Freelancers & Ondernemers

Is het niet interessanter om de auto volledig te verhuren aan de vennootschap met een (reëele) maandelijkse huurprijs? Dan moet je geen ritten administratie bijhouden.

Momenteel heb ik de kans om mijn - mooi - werknemersloon in te ruilen voor een freelancestatuut (op eigen vraag). Alleen de dayrate, 600, doet me nogal twijfelen. Verder zou er voor mij weinig veranderen: langdurig contract, een project voor een 5-tal jaar, jobzekerheid, ... Aangezien de meesten hier op het subforum wel in die twijfelfase gezeten zullen hebben; zouden jullie het doen voor "slechts" 600? Of is dat nét niet genoeg om de risico's te dragen? Hoe zien jullie dat? :)

Momenteel heb ik de kans om mijn - mooi - werknemersloon in te ruilen voor een freelancestatuut (op eigen vraag). Alleen de dayrate, 600, doet me nogal twijfelen. Verder zou er voor mij weinig veranderen: langdurig contract, een project voor een 5-tal jaar, jobzekerheid, ... Aangezien de meesten hier op het subforum wel in die twijfelfase gezeten zullen hebben; zouden jullie het doen voor "slechts" 600? Of is dat nét niet genoeg om de risico's te dragen? Hoe zien jullie dat? :)
Even background geven van wat je huidig loon is en leeftijd + Sector etc.

Maar een dagrate van 600 is al heel mooi, ik zeg doen!

Doen, 600 per dag voor 5 jaar is een smak geld en dat is zeker de moeite, vooral omdat je waarschijnlijk dan "werkzekerheid" hebt.

Apelords zal er wel gaten kunnen inprikken wanneer ik ergens fout zit in mijn redenatie :)
Geen opmerkingen ;)
Is het niet interessanter om de auto volledig te verhuren aan de vennootschap met een (reëele) maandelijkse huurprijs? Dan moet je geen ritten administratie bijhouden.
Neen is fiscale negatieve uitsparing.
Verhuur auto is belast aan 27-28% in de personenbelasting en niet 100% aftrekbaar in de vennootschap (volgens co2 aftrekbaarheid).
Er moet een voordeel alle aard aangerekend worden indien je 1 kilometer privé rijdt... Zelfs met een rittenadministratie is dit moeilijk te bewezen.

Bedankt voor de reacties :) Aangezien we spreken van een langdurig traject. Hoe bouwen jullie contractueel "opslag" in. Mocht er in die 5 jaar plots weer een 10% inflatie tussensukkelen, hoe dekken jullie jezelf in om dat opgevangen te krijgen in jullie dayrate, zonder te moeten onderhandelen opnieuw? :)

Hier zit mss wel iemand die daar wat vanaf weet.

Mijn schoonbroer komt soms helpen in interim.
Die heeft een 24u contract bij kruidvat.

Ik zou hem volgende week 3 dagen nodig hebben, dus ook zeker nog eens 24u en mss zelfs meer.

Is er een maximum eigenlijk op hoeveel uren die mag werken in een week?
Even mezelf bumpen aangezien mijn vraag verloren gegaan is.

Bedankt voor de reacties :) Aangezien we spreken van een langdurig traject. Hoe bouwen jullie contractueel "opslag" in. Mocht er in die 5 jaar plots weer een 10% inflatie tussensukkelen, hoe dekken jullie jezelf in om dat opgevangen te krijgen in jullie dayrate, zonder te moeten onderhandelen opnieuw? :)
Veel contracten, vooral deze van lange duur hebben een clausule er in staan dat je na een jaar je rate mag aanpassen met de inflatie er in. Als dit er niet instaat, aanvragen. Zoiets moet je op voorhand onderhandelen voor je je handtekening zet, je krijgt het er niet retro-actief in.

Contracten van korte duur hebben die clausule meestal niet, for obvious reasons.

Aangezien je manager bent kan je misschien ook nog iets bonus-achtig in het contract verwerken?
Verder gelijk al aangehaald is, ALLES in dat contract zetten wat je wil afspreken. Niets maar dan ook niets op vertrouwen, want dat werkt helaas niet.

Je kan inderdaad inflatie inrekenen, of nu al een voorgemaakt tarief inplannen voor dan. Depends.

IT Management. Beginnende dertiger. Bruto loon 6k.
Ik behoed me al voor alle commentaar...

Maar ongeacht wat je er netto van overhoudt en hoe zich dat verhoudt tot je huidige pakket, is het laag voor IT management (zoals ik het zie). Ik ken de omgeving natuurlijk niet en weet niet of we over projecten en budgetten van 100k vs 2miljoen spreken die je zal beheren. Of je 2 helpdeskers (met alle respect daarvoor!) aanstuurt of een devsecops team van 30 man, zal er ook wel toe doen.

De gemiddelde sysadmin/netwerkadmin krijgt minstens 600/dag, vaak zonder er zelfs goed in te zijn of meer te moeten doen dan gewoon uit te voeren wat gevraagd wordt (en zelfs dat is soms moeilijk). Om nog maar te zwijgen van schoolverlaters die aan 800-900 geparkeerd worden bij klanten.

Aangezien je over een switch en langdurig contract spreekt, kan je misschien ook een deel vast en een deel variabel (bonus) afspreken? Of eerder een maandbedrag/jaarbedrag voor de opdracht ipv in dagen/uren te rekenen? Voor management posities gebeurt dat wel vaker...

Het is inderdaad geen hoge dayrate als je al wat ervaring hebt afhankelijk van uw jobinhoud als manager, maar je gaat er sowieso wel op vooruit in het totaal pakket. Indien je na een jaar een ander project vind met een hogere day rate en leuke job inhoud kan je nog altijd gewoon switchen... (duidelijke afspraken rond opzeg langs beide kanten in contract laten zetten dus)

Dus als het een leuke uitdaging lijkt dan zou ik inderdaad ook niet teveel twijfelen.

De gemiddelde sysadmin/netwerkadmin krijgt minstens 600/dag, vaak zonder er zelfs goed in te zijn of meer te moeten doen dan gewoon uit te voeren wat gevraagd wordt (en zelfs dat is soms moeilijk). Om nog maar te zwijgen van schoolverlaters die aan 800-900 geparkeerd worden bij klanten.
600/dag met tussenpartij dan? Want dan is dat waarschijnlijk 525 voor de freelancer zelf. Als ik het goed begrijp, is hier geen tussenpartij en dus de 600 volledig voor hem.

800/900 voor schoolverlaters lijkt mij dan weer veel te veel.

Ik word de laatste tijd vaak aangesproken door recruiters van het bedrijf EyeTech Solutions, iemand hier die ervaring heeft met hen als tussenpartij?
Die zijn al vaak van naam veranderd (of overgenomen?), waren enkele jaren geleden actief onder de naam "Blake & Partners", en (was?) onderdeel van de "FSM Group".
De personen waarmee ik contact had waren vriendelijk maar niet zo ervaren, ze waren ook niet snel genoeg ten opzichte van de andere recruiters om mij op een project binnen te halen.
Op mijn vorig project waren er redelijk wat personen via EyeTech, over het algemeen waren de meeste daar wel tevreden over.

600/dag met tussenpartij dan? Want dan is dat waarschijnlijk 525 voor de freelancer zelf. Als ik het goed begrijp, is hier geen tussenpartij en dus de 600 volledig voor hem.

800/900 voor schoolverlaters lijkt mij dan weer veel te veel.
Nee, 600 voor de contractor zelf is bij grotere bedrijven normaal. Tot 750-800 is allemaal niet buitensporig voor iemand met ervaring, die verantwoordelijkheid opneemt (of dat hoort te doen).

Een schoolverlater via een consultancy bedrijf (niet als freelance) zal standaard ook voor niet veel minder dan 800 komen.

Alles hangt van de schaal af... Maar als IT manager bij grotere bedrijven ga je over recurrente kosten van 500k voor 1 tool spreken, over consultancy van tot 3000/dag (looking at you MS) en over totaalbudgetten van een paar miljoen. Als contractor komt daar mogelijks qua liability meer bij kijken dan als werknemer, dus dan mag dat gewoon ook goed betaald worden.

Een schoolverlater via een consultancy bedrijf (niet als freelance) zal standaard ook voor niet veel minder dan 800 komen.
Ik denk dat je het overschat. Van bij de drie verschillende grote IT consultancy boites heb ik zelfs weinig seniors gezien die aan 800 geplaatst werden.

Veel in de middenmoot van 550-750. Schoolverlaters zelfs soms aan <400. Die boites willen liever wat ervaring op de CV zien dan ze nodeloos op de bench te laten voor wat zinloze interne projecten.

Ik denk dat je het overschat. Van bij de drie verschillende grote IT consultancy boites heb ik zelfs weinig seniors gezien die aan 800 geplaatst werden.

Veel in de middenmoot van 550-750. Schoolverlaters zelfs soms aan <400. Die boites willen liever wat ervaring op de CV zien dan ze nodeloos op de bench te laten voor wat zinloze interne projecten.
Bij SpotIT was het zo dat ze junior stuurden aan 1000 euro per dag voor projecten. "Nen junior kan ook vragen stellen aan nen senior dus..."

Ik vond het ook afzetterij, maar het was zo als ik het mag geloven van voormalige medewerkers.

Terug
Bovenaan