Freelancers & Ondernemers

Welke sector? Hoe is de waardering bepaald?
20 jaar voor je uw inleg terug hebt is toch absurd lang? Wat ik zie passeren is vaak tussen 7-10 jaar.
Weet dat het ook eens slechter kan gaan dan vandaag hé.

Overname via BV ben je ook uw verlaagd vennb tarief kwijt.
Eventuele meerwaarde ooit is privé, vandaag de dag..., nog steeds volledig belastingvrij.
Pc320.
Waardering is gebeurd door extern bedrijf = immo + cash + extra's + 'naamwaarde'.
Ze willen ook alles onder 1 BV houden en de immo niet opsplitsen.

Het is geen overnamen maar deels instappen wat ik zou doen.

Een lening via bank of eigenaar zou inderdaad op 7 a 10 jaar zijn, de 17 a 20 jaar was eerder dar ik vanaf dat moment pas winst zou maken op mijn instap.

Het kan ook inderdaad slechter gaan en dividend kan inderdaad dalen, maar we zijn zonet gestart met uitbreidingen in de zin van andere kantoren dus normaal zit er nog groei in het verschiet.

Pc320.
Waardering is gebeurd door extern bedrijf = immo + cash + extra's + 'naamwaarde'.
Ze willen ook alles onder 1 BV houden en de immo niet opsplitsen.

Het is geen overnamen maar deels instappen wat ik zou doen.

Een lening via bank of eigenaar zou inderdaad op 7 a 10 jaar zijn, de 17 a 20 jaar was eerder dar ik vanaf dat moment pas winst zou maken op mijn instap.

Het kan ook inderdaad slechter gaan en dividend kan inderdaad dalen, maar we zijn zonet gestart met uitbreidingen in de zin van andere kantoren dus normaal zit er nog groei in het verschiet.
PC320 heb ik geen enkele ervaring mee dus ik kan alleen maar van een juiste waardering uitgaan.
Als het immo erbij zit, dan heb je daar ook wel latente meerwaarden mocht je ooit uitstappen.
Een vergrijzing is vermoedelijk ook wel goed voor jullie sector.

Is er iets bepaald over uitstappen, hoe wordt dan je afrekening gemaakt?
Als 10% eigenaar heb je dan vaak niet zoveel te zeggen...

Van wie neem je de 10% over? Als het interne partijen zijn dan kan je eventueel werken met vendor loan want de huidige intresten zijn geen pretje, ook niet fiscaal aftrekbaar trouwens.

PC320 heb ik geen enkele ervaring mee dus ik kan alleen maar van een juiste waardering uitgaan.
Als het immo erbij zit, dan heb je daar ook wel latente meerwaarden mocht je ooit uitstappen.
Een vergrijzing is vermoedelijk ook wel goed voor jullie sector.
Klopt, immo is bijna 50% van de waardering, moest die eruit kunnen zou het een veel interessanter verhaal worden. Maar voorlopig dus niet.
Is er iets bepaald over uitstappen, hoe wordt dan je afrekening gemaakt?
Als 10% eigenaar heb je dan vaak niet zoveel te zeggen...
Uitstap zou zijn aan een nieuwe waardering op dat moment.
Van wie neem je de 10% over? Als het interne partijen zijn dan kan je eventueel werken met vendor loan want de huidige intresten zijn geen pretje, ook niet fiscaal aftrekbaar trouwens.
Er is nu 1 aandeelhouder, dus 90-10.
Soort van vendor loan is inderdaad al ter spraken gekomen.

Deze maand is mijn 12de maand als freelancer. Dus 01/08/2023 start ik mijn tweede jaar.

Boekjaren starten wel vaker niet op 1 januari, maar een boekjaar dat niet gelijkloopt met de start van een kwartaal zie ik veel minder.
Bewust zo gekozen?

Edit: never mind, ik interpreteer het verkeerd zeker? :)

Boekjaren starten wel vaker niet op 1 januari, maar een boekjaar dat niet gelijkloopt met de start van een kwartaal zie ik veel minder.
Bewust zo gekozen?

Edit: never mind, ik interpreteer het verkeerd zeker? :)
Hehe, Ik bedoelde gewoon dat ik dan startte als zelfstandige niet dat mijn boekjaar zo loopt ;) Boekjaar loopt gewoon van januari tot december. Ik zit technisch gezien al in mijn tweede boekjaar.

Wat zijn de verhalen? Ik krijg daar enorm veel projecten van tot vervelends toe, maar ik Google die recruiters eerst en die reviews zijn nooit goed dus ga daar nooit op in..
Even op inpikken, op basis van de zoekterm op dit forum op uw bericht gekomen. Da's wel echt een vuilbak van recruiters, die Vivid Resourcing. De Google reviews al zeer slecht, maar die werkwijze daar doet bij mij toch ook vele vragen opborrelen. Dat zijn precies allemaal dezelfde gasten die daar werken (Jack, Jay, Mike en nog andere Engelstalige namen), zoeken allemaal hetzelfde profiel voor 'an insurance/banking company', elk verzoek is dringend en telkens zijn ze op zoek naar een profiel dat totaal niet aansluit bij het mijne.

Hun laatste voorstel:
Hope you are keeping well.I thought I would reach out as I had an urgent request given to me with a client looking for a Business Analyst profile with banking experience.

Ik ben nochtans geen business analyst, noch heb ik banking experience. Maar toch bedankt voor het interessante voorstel!

Alle Nederlandse en Engelse bedrijven gewoon negeren. Neem contact op met een aantal Belgische boites en werk samen met de partijen waar je je goed bij voelt en de juiste afspraken kan maken (ivm marge, opzeg, ...)

Alle Nederlandse en Engelse bedrijven gewoon negeren. Neem contact op met een aantal Belgische boites en werk samen met de partijen waar je je goed bij voelt en de juiste afspraken kan maken (ivm marge, opzeg, ...)
Uiteraard, maar die berichten komen wel door op LinkedIn natuurlijk.

Situatie:
Ik kocht een tweedehands wagen (margewagen) van een handelaar en op de factuur stond: 'speciaal stelsel van BTW over de marge' met dan in het totaal op de factuur (fictief):

-subtotaal: 10.000 euro
-totaal BTW: 0 euro
-totaal te betalen: 10.000 euro

Ik neem dus aan dat de verkoper hier aangeeft dat hij geen marge heeft gemaakt op de wagen en er dus geen BTW op betaald is.

Binnenkort gaat deze auto de verkoop in. Ik vraag mij nu dus af: moet ik deze verkopen met 21% btw of kan ik deze ook verkopen met enkel btw over de winstmarge (als die er al is).
Bvb ik heb een koper voor 9000 euro (particulier). Moet mijn factuur dan 9000 excl zijn met 0% btw of moet mijn factuur 7438 euro met 1562 euro BTW (21%).

Indien dit laatste dan is dit wel een tegenvaller. Geen BTW betalen erop maar wel btw moeten vragen bij verkoop (en die BTW doorstorten naar de overheid).

Binnenkort gaat deze auto de verkoop in. Ik vraag mij nu dus af: moet ik deze verkopen met 21% btw of kan ik deze ook verkopen met enkel btw over de winstmarge (als die er al is).
Bvb ik heb een koper voor 9000 euro (particulier). Moet mijn factuur dan 9000 excl zijn met 0% btw of moet mijn factuur 7438 euro met 1562 euro BTW (21%).

Indien dit laatste dan is dit wel een tegenvaller. Geen BTW betalen erop maar wel btw moeten vragen bij verkoop (en die BTW doorstorten naar de overheid).

Optie 1.

Situatie:
Ik kocht een tweedehands wagen (margewagen) van een handelaar en op de factuur stond: 'speciaal stelsel van BTW over de marge' met dan in het totaal op de factuur (fictief):

-subtotaal: 10.000 euro
-totaal BTW: 0 euro
-totaal te betalen: 10.000 euro

Ik neem dus aan dat de verkoper hier aangeeft dat hij geen marge heeft gemaakt op de wagen en er dus geen BTW op betaald is.

Die verkoper, een beroepsverkoper, koopt een wagen van een particulier voor 9.000 en kan deze dan vrij van btw verkopen aan u voor 10.000.
Hij moet dan BTW betalen over zijn marge (1.000 / 1.21).

Jij mag nooit verkopen onder de bijzondere margeregeling aangezien je geen beroepsverkoper bent.
Meer nog de administratieve tolerantie (slechts over 50% van de maatstaf van heffing bij verkoop) mag je ook niet toepassen.

Je moet verkopen aan 21% btw!
Eigenlijk heb je destijds dus 12.100 EUR inclusief btw betaald voor die wagen :).

Die verkoper, een beroepsverkoper, koopt een wagen van een particulier voor 9.000 en kan deze dan vrij van btw verkopen aan u voor 10.000.
Hij moet dan BTW betalen over zijn marge (1.000 / 1.21).

Jij mag nooit verkopen onder de bijzondere margeregeling aangezien je geen beroepsverkoper bent.
Meer nog de administratieve tolerantie (slechts over 50% van de maatstaf van heffing bij verkoop) mag je ook niet toepassen.

Je moet verkopen aan 21% btw!
Eigenlijk heb je destijds dus 12.100 EUR inclusief btw betaald voor die wagen :).
Dat valt dan wel een beetje tegen :p Iets aankopen zonder btw en moeten verkopen met btw. Zelf mocht ik hem verkopen tegen hetzelfde bedrag dat ik ervoor betaald heb (fictief 10.000 euro) dan verlies ik er al een goeie 1800 euro op aangezien er 21% btw in die prijs verrekend moet zitten.
Maar it is what it is. Bedankt!

Ik dacht dat eender welke belastingplichtige (weder)verkoper van dat regime kon genieten?

Mea culpa dus. Weer iets bijgeleerd.
Hierbij:
"Een belastingplichtige wederverkoper wordt als volgt gedefinieerd: de belastingplichtige die, in het kader van zijn economische activiteit, gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten koopt, bestemt voor bedrijfsdoeleinden of invoert met het oog op wederverkoop, ongeacht of hij optreedt voor eigen rekening dan wel, ingevolge een overeenkomst tot aan- en verkoop in commissie, voor rekening van een derde (aanschrijving nr.2 van 2 januari 1995)."

Trouwens wederverkoper kan een bedrijfsmiddel ook niet verkopen onder de margeregeling.
Voorbeeld:
Wagen aangekocht onder margeregeling, gebruikt deze als vervangwagen (overgeboekt als bedrijfsmiddel en op afgeschreven).
Deze wagen kan ook nooit meer verkocht worden onder margeregeling en moet dan ook met 21% uitgefactureerd worden :)

Terug
Bovenaan