Freelancers & Ondernemers

On topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...
Financiel renting of banklening, het blijft hetzelfde: het is een lening uiteindelijk.
Dit, geld lenen kost ook geld :)

Over welke wagen gaat het? Indien plugin hybride, dan ben je bij renting/leasing te laat om te genieten van die 100% aftrekbaarheid he.

Meestal was de intrestlast op een leasing/renting toch lager dan een investeringskrediet hoor.
Daarnaast spreid je de terugbetaling meer in de tijd bij een leasing/renting én je moet de BTW niet voorfinancieren.

Of, als je het geld hebt en niet onmiddelijk nodig hebt: schiet de wagen voor met je persoonlijke geld en trek het gewoon terug een paar maand later als je genoeg geld binnengekregen hebt op je zakenrekening. Kan gewoon via rekening courant.

Heb je jezelf een 0% lening gegeven. Je kunt zelfs je zaak dan intrest aanrekenen als je wil, kan je zelfs wat goedkoop geld uit je vennootschap halen. Valt te zien of het de moeite is.

Heb je jezelf een 0% lening gegeven. Je kunt zelfs je zaak dan intrest aanrekenen als je wil, kan je zelfs wat goedkoop geld uit je vennootschap halen. Valt te zien of het de moeite is.
Goedkoop uit vennootschap halen is absoluut niet waar :)

5,70% creditintresten mag je vragen maar 30% roerende voorheffing + een ereloon aan je accountant die een aangifte roerende voorheffing moet indienen; versus 32% vennootschapsbelastingen en liquidatiereserves.

Rekenvoorbeeld:
intresten vragen: 25k lening, 5,70% = 1425 intrest - 427,50 rv = 997,50
Niets doen: 969,00 netto

Aangifte RV kost al snel 100-200 EUR bij sommige kantoren :)

5,70% creditintresten mag je vragen maar 30% roerende voorheffing + een ereloon aan je accountant die een aangifte roerende voorheffing moet indienen; versus 32% vennootschapsbelastingen en liquidatiereserves.

Rekenvoorbeeld:

Moet ik wel eerlijk bij zeggen: helemaal correct, mijn boekhouder zei dat dit kon... maar dat het sop de kolen niet waard was in mijn geval om mezelf rente aan te rekenen. Moet je voor jezelf uw eigen.

Dat neemt niet weg dat ik mezelf een 0% rente lening gegeven heb en dat ik die eigenlijk na een maand of 4 al volledig kon terugtrekken terug naar mijn persoonlijke rekening. Ik heb dus nu maandelijks geen lopende kosten aan de wagen (behalve naft en andere normale kosten, uiteraard).

Moet ik wel eerlijk bij zeggen: helemaal correct, mijn boekhouder zei dat dit kon... maar dat het sop de kolen niet waard was in mijn geval om mezelf rente aan te rekenen. Moet je voor jezelf uw eigen.

Dat neemt niet weg dat ik mezelf een 0% rente lening gegeven heb en dat ik die eigenlijk na een maand of 4 al volledig kon terugtrekken terug naar mijn persoonlijke rekening. Ik heb dus nu maandelijks geen lopende kosten aan de wagen (behalve naft en andere normale kosten, uiteraard).
Daar ben ik mee akkoord :)
Gewoon eens proberen duiden dat geld lenen aan uw vennootschap zelden voordelig is.

Financiel renting of banklening, het blijft hetzelfde: het is een lening uiteindelijk.
Is er geen verschil in je boekhouding?

- Renting: wagen wordt geen eigendom van je vennootschap dus komt niet in de activa van je balans. De huurkost komt in de resultatenrekening.
- Lening: je koopt de wagen met een lening dus die wagen komt in het actief van je vennootschap (de lening aan de passiefzijde)

Renting is een huurovereenkomst (met een aankoopoptie na de looptijd) en lening is een lening he... Fundamenteel verschil.

Is er geen verschil in je boekhouding?

- Renting: wagen wordt geen eigendom van je vennootschap dus komt niet in de activa van je balans. De huurkost komt in de resultatenrekening.
- Lening: je koopt de wagen met een lening dus die wagen komt in het actief van je vennootschap (de lening aan de passiefzijde)

Renting is een huurovereenkomst (met een aankoopoptie na de looptijd) en lening is een lening he... Fundamenteel verschil.

Sorrie als je dit al weet, het is niet om belerend over te komen ^^

Financiel renting is leasen met koop-optie na je termijn, maar is feitelijk een verborgen lening inclusief rente die de leasing-maatschappij je aanrekent. Die rente kan potentieel ferm oplopen als je het uitrekent, maar het wordt heel veel gedaan. Het voordeel als starter is dat je geen start-kapitaal nodig hebt en snel weg ermee kunt.

Operationele leasing is echt een leasing zoals je het strict genomen kunt noemen: je betaalt zoveel per maand voor je looptermijn en je doet het daarmee. Deze is meestal all-in. Maar achteraf heb je geen recht om deze te kopen.

Ze hebben beide hun plaats, maar operationele leasing wordt voor Freelancers minder gedaan.

En banklening is uiteraard een... lening maar je koopt de wagen dan (wss op je vennootschap) en betaalt de bank de lening af. Maar de wagen is dan wel uw eigendom.

Niets houdt u tegen om uiteraard zelf de wagen te financieren, moet je heel deze cirque niet doen. Maar je moet het geld wel een tijdje kunnen missen van je persoonlijke vermogen, uiteraard.

Jaja tuurlijk, dat besef ik ook. Het is er mij vooral om te doen de reële kost zo laag mogelijk te houden. Financiële leasing kwam er op 60k (incl) bijna 10k bij, dat vind ik toch nogal veel.

Dit, geld lenen kost ook geld :)

Over welke wagen gaat het? Indien plugin hybride, dan ben je bij renting/leasing te laat om te genieten van die 100% aftrekbaarheid he.

Meestal was de intrestlast op een leasing/renting toch lager dan een investeringskrediet hoor.
Daarnaast spreid je de terugbetaling meer in de tijd bij een leasing/renting én je moet de BTW niet voorfinancieren.
Elektrisch wel, dus 100%. Ik zou liefst ook wel leasen om de BTW te spreiden inderdaad.

Rekenvoorbeeld:

5,7% is het vaste tarief ? Ook als je de gelden gebruikt om in een renovatie van de privé te investeren ? Wanneer je privé een renovatielening moet aangaan betaal je daar ook nog eens de notaris schrijfkosten op.

Laatst bewerkt:
On topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...
Ik heb pas een financiële renting aangegaan, met een intrest van 4,5%. Niet goedkoop, maar nu ook weer niet de kop eraf.

5,7% is het vaste tarief ? Ook als je de gelden gebruikt om in een renovatie van de privé te investeren ? Wanneer je privé een renovatielening moet aangaan betaal je daar ook nog eens de notaris schrijfkosten op.
Neen hier ging het over creditintresten.
Geld gestort VAN privé NAAR vennootschap, niet omgekeerd :)

Onlangs trouwens mijn omschakeling naar BV gedaan. Notaris liet me toen weten dat die een enorm probleem zag verschijnen voor het einde van het jaar. Haar portfolio zat nog vol met BVBA's waar klaarblijkelijk nog niet begonnen was aan de overstap, en haar agenda tegen het einde van het jaar zat nu al vol.

Bij deze een oproep: als je het nog niet gedaan hebt, wacht niet tot het najaar want de kans zit er in dat ge niet meer bij notaris binnen geraakt.
M'n accountant was er bij de afsluitingen van de afgelopen boekjaren ook telkens over bezig. Maar ik vind dit echt absurd. Ik heb geen EVBA maar een BVBA, nu dus van rechtswege een BV, en ik vind het onnodig de statuten aan te passen...

Ah natuurlijk zal de notaris dat zeggen... kassa, kassa voor een statutenwijziging die nergens op slaat en waarbij het risico op een sanctie bij niet naleving quasi nihil is:

https://corporatefinancelab.org/202...assen-voor-het-einde-van-het-jaar/#more-17364

Volgende werd mij geadviseerd:

• Alle dwingende en aanvullende bepalingen van de nieuwe wet zijn al automatisch van kracht geworden per 1 januari 2020 (BVBA is vb. automatisch BV geworden). De statuten kunnen in de praktijk haast enkel nog strenger zijn dan de wet, en kunnen dus eenvoudigweg geen ‘schade’ toebrengen.
  • De vennoten en bestuur zijn in besloten vennootschappen vaak dezelfde of nauw verwant. Deze zullen, zo neem ik aan, geen schadeclaims gaan instellen tegenover zichzelf of elkaar.
  • Welke derde kan ‘schade’ hebben door het niet aanpassen van statuten? Klanten, leveranciers, concurrenten, banken, de fiscus, …? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat de statuten slechts partieel publiek dienen gemaakt te worden. De derde kent dus vaak niet eens uw statuten. Bovendien regelen statuten in essentie de rechten en plichten van de vennoten en bestuur onderling, niet tegenover derden.

Ik vermoed daarom dat in de praktijk vele kleine vennootschappen ‘burgerlijk ongehoorzaam’ gaan zijn en zullen wachten met de aanpassing van de statuten tot een noodzaak of opportuniteit aandient en/of een publicatie in het Staatsblad nodig is (zie boven), om de kosten te drukken en/of het geloop uit te stellen. En wie kan hen ongelijk geven?

Ik ga die 1500 euro dus nog even niet uitgeven.
Hier gaat het om een 1000-tal euro. Niet doen dus als enige vennoot?

Ik heb specifiek gevraagd wat de gevolgen zouden zijn als je te laat was. En ze haalde 2 voorbeelden van soortgelijke dingen aan.
Bij de ene was er geen sanctie, bij de andere werden er onmiddellijk boetes uitgedeeld het jaar nadien.
Waar staan die boetes dan in de wetgeving? Dit is toch absurdistan tot en met? Waarom zouden alle 400K BV's bij de notaris moeten gaan, dit is toch echt lachwekkend en duidelijk gedaan door een graaipolitieker.

Is ook echt wel absurd dat je daarvoor naar de notaris moet en dat zo'n zaken niet gewoon opgevangen worden door de wet. Is compleet overbodig en behalve de notarissen heeft niemand daar iets aan.
Inderdaad.

M'n accountant was er bij de afsluitingen van de afgelopen boekjaren ook telkens over bezig. Maar ik vind dit echt absurd. Ik heb geen EVBA maar een BVBA, nu dus van rechtswege een BV, en ik vind het onnodig de statuten aan te passen...

Hier gaat het om een 1000-tal euro. Niet doen dus als enige vennoot?

Waar staan die boetes dan in de wetgeving? Dit is toch absurdistan tot en met? Waarom zouden alle 400K BV's bij de notaris moeten gaan, dit is toch echt lachwekkend en duidelijk gedaan door een graaipolitieker.

Inderdaad.
Er staan geen boetes op. De vennootschap kan aansprakelijk worden gesteld voor de schade, veroorzaakt door niet aanpassen statuten, aan de vennootschap (zichzelf), de vennoten (in het geval van een éénmansvennootschap jezelf) en derden (volgens proffen uit geciteerde artikel compleet onduidelijk wie dat kan zijn).

De BV's met één of twee vennoten lopen dus eigelijk geen risico om schade te veroorzaken en zullen dus ook geen sanctie krijgen.

Je kan die 1000 - 2000 euro dus ook gewoon niet uitgeven.

Er staan geen boetes op. De vennootschap kan aansprakelijk worden gesteld voor de schade, veroorzaakt door niet aanpassen statuten, aan de vennootschap (zichzelf), de vennoten (in het geval van een éénmansvennootschap jezelf) en derden (volgens proffen uit geciteerde artikel compleet onduidelijk wie dat kan zijn).

De BV's met één of twee vennoten lopen dus eigelijk geen risico om schade te veroorzaken en zullen dus ook geen sanctie krijgen.

Je kan die 1000 - 2000 euro dus ook gewoon niet uitgeven.
Wat ik ook al van het begin dacht maar nooit de wetteksten gelezen en een accountant die er maar op hamerde en online ook hier en daar toch wat te lezen erover alsof het ultra belangrijk is. Terwijl het in feite weer een soort verdoken belasting is om enkelen hun kas te spijzen...
Ongelooflijk toch dat zoiets anno 2023 nog door het strot van zelfstandigen kan geduwd worden.
Niet dus. Dankuwel om dit voor mij toch in het daglicht te brengen langs deze weg...
Accountants zouden toch ook beter moeten weten...

Wat ik ook al van het begin dacht maar nooit de wetteksten gelezen en een accountant die er maar op hamerde en online ook hier en daar toch wat te lezen erover alsof het ultra belangrijk is. Terwijl het in feite weer een soort verdoken belasting is om enkelen hun kas te spijzen...
Ongelooflijk toch dat zoiets anno 2023 nog door het strot van zelfstandigen kan geduwd worden.
Niet dus. Dankuwel om dit voor mij toch in het daglicht te brengen langs deze weg...
Accountants zouden toch ook beter moeten weten...
Aangezien de wetgeving zich vanaf dan volledig zal richten op BV's val je ook uit de boot als er iets wordt goedgekeurd.
hypothetische voorbeelden:
* een verandering aan VVPR Bis waardoor het enkel geldig is voor BV's
* een soort coronapremie die enkel voor BV's geldt
* Bepaalde wetgeving die enkel geldt voor bestuurders en niet voor zaakvoerders
* ...

Aangezien de wetgeving zich vanaf dan volledig zal richten op BV's val je ook uit de boot als er iets wordt goedgekeurd.
hypothetische voorbeelden:
* een verandering aan VVPR Bis waardoor het enkel geldig is voor BV's
* een soort coronapremie die enkel voor BV's geldt
* Bepaalde wetgeving die enkel geldt voor bestuurders en niet voor zaakvoerders
* ...
Neen dat klopt niet.

Ik citeer uit het advies dat ik heb gekregen:

"Alle dwingende en aanvullende bepalingen van de nieuwe wet zijn al automatisch van kracht geworden per 1 januari 2020 (BVBA is vb. automatisch BV geworden). De statuten kunnen in de praktijk haast enkel nog strenger zijn dan de wet, en kunnen dus eenvoudigweg geen ‘schade’ toebrengen."

Of je de statuten aanpast of niet maakt niks uit. Je vennootschap zal van BVBA (in mijn geval) naar BV gaan. Trouwens, zonder ook maar iets te doen staat er op mijn online bank al BV en ook op het Staatsblad staat mijn vennootschap vermeld als besloten vennootschap. Terwijl de statuten nog steeds over een BVBA spreken. De omzetting naar BV gebeurt automatisch dus je zal nergens uit de boot vallen. Het enige dat ze niet automatisch kunnen omzetten is de oprichtingsakte vandaar dat elke BVBA naar een notaris moet om die statuten aan te passen.

Een BVBA bestaat inderdaad niet meer: elke BVBA wordt van rechtswege beschouwd als een BV.

Voor management/freelancers-vennootschappen zijn er in de praktijk weinig tot geen nadelen/risico's verbonden aan het niet-aanpassen van de statuten. Het zou bv. wel een voorwaarde kunnen zijn om in te schrijven op een overheidsopdracht o.i.d. In dergelijk geval kan het inderdaad wel aangewezen zijn de statuten aan te passen.

Zoals hierboven vermeld, kan het ook nuttig zijn om uw kapitaal/onbeschikbare eigen vermogensrekening om te vormen in beschikbaar eigen vermogen (dat dus wel uitkeerbaar is).

Terug
Bovenaan