Freelancers & Ondernemers

Sociaal voordeel. Geen aftrekbare beroepskost.
Fitnessruimtes zijn daar wat een uitzondering in. Er is een parlementaire vraag geweest over de aftrekbarheid en onder bepaalde voorwaarden is het toch aftrekbaar (of is de aftrekbaarheid slechts beperkt tot het bedrag van het niet belast sociaal voordeel van de werknemer).

Vanaf half augustus ga ik terug met de trein werken. Het station is op fiets afstand. Ik heb geen leasing fiets of fiets aangekocht van mijn vennootschap. Maar zou mijn privé fiets gebruiken voor als het goed weer is dit traject te doen. De andere dagen gebruik ik de wagen van de vennootschap om ofwel naar het station ofwel naar bedrijf te rijden.

Nu gaan wij hier een tijdelijke oplossing zoeken voor onze oprit en zou daar ook zo een velobox willen voorzien. Kan ik enkel die kost van die velobox niet op de vennootschap plaatsten? Want ik gebruik die af en toe voor de vennootschap.

Qua andere kosten dit jaar ga ik weinig uitgeven... Ik koop niks van bureau materialen, gsm, ga bijna niet eten, ...

Mijn wagen is wel duur, maar nog altijd onder wat in het financieel plan staat.
Moet in principe lukken met het reële gebruik. Dus met de vennootschap aankopen en bv. enkel maar 20% van de btw recupereren en 20% van het bedrag in onkosten en 80% op je r/c zetten. Zo recupereer je toch iets met hopelijk veel minder kansen daarop 300% boete te moeten betalen...

Moet in principe lukken met het reële gebruik. Dus met de vennootschap aankopen en bv. enkel maar 20% van de btw recupereren en 20% van het bedrag in onkosten en 80% op je r/c zetten. Zo recupereer je toch iets met hopelijk veel minder kansen daarop 300% boete te moeten betalen...
300% boete bestaat niet meer.

Hoe werkt de fiscaliteit van een verworpen kost?
Kan je zelf iets verwerpen?
Dat telt dus niet gewoon als loon?
Je betaald er vennootschapsbelasting op... Als je verliezen hebt gehad en deze over de jaren daarop kan in mindering brengen van winsten is dit leuk natuurlijk. Hier komt er binnenkort een einde aan dit liedje...

Nee je vroeg hoe je aandeelhouder kon worden; By default heb je dan niets te zeggen inderdaad, maar je kan altijd zaken laten vastleggen. Of zijn er nog investeerders? Kunnen jullie samen een meerderheid bekomen? Etc;
Als 1 iemand in bezit is van de meerderheid van de aandelen kan die by default / in principe wel alles beslissen ja.
Ja het zou niet om veel mensen gaan, 3 personen max. Bedankt voor de informatie.

De vennootschap is nog te jong om dividend uit te keren, geparkeerde geld zou dan met een lening uit de vennootschap naar de privé moeten komen. De registratierechten bij aankoop met vennootschap worden met de vennootschap betaald = bruto gelden, je kan bij een eenmansvennootschap voor €50 reg. rechten het pand naar de privé krijgen als ik het goed voor heb. Dan rest er nog de meerwaarde belasting, deze zal beperkt zijn aangezien het pand voor een beperkte tijd in de vennootschap heeft gezeten. Gedurende de tijd dat het pand in de vennootschap zit kan je het afschrijven.
Niemand advies? Komen registratierechten meteen in kosten? Zijn er notariskosten verbonden aan het overbrengen van de vennootschap naar de privé?

Niemand advies? Komen registratierechten meteen in kosten? Zijn er notariskosten verbonden aan het overbrengen van de vennootschap naar de privé?

Eens zoeken in dit topic, hierover staat al het één en het ander geschreven.

Wat gebeurt er met het pand in die 3-5 jaar? Indien privé gebruikt, moet je VAA of huur betalen. Ook opletten met aftrekken van kosten bij volledig privé gebruik.

Bij verkoop naar privé heb je idd een belasting op de meerwaarde (waarbij, voor alle duidelijkheid, je afschrijvingen natuurlijk ook in rekening worden genomen). Registratierechten zijn gewoon het standaardtarief van 12% hoor: vast recht van 50€ geldt enkel indien je het onroerend goed zelf in de vennootschap hebt ingebracht).

Mogelijk zijn er nog andere overwegingen (bv. ivm afgetrokken BTW).

Ja het zou niet om veel mensen gaan, 3 personen max. Bedankt voor de informatie.

Een minderheidsparticipatie (die je verwerft door in te schrijven op aandelen bij oprichting vennootschap, dan wel aankoop van aandelen van een bestaande aandeelhouder) kan je beschermen door bepaalde afspraken te maken in een aandeelhoudersovereenkomst (en/of statuten): bv. voorzien dat je het recht hebt om een bestuurder te benoemen, vetorechten op niveau aandeelhouders/bestuurders,.. Hangt er allemaal ook wat van af of je operationeel betrokken bent. In zo'n overeenkomst worden vaak ook afspraken gemaakt over de overdracht van de aandelen (bv. een voorkooprecht).

Ik heb een paar vragen i.v.m. de afrekening van elektriciteit. Ik heb vorige week namelijk mijn eindafrekening gekregen. Het totaal van 27/07/2022 t.e.m. 05/07/2023 komt op € 2.477,67. Hier heb reeds € 669 aan voorschotten betaald. Dit omvat natuurlijk ook het opladen van mijn elektrische wagen. Dit doet me echter het volgende afvragen:

1. Welk tarieven gebruiken jullie voor de berekening van de kostprijs van de laadbeurten?
    Ik heb deze gevonden: https://www.creg.be/nl/professionals/marktwerking-en-monitoring/boordtabel. Waarbij ik de kleinhandeltabel neem - Gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs (all in) - VL (Vlaanderen). Of nemen jullie bv. BE? Of iets anders?

2. Mijn eerste oplaadsessie was de volgende. Hierbij zijn de kosten gebasseerd op de bovenstaande tabel. Als ik dit voor al mijn laadsessies doe dan kom ik op een nettoprijs van € 2034,32427.

VanTotDuur [h:mm]kWhKostenNettoprijs
    2022-08-20 18:18:132022-08-21 07:47:4113:29
    14,225​
    0,5027​
    7,1509075​

Klopt bovenstaande? Indien wel dan is het gros van mijn elektriciteit gedekt door de laadbeurten?!

het zou over deze scenario gaan. Dus de grote lijn is, als het geen 50% procent is dan is dat een grote risico voor niks.
Neen...

Je risico is beperkt tot je investering. Stel dat je 4.000 euro investeert in aandelen van die vennootschap dan kan je dat bedrag kwijt zijn indien de boel in de soep draait.

Je risico in bovendien nog beperkter indien je gebruik maakt van de tax shelter voor startende ondernemingen en een deel van je investering kunt recupereren in je belastingaangifte:

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-f...bank/tax-shelter-voor-startende-ondernemingen

Dus je werkelijk risico bij een investering van 4.000 is feitelijk beperkt tot 2.800 EURO.

Als minderheidsaandeelhouder heb je weliswaar niet erg veel macht in het beheer van de vennootschap. Hoewel, je schrijft dat er drie vennoten zouden zijn?

Stel:

Vennoot A: 45% aandelen
Vennoot B: 45% aandelen
Venoot C: 10% aandelen

Dan is vennoot C degene die zich comfortabel kan aansluiten bij A of B om een meerderheid te bekomen. In de praktijk zal er bij onenigheid tussen A en B dus veel macht liggen bij C.

Ik start binnenkort als freelancer en wil graag een wagen leasen via myway. Dit zou kunnen met 0%voorschot. Iemand die ervaring mee?
Geen persoonlijke ervaring maar Als ik het goed voorheb is myway gewoon het keurmerk voor tweedehandswagens van Volkswagen groep (zoals Volvo Bv Volvo selekt heeft) die wagens worden goed nagekeken en hebben altijd deftige garantie.
Als de prijs goed zit zou ik daar geen schrik van hebben.

Enkel B2B ! Echt schandalig.

Maar uiteindelijk betalen ze allemaal, meestal na 1 vriendelijke telefoon na 45 dagen. Ik snap daar werkelijk NIETS van. Het is gewoon vermoeiend.
Bij veel mensen is dat door nonchalance en niet uit kwade wil. Er zijn er die amper één uur per week aan administratie besteden en wiens mailbox om van te flippen is qua ongelezen mails.

Ik heb al diensten en producten ontvangen van aannemers waar ik zelfs nooit een factuur van gezien heb, dus in de omgekeerde richting gebeurt dat ook.

Bij veel mensen is dat door nonchalance en niet uit kwade wil. Er zijn er die amper één uur per week aan administratie besteden en wiens mailbox om van te flippen is qua ongelezen mails.

Ik heb al diensten en producten ontvangen van aannemers waar ik zelfs nooit een factuur van gezien heb, dus in de omgekeerde richting gebeurt dat ook.
Jup, zo het werk van 1 ITer mogen overnemen bij 3 van z'n klanten die mekaar kenden, hij factureerde volgens hen ook niet altijd alles.
Een rack van 600€ , 3 access points t.w.v. 250€ elk... Sinds 1 van die klanten slachtoffer was van een ransomware aanval omdat meneer een rdp poort had open gezet ligt 'm buiten, bij de 2 andere idem, maar probeerde hij nog een PPTP vpn op te zetten...

Misschien had hij beter een vzw opgericht voor ongeschoolde netwerkbeheerders.

@Apelords als je een nieuwe wagen hebt besteld met de vennootschap (q4 2022 dus 100% aftrekbaar) en die wordt bv in september geleverd. Stel je besluit dit jaar een nieuwe vennootschap te starten en de oude vennootschap te sluiten kan je die wagen dan meenemen / overnemen naar de nieuwe vennootschap en blijven de oorspronkelijke voorwaarden (100% aftrekbaar) dan geldig ? De termijn waarop de wagen wordt afgeschreven wordt maw niet verlengd, is enkel tijdelijk tot de nieuwe vennootschap is opgericht en de oude is afgesloten.

@Apelords als je een nieuwe wagen hebt besteld met de vennootschap (q4 2022 dus 100% aftrekbaar) en die wordt bv in september geleverd. Stel je besluit dit jaar een nieuwe vennootschap te starten en de oude vennootschap te sluiten kan je die wagen dan meenemen / overnemen naar de nieuwe vennootschap en blijven de oorspronkelijke voorwaarden (100% aftrekbaar) dan geldig ? De termijn waarop de wagen wordt afgeschreven wordt maw niet verlengd, is enkel tijdelijk tot de nieuwe vennootschap is opgericht en de oude is afgesloten.
Ik zou denken van niet want de nieuwe vennootschap heeft nooit een bestelbon (of rentingcontract) van q4 2022 getekend.
Aftrekbaarheid op moment van verkoop tussen oud en nieuw zal m.i. gelden.

Dit zal nu trouwens soms het geval zijn bij overstap van eenmanszaak naar vennootschap.

Ik zou denken van niet want de nieuwe vennootschap heeft nooit een bestelbon (of rentingcontract) van q4 2022 getekend.
Aftrekbaarheid op moment van verkoop tussen oud en nieuw zal m.i. gelden.

Dit zal nu trouwens soms het geval zijn bij overstap van eenmanszaak naar vennootschap.
Ik heb het ooit stevig opgezocht over de regeling rond fake hybrides van een paar jaar terug (of je nu nog een auto met eerste inschrijving van voor die regeling kon kopen en dat de hybride regels blijven gelden). De meeste garages waren er van overtuigd dat dit kon, maar de wetgeving zegt wel degelijk "moment van aankoop" en dat is dus de moment dat uw vennootschap hem aankoopt, niet het moment van eerste inschrijving (of bestelling).

Terug
Bovenaan