Freelancers & Ondernemers

Zoals tot den treure herhaald en ook bevestigd door iamhollywood. VAA doet je de nek om. Een 2e handse EV is vele malen beter.
Dat weet ik toch niet.
Heb net een 10 jaar oude Mazda 6 break diesel weggedaan een vervangen door een Tesla Model Y.
Ik denk dat die Tesla hoger VAA heeft.
Inflatie de laatste jaren telt zwaar door bij de aanschafprijs.
Natuurlijk heeft die Tesla wel >3x zoveel vermogen, dus misschien is het vergelijk niet helemaal fair.

Dat weet ik toch niet.
Heb net een 10 jaar oude Mazda 6 break diesel weggedaan een vervangen door een Tesla Model Y.
Ik denk dat die Tesla hoger VAA heeft.
Inflatie de laatste jaren telt zwaar door bij de aanschafprijs.
Natuurlijk heeft die Tesla wel >3x zoveel vermogen, dus misschien is het vergelijk niet helemaal fair.
Ben vrij zeker dat de Tesla iets lager zal zitten in VAA (40-50€ per maand lager). Toch die waar ze vandaag mee smijten voor amper een 50k.

Ik win met mijne switch naar de ix3 50€ NETTO per maand, voor een wagen die bijna dubbel zoveel gekost heeft in aanschafprijs als mijn vorige. Heb mijn brutoloon dan maar verlaagd, had voldoende nettoloon voor de wagenswitch.

Pfff, net een redelijke job in de Antwerpse binnenstad, moet daar een dag of 15 zijn, met twee lichte vrachtwagens, hopla, een extra 1320€ te betalen aan stad Antwerpen.
En wat niet anders is dan vroeger, maar waar men nu zeer handig op inspeelt, de aannemer heeft voor heel zijn werf parkeerverbod aangevraagd (met het gedacht dat zo al de camionetten er kunnen staan), nu krijgen ze 5 keer per dag politiecontrole dat die zone enkel voor laden en lossen wordt gebruikt (of een container mag ook), wagens of lichte vracht die er een hele dag staan hebben een parkeerboete aan hun been.

Geen verassing, al veel over geschreven in de krant, maar dat men nu wel plots naar de voertuigen gaat kijken die voor de werf in het parkeerverbod staan is nieuw, is iets dat al jaren zo gedaan werd op kleine en grote werven in de stad met weinig parkeermogelijkheden, zonder dat daar ooit boetes werden uitgeschreven.
De agenten zijn er ook niet blij om, maar zijn opgedragen zéér streng te zijn!

Ik rijd met een lichte vracht, geen VAA, want eenmanszaak, gewoon 85% inbrengen. Geen idee hoe dit zit met BV's? Uiteindelijk kan je toch een lichte vracht nodig hebben als IT-er? Om wat computermateriaal te vervoeren, of er daar nu 5 of 3 zitplaatsen zijn, maakt fiscaal toch niet uit?

Ik zit met een jong 2ehands model 3 aan VAA van 130,79/maand.
Daarvoor een bedrijfswagen van 40K catalogus met een 1.6 diesel en daarmee had ik 160/maand, is nog geen jaar geleden, dus kan mij niet inbeelden dat die nu plots een VAA van 300 zou hebben ofzo.

Als je die diesel voor 20k minder kan aankopen zal het wel effe duren voor je hem hebt terugverdiend puur qua VAA

Ik zit met een jong 2ehands model 3 aan VAA van 130,79/maand.
Daarvoor een bedrijfswagen van 40K catalogus met een 1.6 diesel en daarmee had ik 160/maand, is nog geen jaar geleden, dus kan mij niet inbeelden dat die nu plots een VAA van 300 zou hebben ofzo.

Als je die diesel voor 20k minder kan aankopen zal het wel effe duren voor je hem hebt terugverdiend puur qua VAA

Toch wel. De referentie CO² uitstoot is zeer snel aan het dalen waardoor de VAA stijgt.

Weet niet welke diesel jij had, maar de meeste diesels zitten tussen 115 en 140 gr/100km, wat vandaag aan 40k€ catalogus een vaa geeft van tussen de 295 en 365€/maand.

Weet niet exact hoelang geleden jij je dieselwagen nog had, en hoe oud hij was, maar om vandaag op een nieuwe diesel van 40k€ 200€/maand VAA te hebben zou je maar 80gr CO²/100 km mogen uitstoten, en zulk een motor moeten ze nog uitvinden, dat kon VW zelfs niet met hun sjoemelsoftware!

Tel buiten die VAA nog de 100% aftrekbaarheid in de VB van elektrische wagen en alle bijhorende kosten (tegen de pakweg 50% - 60% van de meeste diesels vandaag), en het verschil kan snel enkele honderden €/maand worden.

Laatst bewerkt:
Ik rijd met een lichte vracht, geen VAA, want eenmanszaak, gewoon 85% inbrengen. Geen idee hoe dit zit met BV's? Uiteindelijk kan je toch een lichte vracht nodig hebben als IT-er? Om wat computermateriaal te vervoeren, of er daar nu 5 of 3 zitplaatsen zijn, maakt fiscaal toch niet uit?
Dan moet je VAA betalen op het effectieve voordeel. Als er dus beoordeelt wordt dat je veel privevoordeel doet, heb je een probleem

VAA is een terecht punt, maar vergeet ook niet dat als je een tweedehandsje koopt van 20k of minder dat je jaren VAA kan betalen met het prijsverschil ten opzichte van een EV van 40k minimum. En vergeet niet dat die EV gaat ook een behoorlijke VAA hebben omdat de catalogusprijs zoveel hoger is. Het is niet omdat de CO2 coefficient 0 is dat je geen VAA betaalt, verrevan.

Auto's zijn een kost, hoe dan ook. Ik ken mensen die een wagen gekocht hebben van 90k "voor de belastingen". Ok, you do you, maar die reden is onzin.

Elk zijn goesting, als je nu rijdt met een EV, ICE of eender wat, als freelancer is dat echt een detail op de rekening in the big picture hoor. Vooral als ik voor mezelf de rekensom maak wat er nu binnen komt vs wat ik vroeger verdiende in loondienst...

Wat ik misschien wil zeggen: aan iedereen die dit leest en een beetje de kat uit de boom kijkt, laat de wagen of keuze ervan geen blokerende factor zijn om de stap te zetten :). Het verschil in VAA tussen een EV en een diesel is in de groot-orde 100 euro per maand verschil bijna worst case. En dat zit gewoon stilletjes verrekent in de loonfiche en als beginnende freelancer merk je dat eigenlijk niet. Ik verdien "toevallig" 2000 netto per maand en daar zit de VAA van de wagen al in verwerkt. Ik moest het opzoeken hoeveel VAA ik betaal.

Big picture, soms :)

Laatst bewerkt:
Dan moet je VAA betalen op het effectieve voordeel. Als er dus beoordeelt wordt dat je veel privevoordeel doet, heb je een probleem
Zolang je een 2de wagen hebt binnen het huishouden, kan je daar makkelijk met wegkomen met de uitleg; We gebruiken de andere wagen voor privé verplaatsingen.

Ik breng de lichte vracht in voor 100%, ook al doe ik af en toe privé verplaatsingen. Zolang je het niet te gortig maakt, kijken ze er niet zo hard naar. Maar dat geldt voor alles eigenlijk.

Zolang je een 2de wagen hebt binnen het huishouden, kan je daar makkelijk met wegkomen met de uitleg; We gebruiken de andere wagen voor privé verplaatsingen.

Ik breng de lichte vracht in voor 100%, ook al doe ik af en toe privé verplaatsingen. Zolang je het niet te gortig maakt, kijken ze er niet zo hard naar. Maar dat geldt voor alles eigenlijk.
Tot er eens een kinderstoel in de auto staat ...

Ik betaal voor mijn jonge 2dehands benzine 160 euro VAA. Heeft mij 19k gekost en kan ik perfect binnen 4 jaar voor 10k verkopen.
Lijkt mij toch een betere deal dan de Lynk&co waar je sowieso 550 euro per maand aan je been hebt. Bij het aantal km’s dat ik doe was dit zelfs eerder 800 euro per maand

Ik betaal voor mijn jonge 2dehands benzine 160 euro VAA. Heeft mij 19k gekost en kan ik perfect binnen 4 jaar voor 10k verkopen.
Lijkt mij toch een betere deal dan de Lynk&co waar je sowieso 550 euro per maand aan je been hebt. Bij het aantal km’s dat ik doe was dit zelfs eerder 800 euro per maand

Vergeet de meerwaardebelasting en btw niet op die 10k verkoop als je correct wil vergelijken.

Dan moet je die 19k kunnen leggen bij opstart van uw activiteiten, rekenen dat vanaf 2025 de aftrekbaarheid fors afneemt en hopen dat de markt dan nog staat te springen voor een benzinewagen. Eventuele meerwaarde is inderdaad opnieuw belastbaar.

Je moet fiscaal heel het plaatje uitwerken. Die benzinewagen zal voor iemand die vandaag opstart nipt of net niet voordeliger uitkomen. Met iets als Lynk & co kan je morgen wel stoppen moest het freelancen u toch niet liggen.

19k op 2 jaar afschrijven -> 791,6€ per maand die beperkt aftrekbaar is + onderhoud/verzekering/brandstof/wegentaks beperkt aftrekbaar
Lynk&co -> 880€ all in 100% aftrekbaar komt enkel nog brandstof bij waarvan elektrisch rijden opnieuw 100% aftrekbaar is. (In mijn dossiers zie ik meestal een factuur van Lynk van 500-600€ per maand passeren).
Beide zijn dus aan elkaar gewaagd :).

Dan moet je die 19k kunnen leggen bij opstart van uw activiteiten, rekenen dat vanaf 2025 de aftrekbaarheid fors afneemt en hopen dat de markt dan nog staat te springen voor een benzinewagen. Eventuele meerwaarde is inderdaad opnieuw belastbaar.

Je moet fiscaal heel het plaatje uitwerken. Die benzinewagen zal voor iemand die vandaag opstart nipt of net niet voordeliger uitkomen. Met iets als Lynk & co kan je morgen wel stoppen moest het freelancen u toch niet liggen.

19k op 2 jaar afschrijven -> 791,6€ per maand die beperkt aftrekbaar is + onderhoud/verzekering/brandstof/wegentaks beperkt aftrekbaar
Lynk&co -> 880€ all in 100% aftrekbaar komt enkel nog brandstof bij waarvan elektrisch rijden opnieuw 100% aftrekbaar is. (In mijn dossiers zie ik meestal een factuur van Lynk van 500-600€ per maand passeren).
Beide zijn dus aan elkaar gewaagd :).
Ik moet toegeven dat ik in het begin ook getwijfeld heb voor de Lynk en co. De flexibiliteit is een voordeel, daar heb je zeker een punt.
Bij mij was de reden om toch voor een jonge benzine te gaan vooral de lagere ‘echte kost’ (maandelijkse cash die buitengaat) die ik in het begin heb. 300 euro voor de wagen + nog een 150 per maand voor verzekering en verkeersbelasting vond ik veiliger aanvoelen dan de 800 euro waar ik bij lynk zou gezeten hebben.
De fiscale kost voel je pas in het tweede jaar wanneer je normaal al wat buffers hebt kunnen opbouwen.
Daarnaast was een laadpaal installeren bij me thuis ook een probleem en heb ik er ook geen op het werk.

Laat ons concluderen dat beide elkaar waard zijn en het reële verschil hoogstens een paar 100 euro zal zijn

In welke sector werk je?

Hier ook 100% elektrische lichte vracht, ID Buzz + Tesla personenwagen. De lichte vracht fiscaal + BTW 100% aftrekbaar, Tesla maar 50% en fiscaal met VAA dus. Gebruik de lichte vracht quasi nooit privé, maar ja, wie kijkt daar nu ook achter éh...

Terug
Bovenaan