Freelancers & Ondernemers

Vandaag een leuke mail gekregen van onze verzekeringsmakelaar…
We zijn onlangs overgeschakeld naar een vennootschap, waardoor we dus ook het gewaarborgd inkomen moesten overzetten.
We betaalden tot op vandaag met de eenmanszaak 93 euro voor +-27K/ jaar.

Bij de omschakeling liet ik het bruto maandloon weten aan de verzekeraar, waarop ze nu laten weten dat ze de verzekering verhoogd hebben naar 35K/jaar, en bij overlijden 200K.
Toen ik vroeg waarom ze dit verhoogd heeft, en wat de kostprijs hiervan is:

“We mogen echt niet onderschatten hoe duur het leven geworden is en als je het in je eentje moet rooien zal een extra ondersteuning zeker welkom zijn. Hoe gek het ook klinkt, we voorzien best iets in het geval van… als we jong zijn staan we daar te weinig bij stil é.”

Kostprijs: 173/maand.
Dus ongevraagd kost dit ons bijna het dubbel voor 8K/jaar meer verzekerd te zijn.

Het voelt niet correct aan…
Dat ze dit doen zonder jouw toestemming is natuurlijk not done.

De zever hier over alle verzekeraars zijn bandieten moei ik me niet mee, zulke uitspraken zijn even dom als uitspraken dat elke cafébezoeker een zatlap is of elke marokkaan een dief.

Ik heb ze gisteren nog gediend van antwoord. We zullen zien wat ze vandaag zullen ondernemen he.

Maar ik ben blij te lezen dat jullie dit ook niet normaal vinden. Ik dacht weeral de ambetanterik te zijn…

Ik heb ze gisteren nog gediend van antwoord. We zullen zien wat ze vandaag zullen ondernemen he.

Maar ik ben blij te lezen dat jullie dit ook niet normaal vinden. Ik dacht weeral de ambetanterik te zijn…
Ik vind het niet echt abnormaal dat je een advies krijgt om je dekking te verhogen. 27k is 2250 bruto/maand, wat vandaag de dag relatief laag is, zeker als je er tot je 65ste met beperkte index van zou moeten leven. Op basis van de index, zal je dit bedrag mss later nog willen verhogen.

Een overlijdingsdekking van 200k is ook redelijk standaard.

Alvorens te vergelijken met je vorige premie of met een andere aanbieder moet je ook de dekking vergelijken en zeker zijn dat je goed weet wat er exact waar inbegrepen is/was. Ook ben je intussen ouder geworden en zijn er mss andere risicofactoren die je premie verhogen, dus ook daar kan je het de verzekeringsagent niet kwalijk nemen. Commercieel gezien wordt die verzekering ook vaak gekoppeld aan een IPT, dus zonder IPT zal dat ook logischerwijs minder interessant zijn.

En als laatste factor, de marge... We proberen die allemaal te verhogen door indexaanpassing, een hogere prijs/dagtarief,... Je kan dan andere dienstenverleners niet kwalijk nemen dat ze hetzelfde doen.

Sowieso goed om prijzen en dekkingen van aanbieders te vergelijken, maar ik heb niet de indruk dat het aanbod exuberant hoog is.

een iPhone 14 vorige september en ene iphone 15, 1 jaar later daar gaan ze over vallen zeker?

Als ik nu morgen mijn iphone laat vallen en die is in duizend stukken, dan koop ik toch ook een nieuwe :p

Kan je met een vennootschap de nieuwe staatsbon kopen? Misschien wel interessant ter afwachting van VVPRbis?

Ik las net op een fb post van mijn bankagent dat je er kan op intekenen als particulier of vzw.

De Staatsbon is bij Crelan verkrijgbaar zónder kosten (uitzonderlijk geen bewaarloon) Aankoop enkel mogelijk door particulieren en vzw's. Vennootschappen kunnen bij Crelan vanaf 100.000 EUR genieten van een termijnrekening met een aantrekkelijke rentevoet van 3,15% op 1 jaar. Contacteer ons voor meer informatie en intekeningen

Kan je met een vennootschap de nieuwe staatsbon kopen? Misschien wel interessant ter afwachting van VVPRbis?

Dit product is uitsluitend bestemd voor particulieren. Onder “particulieren” verstaat men:

1. de natuurlijke personen die hetzij de Belgische nationaliteit bezitten, hun woonplaats of verblijfplaats hebben in België, hetzij op grond van de Europese regelgeving dezelfde rechten op inschrijving hebben;
  2. de stichtingen;
  3. de verenigingen zonder winstoogmerk;
  4. de kerkfabrieken of instellingen die in het nationaal register van de rechtspersonen geklasseerd worden onder de rubriek « eredienst » ;
  5. de entiteiten, gevestigd in de Europese Economische Ruimte, die gelijkaardig zijn aan de hiervoor opgesomde entiteiten, en die op grond van de Europese regelgeving dezelfde rechten op inschrijving hebben.

Als ik met mijn BV kaart iets koop dat slechts voor 50% aftrekbaar is, dan betaal ik eigenlijk ook een deel privé met mijn professionele kaart neen? Ergens klopt dat niet. Vandaag promokledij gekocht dat 50% aftrekbaar is. In principe zou ik dat tweede deel dat niet aftrekbaar is dan privé moeten betalen.

Als ik met mijn BV kaart iets koop dat slechts voor 50% aftrekbaar is, dan betaal ik eigenlijk ook een deel privé met mijn professionele kaart neen? Ergens klopt dat niet. Vandaag promokledij gekocht dat 50% aftrekbaar is. In principe zou ik dat tweede deel dat niet aftrekbaar is dan privé moeten betalen.

Neen.

Hoe zou dat geld uit je privé komen uit als het met het geld van je BV is betaald?

Dat betekent alleen dat 50% geen aftrekbare post betreft, die dus niet in rekening wordt genomen voor je belastbare omzet..

Gooi die mensen buiten man. Allemaal bedriegers. Binnen 7 jaar heb je de verzekering nodig en dan… ooh spijtig volgens artikel 134 heb je er geen recht op. Toch bedankt.
Vreemd, enige tijd geleden raadde je het toch maar aan... https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/page-33#post-295283

Nu, gezien deze verzekering ook z'n geld waard was: https://www.beyondgaming.be/threads/familiale-verzekering.12659/page-5#post-965170
Ik had je gewaarschuwd dat er bijna geen verzekering is die diefstal van GSM deftig verzekert. En dan kom je natuurlijk dit tegen:

Ik zou het advies van jou over verzekeringen dan ook maar met een paar kilo's zout nemen. Het feit dat je een verzekering neemt voor diefstal, wil niet zeggen dat élke diefstal erin zit. En nee, de algemene voorwaarden hoeft je daarvoor niet te lezen om dat te weten, sinds enkele jaren bestaat er een verkorte vorm (de IPID), die in dit geval het ook mooi uitlegde: https://www.lab9.be/nl/verzeker-je-iphone-ipad-watch

Neen.

Hoe zou dat geld uit je privé komen uit als het met het geld van je BV is betaald?
Dat betekent alleen dat 50% geen aftrekbare post betreft, die dus niet in rekening wordt genomen voor je belastbare omzet..
Bij wijze van spreken...

Als iets maar 50% aftrekbaar is, gaan ze er dus vanuit dat er ook een deel voor privé bestemd is
maar wel leuk dat je het 100% mag betalen op de zaak

Bij wijze van spreken...

Als iets maar 50% aftrekbaar is, gaan ze er dus vanuit dat er ook een deel voor privé bestemd is
maar wel leuk dat je het 100% mag betalen op de zaak
In zekere zin, ja.

Sommige dingen kan je niet volledig inbrengen zoals bv online reclame maken (is 50% meen ik) en dat is het dan ook, andere dingen kan je niet volledig inbrengen en hier betaal je dan soms een voordeel alle aard op omdat je die ook privé gebruikt (wagen bijvoorbeeld).

Vreemd, enige tijd geleden raadde je het toch maar aan... https://www.beyondgaming.be/threads/freelancers-ondernemers.536/page-33#post-295283

Nu, gezien deze verzekering ook z'n geld waard was: https://www.beyondgaming.be/threads/familiale-verzekering.12659/page-5#post-965170
Ik had je gewaarschuwd dat er bijna geen verzekering is die diefstal van GSM deftig verzekert. En dan kom je natuurlijk dit tegen:

Ik zou het advies van jou over verzekeringen dan ook maar met een paar kilo's zout nemen. Het feit dat je een verzekering neemt voor diefstal, wil niet zeggen dat élke diefstal erin zit. En nee, de algemene voorwaarden hoeft je daarvoor niet te lezen om dat te weten, sinds enkele jaren bestaat er een verkorte vorm (de IPID), die in dit geval het ook mooi uitlegde: https://www.lab9.be/nl/verzeker-je-iphone-ipad-watch
Lol ...

Wat is niet gedekt?
Diefstal of beroving zonder braak en/of (bedreiging met) geweld, inclusief zakkenrollen en gauwdiefstal.
Dat is net de meest voorkomende vorm van diestal met 117.587 gevallen (federale politie, 2022).

Laatst bewerkt:
Ik vind het niet echt abnormaal dat je een advies krijgt om je dekking te verhogen. 27k is 2250 bruto/maand, wat vandaag de dag relatief laag is, zeker als je er tot je 65ste met beperkte index van zou moeten leven. Op basis van de index, zal je dit bedrag mss later nog willen verhogen.
Dat is het punt net, ze hebben blijkbaar geen advies gegeven maar blijkbaar gewoon overgezet zonder vragen. Wat veel rode lichten laat afgaan hier.

Betreft een standaarduitsluiting als je toestel gestolen wordt zonder braaksporen of zonder bedreiging of geweld... Waarom is zeer simpel. Speel je zelf je GSM kwijt dan kan je eenvoudig zeggen "ja seg, euhm, mijne GSM is gepikt, wss toen ik efkes ni keek van tafel genomen". En zo is elk verlies ineens netjes verzekerd...

Is trouwens wél in elke brandverzekering in België idem hoor. Als je bvb. thuis de deur open laat staan of zelfs het raam op kip laat staan en komt er zo iemand je huis binnen (en je bent niet thuis) dan ben je ook niet verzekerd.

Maar ja, het zijn dan weer de "klootzakken van de verzekering".

Begrijp me niet verkeerd, ik snap opzich waarom het er in staat, maar het is gewoon grappig, want doordat dit de meest voorkomende diefstal is, is de kans groot dat je zo je GSM zal verliezen. Spijtig dat de verzekering er dan niet tussenkomt maar is dan ook meteen een goede reden om het niet te nemen.

Terug
Bovenaan