Freelancers & Ondernemers

Klopt het dat stukje huur van huis aan vennootschap amper iets overblijft zonder herkwalificatie kom ik op 100 euro

Hangt af van het KI voor dat stukje huis.
het is 5/3 * 5,86 * niet geindexeerd KI voor inkomstenjaar 2023.

Dus indien KI 100 euro is
100 * 5,86 *5/3 = 976,66 euro
Wat hoger is, is te belasten als bezoldiging. (code 1401 op je personenbelastingaangifte)

Ook hier weer opletten indien getrouwd met gemeenschap goederen want dan wordt het zo: Stel dat je vennootschap 1.000 euro huur betaalt voor een KI van 100,00 voor een huis in gemeenschap van goederen.

1109 = 50,00
1110 = 488,33 ( want 50* 5,86*5/3)
1401 = 12,67

2109 = 50,00
2110 = 500,00

Het is puur om een algemeen beeld te krijgen, voordat er "naar de boekhouder" gegaan moet worden ;) dagprijs van €300 is prima, dat van €2000 ook.
De jaarlijkse kosten moogt ge rekenen op 70000€ per jaar en omzet is simpelweg dagrate x aantal gewerkte dagen. De rest kan je zelf wel uitrekenen.
Uw boekhouder gaat dat wel uitschrijven in de juiste vorm.

Zijn er hier IT freelancers die een financieel plan gemaakt hebben die dit zouden willen delen? :)

Gewoon een excelletje met in de kolommen de komende 5 jaar en in de rijen de omzet/kost elementen.

1 lijn voor uw omzet: dagfee x aantal dagen per jaar (en dit dan met eventuele groei)
En daaronder typische kosten zoals auto, bureaumateriaal, verzekeringen, boekhouder, loon, sociale bijdragen,...

Omzet - kosten = winst voor belastingen

Simpeler kan niet.

als ik volledig niet meer mee ben, niks van nieuwe technologie meer beheers, totaal niet meer weet waarover mee te praten.... dan word ik wel manager.

ik ben in mijn nieuwe functie bij de klant ook volledig van technologie geswitched op hun vraag. Ze hadden me een jaar gegeven om me in te werken en bij te scholen. Na minder dan 6 maand kon ik volledig zelfstandig meedraaien terwijl ik nog parttime mijn oude functie deed. Niet slecht voor een bijna 50'er hé?

Het is puur om een algemeen beeld te krijgen, voordat er "naar de boekhouder" gegaan moet worden ;) dagprijs van €300 is prima, dat van €2000 ook.
Ik heb een kort lijstje gegeven van belangrijke dingen en de boekhouder heeft dat volledig voor mij gemaakt. Hij heeft daar dan zelf wat bedragen voor tijdschriften, licenties, onderhoudsproducten, afin typische posten aan toegevoegd en dat was het.

Eerlijk gezegd verwacht ik ook van een boekhouder bij opstart dat ie voor alle gangbare kosten budgetten voorziet en gewoon zelf met een standaard voorstel afkomt. Enige variabelen die ik heb doorgegeven zijn mijn verwachte omzet, gewenste netto loon en wat voor auto ik ongeveer wou.

Kan iemand / 1 van onze financiele helden hier een ELI5 van maken?

Want als ik dat lees lees ik "zet uw loon op minimum en doe eens zot met voordelen in natura" (paraphrasing :biglaugh: )

Pas op, maaltijdcheques zijn een verworpen uitgave. Sommige proberen de 2€ per cheque - aftrekbaarheid toe te passen maar volgens de letter van de wet is dat enkel voor werknemers en niet voor bedrijfsleiders van toepassing. Controleurs kijken daar stricter naar ;). Samen met de administratiekosten van de provider kom je dus voordeliger uit met een onkostenvergoeding.

Troost u: binnnen 3 jaar is cloud uit de mode voor 1 of andere reden die je niet in de hand hebt (ik voorspel iets met china) en moet alle "business critical" terug on prem. Heb je weer werk voor even.
Nochtans meent SAP dat ze binnen x-aantal jaar enkel nog op cloud gaan inzetten. Mijn vriend heeft zich bij de big four daarom de laatste 2 jaar ook moeten bijscholen naar SAP-cloud.

Nochtans meent SAP dat ze binnen x-aantal jaar enkel nog op cloud gaan inzetten. Mijn vriend heeft zich bij de big four daarom de laatste 2 jaar ook moeten bijscholen naar SAP-cloud.
Ik lees toch ook meer en meer van bedrijven die terug on-prem gaan 🤷‍♂️ met grootste voorbeeld de hipsters van basecamp https://world.hey.com/dhh/we-have-left-the-cloud-251760fb

Nog altijd niets significant, het gaat over een handvol bedrijfjes, maar toch waar rook is ...

Laatst bewerkt:
Ik lees toch ook meer en meer van bedrijven die terug on-prem gaan 🤷‍♂️ met grootste voorbeeld de hipsters van basecamp https://world.hey.com/dhh/we-have-left-the-cloud-251760fb

Nog altijd niets significant, het gaat over een handvol bedrijfjes, maar toch waar rook is ...
Mja dat heb je met alle nieuwe toepassingen/processen. Hoeveel zijn er niet teruggekomen op die shared service-centers? In the end draaien de meesten toch op shared service centers, het werkt inefficiënt maar het is goedkoop.
Cloud is eveneens een goedkope oplossing.

Er zijn nu nog veel zaken die cloud niet kan opvangen en moeten opgezet worden in aparte toepassingen. Terwijl bij een on prem het meestal dan op maat van de klant wordt in elkaar gezet. Maar SAP gaat dat natuurlijk verbeteren. Dat is de grootste reden waarom mijn vriend het vandaag nog niet als een succes ziet.
Hij is momenteel SAP cloud aan het uitrollen bij 1 van de opkomende high tech spelers (natuurlijk buiten BE, meeste projecten zijn in het buitenland), als zulke mannen naar buiten treden met hun realisatie is dat weer een pluim voor SAP.

Terug
Bovenaan