Freelancers & Ondernemers

Het probleem is ook dat veel zelfstandigen nooit echt correct herhalen wat een boekhouder zegt.
Mojn boekhouder heeft toch ook ql gezegd dat als ik nog investeringen moest doen ik die gerust mocht maken. Sommige zelfstandigen maken daar dan "mijn boekhouder heeft gezegd dat ik moet kosten maken" van. Sommigen kennen zelfs nog niet het verschil tussen kosten en investeringen.
Ik heb beide al geweten, de ene helft die denkt het beter te weten dan de boekhouder en daarom hun eigen idee dat ze van nonkel Jos gehoord hebben beginnen te opperen als waarheid.
Maar ook boekhouders die geen goesting hebben om een beetje moeite te doen. Ik heb een collega "ahja, al mijn geld steekt gewoon in de vennootschap, ik vind dat goed dat ik daar niet aan kan ze, anders zou ik dat misschien op doen." Dan moet uw boekhouder u toch eens duidelijk maken dat je ook privé kan sparen/beleggen/...

Dat is wel heel erg interessant, heb je die omzendbrief nog ergens gelinkt ? Wil dat wel eens lezen :)

sport/Fitness is ook wel interessant, dat werd vroeger inderdaad verworpen, ik had niet meteen gehoord dat ze daar toleranter rond werden, goed om weten!

Voorbeeldje van een "waakhond" maar hier wel beperkt aan het percentage beroepsgebruik (gezien dat het een gemengd gebouw is.) en ook gelinkt aan het "bewaken van duur electronische materiaal".

Ik leg de nadruk op "waakhond". Niet iedere hond is een waakhond. :p

Om gewoon uw kantoor met je pc bewaken... Moet ook wel in een beetje in overeenstemming zijn.
Een waakhond om bijvoorbeeld de Chauffagist werkmateriaal te bewaken die misschien 10.000 euro waard is en als dat gepikt wordt, dat hij eigenlijk quasi een week werkloos zal zijn. OK nog, dat is te verantwoorden.

Een waakhond om één zijn laptop te bewaken terwijl alles online is en eigenlijk in 30 minuten op andermans laptop kan voortwerken, dat is al heel wat moeilijker om te verantwoorden :p.

Idem met sportkosten:
Als je een beroepsactiviteit uitoefent die specifiek een lichamelijke fitheid vereist: ja, dat kan aanzien worden als "beroepskost"
Maar dat wordt wel streng bekeken.
Een bouwvakker, nogo. Er staat naar mijn weten in geen enkel contract dat een bouwvakker X kilo moet heffen of X km moet kunnen lopen
Een professioneel wielrenner, voetballer, balletdanser of soldaat/agent die regelmatige aan fysieke testen wordt onderworpen. ja, dan is dat mogelijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb beide al geweten, de ene helft die denkt het beter te weten dan de boekhouder en daarom hun eigen idee dat ze van nonkel Jos gehoord hebben beginnen te opperen als waarheid.
Maar ook boekhouders die geen goesting hebben om een beetje moeite te doen. Ik heb een collega "ahja, al mijn geld steekt gewoon in de vennootschap, ik vind dat goed dat ik daar niet aan kan ze, anders zou ik dat misschien op doen." Dan moet uw boekhouder u toch eens duidelijk maken dat je ook privé kan sparen/beleggen/...
Akkoord hoor. Maar ik wou gewoon aa tonen dat het niet altijd aan de boekhouder ligt.

En hoe ga je het dan privé betalen..? Koop meteen privé en bekijk met je bank voor een lening die je beperkt maandelijks afbetaalt en daar bovenop jaarlijks 1 grote som aflost met je winst van het jaar. Op korte termijn dat vastgoed nog eens transferren gaat een hoop verloren kosten zijn

@foohQit, je contract eens nalezen zeker? Wij hebben veel te weinig info om iets zinvol te kunnen zeggen. Heb je hem gekocht en lening bij de bank genomen of..?
De vennootschap is nog te jong om dividend uit te keren, geparkeerde geld zou dan met een lening uit de vennootschap naar de privé moeten komen. De registratierechten bij aankoop met vennootschap worden met de vennootschap betaald = bruto gelden, je kan bij een eenmansvennootschap voor €50 reg. rechten het pand naar de privé krijgen als ik het goed voor heb. Dan rest er nog de meerwaarde belasting, deze zal beperkt zijn aangezien het pand voor een beperkte tijd in de vennootschap heeft gezeten. Gedurende de tijd dat het pand in de vennootschap zit kan je het afschrijven.

Laatst bewerkt:
Voorbeeldje van een "waakhond" maar hier wel beperkt aan het percentage beroepsgebruik (gezien dat het een gemengd gebouw is.) en ook gelinkt aan het "bewaken van duur electronische materiaal".

Ik leg de nadruk op "waakhond". Niet iedere hond is een waakhond. :p

Om gewoon uw kantoor met je pc bewaken... Moet ook wel in een beetje in overeenstemming zijn.
Een waakhond om bijvoorbeeld de Chauffagist werkmateriaal te bewaken die misschien 10.000 euro waard is en als dat gepikt wordt, dat hij eigenlijk quasi een week werkloos zal zijn. OK nog, dat is te verantwoorden.

Een waakhond om één zijn laptop te bewaken terwijl alles online is en eigenlijk in 30 minuten op andermans laptop kan voortwerken, dat is al heel wat moeilijker om te verantwoorden :p.
Als ik uw bericht lees zou ik het perfect kunnen doen, met mijn gebouw waar de vennootschap mee gekocht heeft, 55m^2 kantoorruimte, en een Duitse Herder. Ik zou zelfs argumenteren dat die laptop (incl. waarschijnlijk toegang tot sensitieve klant-data) heel wat meer waard is dan 10k materiaal, en de waakhond daarvoor dus net toepasselijker is.

Allez, ik zou just niks, want in de realiteit vind ik het absoluut belachelijk om mijn hond hiervoor in te brengen. Imo tenzij ge uw hond effectief hebt gekocht als 100% waakhond voor uw werkgedeelte, is het echt wel de grenzen opzoeken.

Personal trainers/E-Fit/sportclub kosten heb ik toch ook al vaker gehoord.
Altijd het verhaal van in een gezond lichaam te zitten om te kunnen presteren.
En ook mentaal bevorderend om fit te zijn en minder moe etc.

Geld moet nog een jaar in vennootschap blijven alvorens te kunnen uitkeren met VVPRbis. Best gewoon laten staan of zijn er interessante opties om het geld te beleggen voor 1 jaar?

Als ik uw bericht lees zou ik het perfect kunnen doen, met mijn gebouw waar de vennootschap mee gekocht heeft, 55m^2 kantoorruimte, en een Duitse Herder. Ik zou zelfs argumenteren dat die laptop (incl. waarschijnlijk toegang tot sensitieve klant-data) heel wat meer waard is dan 10k materiaal, en de waakhond daarvoor dus net toepasselijker is.

Allez, ik zou just niks, want in de realiteit vind ik het absoluut belachelijk om mijn hond hiervoor in te brengen. Imo tenzij ge uw hond effectief hebt gekocht als 100% waakhond voor uw werkgedeelte, is het echt wel de grenzen opzoeken.

Ik zou toch hopen dat louter de diefstal van de laptop niet leidt tot toegang tot die sensitieve klant-data :p.

Personal trainers/E-Fit/sportclub kosten heb ik toch ook al vaker gehoord.
Altijd het verhaal van in een gezond lichaam te zitten om te kunnen presteren.
En ook mentaal bevorderend om fit te zijn en minder moe etc.
Sommige grote klanten hebben ook een dedicated ruimte met sporttoestellen waar hun personeel gratis of tegen een minimale vergoeding kan gaan sporten. Ik neem aan dat dat toch ook ergens als een kost wordt aanzien in hun boekhouding.
En vraag mij af of dit niet in dezelfde catergorie valt als de gratis fruitschaal die in de kantine staat, die dient toch ook om het personeel fit en gezond te houden en om uitval door ziekte te beperken.

Geld moet nog een jaar in vennootschap blijven alvorens te kunnen uitkeren met VVPRbis. Best gewoon laten staan of zijn er interessante opties om het geld te beleggen voor 1 jaar?

Geld 'uitkeren' via een lening met vaste looptijd en gewoon privé investeren.

Bij ons was het een managementvennootschap (louter IT consultant) die een ruimte had ingericht met wat fitness apertuur. We waren ervan overtuigd dat het bij de controle een probleem ging vormen, was niet het geval. Wat het vermoeden voedt dat men meer en meer aanvaardt dat sport bijdraagt tot een langer actief beroepsleven. Een zittend beroep (vooral meer dan 9 to 5) is een aanslag op uw rug, hart- en bloedvaten.
Ik ben amper 35 en redt het niet zonder een bureau die mogelijkheid biedt om af en toe staande te werken en aangepast zitkussen.
Zelfde met een bril, is eveneens een haat-liefde verhaal geweest bij controles, tegenwoordig wordt het eveneens vaker aanvaardt (al stellen wij wel altijd voor om het te verwerpen, maar nog steeds beter een verworpen onkost dan een privé-uitgave).
Dat maakt het niet de regel, maar wel een mogelijkheid die ik zelf liever bij een controle verdedig dan de 101 andere grijze zones zoals aankopen alcohol als relatiegeschenken/ kantineonkosten (frisdrank)/ cadeaubonnen bij dreamland rond kerst en nieuw :sarcastic: .

Rond die waakhond heeft een controleur mij zelf gezegd dat ze niet kunnen discrimineren op ras. In het concreet geval ging het over 2 herders tussen 2ehandswagens van een garage maar dien mens had mij letterlijk gezegd dat ze moeilijk kunnen ingaan tegen meneer de CEO die met zijn managementvennootschap zijn vrouw een chihuahua koopt. Dien hond kan evengoed de activa van de vennootschap bewaken (bedrijfswagen? Documenten met gevoelige informatie?).

Sommige grote klanten hebben ook een dedicated ruimte met sporttoestellen waar hun personeel gratis of tegen een minimale vergoeding kan gaan sporten. Ik neem aan dat dat toch ook ergens als een kost wordt aanzien in hun boekhouding.
En vraag mij af of dit niet in dezelfde catergorie valt als de gratis fruitschaal die in de kantine staat, die dient toch ook om het personeel fit en gezond te houden en om uitval door ziekte te beperken.

Sociaal voordeel. Geen aftrekbare beroepskost.

iemand die mij hier kan helpen hoe ik aandeelhouder van een klein bedrijf kan worden? En waar ik alle informatie hierover kan vinden ? (Website, advocaat, enz) zelf al iets gevonden op noraris.be

Schoonmoeder wilt haar business openen en ze vroeg ons om mee in de boot te springen.

Ik heb 0 kennis van zaken dus vooraleer we iets ondernemen zouden we toch graag wat bij willen spijkeren en kijken wat het allemaal inhoudt.

iemand die mij hier kan helpen hoe ik aandeelhouder van een klein bedrijf kan worden? En waar ik alle informatie hierover kan vinden ? (Website, advocaat, enz) zelf al iets gevonden op noraris.be

Schoonmoeder wilt haar business openen en ze vroeg ons om mee in de boot te springen.

Ik heb 0 kennis van zaken dus vooraleer we iets ondernemen zouden we toch graag wat bij willen spijkeren en kijken wat het allemaal inhoudt.
Als het is bij opstart
1) Jullie / schoonmoeder beslist startkapitaal dat in het bedrijf gestoken gaat worden (er is een minimum afhankelijk van bedrijfsvorm)
2) Jij legt X % van dat bedrag in en dan is X % van het bedrijf "van u"

Je beslist dat het 10.000 euro startkapitaal zal zijn (deels zelf te kiezen)
Je beslist dat 1 euro = 1 aandeel (mag je zelf kiezen)
Jij legt 4000 euro, schoenmoeder legt 6000 euro (bij notaris)
40% van de aandelen is van u, 60% schoonmoeder
-------------------------

Als jij / schoonmoeder het zien als een investering langs uw kant
1) Schoonmoeder start bedrijf (en heeft dus alle aandelen)
2) Laat u mooie slides zien / doet een mooi verhaaltje
3) Overtuigt u dat je 40% aandeel ... 100.0000 euro waard is
4) Jij betaalt schoonmoeder 100.000 euro
5) Je bent voor 40% aandeelhouder, schoonmoeder heeft nog 60% (en die 60% is nu "technisch gezien" 150.000 waard)

En dan nog wat administratieve rompslomp, maar dat is bij notaris en / of boekhouder polsen.
Moeilijker als dat is het niet.

Het moeilijk deel is hoe je het bestuur en zeggenschap regelt
Bestuurders, bedrijfsvormen, raad van bestuur, winstuitkering etc;
Weet dat je als je enkel minderheidsaandeelhouder bent niets te zeggen of te krijgen hebt; Enkel bij verkoop / liquidatie / dividend / winstuitkering.
Dus ik denk dat je de foute vraag stelt? :)

Als het is bij opstart
1) Jullie / schoonmoeder beslist startkapitaal dat in het bedrijf gestoken gaat worden (er is een minimum afhankelijk van bedrijfsvorm)
2) Jij legt X % van dat bedrag in en dan is X % van het bedrijf "van u"

Je beslist dat het 10.000 euro startkapitaal zal zijn (deels zelf te kiezen)
Je beslist dat 1 euro = 1 aandeel (mag je zelf kiezen)
Jij legt 4000 euro, schoenmoeder legt 6000 euro (bij notaris)
40% van de aandelen is van u, 60% schoonmoeder
-------------------------
het zou over deze scenario gaan. Dus de grote lijn is, als het geen 50% procent is dan is dat een grote risico voor niks.

Vanaf half augustus ga ik terug met de trein werken. Het station is op fiets afstand. Ik heb geen leasing fiets of fiets aangekocht van mijn vennootschap. Maar zou mijn privé fiets gebruiken voor als het goed weer is dit traject te doen. De andere dagen gebruik ik de wagen van de vennootschap om ofwel naar het station ofwel naar bedrijf te rijden.

Nu gaan wij hier een tijdelijke oplossing zoeken voor onze oprit en zou daar ook zo een velobox willen voorzien. Kan ik enkel die kost van die velobox niet op de vennootschap plaatsten? Want ik gebruik die af en toe voor de vennootschap.

Qua andere kosten dit jaar ga ik weinig uitgeven... Ik koop niks van bureau materialen, gsm, ga bijna niet eten, ...

Mijn wagen is wel duur, maar nog altijd onder wat in het financieel plan staat.

het zou over deze scenario gaan. Dus de grote lijn is, als het geen 50% procent is dan is dat een grote risico voor niks.
Nee je vroeg hoe je aandeelhouder kon worden; By default heb je dan niets te zeggen inderdaad, maar je kan altijd zaken laten vastleggen. Of zijn er nog investeerders? Kunnen jullie samen een meerderheid bekomen? Etc;
Als 1 iemand in bezit is van de meerderheid van de aandelen kan die by default / in principe wel alles beslissen ja.

Terug
Bovenaan