Freelancers & Ondernemers

Hoeveel op voorhand weten jullie dat jullie contract verlengd gaat worden tegen je nieuwe tarief? Ik weet al meer dan een maand dat mijn contract verlengd zal worden, maar nog steeds geen nieuws ivm. de aanpassing van mijn tarief. Over een maand loopt mijn huidige contract af dus het wordt wel kort dag. Ik vind dit ook niet echt een correcte manier van werken, want als we niet tot een overeenkomst komen heb ik minder dan een maand om een nieuwe opdracht te vinden en daar te starten.

Ben dus benieuwd op welke termijn dit bij anderen verloopt?

Hoeveel op voorhand weten jullie dat jullie contract verlengd gaat worden tegen je nieuwe tarief? Ik weet al meer dan een maand dat mijn contract verlengd zal worden, maar nog steeds geen nieuws ivm. de aanpassing van mijn tarief. Over een maand loopt mijn huidige contract af dus het wordt wel kort dag. Ik vind dit ook niet echt een correcte manier van werken, want als we niet tot een overeenkomst komen heb ik minder dan een maand om een nieuwe opdracht te vinden en daar te starten.

Die gaan er volgens mij gewoon vanuit dat het verlengd wordt met huidig tarief. Ge zult dat zelf moeten aanhalen, of uw tussenpartij als ge dat hebt

Niet te lang laten liggen en zelf achter chasen, je moet zien dat er duidelijkheid is een maand op voorhand om jezelf genoeg ruimte te gunnen om rond te horen. Als het vaag blijft zou ik al wat lijntjes uitleggen naar andere klanten/recruiters, zodat je zelf sterker staat in uw onderhandeling en een plan B hebt als het echt nodig is.

Klopt niet echt, als ze uw oude tarief willen gebruiken, teken je dat gewoon en ga je direct op zoek naar iets anders. Dan heb je dus terug een maand tijd. In praktijk lijken contractverlengingen etc elke keer een hele hoop gezever en nooit op tijd in orde. Ik heb ooit iemand gewoon van de ene dag op de andere weten zeggen "mijn contract geraakt hier niet in orde, ik kom morgen niet meer"...

Ik heb nu deze week al laten vallen dat ik op voorhand wil weten hoe ze indexatie etc gaan doen, benieuwd hoe lang het duur voor ik een bevestigd antwoord krijg...

De laatste 3 jaar lijken mij indexatie en inflatie een serieuze invloed te hebben. Iemand die €50 per uur vroeg moet ondertussen al aan €65 per uur zitten.

Die gaan er volgens mij gewoon vanuit dat het verlengd wordt met huidig tarief. Ge zult dat zelf moeten aanhalen, of uw tussenpartij als ge dat hebt
Ze zijn reeds op de hoogte van de tariefverhoging. Als de tussenpartij het gecommuniceerd heeft toch, maar daar ga ik wel van uit.

Niet te lang laten liggen en zelf achter chasen, je moet zien dat er duidelijkheid is een maand op voorhand om jezelf genoeg ruimte te gunnen om rond te horen. Als het vaag blijft zou ik al wat lijntjes uitleggen naar andere klanten/recruiters, zodat je zelf sterker staat in uw onderhandeling en een plan B hebt als het echt nodig is.
Ben er helaas al een hele tijd achter aan het vragen; mijn tussenpartij geeft aan dat zij wachten op de vraag naar verlenging door mijn bedrijf, maar zelf ben ik ook niet zeker waar het geblokkeerd zit. Heb het wel besproken met mijn baas om intern ook eens na te vragen.

Klopt niet echt, als ze uw oude tarief willen gebruiken, teken je dat gewoon en ga je direct op zoek naar iets anders. Dan heb je dus terug een maand tijd. In praktijk lijken contractverlengingen etc elke keer een hele hoop gezever en nooit op tijd in orde. Ik heb ooit iemand gewoon van de ene dag op de andere weten zeggen "mijn contract geraakt hier niet in orde, ik kom morgen niet meer"...

Ik heb nu deze week al laten vallen dat ik op voorhand wil weten hoe ze indexatie etc gaan doen, benieuwd hoe lang het duur voor ik een bevestigd antwoord krijg...
Ja maar dan zou ik natuurlijk met een maand opzeg moeten werken en dan moet ik nadien ook zeker zijn dat ik een nieuwe opdracht heb binnen de opzegperiode. Zeker niet zo praktisch op zo korte termijn. Blijven werken aan m'n huidige tarief ook liever niet, want dan was ik liever op tijd verwittigd en had ik gewoon onmiddellijk iets nieuw gezocht.

Ben er helaas al een hele tijd achter aan het vragen; mijn tussenpartij geeft aan dat zij wachten op de vraag naar verlenging door mijn bedrijf, maar zelf ben ik ook niet zeker waar het geblokkeerd zit. Heb het wel besproken met mijn baas om intern ook eens na te vragen.
Om te beginnen is dat nu wel niet jouw taak om daar achter te zitten. Je betaalt die tussenpartij net royaal genoeg om dit soort zaken op te volgen en te faciliteren, als zij daar geen voortrekkersrol in spelen mag je echt wel eens druk zetten waarom dit zo lang duurt en in vraag stellen wat hun toegevoegde waarde nu effectief is. Voor de verlenging van het contracht was jij verantwoordelijk, de administratieve kant is hun zaak.

M'n (nieuwe) boekhouder die me nogmaals aanmaant het wel te doen...

Hem deze PDF doorgestuurd van Het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR):

"Ik ga dees echt niet doen zenne."
Er is een parlementaire vraag gesteld geweest naar de consequenties voor eenpersoonsvennootschappen, die zijn er in de praktijk niet. Dus hebben wij als kantoor het standpunt ingenomen dat we de managementvennootschappen niet gaan pushen om te zetten. Onze eigen jurist op kantoor gaat zelf zijn eigen statuten niet omzetten, is te zot prijskaartje.
Als je echter openstaande kredieten hebt valt het wel aan te bevelen om in lijn te zijn met het nieuw wetboek vennootschappen.

Mijn problemen met het werkelijke elektriciteitstarief zijn dat:
- dit nu variabel is en ik bij Engie pas op het einde van de maand een tarief zie. Dus extra werk voor mij, maar OK dat is doenbaar.
- dit enkel de kWh prijs is, zonder belastingen, transport, etc. De afrekening krijg ik pas op het einde van mijn aansluitjaar. Ik heb dus geen idee wat de totale prijs is!

Ik heb nog altijd geen idee hoe ik nu mijn verbruik van augustus moet betalen. KWh weet ik wel, maar niet de prijs.
Vriend die werknemer is, zegt dat zijn werkgever bij BlueCorner zit en die nemen de CREG tarieven met 2 maanden vertraging.

Ik denk dat ik dat ga nemen voor mijn prijs.

Maar welke waarde kies je dan?
Wat betekenen die juist? Ik heb geen nachttarief, dus ik neem aan dat die met nacht niet tellen?
En belangrijker: hoe verdedig je die?

Voor Augustus vind ik volgende getallen (178,5kW geladen):
BlueCorner: €0.323 /kWh, dus 57,65€
VREG:
Woning - 1.200 kWh dag: €0.47, dus 83,89€
Woning - 1.600 kWh dag en 1.900 kWh nacht: €0.39, dus 69,61€
Woning - 3.500 kWh dag: €0.39, dus 69,61€
Woning - 3.600 kWh dag en 3.900 kWh nacht: €0.36, dus 64,26€
Woning - 3.600 kWh dag, 3.900 kWh nacht en 12.500 kWh exclusief nacht: €0.33, dus 58,90€
CREG: nog geen cijfers.

Als ik de tabel van CREG bekijk, dan nemen ze verbruik zonder EV op 3.500kWh, verbruik met EV is 8.000kWh.
Maar 8.000kWh kan ik niet mappen op de waarden bij VREG.

Een andere vriend die zelfstandige is, had ook een reimbursement contract bij een partij als BlueCorner. Was volgens zijn boekhouder het veiligst (en gemakkelijkst)

Ben wel eens benieuwd naar een "hoeveel verdien ik als Freelancer/ondernemer" topic zoals het "wat is jouw brutoloon" topic dat meer gericht is op werknemers.

Er is een parlementaire vraag gesteld geweest naar de consequenties voor eenpersoonsvennootschappen, die zijn er in de praktijk niet. Dus hebben wij als kantoor het standpunt ingenomen dat we de managementvennootschappen niet gaan pushen om te zetten. Onze eigen jurist op kantoor gaat zelf zijn eigen statuten niet omzetten, is te zot prijskaartje.
Als je echter openstaande kredieten hebt valt het wel aan te bevelen om in lijn te zijn met het nieuw wetboek vennootschappen.
Opnieuw, in lijn zijn met het nieuwe wetboek vennootschappen, is men al van rechtswege...

Het enige wat er aangepast wordt in bv. m'n statuten is een simpele verwijzing van enkele woorden naar dit nieuwe wetboek terwijl sowieso bepalingen die in strijd zijn met de dwingende bepalingen voor niet geschreven worden gehouden.

De dwingende bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen worden van toepassing, de statutaire bepalingen die in strijd zijn met de dwingende bepalingen worden voor niet geschreven gehouden.

Zelfs voor kredieten, en ja ik heb er 2 lopen, zie ik niet in wat voor schade ik kan toebrengen aan de banken...

Deze video is in mijn feed terecht gekomen recent. Het gedeelte over private onroerende leasing ziet er wel interessant uit, maar vaak denk ik dat als iets te interessant lijkt, er wel een addertje onder het gras moet zitten.. 😅
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of wat meer inzicht kan geven?

Deze video is in mijn feed terecht gekomen recent. Het gedeelte over private onroerende leasing ziet er wel interessant uit, maar vaak denk ik dat als iets te interessant lijkt, er wel een addertje onder het gras moet zitten.. 😅
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of wat meer inzicht kan geven?
Kans is klein dat hier iemand onroerende lease nodig heeft.
Wordt tegenwoordig vaker en vaker gebruikt voor financiering van grotere projecten waarbij geen privé gebruik is (1m+).

Terug
Bovenaan