Freelancers & Ondernemers

Hey , dit forum volg ik sinds enkele jaren en ben zelf sinds 2 jaar freelancer met een BV. Ik heb een opportuniteit om vastgoed te kopen om deze nadien te verhuren. Welk advies geven jullie ?
1. Pand kopen op de vennootschap lijkt niet interessant; meerwaarde belasting bij verkoop en vennootschapbelvennootschapsbelasting op huurinkomsten
2. Vruchtgebruik Constructie tussen prive en vennootschap ? Wat zijn aanvaardbare verhoudingen ? Wat zijn de valkuilen ?
3. Pand kopen met prive gelden ( voorschot op IPT) ?

Alvast bedankt voor de reacties !

Als 3 lukt, altijd 3.

99% op de BV en 1% prive en dan systematisch overzetten...?

Bij mij zei de boekhouder 99% en 1%.

Bij opbouw rekening cpurant kun je zo effen aan het percentage prive verhogen door die af te boeken.

De inkomsten worden zo procentueel gezien ook telkens meer prive, die je bijboekt op rekening courant. Etc... tot je prive volle eigendom hebt.

Wat wel zo is, is dat de btw op een nieuwbouw bvb op die manier niet aftrekbaar is, maar je moet dan aan particulieren ook geen btw rekenen op de verhuur.

Maw vraag het aan je boekhouder

Goh, zal idd de vraag zijn of dat kantoor daartoe bereid is, op zich heb ik wel de indruk dat ze zeer efficiënt is en op 1u gedaan krijgt waar anderen 2u voor nodig hebben (afgaand van de gesprekken die ik la gehad heb met haar collega's en de feedback van enkele van haar klanten waar ik al mee gesproken heb), misschien als dat kantoor al een serieuze tijd aan het zoeken is dat ze in het begin bereid zijn om dat eens te testen, wie weet...

Als het echt 40u moet zijn denk ik dat ze dat niet snel zal doen, hangt er ook van af hoe de gesprekken zullen zijn. Dat ik wat minder werk zodat zij wat meer kan werken is natuurlijk ook een optie, zal dan grotendeels afhangen van wie wat verdient.
Ze heeft nu na toch ietwat onderhandelen een mooi voorstel gekregen, initieel wilden ze haar graag in loondienst, 6.000 EUR bruto + voordelen. Ze heeft dan geargumenteerd dat dit enorm veel weggegooid geld is en zal nu toch als freelancer aan de slag gaan voor een maandelijkse fee van 10.500 EUR met een jaarlijkse bonus afhangend van resultaten van nog eens 10.500 EUR inclusief 26 dagen verlof. Standaard weliswaar in 4/5e zodat ze haar huidig werkregime kan aanhouden (5 dagen werken maar elke dag ca. 6,5u) en in drukkere periodes voltijds kan werken.

Afspraak is ook dat ze na een jaar bij goede prestaties kan stijgen naar 11.000 EUR, verder is er wel geen periodieke bespreking van de fee en "volgen zij de markt". Maar op zich zeer mooi voorstel waar ze ook op gaat intekenen. Vooral ook het feit dat ze focussen op privé-werkbalans (HR verantwoordelijke is van opleiding psychologe) en het een kleinere bedrijfscultuur is, wat ze vroeger had en bij haar huidige werkgever enorm mist, zijn een grote plus. Overuren worden dus zeker ook niet verwacht.

Vanaf begin volgend jaar dus met twee zelfstandig, leuke tijden :)

Bij opbouw rekening cpurant kun je zo effen aan het percentage prive verhogen door die af te boeken.

De inkomsten worden zo procentueel gezien ook telkens meer prive, die je bijboekt op rekening courant. Etc... tot je prive volle eigendom hebt.

Wat wel zo is, is dat de btw op een nieuwbouw bvb op die manier niet aftrekbaar is, maar je moet dan aan particulieren ook geen btw rekenen op de verhuur.

Koop toch gewoon privé als het voor private verhuur is.
Als je snel bent kan je misschien nog wat federale fiscale voordelen meenemen (lange termijnsparen + gewone intrestafrek).
Niets meerwaarde belasting en amper belastingen op je huur.

Die notaris maakt zijn akte ook niet gratis op wanneer je privé een deel gaat overnemen.
Daarnaast ook opnieuw verdeelrecht en mogelijks meerwaardebelasting ...

Dan moet je iedere keer verdeeltaks en de notaris betalen?

Of is het de bedoeling dat de vennootschap uiteindelijk een schuld heeft aan jou van XXXk euro zodat je in één keer het activa naar je privé te verhuizen?

Of pas op moment van liquidatie van vennootschap?

Als je iets tweedehands koopt van een particulier. Kan je dit inbrengen in de boekhouding, zo ja, hoe? Ik neem aan dat je geen btw kan recupereren, dus eigenlijk al 21% "verlies" doet t.o.v. nieuw kopen? Dus moet al minstens 21% goedkoper zijn alvorens het interessant is om tweedehands te kopen van nieuw in de winkel. Klopt deze redenering?

Als je iets tweedehands koopt van een particulier. Kan je dit inbrengen in de boekhouding, zo ja, hoe? Ik neem aan dat je geen btw kan recupereren, dus eigenlijk al 21% "verlies" doet t.o.v. nieuw kopen? Dus moet al minstens 21% goedkoper zijn alvorens het interessant is om tweedehands te kopen van nieuw in de winkel. Klopt deze redenering?
Dat kan. Ik koop graag tweedehands en dan breng je dit in via een aankoopborderel (is volgens mij de officiele naam). Botom line: je koopt iets van een particulier aan 0% btw en dit aankoopborderel bewijst de aankoop.

Wat je zegt is correct, het moet al zeker 21% goedkoper zijn dan de nieuwprijs incl btw. Voor iets oudere zaken kan dit soms wel handig zijn.

+ eventueel het voordeel van investeringsaftrek (enkel bij 100% beroepsmatige investeringen)

Dat kan. Ik koop graag tweedehands en dan breng je dit in via een aankoopborderel (is volgens mij de officiele naam). Botom line: je koopt iets van een particulier aan 0% btw en dit aankoopborderel bewijst de aankoop.

Wat je zegt is correct, het moet al zeker 21% goedkoper zijn dan de nieuwprijs incl btw. Voor iets oudere zaken kan dit soms wel handig zijn.
Merci voor de info! Hoe ziet dat er uit zo'n aankoopborderel? Is daar ergens een template voor beschikbaar?

Merci voor de info! Hoe ziet dat er uit zo'n aankoopborderel? Is daar ergens een template voor beschikbaar?
Nee, niet echt, da's gewoon een document zoals een factuur zonder het woord "factuur" erop. Maar aangezien er toch geen BTW afgetrokken wordt zijn er geen echte vormvereisten, mag bvb ook gewoon een handgeschreven document zijn waarop er staat wat er gekocht is, van wie, wanneer en voor welke prijs.

Ik ben zelfstandig data scientist / machine learning engineer, en had volgende vraagjes.

1. Ik ben op zoek naar tussenbedrijven die mij kunnen matchen met grotere klanten. Heeft iemand voorbeelden van dergelijke consultancy bedrijven actief in data science / AI? Misschien onder de Cronos groep?

2. Ik heb 3 jaar voor een Belgisch bedrijf gewerkt, maar zou nu mogelijks een opdracht voor een buitenlandse klant doen. Hoe zit dat met BTW? Volgens mijn boekhouder moet ik gewoon de factuur opstellen zonder BTW, en enkel vermelden 'BTW verlegd'. Klopt dat? Is er een onderscheid/verschil tussen klanten in de EU en buiten EU?

Bedankt!

Ik ben zelfstandig data scientist / machine learning engineer, en had volgende vraagjes.

1. Ik ben op zoek naar tussenbedrijven die mij kunnen matchen met grotere klanten. Heeft iemand voorbeelden van dergelijke consultancy bedrijven actief in data science / AI? Misschien onder de Cronos groep?

2. Ik heb 3 jaar voor een Belgisch bedrijf gewerkt, maar zou nu mogelijks een opdracht voor een buitenlandse klant doen. Hoe zit dat met BTW? Volgens mijn boekhouder moet ik gewoon de factuur opstellen zonder BTW, en enkel vermelden 'BTW verlegd'. Klopt dat? Is er een onderscheid/verschil tussen klanten in de EU en buiten EU?

Bedankt!
2) BTW verlegd is als het binnen de EU is, anders is is de vermelding iets in de trant van "vrijgestelde export". In beide gevallen geen BTW toevoegen op de factuur maar het heeft wel een impact op de BTW rapportering die anders is binnen of buiten EU maar da's voor je boekhouder.

Klopt volgende redenering? Dus in vergelijking met privé aan te kopen bespaar je 56% als je iets volledig kan inbrengen dat je nieuw koopt in de winkel en bespaar je 32% als je iets volledig kan inbrengen en aankoopt bij een particulier. Uitgegaan van verlaagde vennootschapsbelasting (20%) en VVPRbis uitkering dividenden (15%)? Bijgevolg moet iets minstens 24% goedkoper zijn alvorens het de moeite is om aan te kopen bij een particulier?
A: Geen aankoopB: Aankoop nieuwC: Aankoop particulier
Omzet excl. BTW
€ 10.000,00​
€ 10.000,00​
€ 10.000,00​
Omzet incl. BTW (21%)
€ 12.100,00​
€ 12.100,00​
€ 12.100,00​
Aankoop excl. BTW
€ 0,00​
€ 100,00​
€ 121,00​
Aankoop incl. BTW (21%)
€ 0,00​
€ 121,00​
€ 121,00​
Te betalen BTW
€ 2.100,00​
€ 2.079,00​
€ 2.100,00​
Winst
€ 10.000,00​
€ 9.921,00​
€ 9.879,00​
Vennootschapsbelasting (20%)
€ 2.000,00​
€ 1.984,20​
€ 1.975,80​
Winst na belasting
€ 8.000,00​
€ 7.936,80​
€ 7.903,20​
Roerende voorheffing (15%)
€ 1.200,00​
€ 1.190,52​
€ 1.185,48​
Uit te keren
€ 6.800,00​
€ 6.746,28​
€ 6.717,72​
Nettokost aankoop
€ 53,72​
€ 82,28​
Besparing
56%​
32%​

Klopt volgende redenering? Dus in vergelijking met privé aan te kopen bespaar je 56% als je iets volledig kan inbrengen dat je nieuw koopt in de winkel en bespaar je 32% als je iets volledig kan inbrengen en aankoopt bij een particulier. Uitgegaan van verlaagde vennootschapsbelasting (20%) en VVPRbis uitkering dividenden (15%)? Bijgevolg moet iets minstens 24% goedkoper zijn alvorens het de moeite is om aan te kopen bij een particulier?
A: Geen aankoopB: Aankoop nieuwC: Aankoop particulier
Omzet excl. BTW
€ 10.000,00​
€ 10.000,00​
€ 10.000,00​
Omzet incl. BTW (21%)
€ 12.100,00​
€ 12.100,00​
€ 12.100,00​
Aankoop excl. BTW
€ 0,00​
€ 100,00​
€ 121,00​
Aankoop incl. BTW (21%)
€ 0,00​
€ 121,00​
€ 121,00​
Te betalen BTW
€ 2.100,00​
€ 2.079,00​
€ 2.100,00​
Winst
€ 10.000,00​
€ 9.900,00
€ 9.879,00​
Vennootschapsbelasting (20%)
€ 2.000,00​
€ 1.980,00
€ 1.975,80​
Winst na belasting
€ 8.000,00​
€ 7.920,00
€ 7.903,20​
€ 1.200,00​
€ 1.188,00
€ 1.185,48​
Uit te keren
€ 6.800,00​
€ 6.732,00
€ 6.717,72​
Nettokost aankoop
€ 68,00
€ 82,28​
Besparing
44%
32%​

In B reken je jezelf net iets te rijk volgens mij. Jouw berekende winst zou €9.921,00 zijn, maar dit klopt volgens mij niet.
€12.100 (omzet incl btw) - €121 (aankoop incl btw) - €2079 (te betalen BTW) = €9.900.

Jij berekent je winst volgens mij als volgt:
€12.100 (omzet incl btw) - €100 (aankoop excl btw) - €2079 (te betalen BTW) = €9.921
=> Dit klopt niet, want als je incl btw rekent voor omzet, moet je dat ook doen voor de aankoop. Je betaalt tenslotte in de winkel ook gewoon de prijs incl btw, maar kan die btw nadien terugtrekken.

Tenzij ik iets totaal over het hoofd zie natuurlijk...

Edit: Ik heb voor de duidelijkheid de bovenstaande tabel aangepast met mijn berekeningen. Ik kom op een 44% besparing voor de situatie waarbij je de BTW kan aftrekken.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je gelijk hebt, dan ziet de vergelijking als volgt uit en is het bijgevolg interessant om tweedehands te kopen als de prijs lager is dan de prijs excl. BTW in de winkel.

A (geen aankoop)B (aankoop nieuw)C (aankoop particulier)
Omzet excl. BTW
€ 10.000,00​
€ 10.000,00​
€ 10.000,00​
Omzet incl. BTW (21%)
€ 12.100,00​
€ 12.100,00​
€ 12.100,00​
aankoop excl. BTW
€ 0,00​
€ 100,00​
€ 121,00​
aankoop incl. BTW (21%)
€ 0,00​
€ 121,00​
€ 121,00​
Te betalen BTW
€ 2.100,00​
€ 2.079,00​
€ 2.100,00​
Winst
€ 10.000,00​
€ 9.900,00​
€ 9.879,00​
Vennootschap belasting (20%)
€ 2.000,00​
€ 1.980,00​
€ 1.975,80​
Winst na belasting
€ 8.000,00​
€ 7.920,00​
€ 7.903,20​
€ 1.200,00​
€ 1.188,00​
€ 1.185,48​
Uit te keren
€ 6.800,00​
€ 6.732,00​
€ 6.717,72​
Nettokost aankoop
€ 68,00​
€ 82,28​
Besparing
44%​
32%​

Ik moet 2.200 euro betalen aan Xerius omdat ik te weinig betaald heb dit jaar en na herberekening is het dus ook 4.000+ dat ik vanaf nu moet betalen.

Voordat ik het aan mijn boekhouder voorleg, hoe kan ik mijn loon optimaliseren zodat ik minder moet betalen aan Xerius?

Ik geef mijn eigen 2.200 netto + 85 euro GAW + 110 euro huur

Als ik dit naar 1.800 netto wil brengen, kan ik dan compenseren met andere dingen bv maaltijdvergoeding, forfaitaire kosten ..?

Ik moet 2.200 euro betalen aan Xerius omdat ik te weinig betaald heb dit jaar en na herberekening is het dus ook 4.000+ dat ik vanaf nu moet betalen.

Voordat ik het aan mijn boekhouder voorleg, hoe kan ik mijn loon optimaliseren zodat ik minder moet betalen aan Xerius?

Ik geef mijn eigen 2.200 netto + 85 euro GAW + 110 euro huur

Als ik dit naar 1.800 netto wil brengen, kan ik dan compenseren met andere dingen bv maaltijdvergoeding, forfaitaire kosten ..?

18.000 EUR op jaarbasis is (fiscaal) optimaal/de bovengrens. Aanvullen met huur + forfaitaire onkostenvergoeding + lening op vaste looptijd.

Je kan die zaken meestal eenvoudig zelf simuleren op uw tool van het sociaal secretariaat. Ik raad iedereen aan om voor het loon altijd met een sociaal secretariaat te werken. Boekhouder kost op dat vlak veel meer dan een sociaal secretariaat en je kan altijd zelf op accdesk of myacerta vlot uw situatie kosteloos simuleren.

Terug
Bovenaan