Freelancers & Ondernemers

Kan ook een gewoon ontslag zijn waar de werknemer "vrijgesteld van prestaties" wordt, dus loon loopt tijdens wettelijke opzegperiode door, of zijn opzegvergoeding werd in een keer uitbetaald.
Er zijn meerdere werkgevers die die korte financiële pijn prefereren over een werknemer in opzegperiode die meer kost dan opbrengt, als ze al geen schade toebrengen...
Ik vermoed ook zoiets

But whatever the case, die mens is van dag op dag buiten gezwierd en kwam die middag thuis met "ik ben ontslaan".

Tot zever de werkzekerheid van iedereen. Het is een illusie.

Dan limiteer je het enkel naar freelancers, maar ben ook wel benieuwd naar bakkers, restaurants, bars, cafe's, productverkoop, etc.
Daar is zo'n enorm grote variatie in, dat je dat nooit kan vergelijken.
Bij Freelancers gaat het van 500 tot pakweg 2000€ (denk niet dat hier iemand aan die rate zit). per dag. Bij bakkers gaat het verschil aan daginkomsten een veel groter verschil geven tussen een kleine bakker in een boerengat, en een industriele bakker met 200 broodautomaten...

Dan limiteer je het enkel naar freelancers, maar ben ook wel benieuwd naar bakkers, restaurants, bars, cafe's, productverkoop, etc.

Daar is zo'n enorm grote variatie in, dat je dat nooit kan vergelijken.
Bij Freelancers gaat het van 500 tot pakweg 2000€ (denk niet dat hier iemand aan die rate zit). per dag. Bij bakkers gaat het verschil aan daginkomsten een veel groter verschil geven tussen een kleine bakker in een boerengat, en een industriele bakker met 200 broodautomaten...

Inderdaad, plus, de meeste ondernemers weten uiteraard wel wat hun omzet is, maar wat ze exact "verdienen" weten ze pas na afsluiten van hun boekjaar.
Zitten veel meer variabelen in hé, in mijn sector hebben bijna alle ondernemingen hun "winst" zien kelderen, zelfs bij stijgende omzetten, door projecten uit te voeren waar de offertes reeds lang voor de spectaculaire (en onverwachte) stijging van lonen en prijzen van grondstoffen gemaakt waren.

Gooi daar nog wat klanten bij die in faling gegaan zijn, en er zaten velen bij die met een bomvolle order boek amper overleven.

We hebben voor zover ik weet ook maar enkele traditioneel zelfstandigen op BG. @Chickenlal met zijn wrap-business, @Herman De Croo in zonnepanelen, en @Nijntje dacht ik dat ook zijn eigen zaak heeft?

Voor de rest heel veel freelance en dan voornamelijk IT en hier en daar wat legal/finance.

Als niet-freelancer heb je dagen van €200 en dagen van €1200, bij wijze van spreken. Ik zie dat aan mijn maandelijkse omzet. Soms 10k soms 15k en meestal een getal daartussen. Uiteindelijk zit daar wel gemiddeld een constante in. Een bakker of restaurant of café heeft ook goede en slechte dagen maar gemiddeld zal dat hetzelfde blijven.

Voor corona / inflatie had ik ieder jaar dezelfde omzet + 10k (dus gewoon rustig organisch groeien). Uiteindelijk zal er nu ook 10k bijkomen maar dat is gewoon inflatie. Ik denk dat ik aan mijn limiet zit nu (150k omzet per jaar)

Uiteindelijk heb je maar 40u per week dat je kan werken (neen ik ga niet 60u per week werken om meer geld te verdienen). Cijfers zeggen trouwens niets, iemand die in zonnepanelen doet zal veel meer omzet draaien en veel meer kosten hebben.

Deze week zaten we in een 1-ster restaurant.
20 duo tafels | 40 personen | €150 pp | €6000 per dag | 5 dagen per week open | plus minus 1 miljoen euro omzet dus
blijkbaar werken ze daar met 15 personen (ik heb het gevraagd) dus die chef kok eigenaar draait daar zéér veel geld

Herkenbaar, maar dan andersom. "Seg, gij kent iet van computers eh?"
Ik zeg dan altijd "nee, ik ontwerp en ontwikkel websites/apps".. Ik weet begot niet zoveel van computers eigenlijk :unsure: Aleja, ik trek mijn plan als ik zelf met probleem zit omdat ik goed kan Googlen en in de IT zit. Maar waarom iemand zijn pc aan't flippen is en geen internet heeft.. ja kwn hé

Inderdaad, plus, de meeste ondernemers weten uiteraard wel wat hun omzet is, maar wat ze exact "verdienen" weten ze pas na afsluiten van hun boekjaar.
Niet noodzakelijk. Hangt van veel factoren af zoals sector, hoe goed je boekhouding gevoerd wordt, complexiteit van de structuur (inter company flows bv)...

We hebben voor zover ik weet ook maar enkele traditioneel zelfstandigen op BG. @Chickenlal met zijn wrap-business, @Herman De Croo in zonnepanelen, en @Nijntje dacht ik dat ook zijn eigen zaak heeft?

Voor de rest heel veel freelance en dan voornamelijk IT en hier en daar wat legal/finance.
Denk dat er wel meer gaan zijn hoor die niet als eenmanszaak/freelance werken.

@eniac : hoe heb je de factuur van uw vorige wagen opgemaakt om te verkopen?
1/2 van de auto zonder BTW en de andere 1/2 met BTW?
Ja, zo begrijp ik het ook.

Ik verkoop wagen X voor fictieve prijs 11050 euro incl BTW. Factuur ziet er dan zo uit:

- productregel 1: aantal 0,5 - product "wagen X" - eenheidsprijs 10.000 - BTW percentage 21% - prijs excl BTW 5.000
- productregel 2: aantal 0,5 - product "wagen X" - eenheidsprijs 10.000 - BTW percentage 0% - prijs excl BTW 5.000
Vermelding verminderde maatstaf

onderaan:
totaal excl btw: 10.000
21% BTW over 5.000 = 1.050
0% BTW over 5.000 = 0
Totaal incl BTW: 11050

Zo dus, maar zeker ook vermelding bijzetten van verminderde maatstaf van heffing, circulaire ook vermelden.

Ik ga hier ook eens posten. Ik ben op zoek naar een photoshop expert om gezichtsbeharing van een foto te verwijderen.

Voor een gezichtsbehandelingsinstituut moest ik een muur wrappen met een foto print, maar natuurlijk na deze foto 10x te vergroten zie je echt alle miniscule haartjes op dat gezicht. Daar de foto echt van dicht dicht bekeken zal worden willen ze dit niet. Ze willen wel specifiek die foto en hebben gevraagd om dat te photoshoppen...

Is dat uberhaupt haalbaar om een heel gezicht te ontharen in photoshop en het er nog natuurlijk te laten uitzien?

Iemand die dit kan mag mij een pm sturen, uiteraard tegen betaling, liefst op factuur.

Ik ga hier ook eens posten. Ik ben op zoek naar een photoshop expert om gezichtsbeharing van een foto te verwijderen.

Voor een gezichtsbehandelingsinstituut moest ik een muur wrappen met een foto print, maar natuurlijk na deze foto 10x te vergroten zie je echt alle miniscule haartjes op dat gezicht. Daar de foto echt van dicht dicht bekeken zal worden willen ze dit niet. Ze willen wel specifiek die foto en hebben gevraagd om dat te photoshoppen...

Is dat uberhaupt haalbaar om een heel gezicht te ontharen in photoshop en het er nog natuurlijk te laten uitzien?

Iemand die dit kan mag mij een pm sturen, uiteraard tegen betaling, liefst op factuur.
Zelf de nieuwe photoshop met AI al is geprobeerd?

Terug
Bovenaan