Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
On topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...
Dit, geld lenen kost ook geldFinanciel renting of banklening, het blijft hetzelfde: het is een lening uiteindelijk.
Meeste van mijn antwoorden zijn ook gewoon chatgpt hoor ^^
Maandje geleden met lening. 5,3% welOn topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...
Goedkoop uit vennootschap halen is absoluut niet waarHeb je jezelf een 0% lening gegeven. Je kunt zelfs je zaak dan intrest aanrekenen als je wil, kan je zelfs wat goedkoop geld uit je vennootschap halen. Valt te zien of het de moeite is.

Moet ik wel eerlijk bij zeggen: helemaal correct, mijn boekhouder zei dat dit kon... maar dat het sop de kolen niet waard was in mijn geval om mezelf rente aan te rekenen. Moet je voor jezelf uw eigen.Goedkoop uit vennootschap halen is absoluut niet waar
5,70% creditintresten mag je vragen maar 30% roerende voorheffing + een ereloon aan je accountant die een aangifte roerende voorheffing moet indienen; versus 32% vennootschapsbelastingen en liquidatiereserves.
Rekenvoorbeeld:
intresten vragen: 25k lening, 5,70% = 1425 intrest - 427,50 rv = 997,50
Niets doen: 969,00 netto
Aangifte RV kost al snel 100-200 EUR bij sommige kantoren![]()
Daar ben ik mee akkoordMoet ik wel eerlijk bij zeggen: helemaal correct, mijn boekhouder zei dat dit kon... maar dat het sop de kolen niet waard was in mijn geval om mezelf rente aan te rekenen. Moet je voor jezelf uw eigen.
Dat neemt niet weg dat ik mezelf een 0% rente lening gegeven heb en dat ik die eigenlijk na een maand of 4 al volledig kon terugtrekken terug naar mijn persoonlijke rekening. Ik heb dus nu maandelijks geen lopende kosten aan de wagen (behalve naft en andere normale kosten, uiteraard).
Is er geen verschil in je boekhouding?Financiel renting of banklening, het blijft hetzelfde: het is een lening uiteindelijk.
Is er geen verschil in je boekhouding?
- Renting: wagen wordt geen eigendom van je vennootschap dus komt niet in de activa van je balans. De huurkost komt in de resultatenrekening.
- Lening: je koopt de wagen met een lening dus die wagen komt in het actief van je vennootschap (de lening aan de passiefzijde)
Renting is een huurovereenkomst (met een aankoopoptie na de looptijd) en lening is een lening he... Fundamenteel verschil.
Jaja tuurlijk, dat besef ik ook. Het is er mij vooral om te doen de reële kost zo laag mogelijk te houden. Financiële leasing kwam er op 60k (incl) bijna 10k bij, dat vind ik toch nogal veel.Financiel renting of banklening, het blijft hetzelfde: het is een lening uiteindelijk.
Elektrisch wel, dus 100%. Ik zou liefst ook wel leasen om de BTW te spreiden inderdaad.Dit, geld lenen kost ook geld
Over welke wagen gaat het? Indien plugin hybride, dan ben je bij renting/leasing te laat om te genieten van die 100% aftrekbaarheid he.
Meestal was de intrestlast op een leasing/renting toch lager dan een investeringskrediet hoor.
Daarnaast spreid je de terugbetaling meer in de tijd bij een leasing/renting én je moet de BTW niet voorfinancieren.
5,7% is het vaste tarief ? Ook als je de gelden gebruikt om in een renovatie van de privé te investeren ? Wanneer je privé een renovatielening moet aangaan betaal je daar ook nog eens de notaris schrijfkosten op.Goedkoop uit vennootschap halen is absoluut niet waar
5,70% creditintresten mag je vragen maar 30% roerende voorheffing + een ereloon aan je accountant die een aangifte roerende voorheffing moet indienen; versus 32% vennootschapsbelastingen en liquidatiereserves.
Rekenvoorbeeld:
intresten vragen: 25k lening, 5,70% = 1425 intrest - 427,50 rv = 997,50
Niets doen: 969,00 netto
Aangifte RV kost al snel 100-200 EUR bij sommige kantoren![]()
Ik heb pas een financiële renting aangegaan, met een intrest van 4,5%. Niet goedkoop, maar nu ook weer niet de kop eraf.On topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...
Neen hier ging het over creditintresten.5,7% is het vaste tarief ? Ook als je de gelden gebruikt om in een renovatie van de privé te investeren ? Wanneer je privé een renovatielening moet aangaan betaal je daar ook nog eens de notaris schrijfkosten op.

M'n accountant was er bij de afsluitingen van de afgelopen boekjaren ook telkens over bezig. Maar ik vind dit echt absurd. Ik heb geen EVBA maar een BVBA, nu dus van rechtswege een BV, en ik vind het onnodig de statuten aan te passen...Onlangs trouwens mijn omschakeling naar BV gedaan. Notaris liet me toen weten dat die een enorm probleem zag verschijnen voor het einde van het jaar. Haar portfolio zat nog vol met BVBA's waar klaarblijkelijk nog niet begonnen was aan de overstap, en haar agenda tegen het einde van het jaar zat nu al vol.
Bij deze een oproep: als je het nog niet gedaan hebt, wacht niet tot het najaar want de kans zit er in dat ge niet meer bij notaris binnen geraakt.
Hier gaat het om een 1000-tal euro. Niet doen dus als enige vennoot?Ah natuurlijk zal de notaris dat zeggen... kassa, kassa voor een statutenwijziging die nergens op slaat en waarbij het risico op een sanctie bij niet naleving quasi nihil is:
https://corporatefinancelab.org/202...assen-voor-het-einde-van-het-jaar/#more-17364
Volgende werd mij geadviseerd:
- Alle dwingende en aanvullende bepalingen van de nieuwe wet zijn al automatisch van kracht geworden per 1 januari 2020 (BVBA is vb. automatisch BV geworden). De statuten kunnen in de praktijk haast enkel nog strenger zijn dan de wet, en kunnen dus eenvoudigweg geen ‘schade’ toebrengen.
- De vennoten en bestuur zijn in besloten vennootschappen vaak dezelfde of nauw verwant. Deze zullen, zo neem ik aan, geen schadeclaims gaan instellen tegenover zichzelf of elkaar.
- Welke derde kan ‘schade’ hebben door het niet aanpassen van statuten? Klanten, leveranciers, concurrenten, banken, de fiscus, …? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat de statuten slechts partieel publiek dienen gemaakt te worden. De derde kent dus vaak niet eens uw statuten. Bovendien regelen statuten in essentie de rechten en plichten van de vennoten en bestuur onderling, niet tegenover derden.
Ik vermoed daarom dat in de praktijk vele kleine vennootschappen ‘burgerlijk ongehoorzaam’ gaan zijn en zullen wachten met de aanpassing van de statuten tot een noodzaak of opportuniteit aandient en/of een publicatie in het Staatsblad nodig is (zie boven), om de kosten te drukken en/of het geloop uit te stellen. En wie kan hen ongelijk geven?
Ik ga die 1500 euro dus nog even niet uitgeven.
Waar staan die boetes dan in de wetgeving? Dit is toch absurdistan tot en met? Waarom zouden alle 400K BV's bij de notaris moeten gaan, dit is toch echt lachwekkend en duidelijk gedaan door een graaipolitieker.Ik heb specifiek gevraagd wat de gevolgen zouden zijn als je te laat was. En ze haalde 2 voorbeelden van soortgelijke dingen aan.
Bij de ene was er geen sanctie, bij de andere werden er onmiddellijk boetes uitgedeeld het jaar nadien.
Inderdaad.Is ook echt wel absurd dat je daarvoor naar de notaris moet en dat zo'n zaken niet gewoon opgevangen worden door de wet. Is compleet overbodig en behalve de notarissen heeft niemand daar iets aan.
Er staan geen boetes op. De vennootschap kan aansprakelijk worden gesteld voor de schade, veroorzaakt door niet aanpassen statuten, aan de vennootschap (zichzelf), de vennoten (in het geval van een éénmansvennootschap jezelf) en derden (volgens proffen uit geciteerde artikel compleet onduidelijk wie dat kan zijn).M'n accountant was er bij de afsluitingen van de afgelopen boekjaren ook telkens over bezig. Maar ik vind dit echt absurd. Ik heb geen EVBA maar een BVBA, nu dus van rechtswege een BV, en ik vind het onnodig de statuten aan te passen...
Hier gaat het om een 1000-tal euro. Niet doen dus als enige vennoot?
Waar staan die boetes dan in de wetgeving? Dit is toch absurdistan tot en met? Waarom zouden alle 400K BV's bij de notaris moeten gaan, dit is toch echt lachwekkend en duidelijk gedaan door een graaipolitieker.
Inderdaad.
Wat ik ook al van het begin dacht maar nooit de wetteksten gelezen en een accountant die er maar op hamerde en online ook hier en daar toch wat te lezen erover alsof het ultra belangrijk is. Terwijl het in feite weer een soort verdoken belasting is om enkelen hun kas te spijzen...Er staan geen boetes op. De vennootschap kan aansprakelijk worden gesteld voor de schade, veroorzaakt door niet aanpassen statuten, aan de vennootschap (zichzelf), de vennoten (in het geval van een éénmansvennootschap jezelf) en derden (volgens proffen uit geciteerde artikel compleet onduidelijk wie dat kan zijn).
De BV's met één of twee vennoten lopen dus eigelijk geen risico om schade te veroorzaken en zullen dus ook geen sanctie krijgen.
Je kan die 1000 - 2000 euro dus ook gewoon niet uitgeven.
Aangezien de wetgeving zich vanaf dan volledig zal richten op BV's val je ook uit de boot als er iets wordt goedgekeurd.Wat ik ook al van het begin dacht maar nooit de wetteksten gelezen en een accountant die er maar op hamerde en online ook hier en daar toch wat te lezen erover alsof het ultra belangrijk is. Terwijl het in feite weer een soort verdoken belasting is om enkelen hun kas te spijzen...
Ongelooflijk toch dat zoiets anno 2023 nog door het strot van zelfstandigen kan geduwd worden.
Niet dus. Dankuwel om dit voor mij toch in het daglicht te brengen langs deze weg...
Accountants zouden toch ook beter moeten weten...
Neen dat klopt niet.Aangezien de wetgeving zich vanaf dan volledig zal richten op BV's val je ook uit de boot als er iets wordt goedgekeurd.
hypothetische voorbeelden:
* een verandering aan VVPR Bis waardoor het enkel geldig is voor BV's
* een soort coronapremie die enkel voor BV's geldt
* Bepaalde wetgeving die enkel geldt voor bestuurders en niet voor zaakvoerders
* ...