Freelancers & Ondernemers

Alles meer dan 3000-4000 is "diefstal".

Ons digitaal platform zou je ook 40 euro kosten, maar wel op jaarbasis.

Vorige maand heb ik zo'n 200 aangiftes personenbelasting gedaan, zou goed verdiend zijn aan 275 per.

Jaarrekening en verslagen is 30 minuten met software.
Neerleggen jaarrekening inclusief kost nationale bank dan? Je verstuurt die in bulk van 50 aangiftes dus duurt letterlijk 10 seconden per dossier...
Topper jij! Waar is je kantoor?

Vorig jaar 1400, dit jaar wegens prijsstijging (en hij begint overal precies wat ruimer tijd te rekenen, vooral aan de balans) reeds aan 1500.
Maar normaal gezien zal ik dit jaar ook nog onder de 2000 blijven.

Ik vermoed dat ze dus terecht minstens op kwartaalbasis uw balans bijwerken, optimaliseren en grondig de voorafbetalingen nakijken :)
Zoals ik al zei, kan ik het langs ene kant wel begrijpen al lijkt het mij nog steeds in totaliteit veel. Zeker wetende dat ik mijn vennootschap midden vorig jaar opgericht heb en er niet zo veel te optimaliseren valt. Een freelance vennootschap met als grootste kost een financiële renting van een wagen. Enige "opmerking" bij bespreking balans was dat ik in vergelijking met zijn andere dossiers weinig ging gaan eten en conservatief was in mijn uitgaven. (En dat terwijl ik dacht veel uitgegeven te hebben aan computer/kantoorbenodigdheden.)
Voorafbetalingen zijn pas daarna aanbod gekomen en ook apart aangerekend.

Alles meer dan 3000-4000 is "diefstal".
Grootste optimalisatie dat ze dus kunnen doen is mij een nieuwe boekhouder aanraden :LOL:

Ons digitaal platform zou je ook 40 euro kosten, maar wel op jaarbasis.
Vorig jaar was het €10 per maand voor codabox en silverfin tesamen. Nu werken ze dus met een forfait van €40 per maand voor exact dezelfde functionaliteit langs mijn kant, maar allicht voor hun efficiënter.

Jaarrekening en verslagen is 30 minuten met software.
Dat verslag lijkt mij ook gewoon copy paste van een word template voor de klassieke freelance vennootschappen. En jaarrekening lijkt mij ook de reeds ingegeven cijfers laten combineren en dan alles eens nakijken.

Neerleggen jaarrekening inclusief kost nationale bank dan?
Opgesplitst €63.60 kost nationale bank, €47.50 voor de prestatie van de neerlegging.

Topper jij! Waar is je kantoor?
Ik ben ook sterk aan het overwegen om toch een andere boekhouder te zoeken. Dan heb ik ook liever iemand te steunen die hier gratis in depth advies geeft. Dan wil ik gerust dezelfde €35-70 per vraag betalen, dan ben ik tenminste zeker van het antwoord. @Apelords stuur mij gerust een DM.

Voorafbetalen en starter, daar gaat het ook al mis :)
Ze gaven mij de keuze ofwel kon ik het nu al doen, nu het nog niet perse moet/voordeel heeft. Maar dan had ik het "ritme" al en moest ik niet binnen 1-2 jaar opeens de totale som belasting betalen.
Maar dus blijkbaar niet aan te raden aan een starter? The more you know 🌈⭐

Ze gaven mij de keuze ofwel kon ik het nu al doen, nu het nog niet perse moet/voordeel heeft. Maar dan had ik het "ritme" al en moest ik niet binnen 1-2 jaar opeens de totale som belasting betalen.
Maar dus blijkbaar niet aan te raden aan een starter? The more you know 🌈⭐
Het is gewoon niet nodig. Dus om als starter uwe cashflow daarmee te impacteren vind ik persoonlijk nogal raar. Tegen de tijd dat ge het MOET doen, zit uwe cashflow meestal goed genoeg om ook die grotere bedragen aan te kunnen.

Omdat ik vond dat de facturen van mijn boekhouder de laatste tijd toch wat hoog lagen eens de telsom voor dit jaar al eens gemaakt. Correct me if I'm wrong, maar in vergelijking met de bedragen op jaarbasis die ik hier soms zie passeren lijken deze mij toch hoog te liggen.

Bedragen excl. btw:
Totaal 01/01-31/07: €3600 dus een €520 per maand

Enkele tarieven die ik kan afleiden:
BTW aangifte: €95
Opmaak balans: €500
Bespreking balans: €200
Opmaken jaarrekening & verslag AV RvB: €375
Neerlegging jaarrekening: €110
Personenbelasting: €275
Vennootschapsbelasting: €375
Loonadministratie bedrijfsleider: €75

Opzich kan ik deze bedragen nog begrijpen, maar zouden deze alleen al op jaarbasis dus een +- €2500 kosten. Dit bedrag komt mooi overeen met totalen die ik in dit topic zie passeren.

Helaas stoppen de kosten niet daar, maar komt daar maandelijks nog eens €40 voor hun digitaal platform bij. Maar waar ik mij het meeste aan stoor is de kosten voor inboeken documenten. Per kwartaal is dat €187.50 (dus 3 uur aan €62.5?) voor +-10 aankoopfacturen en 1 verkoopfactuur per maand. Dus 5 minuten per factuur, terwijl hun digitaal platform alles al ingelezen heeft.

Wordt ik er dik opgelegd, of zijn dit tegenwoordig de courante prijzen?
Hier 2880/jaar all in, extra vragen, personenbelasting,... Wel een management BV met +/- 10 facturen per maand dus amper werk. Alles via app, vragen per mail of whatsapp, 1 keer om de paar maand bellen we 5 minuten tenzij ik vragen heb en 1 keer per jaar kwartiertje samenzitten om alles snel te overlopen.

Voorafbetalen en starter, daar gaat het ook al mis :)
Wij raden dat ook aan, zit men inderdaad al in het ritme. Je moet ze sowieso betalen, beter gespreid dan ineens een afrekening waar sommigen niet op voorzien zijn. Het staat de klant nog altijd vrij om al dan niet het te doen, of ze weten zelf al door die communicatie op voorhand waar ze zich aan kunnen verwachten zodat ze zelf aan wat cash planning kunnen doen.

Ik ben altijd voorzichtig met het noemen van prijzen qua accounting fees. Vooral omdat ik al genoeg balansen gezien heb van accountants die het voor een appel en een ei deden :sarcastic: .

Hier destijds klant bij EY toen we met meerdere vennoten en vennootschappen waren in de familie, om dan uiteindelijk omdat het toch maar 'duur' was, naar een kleiner lokaal kantoor te gaan. Enkele aangiftes werden in de afgelopen jaren jammer genoeg te laat ingediend, waardoor ik nu een 6K mag betalen. Dagvaarding komt eraan. Intussen weer bij een ander kantoor, maar het is zeker niet leuk. When you pay peanuts you get... Is niet altijd waar, maar soms wel van toepassing.

Enige "opmerking" bij bespreking balans was dat ik in vergelijking met zijn andere dossiers weinig ging gaan eten en conservatief was in mijn uitgaven. (En dat terwijl ik dacht veel uitgegeven te hebben aan computer/kantoorbenodigdheden.)
Lol, wat een belachelijke uitleg is dat ook.
Op 14j in de branche heb ik iets dergelijks nog nooit weten zeggen tegen een klant, dat is precies de jaren 80-mentaliteit van “we moeten kosten maken”.

Voorafbetalen als starter is niet nodig zoals meerderen hier zeggen maar in sommige gevallen stellen wij dit toch ook voor.
Vooral als we aanvoelen dat de klant daar die bankrekening met xxxx euro’s ziet en last krijgt van kriebelende vingers is het beter dat er al een deel geregeld is voor ze teveel in de snoeppot zitten.

Gelukkig is dat maar in een zeer beperkt aantal gevallen zo, dat zijn meestal ook niet de klanten die je wil hebben:wink:

Laatst bewerkt:
Op 14j in de branche heb ik iets dergelijks nog nooit weten zeggen tegen een klant, dat is precies de jaren 80-mentaliteit van “we moeten kosten maken”.

Voorafbetalen als starter is niet nodig zoals meerderen hier zeggen maar in sommige gevallen stellen wij dit toch ook voor.
Vooral als we aanvoelen dat de klant daar die bankrekening met xxxx euro’s ziet en last krijgt van kriebelende vingers is het beter dat er al een deel geregeld is voor ze teveel in de snoeppot zitten.

Gelukkig is dat maar in een zeer beperkt aantal gevallen zo, dat zijn meestal ook niet de klanten die je wil hebben:wink:
Hier hebben ze dat ook al gezegd, maar eerder in de zin:
"no worries, ge maakt zo weinig random kosten dat ze nooit lastig gaan doen over zoiets".

Mijn boekhouder heeft mij dat ook al gezegd, al zegt hij ook dat kosten maken om kosten te maken ook onzin is.

Hij zei dat eerder om aan te geven dat ik laag zit met mijn kosten ten opzichte van anderen, en dat een controleur hogere kosten ook zou aanvaarden (als ze te verantwoorden zijn uiteraard). Om aan te geven dat er ruimte is dus, niet om te zeggen dat die ruimte opgevuld moet worden.

Mijn boekhouder heeft mij dat ook al gezegd, al zegt hij ook dat kosten maken om kosten te maken ook onzin is.

Hij zei dat eerder om aan te geven dat ik laag zit met mijn kosten ten opzichte van anderen, en dat een controleur hogere kosten ook zou aanvaarden (als ze te verantwoorden zijn uiteraard). Om aan te geven dat er ruimte is dus, niet om te zeggen dat die ruimte opgevuld moet worden.
Iemand die ik ken die het 8 jaar gedaan heeft als freelancer zegt: "als je een boekhouder hebt die u aanraadt om kosten te maken, zwier die zo snel mogelijk buiten."

Beetje cru, maar het doorprikt wel de mythe van "kosten moeten gemaakt worden"

Loont het om te investeren met de eenmansvennootschap in vastgoed, om vervolgens op korte termijn naar de privé te brengen. Met de winst in de vennootschap kan je de lening in schijven vroegtijdig gaan aflossen, dat beperkt de interesten. Na afbetaling (3a5jaar) met de vennootschap breng je het over naar de privé. Iemand advies ?

Vraagje ivm met huidige renting van mijn wagen. Sinds midden april in het bezit van een Model Y en ik zit met een lastige situatie (weliswaar mentaal): I don’t like it. :unsure:

Ik rij elke dag naar de klant (in totaal 1u30-1u45) en comfort is voor mij belangrijkste. En dat is echt wel wat ik mis in de wagen. Hij rijdt echt hard voor +- 65k te hebben gespendeerd en heeft de standaard bandenmaat. En het stoort me dat ik er de laatste weken wel is aan denk van: kan ik veranderen? Kan ik iets anders zoeken, wagen laten overnemen om dan de renting vroegtijdig te stoppen?

Ik ken er eerlijk gezegd niet veel van en hoe het administratief zou gebeuren. Stel de wagen wordt overgenomen, wordt dat in mindering gebracht van de aankoopprijs van de nieuwe of maak ik een verkoopfactuur? Krijg ik het geld dan gestort?

Ik bekijk mijn opties en zal natuurlijk niets overhaasten. Ervaringen hier?

PS: Lovende ervaringen van Model Y maar het is duidelijk niet voor mij.

Iemand die ik ken die het 8 jaar gedaan heeft als freelancer zegt: "als je een boekhouder hebt die u aanraadt om kosten te maken, zwier die zo snel mogelijk buiten."

Beetje cru, maar het doorprikt wel de mythe van "kosten moeten gemaakt worden"

Het probleem is ook dat veel zelfstandigen nooit echt correct herhalen wat een boekhouder zegt.
Mojn boekhouder heeft toch ook ql gezegd dat als ik nog investeringen moest doen ik die gerust mocht maken. Sommige zelfstandigen maken daar dan "mijn boekhouder heeft gezegd dat ik moet kosten maken" van. Sommigen kennen zelfs nog niet het verschil tussen kosten en investeringen.

Loont het om te investeren met de eenmansvennootschap in vastgoed, om vervolgens op korte termijn naar de privé te brengen. Met de winst in de vennootschap kan je de lening in schijven vroegtijdig gaan aflossen, dat beperkt de interesten. Na afbetaling (3a5jaar) met de vennootschap breng je het over naar de privé. Iemand advies ?

En hoe ga je het dan privé betalen..? Koop meteen privé en bekijk met je bank voor een lening die je beperkt maandelijks afbetaalt en daar bovenop jaarlijks 1 grote som aflost met je winst van het jaar. Op korte termijn dat vastgoed nog eens transferren gaat een hoop verloren kosten zijn

@foohQit, je contract eens nalezen zeker? Wij hebben veel te weinig info om iets zinvol te kunnen zeggen. Heb je hem gekocht en lening bij de bank genomen of..?

Laatst bewerkt:
Even verduidelijken.
Zoals anderen hier ook al aangaven, was dit ook bij mij meer als mededeling dan advies van "maak kosten".
Wat opzich wel interessant was om te weten als starter. Ik die dacht veel uitgegeven te hebben aan computer/bureaumateriaal. Maar in realiteit geeft zijn gemiddelde klant met gelijkaardig profiel dus meer uit. Idem met restaurantkosten. Niet dat ik daardoor dit jaar meer kosten maak, integendeel ik heb alles al gekocht dat ik moet hebben.

Terug
Bovenaan