kinxton
Active member
De verandering van BVBA naar BV is inderdaad wettelijk en dus automatisch & dwingend al geregeld, net als de benaming zaakvoerder, bestuurder is geworden. In m'n statuten staat er dan ook niks dat specifiek moet gewijzgd worden, behalve misschien de vermelding naar het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), waar de vennnootschap de facto ook wettelijk onder valt, en ook vooruitziend een statutenaanpassing met nieuwe voorwaarden voor als er vennoten zouden bij komen, wat hier ook nooit het geval zal zijn.Aangezien de wetgeving zich vanaf dan volledig zal richten op BV's val je ook uit de boot als er iets wordt goedgekeurd.
hypothetische voorbeelden:
* een verandering aan VVPR Bis waardoor het enkel geldig is voor BV's
* een soort coronapremie die enkel voor BV's geldt
* Bepaalde wetgeving die enkel geldt voor bestuurders en niet voor zaakvoerders
* ...
Als ik voor het toevoegen van een 3-letterwoord + eventuele enkele andere zinnetjes 1200 EUR moet dokken, dan moet je echt gek zijn.
Ik zal dankzij ThomasMore z'n raad, al is het via z'n eigen raadgever/accountant alvast geen 1200 EUR betalen aan een notaris die toch al genoeg werk heeft met andere zaken, als het de facto ook niet echt 'moet'.
Het is jammer dat de wetgever & politiek laten uitschijnen dat het net 'wel' moet puur en alleen om hun notarisvriendjes waarmee ze samen op school en/of unief op de banken zaten rijker te maken.
Neen dat klopt niet.
Ik citeer uit het advies dat ik heb gekregen:
"Alle dwingende en aanvullende bepalingen van de nieuwe wet zijn al automatisch van kracht geworden per 1 januari 2020 (BVBA is vb. automatisch BV geworden). De statuten kunnen in de praktijk haast enkel nog strenger zijn dan de wet, en kunnen dus eenvoudigweg geen ‘schade’ toebrengen."
Of je de statuten aanpast of niet maakt niks uit. Je vennootschap zal van BVBA (in mijn geval) naar BV gaan. Trouwens, zonder ook maar iets te doen staat er op mijn online bank al BV en ook op het Staatsblad staat mijn vennootschap vermeld als besloten vennootschap. Terwijl de statuten nog steeds over een BVBA spreken. De omzetting naar BV gebeurt automatisch dus je zal nergens uit de boot vallen. Het enige dat ze niet automatisch kunnen omzetten is de oprichtingsakte vandaar dat elke BVBA naar een notaris moet om die statuten aan te passen.
Heb hier nu een ander voorbeeld gezien van al omgezette BVBA naar BV in december 2022, en op de KBO staat er inderdaad 'Bestuurder' zonder de verwijzing.
In de statutenwijziging staat dit dan:
De algemene vergadering besluit De heer *, geboren te * op * januari *, wonende te * *, * *, destijds benoemd als nietstatutair zaakvoerder, ontslag te geven uit diens functie als niet-statutair zaakvoerder en hem kwijtingte geven voor de uitoefening van dit mandaat.De algemene vergadering besluit de heer * *, voornoemd, evenwel onmiddellijk te(her)benoemen als niet-statutair bestuurder voor onbepaalde duur van de vennootschap.
Bij mij staat er nog 'Zaakvoerder' maar met verwijzing:
Wat me dan nog zorgen maakt is dit:Code:(2)Sinds 1 januari 2020 moeten de termen "Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid" worden gelezen als zijnde "Besloten Vennootschap" en dit in afwachting van het aanpassen van de statuten conform het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV). (3)Overeenkomstig de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, moet de term "Zaakvoerder" vanaf 1 januari 2020, gelezen worden als "Bestuurder".
en dit in afwachting van het aanpassen van de statuten conform het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV).
In afwachting van... En daar gaat het dus om, als ik de statuten nu pas in 2025 aanpas, is er dan enig risico op een sanctie die men later in een extra wet kan gieten? Als ik de zaak verkoop ook? Wat dan hé?
Dat zou voor mij inderdaad ook interessant zijn, maar dan moet je toch de ‘nettoactief- en liquiditeitstest’ doen en langs de kassa van de notaris passeren.Zoals hierboven vermeld, kan het ook nuttig zijn om uw kapitaal/onbeschikbare eigen vermogensrekening om te vormen in beschikbaar eigen vermogen (dat dus wel uitkeerbaar is).