Freelancers & Ondernemers

Boete op de vennootschapwagen uit nederland gekregen: 150 euro voor 119 te rijden waar je 100 mag. Fuckers.

Uiteraard te betalen met persoonlijk geld, niet de vennootschap.

Boete op de vennootschapwagen uit nederland gekregen: 150 euro voor 119 te rijden waar je 100 mag. Fuckers.

Uiteraard te betalen met persoonlijk geld, niet de vennootschap.
Betaal deze toch gewoon uit de vennootschap en verwerp de uitgave?

Was tot 2.5j geleden. Daarna kans gekregen om dienst aan te sturen. Zit nu met 25 fte onder mij.
Heb de stap teamleader over geslagen.

En nu ga ik dezelfde job doen maar als freelancer. Gedaan met corporate gezever.
Leuk, wat is je dayrate voor deze functie? Ik vermoed dat je enkel voor dat bedrijf blijft werken?

Leuk, wat is je dayrate voor deze functie? Ik vermoed dat je enkel voor dat bedrijf blijft werken?
600€

Plan is inderdaad enkel voor het bedrijf waar ik al werk te werken. Maar kan zijn dat ik wel af en toe kleine werkjes nog extra doe (installatie van zonnepanelen, sport lessen geven, ...)

Voordeel is dat ik gewoon alles kan factureren nu.

Makkelijk gaat dit toch niet.
Online ben ik daar nooit in geslaagd om dit door te geven.
Dat systeem loopt altijd vast.
Werd ergens in maart wat aangepast en verbeterd, voorgaande jaren inderdaad omslachtig waardoor het simpeler was af te printen tekenen en per post te versturen.

Tegenwoordig, toch met men hopelijk enige boete was het veel simpeler...

Deze maand is mijn 12de maand als freelancer. Dus 01/08/2023 start ik mijn tweede jaar. Ik heb daarom eens gekeken hoeveel dagen ik nu effectief gefactureerd ga hebben tegen het einde van de maand: 244 dagen :clap: Behalve twee dagen en dan nog een paar (verplichte) bank holidays heb ik altijd gewerkt tot nu toe. Origineel ging ik ook juli volledig uit doen, maar dat zal niet lukken. Uiteindelijk net geen 250 dagen.

Aan mijn huidig tarief toch al mooie winst geboekt (ondanks de iX3 :unsure:).

Edit: Tariefverhoging later dit jaar moet er voor zorgen dat ik zonder problemen die 244 kan verlagen naar 220 en dat ik nog steeds dezelfde omzet behaal.

Laatst bewerkt:
Deze maand is mijn 12de maand als freelancer. Dus 01/08/2023 start ik mijn tweede jaar. Ik heb daarom eens gekeken hoeveel dagen ik nu effectief gefactureerd ga hebben tegen het einde van de maand: 244 dagen :clap: Behalve twee dagen en dan nog een paar (verplichte) bank holidays heb ik altijd gewerkt tot nu toe. Origineel ging ik ook juli volledig uit doen, maar dat zal niet lukken. Uiteindelijk net geen 250 dagen.

Aan mijn huidig tarief toch al mooie winst geboekt (ondanks de iX3 :unsure:).

Edit: Tariefverhoging later dit jaar moet er voor zorgen dat ik zonder problemen die 244 kan verlagen naar 220 en dat ik nog steeds dezelfde omzet behaal.
Dat is exact hoe ik ook mijn tariefverhogingen bekijk. Mijn laatste overstap wou eigenlijk zeggen dat ik 4/5e kon gaan werken voor dezelfde omzet...

Bij dezelfde klant? Lijkt me iets wat toch niet altijd geapprecieerd wordt dan?
3e klant ondertussen, 2e tussenpartij.
De eerste stijgingen waren vooral de tussenpartij die minder marge nam. En nu een verandering van tussenpartij en klant gedaan. In totaal 56% meer omzet dan toen ik 4 jaar geleden begon.

2021: 100k
2022: 150k
2023: na q2 al 107k

Dus mooi op weg naar 200k omzet dit jaar :D

Nu nog wat meer winst van overhouden zou ideaal zijn.

Moet wel zeggen dat ik de laatste 2 jaar slechts 1 of 2 weken verlof heb genomen.
Werk elke zaterdag en toch zeker ook 1 zondag in de maand.

Al zijn er veel dagen dat ik de kleine naar school doe en ga halen om 15:30 al als madam de laten heeft. Daarom dat ik dus wel meer dagen werk om die korte dagen te compenseren.

Dilemma ivm inkopen hier omdat de uiteindelijke cijfers anders zijn dan oorspronkelijk gecommuniceerd, had graag jullie mening even gehoord.
Cijfers ter voorbeeld.

Eerste communicatie (en toen een nobrainer)
- totale waarde tussen de 1m.
- jaarlijkse uitbetaling liquidatie +/- 100k na kosten voor de 100%
- instap om te beginnen +/- 10%
=> heel kort door de bocht gezien: inkoop +/- terug na 10 jaar lening en erna pure winst

Uiteindelijke cijfers (en eerlijk gezegd minder overtuigd nu)
- totale waarde 1,5 a 2m, mede door aankoop extra pand
- jaarlijkse liquidatie (door aankoop+ extra investeringen) waarschijnlijk een 80k na kosten voor de 100%.
- instap naar kunnen ifv lening
=> weer heel kort door de bocht: inleg pas terug na +/- 20j

Ook hebben ze liever instap als privepersoon ivp via bv omdat er al liquidatie betaald is en van bv naar bv is dit dan 'verloren' heb ik begrepen.

Ik ga ook nog via mijn boekhouder gaan, maar wat zou jullie idee zijn.
Indien instap zit je er wel aan vast, maar het bedrijft ligt me wel en samenwerking verloopt zeer vlot.
Anderzijds, met het geld dat ik er zou insteken kan ik ook op een andere manier winst maken + andere leuke dingen doen.

De nobrainer is meer naar een noway aan het overhellen...

Laatst bewerkt:
2021: 100k
2022: 150k
2023: na q2 al 107k

Dus mooi op weg naar 200k omzet dit jaar :D

Nu nog wat meer winst van overhouden zou ideaal zijn.

Moet wel zeggen dat ik de laatste 2 jaar slechts 1 of 2 weken verlof heb genomen.
Werk elke zaterdag en toch zeker ook 1 zondag in de maand.

Al zijn er veel dagen dat ik de kleine naar school doe en ga halen om 15:30 al als madam de laten heeft. Daarom dat ik dus wel meer dagen werk om die korte dagen te compenseren.
Aan 220 dagen is dat een dagtarief van €900, niet slecht!

Hoe heb je bekomen dat je ook op zaterdag mag werken? Bij mij is het enkel werken als er ook interne medewerkers zijn, bankholidays is ook verplicht congé.

Mocht ik op zaterdag werken zou dat wel aan 150% zijn, zou niet liever hebben.

Aan 220 dagen is dat een dagtarief van €900, niet slecht!

Hoe heb je bekomen dat je ook op zaterdag mag werken? Bij mij is het enkel werken als er ook interne medewerkers zijn, bankholidays is ook verplicht congé.

Mocht ik op zaterdag werken zou dat wel aan 150% zijn, zou niet liever hebben.

Ik ben 1 van de weinige niet freelancers in deze thread :p
Gewoon een echte oldskool zelfstandige :p

Jammergenoeg werk ik meer dan 300 dagen per jaar :p

Dilemma ivm inkopen hier omdat de uiteindelijke cijfers anders zijn dan oorspronkelijk gecommuniceerd, had graag jullie mening even gehoord.
Cijfers ter voorbeeld.

Eerste communicatie (en toen een nobrainer)
- totale waarde tussen de 1m.
- jaarlijkse uitbetaling liquidatie +/- 100k na kosten voor de 100%
- instap om te beginnen +/- 10%
=> heel kort door de bocht gezien: inkoop +/- terug na 10 jaar lening en erna pure winst

Uiteindelijke cijfers (en eerlijk gezegd minder overtuigd nu)
- totale waarde 1,5 a 2m, mede door aankoop extra pand
- jaarlijkse liquidatie (door aankoop+ extra investeringen) waarschijnlijk een 80k na kosten voor de 100%.
- instap naar kunnen ifv lening
=> weer heel kort door de bocht: inleg pas terug na +/- 20j

Ook hebben ze liever instap als privepersoon ivp via bv omdat er al liquidatie betaald is en van bv naar bv is dit dan 'verloren' heb ik begrepen.

Ik ga ook nog via mijn boekhouder gaan, maar wat zou jullie idee zijn.
Indien instap zit je er wel aan vast, maar het bedrijft ligt me wel en samenwerking verloopt zeer vlot.
Anderzijds, met het geld dat ik er zou insteken kan ik ook op een andere manier winst maken + andere leuke dingen doen.

De nobrainer is meer naar een noway aan het overhellen...
Welke sector? Hoe is de waardering bepaald?
20 jaar voor je uw inleg terug hebt is toch absurd lang? Wat ik zie passeren is vaak tussen 7-10 jaar.
Weet dat het ook eens slechter kan gaan dan vandaag hé.

Overname via BV ben je ook uw verlaagd vennb tarief kwijt.
Eventuele meerwaarde ooit is privé, vandaag de dag..., nog steeds volledig belastingvrij.

Terug
Bovenaan