Freelancers & Ondernemers

Had graag eens jullie feedback gehad rond mogelijkse overstap naar freelancer.
Deze potentiële klant in WVL zou na onderhandelen een dagtarief van 700EUR bieden voor een infra mgmt/architect rol op te nemen. Het gaat hier over een onbepaalde duur contract zonder tussenpersoon en ze willen gaan voor een lange samenwerking en verzekeren me dat er jaarlijks kan onderhandeld worden op dit dagtarief om dit nog verder omhoog te krijgen indien ik aan de verwachtingen voldoe.

Momenteel werk ik bij een groot multinationaal productiebedrijf in WVL, heb ik 15j totale ervaring en een 5j in een gelijkaardige rol. Ik heb een salaris van een 6200EUR brut die met allemaal vergoedingen en maaltijdcheques op zo'n 3700EUR netto per maand komt. Daarnaast heb ik ook een wagen, jaarlijkse bonus van een maandloon en een ongeveer 5K per jaar aan groepsverzekering bijdrage. Het is een niet zo'n stressy job, maar het werk dat ik moet doen begint wel wat tegen te steken en nog significante stappen omhoog zetten in loon lijkt mij moeilijk.

Als ik rondvraag zie je wel 2 verschillende groepen. De ene groep zegt dat je financieel een mooie stap zal kunnen zetten en dat een dergelijk contract van onbepaalde duur zonder tussenpersoon wel gegeerd is. De andere groep zegt dat het dagtarief wel aan de lage kant is voor een dergelijke rol met mijn ervaring/kennis. Ik heb ook freelancers onder mij gehad die in 2018 reeds op 600-650EUR zaten zonder tussenpersoon.
Online zie je ook die tweespalt dus daarom zit ik wat met mijn handen in het haar en wou jullie feedback eens vragen.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Qua totaalpakket zit je als freelancer beter.

Maar...

Je zal een inkomen hebben van ongeveer 6000 euro per maand netto... met een vertraging van 5 jaar (of 3, hangt af van de Peteghem...). Ikzelf leef op 2000 euro netto momenteel tot dan.

Keywords: VVRP bis (3 jaar) of liquidatiereserve (5 jaar)

Je kan je eigen wagen kiezen, dus... the sky is the limit. Maar je betaalt hem ook wel.

Je kan al je verzekeringen en extra groepsverzekeringen perfect ook zelf doen, ik raad het eigenlijk aan, het kost niet veel in the big picture.

Werkzekerheid valt te zien, maar in mijn ervaring hebben goede IT'ers geen probleem om een job te vinden.

Ik denk dat je als je het puur voor het geld doet, je fout zit. Het is lucratief maar je moet afstappen van de "loon" mentaliteit.

Je hebt wel een hoog loon, dus ik weet niet wat je levens-standaard is. Dat moet je voor jezelf uitmaken. Maar jezelf 6000 euro in loon uitkeren, gaan de meeste boekhouders afraden.

PM me gerust als je even wat off the record wil lallen over Freelancer zijn :)

Laatst bewerkt:
Klein vraagje voor de boekhouders :)
Mijn zus(je) wilt een VZW oprichten voor allerhande kunst activiteiten / evenementjes / pop up bars. Ze heeft er al heel wat ervaring mee, dus business gewijs komt dat wel goed.
Nu zou ik met mijn BV mee willen instappen (je moet met 2 zijn voor een vzw) en een eerste geld injectie doen / donatie / hoe het ook heet van pak 1000 / 2000 eur.

- Dat is allemaal kosjer denk ik? Op zich is het gewoon oprichting van een bedrijf en voor die aandelen (zijn het ook aandelen in geval van vzw?) geef ik dan een bepaald bedrag
- Iets om mee op te passen om dat te labelen als een schenking / donatie? Of kan dat onder die 45% regel? (gezien mijn bv ook aandeelhouder is)
- Is ze dan de facto ook zelfstandige? als UBO van de vzw? Of enkel indien ze loon / vergoedingen ontvangt van de VZW? (vooral voor moest ze toch nog fulltime job doen en dan ontslagen worden bvb)
- Boekhouding zou uitermate simpel moeten zijn en kan ze zelf.
Waarom instappen met BV? Doe dat gewoon privé.

-Geen aandelen in een VZW
-45% regel nvt want geen erkende VZW, zal ook niet aftrekbaar zijn in uw vennootschap.
-Geen zelfstandige, enkel indien loon. In de praktijk wordt ook vaak gespeeld met die onkostenvergoedingen
-Boekhouding is inderdaad heel eenvoudig

Sociale bijdragen?

Je sociale bijdragen ten laste leggen van de vennootschap is in de eerste plaats interessant voor je cashflow. Je betaalt de bijdragen met de middelen van de vennootschap en hoeft dus niet je privévermogen aan te spreken.

Aanvullend verhoogt je bruto-inkomen. Wanneer de vennootschap elk kwartaal je sociale bijdragen betaalt, telt dat immers mee als een regelmatige bezoldiging. Dat kan een positieve impact hebben op de opbouw van je aanvullend pensioen, bijvoorbeeld als je een groepsverzekering of een Individuele Pensioentoezegging hebt via je vennootschap.

wat is hier nu optimaal?
En je betaalt op dat bedrag ook gewoon personenbelasting, dus je kan het evengoed gewoon als loon uitkeren en dan privé betalen. Komt op exact hetzelfde neer.

Mensen die nog gewerkt hebben bij AG Insurance als freelancer? Hoe beviel dit en rond welke rates betalen zij voor een analist?

Mensen die nog gewerkt hebben bij AG Insurance als freelancer? Hoe beviel dit en rond welke rates betalen zij voor een analist?
Niet bij AG, maar wel bij 1 van de concurrenten in het data team.
Ik zit nu in elk geval op de hoogste rate die ik al gehad heb (maar ook functie met meeste verantwoordelijkheid), maar dat hangt meer af van tussenpartijen dan van de uiteindelijke klant.

Voor rest qua werkomgeving, tja, verzekering is een heel "ontastbare" sector he. De producten waarover het gaat zijn allemaal nogal virtueel (idem bij rest van financiële sector). Voor rest krijg ik wel veel vrijheid etc, maar ik kan niet zeker weten of dat iets sector-specifiek is, of enkel bij mijn klant;

Ik heb dit ook gehoord, ik snap nog altijd niet 100% waarom het niet veel uitmaakt.
Simpele uitleg:
Het wordt verrekend via VAA (niet het type dat forfetair is zoals bij een auto, maar de exacte waarde). Dus of je het nu uitkeert als loon en dan betaalt, of gewoon via VAA is hetzelfde.

Ik heb dit ook gehoord, ik snap nog altijd niet 100% waarom het niet veel uitmaakt.

Geval 1. Bedrijf betaalt de sociale bijdragen 3.000 euro. Bedrijfsleider krijgt daarnaast 27.000 euro loon

Bezoldiging = 30.000 (code 1400 op je personenbelastingaangifte) Want 27 + 3
Betaalde sociale bijdragen = 3.000 (Code 1405 op je personenbelastingaangifte) Want het is een persoonlijk gedragen kost. Immers belast daarop.
Te belasten 27.000

Geval 2. bedrijfsleider betaalt de sociale bijdragen. Bedrijfsleider krijgt 30.000 loon van zijn vennootschap.

Bezoldiging = 30k
Betaalde sociale bijdragen = 3k
Te belasten: 27k

Geval 1 en 2 is cashflow neutraal en fiscaal neutraal. Geen enkel verschil.

Laatst bewerkt:
Je zal een inkomen hebben van ongeveer 6000 euro per maand netto... met een vertraging van 5 jaar (of 3, hangt af van de Peteghem...). Ikzelf leef op 2000 euro netto momenteel tot dan.

Zeg maar gerust dik 7000. Dat is dus bijna een verdubbeling he.

Je kan je eigen wagen kiezen, dus... the sky is the limit. Maar je betaalt hem ook wel.

Ja, maar het leuke is dat *na* hem (en andere kosten) te betalen je nog met die 7K/maand overblijft he. Dat nettoloon dat hier vaak wordt vernoemd (vuistregel day rate *10) is effectief netto na kosten. Dan is er imo geen echt bijkomend argument meer dat je de wagen zelf moet betalen. Heb je immers al rekening mee gehouden :)

En ja, als je een Taycan Turbo S Cross Turismo met nog wat opties pakt en zo 250K uitgeeft, dan zal je inderdaad dat netto wel wat lager zien uitvallen. Dat dan weer wel :)

Dat nettoloon dat hier vaak wordt vernoemd (vuistregel day rate *10) is effectief netto na kosten.
come again?

Voor de maanden die je werkt kan ik dit ongeveer volgen, al zal het dan nog erg afhankelijk zijn van de kosten die je maakt. Zoiets als 20 dagen factureren en de helft gaat naar kosten + fiscus, de andere helft zal je netto overhouden waarvan een deel onmiddellijk en een saldo na uitkering liquiditeit, dus gespreid in de tijd.

Maar je werkt uiteraard geen 12 maanden per jaar en niet elke maand heeft 20 dagen.

Dus de vuistregel mag je best wel met een behoorlijke korrel zou nemen.

come again?

Voor de maanden die je werkt kan ik dit ongeveer volgen, al zal het dan nog erg afhankelijk zijn van de kosten die je maakt. Zoiets als 20 dagen factureren en de helft gaat naar kosten + fiscus, de andere helft zal je netto overhouden waarvan een deel onmiddellijk en een saldo na uitkering liquiditeit, dus gespreid in de tijd.

Maar je werkt uiteraard geen 12 maanden per jaar en niet elke maand heeft 20 dagen.

Vuistregel voor een normaal werkjaar met 220 werkdagen, en als IT'er voor wie een wagen de voornaamste kost is en het voor de rest allemaal relatief beperkt is qua kosten.
Is hier al vaak gepasseerd hoor :)

come again?

Ik reken dat per jaar uit, en dat komt toch gewoon overeen hoor.

Op jaar basis is toch vrij accuraat na uitkering dividend (via vvprbis of liquidatiereserve).

Bij de hogere dagprijzen is zelfs hoger als de 10x.

Terug
Bovenaan