Freelancers & Ondernemers

Is ook echt wel absurd dat je daarvoor naar de notaris moet en dat zo'n zaken niet gewoon opgevangen worden door de wet. Is compleet overbodig en behalve de notarissen heeft niemand daar iets aan.
Voor alles wat geen BVBA is verdienen de Ondernemingsloketten er wel iets aan. Ze doen schijnbaar zelfs proactieve scans om te zien of je vennootschap al de juiste statuten heeft, waarna ze aanbieden om het voor 500-600 euro in orde te brengen.

He's got a point, maar de nuance ligt wel mis.

Freelancer zijn is per definitie je huid duur verkopen zonder dat je een "baas" hebt aan uw kant van het verhaal.

Ik ken mensen die een bedrijf hebben opgericht, zotte uren en tijd er in gestoken hebben en jaren gecombineerd met een fulltime job. Maar nu zijn ze op het punt gekomen dat ze meer en meer taken van hun job gaan "outsourcen" aan het personeel. Een goeie bedrijfsleider zou eigenlijk niet veel mogen werken... Delegeren is je hoofdfunctie als bedrijfsleider van triviale taken.

Mijn insteek: je wordt niet rijk van je tijd te verkopen (dat is werknemer of zelfs Freelancer zijn). Als Freelancer ligt als je consistent kunt werken wel de schaal serieus meer in uw voordeel, maar "rijk" wordt je er niet van.

Je wordt alleen maar rijk door andere mensen voor uw rekening te doen werken. Of eventueel door een dienst te verkopen zonder dat je er veel kosten aan hebt per klant (denk aan een online platform). Iets die goed opschaalt.
Inderdaad, ik heb momenteel 70k per jaar waar ik niets voor moet doen. Hosting, domeinnamen, emailadressen, enzovoort

Nu ja, niets doen is veel gezegd. Maar vergeleken met een ruitenwasser die alleen werkt zit ik toch goed.

Er is imo een groot verschil tussen een ondernemer en een zelfstandige. De eerste streeft groei na en de andere gebruikt een statuut als zelfstandige of een vennootschap als vehikel om zijn inkomsten te faciliteren. Daardoor krijg je wat meer mogelijkheden om je zaakjes te optimaliseren zodat je finaal aan de streep meer zal overhouden als iemand die dezelfde job als werknemer uitvoert. Maar je wordt er inderdaad niet rijk van dus stoppen op je 50..?

Zoals die post het omschreef lijkt het wel heel simpel. Ik las hier ook dat iemand zijn lege BV met drie telefoonnummers zou kunnen overlaten voor 20.000 EURO..? Mijn indruk is dat er op dit forum nogal rijk wordt gerekend. De werkelijkheid is echter heel anders hoor. Een goed draaiende frituur overlaten en je bent binnen..? Dat is toch wel heel kort door de bocht want zal puur afhankelijk zijn van de balans van die frituur. Het is niet omdat een paar ondernemers rijk worden van frituren dat elke friturist hier in België een potentiële miljonair is he.
Ik volg je. Ik wil graag meer dan freelancer zijn, maar het ontbreekt me op dit moment een "aha" moment waarvan ik heb, dit kan ik beter. Met name omdat ik in IT zit, maar ook omdat mijn passies vooral sport is en ik hier ook nog geen "dit kan ik ook/beter" moment heb gevonden.

Ik volg je. Ik wil graag meer dan freelancer zijn, maar het ontbreekt me op dit moment een "aha" moment waarvan ik heb, dit kan ik beter. Met name omdat ik in IT zit, maar ook omdat mijn passies vooral sport is en ik hier ook nog geen "dit kan ik ook/beter" moment heb gevonden.
Goh, ik zit momenteel wel op zoiets. Een bepaalde tooling, waarvan ik de basics beter kan dan wat er op de markt beschikbaar is.
MAAR... Dan moet er nog een front-end gebouwd worden, dan moet er aan sales en aftersales gedaan worden, etc. Dat zijn dingen die ik allemaal véél minder graag doe dan wat ik nu doe...
En dat is de reden dat ik dat niet doe. Als ik het al bouw zal het eerder open source waarbij ik mezelf als "consultant" verkoop ipv dat als product te verkopen.

dit. Het is een droom om nog iets extra te hebben bv een webshop of iets dergelijke maar heb geen origineel idee. Heb ook gevoel dat ik de boot met AI gemist heb, alles kwam zo snel uit de grond

Goh, ik zit momenteel wel op zoiets. Een bepaalde tooling, waarvan ik de basics beter kan dan wat er op de markt beschikbaar is.
MAAR... Dan moet er nog een front-end gebouwd worden, dan moet er aan sales en aftersales gedaan worden, etc. Dat zijn dingen die ik allemaal véél minder graag doe dan wat ik nu doe...
En dat is de reden dat ik dat niet doe. Als ik het al bouw zal het eerder open source waarbij ik mezelf als "consultant" verkoop ipv dat als product te verkopen.
Ik ben frontend freelancer :oi22:

dit. Het is een droom om nog iets extra te hebben bv een webshop of iets dergelijke maar heb geen origineel idee. Heb ook gevoel dat ik de boot met AI gemist heb, alles kwam zo snel uit de grond
Het hoeft niet perse iets nieuws te zijn, maar je moet wel iets hebben dat beter is dan de concurrentie. Dit kan vanalles zijn, beter after-sales, beter opvolging, betere prijs/kwaliteit, iets dat je kan uitspelen. Ten slotte ook nog drive en de goesting om de handen "vuil" te maken.
Ik ben frontend freelancer :oi22:
Ik ben System engineer (met fullstack dev ervaring):oi22:

Het hoeft niet perse iets nieuws te zijn, maar je moet wel iets hebben dat beter is dan de concurrentie. Dit kan vanalles zijn, beter after-sales, beter opvolging, betere prijs/kwaliteit, iets dat je kan uitspelen. Ten slotte ook nog drive en de goesting om de handen "vuil" te maken.

Misschien moeten we een BG bedrijf oprichten!

Alle zever terzijde, ik ben ook al een tijdje aan het nadenken over iets wat ik kan starten om diensten aan te bieden. Het blijft een moeilijke "wat dan juist"?

Want eerlijk: ik denk dat webshops en dergelijke een heel moeilijke en moordende concurrentie al hebben.

Voor mezelf, ik ben al een tijdje aan het nadenken om een soort lesgeven/opleiding in IT infra op te starten, maar geen idee hoe ik dat op een treffelijke manier kan beginnen. Ik merk dat er programmeur-guides etc genoeg zijn op het internet, maar goeie infra/security is wel zeldzaam. Ik heb skillshare overwogen, maar je gaat er niet bepaald "rijk" mee worden. Het is eerder uit liefhebberij dat ik het zou doen.

Een business idee is iets wat schaalt en wat mensen nodig hebben. Ik ben er nog niet over uit, eerlijk.

Dit is iets wat ik ook overweeg, maar dan specifiek voor mijn winkel: whitebox networking met opensource OS en volledig "infrastructure as code" ge-automatiseerd. Ooit eens een proof of concept gedaan met Cumulus networks en dat was wel vet naar automatisatie toe en consistentie toe. En omdat je alles via open-source doet moet je het wiel niet meer uitvinden want... Ansible/chef/saltstack bestaan al op linux. Doos kapot? Gewoon swappen, ssh key toevoegen en bob's your uncle, dat ding is opnieuw ingesteld van de grond af.

Inclusief security uiteaard.

Recurring business zou dan zijn ook integrated monitoring en alerting zijn. Maar ik weet niet of het haalbaar is.

Hoeft niet persé beter te zijn het moet gewoon een bepaalde niche invullen waar de concurrentie niet aan voldoet. Gemakkelijk te achterhalen door bijvoorbeeld reviews na te gaan van een concurrent product en kijken wat de klanten het meest missen of over klagen. Eigenlijk maakt dit gewoon deel uit van het marktonderzoek dat je doet voordat je begint met het daadwerkelijk ontwikkelen.

Maar goed als ik dit hier allemaal lees denk ik gemakkelijker gezegd dan gedaan, anders had iedereen wel een miljoenen business in no time uit de grond gestampt.

Terug
Bovenaan