Freelancers & Ondernemers

Voor mezelf, ik ben al een tijdje aan het nadenken om een soort lesgeven/opleiding in IT infra op te starten, maar geen idee hoe ik dat op een treffelijke manier kan beginnen.
Ik geef zelf trainingen op het gebied van testen.
Ik merk dat meeliften op trainingen met certificaten redelijk werkt. Iets hogere kosten vaak om geaccrediteerd te geraken, maar daarna heb je wel een soort 'gratis' marketing door de naamsbekendheid van die certificaten.
Opwel eigen trainingen maken en verkopen via anderen zoals Kluwer etc. Dan draag je natuurlijk wel best wat af aan hen.

sorry to burst the bubble maar jullie moeten groter denken. Wat kan je schalen zonder een vervelende tussenpersoon? Wat als dat open source gedoe compleet achterhaald blijkt te zijn binnen enkele jaren? Hoe ga je geld verdienen? Abonnementen?

Ik zie nog geen idee à la Spotify... Wat is jullie product en wat is de north star metric?

Spotify:

Product: streaming service
North Star Metric: Total Time spent listening
Market: attention market
Goal: get a lot of attention from everybody who listens to music
Result: make a lot of money

Et voïlà, nu jullie ideetjes op dat framework invullen.

Factuur voor consultancy volgt :)

sorry to burst the bubble maar jullie moeten groter denken. Wat kan je schalen zonder een vervelende tussenpersoon? Wat als dat open source gedoe compleet achterhaald blijkt te zijn binnen enkele jaren? Hoe ga je geld verdienen? Abonnementen?

Ik zie nog geen idee à la Spotify... Wat is jullie product en wat is de north star metric?

Spotify:

Product: streaming service
North Star Metric: Total Time spent listening
Market: attention market
Goal: get a lot of attention from everybody who listens to music
Result: make a lot of money

Et voïlà, nu jullie ideetjes op dat framework invullen.

Factuur voor consultancy volgt :)
Het enige wat spotify nochtans doet is de platenbonzen rijk maken.

Het enige wat spotify nochtans doet is de platenbonzen rijk maken.
Met een vermogen van 2 miljard dollar kan die stichter op zijn 40 (huidige leeftijd) anders ook vlotjes stoppen met werken zonder zich zorgen te maken over zijn pensioen. En dan is hij nog een miljard kwijtgespeeld in 2022. Ok, zijn vermogen hangt erg af van de waarde van zijn aandelen maar dan nog.

Maar dat is het punt niet :)

Een simpel idee met een hoog groeipotentieel vinden, daar hangt de klepel.

Met een vermogen van 2 miljard dollar kan die stichter op zijn 40 (huidige leeftijd) anders ook vlotjes stoppen met werken zonder zich zorgen te maken over zijn pensioen. En dan is hij nog een miljard kwijtgespeeld in 2022. Ok, zijn vermogen hangt erg af van de waarde van zijn aandelen maar dan nog.

Maar dat is het punt niet :)

Een simpel idee met een hoog groeipotentieel vinden, daar hangt de klepel.
Een idee, hoe goed dat die ook mag zijn is niks waard, uitwerking is daarentegen alles.

Door de jaren heen genoeg ideeen gehad van allerlei non-it volk die dachten van samen (lees = ik) een applicatie te bouwen om de volgende google/facebook/snapchat/.. te worden 😆

Tegenwoordig is mijn flow:
- Idee !
- 2 uur lang: YES YES YES CODE KAKKEN
- Zuchten & stoppen
- Ads runnen naar een mock homepagina en kijken of er überhaupt volk klikt
- Goeie hoeveelheid kliks voor acceptabele CPC?
- Plus punten als het kliks zijn op een "sign up" of "download" knop en 10x als het een "buy now" is
- MVP maken in < 3 dagen
- Stripe pagina ergens in pushen ("buy now" en dan onmiddelijk refunden/cancelen)
- Verkoop > 1 euro?
- Echt beginnen bouwen / bizzplan / pitch deck maken
99% van de ideeën / projectjes haalt die laatste stap niet, dat heeft me al jaren aan tijd uitgespaard

Dat is down van 2 jaar code kletsen en dan 0 resultaat / niets launchen:biglaugh:
En dat zeg ik nu ook tegen al die vrienden / kennissen "Geef mij een lijst van 100/1000 e-mail signups en misschien praten we dan"
Als ze daar niet in slagen is hun waarde in het project 0,0 of beseffen ze dat het toch echt meer werk is dan wat code schrijven.

Maar we gaan weer serieus off topic hehe.

One man MSP hier, sta ook open voor 'iets' waarbij ik m'n jarenlange know-how kan bijbrengen en er wat moois van kan maken.

Bijna 50'er hier. Kinderen van de schoolbanken tegen dat ik ver op pensioen mag. Ik denk nog niet aan stoppen :lol:

Waarom al die moeite om iets nieuws uit te vinden, meer dan de helft van wat er nu is werk gewoon niet, omslachtig, slecht :ROFLMAO:

Aangezien het vakantie is: in hoeveel % van de hotels/bedrijven/woningen is er goed werkende wifi?
Waze is het beste wat er is - maar nog laat die mij 250 extra bochten en verkeersdrempels nemen omdat de route 25 sec sneller is.

IT heeft een makkelijke standaard: breng eens een compressor op de markt die soms werkt en soms niet, zonder reden, en kijk vervolgens hoe lang het duurt alvorens je failliet bent - in IT is dat de normaalste zaak van de wereld.

Waarom al die moeite om iets nieuws uit te vinden, meer dan de helft van wat er nu is werk gewoon niet, omslachtig, slecht :ROFLMAO:

Aangezien het vakantie is: in hoeveel % van de hotels/bedrijven/woningen is er goed werkende wifi?
Waze is het beste wat er is - maar nog laat die mij 250 extra bochten en verkeersdrempels nemen omdat de route 25 sec sneller is.

IT heeft een makkelijke standaard: breng eens een compressor op de markt die soms werkt en soms niet, zonder reden, en kijk vervolgens hoe lang het duurt alvorens je failliet bent - in IT is dat de normaalste zaak van de wereld.
Goeie wifi is... duur

Geloof me vrij, voor een hotel die wat voorstelt sta je met 10.000 euro nergens voor wifi. En het is een kost die veel hotels maar verloren vinden. Dat gaat ervan uit dat je al bekabeling en montage hebt.

En dan: je hebt eindelijke goeie wifi, maar uw crappy internet lijntje zit vol van zodra er 3 kinderen zitten te gamen en streamen. Ga je elke maand 200 euro geven voor snel internet?

Het kost gewoon geld, allemaal. Persoonlijk: ik vind goeie wifi op hotel een broodnodig iets. Adverteer het ook als zo en je gaat ook zakenmensen aantrekken die dat nodig hebben.

Laatst bewerkt:
dit. Het is een droom om nog iets extra te hebben bv een webshop of iets dergelijke maar heb geen origineel idee. Heb ook gevoel dat ik de boot met AI gemist heb, alles kwam zo snel uit de grond
Als je wacht tot de boot aan je dok ligt heb je hem waarschijnlijk al gemist. Toch als je er "vanaf het begin" bij wil zijn. Echter is het nooit te laat om er in te springen. Auto's bestaan ook al 100 jaar en toch zijn er ook nieuwe succesvolle bedrijven. Tis nooit te laat.

Als je wacht tot de boot aan je dok ligt heb je hem waarschijnlijk al gemist. Toch als je er "vanaf het begin" bij wil zijn. Echter is het nooit te laat om er in te springen. Auto's bestaan ook al 100 jaar en toch zijn er ook nieuwe succesvolle bedrijven. Tis nooit te laat.
AI is bullshit in de meeste gevallen. Oprecht: als je wil geld verdienen, moet je tegen AI wedden momenteel want er is gelijkaardig aan de tech-bubble van de jaren 2000 een bubble bezig met AI.

Er zijn veel startups die overal "AI" bij zetten gewoon om funding te krijgen.

AI is bullshit in de meeste gevallen. Oprecht: als je wil geld verdienen, moet je tegen AI wedden momenteel want er is gelijkaardig aan de tech-bubble van de jaren 2000 een bubble bezig met AI.

fair, en de meeste gebruiken gewoon openai, dusja echt nieuw is het ook niet

Meeste van mijn antwoorden zijn ook gewoon chatgpt hoor ^^
Ik dacht, laat chatgpt even op dit bericht reageren...toch nog werk aan de winkel precies:

Het is geweldig om te horen dat je veilig bent aangekomen op je bestemming en al geniet van het mooie weer daar! Ik ben erg blij voor je en kijk ernaar uit om de foto's te zien en meer te horen over je avonturen. Neem de tijd om te genieten van de lokale bezienswaardigheden en maak onvergetelijke herinneringen. Ik wens je een ongelooflijke reis vol spannende ontdekkingen!

Oh, en geen zorgen! Ik ben inderdaad een AI-assistent genaamd ChatGPT, maar ik doe mijn best om behulpzaam te zijn en je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Als er nog iets is waar ik je mee kan helpen, laat het me gerust weten!

Vind ik dan eerder een kwestie van marketing dan technologie. Akkoord dat de term misbruikt en misbegrepen wordt, maar daar stopt het wel. AI (en specifiek de versnelde voortgang in AGI) zal imo transformerend en sterk disruptief zijn op zowel technologisch, economisch als maatschappelijk vlak.

Dit is geen crypto 2.0, AI heeft zoveel concrete toepassingen en potentieel dat de term 'bubbel' misplaatst is vind ik.

Overigens ook akkoord met het statement van @Tijdloos dat je nooit 'te laat' kan zijn: vrijwel alles kan verbeterd worden, gebruiksvriendelijker gemaakt worden, goedkoper geproduceerd worden.

On topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...

On topic: iemand recent financiering (banklening, financial lease of renting) aangegaan voor een wagen? Leasing lijkt mij heel duur momenteel, ik overweeg om gewoon met banklening te werken...

Ik ga mijn wagen volgende maand ophalen. Gekocht met banklening.
Vorige wagen was financiele renting. In maart overgekocht voor 16% aankoopprijs.

Terug
Bovenaan