Freelancers & Ondernemers

Kan iemand / 1 van onze financiele helden hier een ELI5 van maken?

Want als ik dat lees lees ik "zet uw loon op minimum en doe eens zot met voordelen in natura" (paraphrasing :biglaugh: )

Voordelen in natura hebben niet allemaal hetzelfde nut voor iedereen. Het zijn ook voornamelijk de "forfaitair bepaalde VAA's" die interessant zijn. (auto, woning, gsm, laptop)

Hier met dat vastgoed

Wat vooral "interessant" was,
Steek woning in de vennootschap, => Relatief lage VAA voor de bedrijfsleider op gebruik op die woning (want op basis van kadastraal inkomen) => vennootschap kan aankoop, onderhoud en renovatie in de kosten steken.

VAA van Gemeubelde woning = geïndexeerd KI x 100/60 x 2 x 5/3 x % privé-gebruik

De fiscus zag het nooit graag omdat iedereen begon ook een vakantiehuis in Knokke te kopen op naam van de vennootschap en dat als "voordeel alle aard" gaf voor mijnheer de chirurg :p. Dus daarmee ontstond wat juridisch touwgetrek. Met dat arrest verwacht ik hier wel veranderende spelregels in de toekomst. Er was al een herziening van de VAA formule in de steigers in het plan van Van Peteghem maar die blauwdruk zit in de koelkast.

Da's minimum 1000 stuks :unsure:
Hangt er van af wat je wil kopen, maar meestal wel ja.

Wat ik doe voor bij mijn trainingen:
- balpennen laten bedrukken. Kost paar honderd euro en je hebt balpennen genoeg.
- USB sticks kan je wel in kleinere oplages laten bedrukken. Liever een goede, snelle USB stick dan rommel.
- ik heb stickers laten maken met mijn logo en koop onbedrukte Post-it boekjes en plak die er op. Is ook nog wel netjes.
- voor latjes heb ik een PCB ontwerp laten maken en die kan je dan voor 50-100-... stuks laten maken in China (of hier, maar dat is veel duurder). Origineel en iedereen vind het tof.
- voor papier steek ik gewoon een deel van een A4 cursusblok in de map. Meestal is zo'n met je logo bedrukt blok slechts A5, niet-geperforeerd en aan 1 kant bedrukt. Als deelnemer vond ik dat zelf ook nooit handig.

Creatief denken!

Voorlopig enkel gsm abonnement op de bv, voor nieuwbouw heb ik internet, tv,.. nodig is het voordeliger dit ook op de bv te zetten of beter gewoon privé?

Ter info de bv betaalt huur voor gebruik bureau,.. thuis.

De jaarlijkse kosten moogt ge rekenen op 70000€ per jaar en omzet is simpelweg dagrate x aantal gewerkte dagen. De rest kan je zelf wel uitrekenen.
Uw boekhouder gaat dat wel uitschrijven in de juiste vorm.
Ik zie geregeld terugkomen dat die 70k per jaar gezien wordt als vuistregel voor de jaarlijkse kosten. Zijn er onder jullie veel die (op termijn) daar bv sterk boven of onder zitten? En door welke factoren komt dit dan bij jullie? :)

Ik zie geregeld terugkomen dat die 70k per jaar gezien wordt als vuistregel voor de jaarlijkse kosten. Zijn er onder jullie veel die (op termijn) daar bv sterk boven of onder zitten? En door welke factoren komt dit dan bij jullie? :)
De meeste van die gevallen die daar ver van af wijken zijn:
1) auteursrechten
2) backservice van IPT
3) vastgoed
4) Personeel
5) Een véél te dure auto

Ik ben net gestart dus is moeilijk om in te schatten, maar hoop de komende jaren rond de 60-65k kosten te draaien.
Ben bewust voor een goedkope wagen gegaan die ik heb aangekocht zodat de komende jaren de autokost beperkt blijft tot verzekering/onderhoud/... Ben alleszins benieuwd naar men volgend (eerste volledig) boekjaar :smile:

een pak daar onder;
- 1.500 'echte kosten'
- 18.500 brutoloon
- 3.600 onkostenvergoeding
- rest zijn optimalisaties of zaken die niet horen op een vennootschap
- auto ter beschikking via een andere vennootschap
- geen boekhoudkost :)

Nochtans meent SAP dat ze binnen x-aantal jaar enkel nog op cloud gaan inzetten. Mijn vriend heeft zich bij de big four daarom de laatste 2 jaar ook moeten bijscholen naar SAP-cloud.
Maar van hun cloud versies voorzien ze vaak achteraf dan ook weer (ik vermoed tegen hun zin) een on premise versie omdat de klant dat wilt.

Voorlopig enkel gsm abonnement op de bv, voor nieuwbouw heb ik internet, tv,.. nodig is het voordeliger dit ook op de bv te zetten of beter gewoon privé?

Ter info de bv betaalt huur voor gebruik bureau,.. thuis.
Is zoiezo goedkoper op de BV hoor. BTW aftrekbaar en kan in kosten gestoken worden.

Is zoiezo goedkoper op de BV hoor. BTW aftrekbaar en kan in kosten gestoken worden.
Is niet altijd goedkoper op de BV. Ik dacht dat de prijs van een "standaard" telenet-abo voor professioneel gebruik net iets meer dan 21% hoger ligt dan de kost voor een gewoon abonnement (was toch zo in mijn geval). Als je dan deels zelf betaalt, deels vennootschap, lijkt me het dat er situaties zijn waar je nadeliger uitkomt.

Niemand verplicht u om een professioneel abonnement te nemen. Ik heb een gewoon abonnement genomen op de vennootschap. Het is wel zo dat je daarvoor moet bellen, want hun online workflows zijn daar natuurlijk niet op voorzien.

Je brengt dan 100% van de kost in op de vennootschap, internet + TV?
Ja, en dan wordt er VAA gerekend, en het stuk TV kan er eventueel terug uit gevist worden door uw boekhouder

Is niet altijd goedkoper op de BV. Ik dacht dat de prijs van een "standaard" telenet-abo voor professioneel gebruik net iets meer dan 21% hoger ligt dan de kost voor een gewoon abonnement (was toch zo in mijn geval). Als je dan deels zelf betaalt, deels vennootschap, lijkt me het dat er situaties zijn waar je nadeliger uitkomt.
Klopt, maar je kan ook een particulier abonnement als onkost geven ;). Dan is de BTW niet aftrekbaar, maar de kost zelf wel.

Je kan ook een standaard abonnement nemen op een BV. Ik heb dat zo al vele jaren. Ik heb wel enkel internet en geen TV.

Je kan ook een standaard abonnement nemen op een BV. Ik heb dat zo al vele jaren. Ik heb wel enkel internet en geen TV.
Ah, is mss daarom, want een standaard abo mét TV op een onderneming (mét opgave van ondernemingsnummer dus) lukte alvast in 2021 niet bij Telenet.

Ik las wel dat het vroeger soms wél toegelaten werd

Ah, is mss daarom, want een standaard abo mét TV op een onderneming (mét opgave van ondernemingsnummer dus) lukte alvast in 2021 niet bij Telenet.

Ik las wel dat het vroeger soms wél toegelaten werd
Het lukt wel, ze willen het alleen niet graag doen :p. Maar bij het juiste Telenet Center krijg je het wel voor elkaar.

Is dat inclusief de kosten die je zou hebben om dat als netto loon extra uit te betalen? 100 euro netto loon extra kost nog veel meer dan dat, denk ik.

Is dat inclusief de kosten die je zou hebben om dat als netto loon extra uit te betalen? 100 euro netto loon extra kost nog veel meer dan dat, denk ik.
Dit is steeds de correcte afweging die je moet gaan maken. Naast de economische afweging (heb ik dit echt nodig?, zal dit geld opleveren?) moet je er steeds van bewust zijn dat sommige transacties goedkoper zijn om rechtstreeks in de BV te doen door de loonkost in België.

Het verschil zit hem in de service. Professionele klanten krijgen bij Telenet sneller aan huis service. Bij wie nog een oud Telenet consumenten abonnement op de zaak heeft is dat ook het geval. Mensen met een consumentenabonnement moeten soms een paar dagen langer wachten als er iets kapot is. Ik heb nog geweten dat er iets kapot was aan mijn Telenet installatie, 's morgens gebeld en 's avonds werd wisselstuk al geleverd met Taxipost.
Niemand verplicht u om een professioneel abonnement te nemen. Ik heb een gewoon abonnement genomen op de vennootschap. Het is wel zo dat je daarvoor moet bellen, want hun online workflows zijn daar natuurlijk niet op voorzien.
Enkele jaren geleden had ik een gewoon Telenet abonnement op de zaak en wou ik upgraden naar een duurder abonnement maar Telenet wou mij niet helpen. Meerdere kanalen geprobeerd, was telkens njet. De keuze die ze gaven was upgraden naar het nog duurdere professionele abonnement of dat consumenten abonnement nemen maar dan zou de bedrijfsnaam en btw nummer niet op de factuur staan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan