Ik lees al lange tijd mee, maar zal ook maar eens posten.
Nog maar 2 jaar echt "afgestudeerd", pas vanaf januari dit jaar ook mijn banaba afgemaakt en ondertussen al 1 jaar bezig op zelfstandige basis.
Ik factureer €66.000 excl per jaar (50/u, 300/dag, 5500/maand, 66000/jaar). Netto blijft er 2200-2300 en voor mij een degelijke auto (volvo xc40 hybride) over. Alle kosten zijn daarmee betaald en ben er meer dan content mee (in elk geval een stuk meer als mijn 1e job na afstuderen).
Waarom het niet de moeite is om voor "minder dan 600/dag" zelfstandige te worden of welke getallen hier ook worden gegooid, geen idee? Precies alsof je hier alleen maar zelfstandige kunt worden als er op het einde van de maand 6-7-8k netto overblijft?
Ik zou in elk geval niet meer terug willen gaan naar mijn job als werknemer
Ik factureer op dit moment vast 110 uren per maand, ongeacht eigenlijk hoeveel uren ik effectief werk (maar ben elke dag wel gewoon een standaard werkdag bezig). Dat komt omdat ik nog maar zeer recent ben afgestudeerd en werk in een omgeving met heel veel expertise (mensen die 10+ jaar specifiek dit vak doen). Als "rookie" kan ik nog niet echt nuttig werk leveren, dus krijg alle tijd om mij in te werken en bij te leren aan voorlopig die vaste 110 uren per maand (of ik nu 2uur of 6uur per dag effectief voor een dossier/klant kan werken, opgevuld met cursussen/seminaries/lezen en zoveel mogelijk bijleren).
Je krijgt de tijd, maar mag ze niet factureren, erg goede deal voor die werkgever alleszins. Daar zou ik toch nooit akkoord mee gaan, uw verschil in ervaring moet in rekening worden gebracht door een lager tarief, niet door maar de helft van uw uren te factureren. Als ik dan zie dat je finaal 5.500/maand factureert is het vooral uw werkgever die hier mooie zaken aan het doen is.
Hier ga ik toch ook akkoord met Boniver...
Is toch vooral uw werkgever die de deal van het jaar heeft.
Die 5500€ die jij aan hem factureert daar kan hij give or take iemand 2200€ netto mee betalen en een wagen zoals jij hebt geven (gebaseerd op alleenstaande werknemer).
Echter, aan jouw rekensom, werk je 12 maanden (moest je een maand vakantie nemen, zou je maar 60500/jaar factureren).
- Dus hij krijgt al een hele maand gratis cadeau van je (tegenover moest je in loondienst werken).
- Hij heeft geen risico bij ziekte, ben je ziek, geen factuur, een werknemer kan hij 30 dagen gratis en voor niets betalen.
- Als je een paar jaar anciënniteit hebt opgebouwd, begin je al redelijk wat te kosten moest hij van je af willen, in jouw zelfstandige systeem bestaat anciënniteit niet, contractueel is enige wat telt, zal waarschijnlijk 30 dagen zijn.
Ik zou denken dat dit al kort tegen schijnzelfstandigheid aankomt.
- Kan jij zelf beslissen hoe je de werken aan jou toevertrouwd uitvoert, en je dag invulling bepalen (met inachtname van deadlines uiteraard)?
- Beslis jij zelf wanneer je komt opdagen of niet? Weerom, met inachtname van bestaande afspraken zoals geplande vergaderingen etc.
- Moet jij vragen, en goedkeuring krijgen wanneer je in vakantie gaat?
Het concept van zelfstandigheid is dat jij een taak krijgt, samen met meestal een deadline, en tussen de taak krijgen en ze afgewerkt aan je werkgever af te leveren heeft die zich met niets te moeien (praktisch natuurlijk in beperkte mate wel, er veranderd altijd wel een en ander).
Gecombineerd met een situatie waar jij met je zelfstandige statuut voor je werkgever een substantieel financieel voordeel betekent vergeleken met jouw in loondienst te hebben.
En ja, in je vrije tijd wat bijleren, zeker in het begin van je carrière, hoort er zeker bij (alhoewel anderen daar dikwijls anders over denken), maar bij jou is de verhouding toch wel zwaar scheef getrokken.
Jij gaat, vergeleken met een werknemer, zomaar even 7 volledige werkdagen van je privé tijd opofferen aan bijleren.
Iemand die een arbeidsovereenkomst heeft met 38 werkuren per week, zou om dat te doen zich dan wekelijk 53 uur actief met zijn werk bezig zijn zonder daar iets extra voor te krijgen, zo een volk gaat je werknemer ook nergens vinden hoor.
Vergeet niet, jouw 2300€ netto/maand is maar hetzelfde als 1850€ netto per maand als werknemer (want die krijgt zijn loon pakweg 13.7 keer per jaar voor 11 maanden te werken).