewoon een eerlijke analyse.
Ja tuurlijk, dit is ook een heel andere post dan waar mijn initiële reactie op was. Nuance en common sense. Desondanks, klopt wat je zegt maar de ‘running cost’ van een onderneming is in België gewoon nog altijd aanzienlijk hoger dan in veel andere Europese landen.

De meeste efficiënte manier van echt rijk worden is hier eigenlijk nog steeds verkoop van aandelen.

Is gewoon een feit dat ondernemen in België makkelijk is om te starten maar om er echt rijk van te worden, dat is iets heel anders. We zijn op zeer weinig vlakken commercieel boeiend. We hebben geen grondstoffen, onze loonkosten swingen de pan uit, qua netwerk technologie hinken we achterop, grond is duur, stroomprijzen hoog,…
Maakt het heel moeilijk om concurrentieel en competitief te zijn binnen een continent met vrije handel over de grenzen.

Ja tuurlijk, dit is ook een heel andere post dan waar mijn initiële reactie op was. Nuance en common sense. Desondanks, klopt wat je zegt maar de ‘running cost’ van een onderneming is in België gewoon nog altijd aanzienlijk hoger dan in veel andere Europese landen.

De meeste efficiënte manier van echt rijk worden is hier eigenlijk nog steeds verkoop van aandelen.

Is gewoon een feit dat ondernemen in België makkelijk is om te starten maar om er echt rijk van te worden, dat is iets heel anders. We zijn op zeer weinig vlakken commercieel boeiend. We hebben geen grondstoffen, onze loonkosten swingen de pan uit, qua netwerk technologie hinken we achterop, grond is duur, stroomprijzen hoog,…
Maakt het heel moeilijk om concurrentieel en competitief te zijn binnen een continent met vrije handel over de grenzen.
Onze allergrootste troef is ons hoge opleidingsniveau en de concentratie aan talent. Dát is onze toekomst!

Of nee, dat wás onze toekomst.

pisa.png

Voor de madam die in januari als zelfstandige begint nu aan het kijken voor wagen, vermoedelijk gaat ze een win-winlening aangaan met mijn ouders die ca. 70K gaan uitlenen. Snap niet dat dit niet meer gedaan wordt, lijkt me een behoorlijk eenvoudige procedure, je kan een bruto rentevoet kiezen tussen ca. 2,6% en 5,2%. Kredietgever krijgt zowel een belastingkrediet van 2,5% op het openstaande bedrag alsook de intrest op de lening (enkel 15% 30% RV af te staan), als je dus 3% afspreekt wat vandaag de dagnog belachelijk weinig is voor een autolening op 5 jaar krijgt de kredietgever 2,5% + 2,55% netto.

Op 5j tijd zou kredietgever met 70K en intrest 3% bruto (driemaandelijkse betalingen) 5.642,88 EUR intrest (bruto) verdienen en 3.604,57 EUR belastingkrediet krijgen.

Toch ideaal voor iemand die een hoop cash op een spaarrekening heeft staan en kan afstaan aan een consultant met werkzekerheid...

Ben alleen benieuwd of de wettelijke rentevoeten volgende maand (sterk) zullen stijgen, hopelijk niet.

Laatst bewerkt:
Klopt @Vega , zo ben ik indertijd ook opgestart. Snap niet waarom mensen altijd die constructies kiezen als renting bij een garage, ipv een win-win-situatie te creeren met iemand die je kent.

Of gewoon starten met iets dat in je budget past zonder te lenen? Ik snap niet dat velen hun eerste werk kijken voor die auto is.
Euhm, dan is het kijken voor een auto van 2K gezien je vanaf 0 start?

Ik snap wat je wil zeggen maar als je ziet hoe "goedkoop" het is om als vennootschap een elektrische auto te hebben... Ik geef mijn partner geen ongelijk. Van haar maandelijkse fee zal er ca. 13% naar de wagen gaan en die is op 5j afbetaald. Stel dat ze in loondienst zou gaan en ze zou 13% van haar inkomen aan een (privé) wagen betalen dan zou ze ca. 400 EUR elke maand afbetalen en dan is er geen haan die er naar kraait maar "oh wee als je een dure auto als startende vennootschap koopt". Voeg daar dus nog het feit aan toe dat TCO van een elektrische wagen belachelijk laag is in verhouding met de aankoopprijs en dan ben je helemaal uitgeklapt. Als laatste argument, ze heeft nu de duurst mogelijke Skoda Enyaq waarvan qua opties enkel de warmtepomp ontbreekt, dan is het moeilijk om naar een tweedehands Skoda Octavia te gaan.

Nogmaals, ik begrijp u volledig. Ik heb een tweedehands benzine auto van 15K gekocht als startende zelfstandige (consultant) met een jaarlijkse omzet van 120 à 130K en ik ben van plan om deze zo lang mogelijk aan te houden. Ik zit wel met een serieuze afbetaling van een krediet voor het inkopen in een vennootschap, wees maar zeker dat van zodra het krediet werd afgelost ik een dikke bak van 80K of meer onder mijn gat steek :)

Laatst bewerkt:
Voor de madam die in januari als zelfstandige begint nu aan het kijken voor wagen, vermoedelijk gaat ze een win-winlening aangaan met mijn ouders die ca. 70K gaan uitlenen. Snap niet dat dit niet meer gedaan wordt, lijkt me een behoorlijk eenvoudige procedure, je kan een bruto rentevoet kiezen tussen ca. 2,6% en 5,2%. Kredietgever krijgt zowel een belastingkrediet van 2,5% op het openstaande bedrag alsook de intrest op de lening (enkel 15% RV af te staan), als je dus 3% afspreekt wat vandaag de dagnog belachelijk weinig is voor een autolening op 5 jaar krijgt de kredietgever 2,5% + 2,55% netto.

Op 5j tijd zou kredietgever met 70K en intrest 3% bruto (driemaandelijkse betalingen) 5.642,88 EUR intrest verdienen en 3.604,57 EUR belastingkrediet krijgen.

Toch ideaal voor iemand die een hoop cash op een spaarrekening heeft staan en kan afstaan aan een consultant met werkzekerheid...

Ben alleen benieuwd of de wettelijke rentevoeten volgende maand (sterk) zullen stijgen, hopelijk niet.
Kleine correctie m.b.t. de RV op de intresten van de win-winlening: die is 30% en geen 15%.

Dat systeem zal ook niet zo gekend zijn in vergelijking met andere financieringsvormen maar het is wel interessant.

Ik heb er een afgesloten met mijn broer zodat hij een camionette kon kopen voor zijn bijberoep.
Mijn ouders hebben er ook een aan hem gegeven voor aankoop machines.

Broer content want hij heeft zijn benodigdheden, mijn ouders en ikzelf content want rendement op spaargeld dat toch maar stond te schimmelen op een spaarrekening.

Dus als ik het goed begrijp houdt de kredietgever meer over dan de kredietnemer moet betalen bij zo'n winwinlening? Zo is dat misschien ook nog een interessante manier om geld uit de vennootschap te halen, zonder dat er zelfs een nood tot lening is ...

Dus als ik het goed begrijp houdt de kredietgever meer over dan de kredietnemer moet betalen bij zo'n winwinlening? Zo is dat misschien ook nog een interessante manier om geld uit de vennootschap te halen, zonder dat er zelfs een nood tot lening is ...
Hoe zou je daar geld mee uit de vennootschap kunnen halen?
Een win win lening is altijd van een privé persoon aan een vennootschap, niet andersom!

Specifiek ontworpen om privé personen aan te sporen te investeren in kleine vennootschappen, om zo meer (startende) ondernemers krediet te bezorgen, daar starters moeilijker aan krediet geraken via de normale kanalen (banken).

Terug
Bovenaan