Freelancers & Ondernemers

Wat is er eigenlijk mis met een tweedehandswagen van 10-15k om die dan op te rijden ? Geen zorgen over financiering, doorverkoopwaarde, geen stress als het even minder gaat met de zaken,...

Met de hogere rentevoet koop je beter gewoon, naar je stand, een auto die je direct kan betalen imho. Eender welke vorm van financiering komt aan tegen de 5(?)% jaarlijkse interest, wat direct een pak kortingen, belastingsvoordelen etc terug teniet doet.
Heb ik gedaan de afgelopen 6 jaar.
Mijn 4 jaar oude leasewagen overgekocht toen ik begon voor <12k. Op 3 jaar afgeschreven, maar dus in 2020 weinig nut om andere wagen te kopen ivm thuiswerken met Covid. Nu toch maar een jonge 2dehands Tesla Model Y gekocht in Duitsland. (<50k voor AWD Long Range)
Puur voor het geld moet je geen nieuwe kopen, maar 10 jaar oude met bijna 300k km gaat wel kosten krijgen natuurlijk.
100% aftrekbaarheid tov 62% speelt ook wel mee.
En na bijna geen uitgaven de eerste 5 jaar wil een mens ook wel iets.
Maar, met die privewagen kan je u wel km- vergoeding geven, en die houdt geen rekening met de aankoopkost van uw auto.
Ik dacht dat je je toch geen km-vergoeding kan geven als je vaste werkplek hebt? (40-dagen regel)
Km-vergoeding is voor verplaatsingen voor het werk tijdens werkuren. Woon-werk verkeer valt daar niet onder.

Ik zag het ook vandaag. Ik denk dat de verplegers die 10K kunnen factureren ook wel hard werken.
Dat is toch een ander soort werken dan een IT freelancer van op zijn gat. Ze rijden ook wel wat rond en doen vroege en late uren.
Het is idd 15 dagen van 12u, dus herrekend 22,5 dagen van 8u.

"Daartegenover staat een gemiddeld bruto maandloon dat schommelt tussen de 6.000 en 10.000 euro."
Dat lijkt me niet crazy hoog als zelfstandige, maar natuurlijk wel een mooi clickbait titel die de nodige reacties zal opleveren.

ps: als IT freelancer zou ik niet willen ruilen ;)

Het is idd 15 dagen van 12u, dus herrekend 22,5 dagen van 8u.

"Daartegenover staat een gemiddeld bruto maandloon dat schommelt tussen de 6.000 en 10.000 euro."
Dat lijkt me niet crazy hoog als zelfstandige, maar natuurlijk wel een mooi clickbait titel die de nodige reacties zal opleveren.

ps: als IT freelancer zou ik niet willen ruilen ;)
mijn bruto loon is amper 3k, de rest gaat op de spaarpot voor (hopelijk) VVPR bis of liquidatiereserver of wat het tegen dan ook zal noemen. Het is ergens wel leuk als je uzelf een spaarpotje ziet groeien in de groot-orde waar je als werknemer heel lang voor moet werken.

Laatst bewerkt:
Nu we toch over financiele renting bezig zijn. Ik had daar niet echt bij stil gestaan, contract is voor 100k km over 5 jaar anders moet je bij betalen.
Had daar niet bij stil gestaan met dat we er privé ook wel wat mee rijden dat we daar mogelijks wel gaan over gaan. Ga me daar nu ook nie voor gaan inhouden om hem aan de kant te laten staan als we op reis gaan met de auto :p Electrisch + de opleg is nogsteeds goedkoper dan benzinne gelukkig.

Maar als je de auto gewoon overkoopt op het einde dan lijkt het me eerlijk dat je niet moet bijbetalen voor je extra kilometers? Dan maakt dat voor hun toch niets uit hoeveel kilometers er op staan?

Of gaan ze dit jaarlijs afrekenen aan 20k km per jaar?
Ik heb vorig jaar mei auto aangeschaft en zit al tegen de 45km :unsure: Denk dat mijn contract 30.000 per jaar was lol

Ik word de laatste tijd vaak aangesproken door recruiters van het bedrijf EyeTech Solutions, iemand hier die ervaring heeft met hen als tussenpartij?

Ik word de laatste tijd vaak aangesproken door recruiters van het bedrijf EyeTech Solutions, iemand hier die ervaring heeft met hen als tussenpartij?
Is gewoon een recruiting firma zonder meer behalve dat ik ook eens eventjes spam kreeg van hen terwijk ik niet te koop sta noch recruiteer. Verder geen ervaring mee.

Hier zit mss wel iemand die daar wat vanaf weet.

Mijn schoonbroer komt soms helpen in interim.
Die heeft een 24u contract bij kruidvat.

Ik zou hem volgende week 3 dagen nodig hebben, dus ook zeker nog eens 24u en mss zelfs meer.

Is er een maximum eigenlijk op hoeveel uren die mag werken in een week?

Heb daar twee leuke projecten door gekregen, maar na bijna een jaar samenwerken verliep het betalen beetje stroef.. Ik (en meerdere collega's) heb van februari - april meermaals waarschuwingen moeten sturen omdat ze meer dan maand te laat waren met betalen. Ik kreeg toen te horen dat ze met overname zaten etc, maar dan nog..

Kans is groot dat ik mijn vaste contactpersoon bij Eyetech nog eens contacteer als ik een project zou nodig hebben.

Vraagje voor de boekhouders.
Ik wil graag mijn bedrijfswagen die ik nu rent op het einde van het contract aankopen (RW = 4k) en vervolgens doorverkopen aan mezelf privé voor 4k. De wagen is dan 6j oud.
Ik betaal dan dus geen meerwaardebelasting.
Kan ik deze vervolgens nog 4 jaar verhuren aan de vennootschap voor bv 350 euro per maand?

Ik wil graag mijn bedrijfswagen die ik nu rent op het einde van het contract aankopen (RW = 4k) en vervolgens doorverkopen aan mezelf privé voor 4k. De wagen is dan 6j oud.
Kan ik deze vervolgens nog 4 jaar verhuren aan de vennootschap voor bv 350 euro per maand?
Lijkt me niet nodig, wat ga je doen met eventuele kosten, brandstofkosten en BTW daarop? Als particulier kan je immers geen BTW recupereren.

Beter de wagen nog een poosje in de vennootschap houden en dan net voor een zachter prijsje verkopen aan jezelf of familie bv.

Maar als jou dit niks kan schelen kan je het wel doen, het bedrag beslis je natuurlijk zelf over maar het moet redelijk zijn en in lijn met de prijs van een gelijkaardige wagen op de huurmarkt, bijkomend rekening houdende met de ouderdom en dus kilometers. Je dient ook een contract op te stellen en voor de beslissing eventueel een ad hoc bestuurder aanstellen om het te ondertekenen zodat er geen zogezegd belangenconflict is.

Ik wil graag mijn bedrijfswagen die ik nu rent op het einde van het contract aankopen (RW = 4k) en vervolgens doorverkopen aan mezelf privé voor 4k.

Let op met "restwaarde". Je zaak koopt die over aan een vooraf bepaalde restwaarde (in mijn geval was dat 16% van de aankoopprijs).
Prive moet je deze aan reële restwaarde overkopen, wat waarschijnlijk meer is dan die 4K. Of dat, of je creëert een fors VAA waarop je belast wordt.

Laatst bewerkt:
Al naar gelang hoeveel je professioneel met de wagen rijdt kan je gewoon km vergoeding door je vennootschap laten uitkeren.
Is volledig wagen onafhankelijk (dus evenveel voor een 10 jarig golfje als voor een Rolls Royce).

Op dit ogenblik is dit maximum 0,4237€/km. Die bedragen variëren en worden elk kwartaal herzien (gebaseerd voornamelijk op index en brandstofprijzen). Je kan meer betalen, maar dan is alles boven dat bedrag geen "kost eigen aan werkgever" meer en moet daar dan rsz en bv op betaald worden.

Brandstof (die je dan wel privé moet kopen) zit voor de meeste wagens rond de 0.10 à 0.12€/km, dus rij je meer dan pakweg 1200km/maand professioneel, kan dit al snel de interessantere route zijn dan 350€ wagenhuur betalen.

Bol je 2000km/maand professioneel, dan betaal je 847€ naar je privé, kan je gerust benzine en onderhoud van bekostigen!
Privé ontvang je dit bedrag rsz/belastingvrij, en in je vennootschap kan je dit inbrengen, wel aan aftrekpercentage gebaseerd op de CO² uitstoot van die wagen!

Wel deftige rittenadministratie bijhouden, via app op smartphone (er zijn er verschillende) kan dit zeer accuraat en bijna volautomatisch (enkel klikken of een rit professioneel was).
Maandelijks geef je je gereden km door aan je sociaal secretariaat, die het correcte bedrag dan mee op je loonfiche vermelden (enige correcte manier, zeker niet gewoonweg zelf berekenen en van vennootschap naar privé betalen!)

Apelords zal er wel gaten kunnen inprikken wanneer ik ergens fout zit in mijn redenatie :)

Laatst bewerkt:
Zoals @eniac zegt, je mag die niet privé verkopen aan de restwaarde uit uw leasing contract, dat moet aan reëele restwaarde. Anders reden er al lang geen zelfstandigen meer met bedrijfswagens rond

Al naar gelang hoeveel je professioneel met de wagen rijdt kan je gewoon km vergoeding door je vennootschap laten uitkeren.
Is volledig wagen onafhankelijk (dus evenveel voor een 10 jarig golfje als voor een Rolls Royce).

Op dit ogenblik is dit maximum 0,4237€/km. Die bedragen variëren en worden elk kwartaal herzien (gebaseerd voornamelijk op index en brandstofprijzen). Je kan meer betalen, maar dan is alles boven dat bedrag geen "kost eigen aan werkgever" meer en moet daar dan rsz en bv op betaald worden.

Brandstof (die je dan wel privé moet kopen) zit voor de meeste wagens rond de 0.10 à 0.12€/km, dus rij je meer dan pakweg 1200km/maand professioneel, kan dit al snel de interessantere route zijn dan 350€ wagenhuur betalen.

Bol je 2000km/maand professioneel, dan betaal je 847€ naar je privé, kan je gerust benzine en onderhoud van bekostigen!
Privé ontvang je dit bedrag rsz/belastingvrij, en in je vennootschap kan je dit inbrengen, wel aan aftrekpercentage gebaseerd op de CO² uitstoot van die wagen!

Wel deftige rittenadministratie bijhouden, via app op smartphone (er zijn er verschillende) kan dit zeer accuraat en bijna volautomatisch (enkel klikken of een rit professioneel was).
Maandelijks geef je je gereden km door aan je sociaal secretariaat, die het correcte bedrag dan mee op je loonfiche vermelden (enige correcte manier, zeker niet gewoonweg zelf berekenen en van vennootschap naar privé betalen!)

Apelords zal er wel gaten kunnen inprikken wanneer ik ergens fout zit in mijn redenatie :)
Enkel voor w-w verplaatsing en niet p-w veronderstel ik?

Thx allen.

Doorverkopen naar privé voor 4k zal er dus niet inzitten dan. zal eerder een 10k zijn.
Maar als ik berenod goed begrijp kan ik dan wel nadien elke maand 720 euro van de vennootschap aan privé betalen (ik rijd ongeveer 1700km per maand). Dit lijkt mij nog wel een interessante piste.

Ik ga het in elk geval eens met de boekhouder bespreken.

Thx allen.

Doorverkopen naar privé voor 4k zal er dus niet inzitten dan. zal eerder een 10k zijn.
Maar als ik berenod goed begrijp kan ik dan wel nadien elke maand 720 euro van de vennootschap aan privé betalen (ik rijd ongeveer 1700km per maand). Dit lijkt mij nog wel een interessante piste.

Ik ga het in elk geval eens met de boekhouder bespreken.
Als dit zoals gezegd w - w verkeer is en niet naar een vaste werkstek.

Terug
Bovenaan