Freelancers & Ondernemers

Dat zijn we nu ook aan het bespreken, want zij bouwt nog maar sinds vorig jaar haar pensioen in België op omdat ze niet-EU is en ze pas sinds dan werkt in BE. Het pensioen in haar thuisland heeft ze volledig afgehaald en naar Euro's omgezet die nu gewoon op een spaarrekening staan.

Tarieven zijn wel absurd. Gisteren bij een total-laadpunt opgeladen. Chargemap vroeg 0.56 €/kWh, uiteindelijk via een qr-code op het punt kunnen laden (online creditcard ingeven), 0.38 €/kWh betaald. Ik ga niet failliet van het verschil, maar scheelde op mijn kleine hybride toch al €2,13.
Ik vroeg mij al af waar het addertje zat want niks is gratis. Goed om weten, daarom is er dus geen abbonementskost.

Wij zitten hier met een gelijkaardige situatie. Wettelijk stelsel en ze vraagt dus wat er gaat gebeuren met het geld als ik het eruit haal, want zij wil niet dat ik alles gewoon oppot. Ook betaal ik mezelf nu minder uit om dat dus voordeliger uit de vennootschap te halen, maar daarom is ze nu ambetant dat zij meer moet inleggen in de gemeenschappelijke kosten (ook al zitten we dus in het wettelijk stelsel).

Dus tenzij we naar de notaris gaan om de vennootschap uit de gemeenschap te halen, is het sowieso 50/50.
Past voor mij altijd in het groter plaatje van familie finances :)

i.m.o. is er maar 1 echte oplossing
(1) Alles wat voor de relatie persoonlijk was blijft persoonlijk (ook als het in een vennootschap zat)
(2) Alles gespaard / gekregen / verdiend tijdens relatie (na een "inloop" periode :biglaugh: ) is gemeenschappelijk (ook als het in een vennootschap zit)
Al de rest is onhoudbaar / oneerlijk / lastig / in mijn ogen niet in de spirit van een relatie, tenzij je toch al toevallig quasi even veel verdient.

Maar goed die topic bestaat al ergens op beyondgaming, misschien hier ook niet helemaal open trekken :biglaugh: ;

Dit. Het is al erg genoeg als je een woning moet gaan verdelen, laat staan dat je nog eens verveeld zit met jouw broodwinning.

Ik zou het niet doen. De liefde mag vandaag nog zo groot zijn, het kan snel keren. En zeker met een sleurke die vandaag de grootste hulp in het huishouden opvangt, zie het bij mijn beste vrienden, zij heeft altijd ingesprongen voor het gezin omdat de partner moest werken, zij leert dan iemand kennen waarmee ze de wereld ontdekt en keert 180 graden tegen haar gezin. Ze haalt de kinderen op van school, entertaint ze 2 uurtjes tot de vader thuis is en loopt naar haar nieuwe partner. Hij zit dag en nacht met de kinderen, de kleinste is amper 3 jaar oud. Zij krijgt potje geld mee om haar nieuwe wereld mee te ontdekken ;).

Je kan met jouw dividenden genoeg bijdragen bij het gezinsvermogen denk ik dan…
Laat de zaak als spaarpot voor jouzelf/de kinderen.
Maar ... Dat is toch gewoon normaal en gelijk met als ge gewone werknemer zijt?
Een rechter gaat volgens mij altijd naar de vennootschap kijken en op basis daarvan bepalen wat de totale gezinspot is die verdeeld moet worden. Uw vrouw wel of niet in uw vennootschap steken gaat daar weinig aan veranderen?
De enige manier om dat te beschermen (tenzij ge gaat schoemelen) is trouwen met scheiding van goederen en/of het heel specifiek in uw huwelijkscontract te beschrijven.

Maar imo zit ge dan fout in uw relatie. Ik volg helemaal @eniac en @kilghard:
Ik zie het zelf ook zo, om eerlijk te zijn. Zij staat er altijd voor het gezin, huishouden, kinderen, wanneer ik vaak niet kan. Dat zorgt er eigenlijk voor dat ik carrieregewijs echt kan doen wat ik wil en/of wat nodig is, en ik zou dan ook niet staan waar ik nu sta als zij niet steeds in de bres kon springen wanneer nodig.
Past voor mij altijd in het groter plaatje van familie finances :)

i.m.o. is er maar 1 echte oplossing
(1) Alles wat voor de relatie persoonlijk was blijft persoonlijk (ook als het in een vennootschap zat)
(2) Alles gespaard / gekregen / verdiend tijdens relatie (na een "inloop" periode :biglaugh: ) is gemeenschappelijk (ook als het in een vennootschap zit)
Al de rest is onhoudbaar / oneerlijk / lastig / in mijn ogen niet in de spirit van een relatie, tenzij je toch al toevallig quasi even veel verdient.

Maar goed die topic bestaat al ergens op beyondgaming, misschien hier ook niet helemaal open trekken :biglaugh: ;
Mijn vrouw zit trouwens niet in de vennootschap, maar de vennootschap is wel opgenomen in het huwelijkscontract. Er staat ook in opgenomen dat wanneer ik dood of ontoerekeningsvatbaar ben, zij controle over de rekeningen kan krijgen via een bepaalde procedure (die ~3 dagen duurt ipv enkele maanden als niets geregeld is).

Als zelfstandige krijg je minder pensioen dan wat jij als werknemer zou krijgen. Hiervoor bouw je een reservepotje op.
Als je uit elkaar gaat op uw 60e, is uw vrouw met de helft van uw reservepotje weg en blijf jij dus achter met een laag pensioen en een klein potje, en uw vrouw met een hoog pensioen en een extra potje.
Hier ben ik niet zeker, maar een rechter zal ipt en vapz toch ook zien als pensioen?
En net zoals bij een normale scheiding van werknemers, is dat toch (heel simplistisch gezegd) <pensioenen optellen en gedeeld door 2>. Het verschil is het bedrag wat degene met meer pensioen moet bijpassen voor X jaren waar X = aantal jaren getrouwd?

Hier ben ik niet zeker, maar een rechter zal ipt en vapz toch ook zien als pensioen?
En net zoals bij een normale scheiding van werknemers, is dat toch (heel simplistisch gezegd) <pensioenen optellen en gedeeld door 2>. Het verschil is het bedrag wat degene met meer pensioen moet bijpassen voor X jaren waar X = aantal jaren getrouwd?
IPT en VAPZ misschien wel, maar met "pensioenpot" bedoel ik de aandelen die ik aankoop met dividend (of andere investeringen). Als je getrouwd bent met wettelijk stelsel, dan valt dat natuurlijk in de gezinspot.
Stel je bent 20 jaar getrouwd op uw 65. Dan moet je als werknemer dus 20 jaar het verschil in pensioen krijgen. (wist trouwens niet dat dat de regel was)
Als zelfstandige ben je echter de helft van uw volledige pot kwijt.

IPT en VAPZ misschien wel, maar met "pensioenpot" bedoel ik de aandelen die ik aankoop met dividend (of andere investeringen). Als je getrouwd bent met wettelijk stelsel, dan valt dat natuurlijk in de gezinspot.
Stel je bent 20 jaar getrouwd op uw 65. Dan moet je als werknemer dus 20 jaar het verschil in pensioen krijgen. (wist trouwens niet dat dat de regel was)
Als zelfstandige ben je echter de helft van uw volledige pot kwijt.
Maar ... Logisch toch... ge spreekt gewoon over plat kapitaal opgebouwd tijdens uw huwelijk ... Het is toch logisch dat dat van u beide is.
Dat gij / jullie dat arbitrair toewijzen als "dat is voor mijn pensioen" verandert daar niets aan hé.

Momenteel is het dus omgedraaid hé. Als ge - in uw voorbeeld - op uw 60e scheidt, gaat uw vrouw haar pensioen mogen afdragen aan u :laugh:.

Maar ... Logisch toch... ge spreekt gewoon over plat kapitaal opgebouwd tijdens uw huwelijk ... Het is toch logisch dat dat van u beide is.
Dat gij / jullie dat arbitrair toewijzen als "dat is voor mijn pensioen" verandert daar niets aan hé.

Momenteel is het dus omgedraaid hé. Als ge - in uw voorbeeld - op uw 60e scheidt, gaat uw vrouw haar pensioen mogen afdragen aan u :laugh:.
Jaja, dat is natuurlijk arbitrair, maar dat is bij ons wel de logica geweest van de scheiding der goederen bij trouw (en het feit dat ik enige aandeelhouder ben). Aangezien wij scheiding der goederen hebben, vermoed ik dat die regeling waarbij zij een deel van haar pensioen moet afdragen ook niet zal gelden?

Jaja, dat is natuurlijk arbitrair, maar dat is bij ons wel de logica geweest van de scheiding der goederen bij trouw (en het feit dat ik enige aandeelhouder ben). Aangezien wij scheiding der goederen hebben, vermoed ik dat die regeling waarbij zij een deel van haar pensioen moet afdragen ook niet zal gelden?
Gok het ook, maar niet zeker, ben ook verre van een expert :)

De occasionele werkkracht waar ik eens over sprak gaat via Paymate gaan. Online payroll systeem/

Mensen bekend mee?

Ze stelden voor 12,67 euro/u, ma da vind ik wa te weinig. Mens moet nog gemotiveerd zijn ook hé.
Ik wil op zijn minst toch dat die 12,5 netto over heeft.

De occasionele werkkracht waar ik eens over sprak gaat via Paymate gaan. Online payroll systeem/

Mensen bekend mee?

Ze stelden voor 12,67 euro/u, ma da vind ik wa te weinig. Mens moet nog gemotiveerd zijn ook hé.
Ik wil op zijn minst toch dat die 12,5 netto over heeft.
Met wat voor contracten werk je dan met je werkkracht? Bepaalde duur of welomschreven werk?
Let op met verplicht te betalen feestdagen, zelfs nadat het contract bepaalde duur of interim contract beëindigd is, dien je die ook uit te betalen.

Afhankelijk van wanneer in je zelfstandige loopbaan trouwt en zou scheiden, loopt je partner ook winst mis.
Als je vlak voor je trouwt je vennootschap opricht, dan gaat je partner 3-5 'magere' jaren tegemoet. Tevens hetzelfde bij scheiding, je winst van de laatste 3-5 jaren heb je nog niet uitgekeerd, dus heeft je partner ook geen recht op me dunkt. En al je de bui voelt aankomen kan je zelfs nog extra oppotten, wat je partner als werknemer natuurlijk niet kan.

Uiteindelijk is bij scheiding de grootverdiener altijd de sjaak. Maar als je dat risico niet wilt lopen, waarom dan trouwen ... Dus daar volg ik @kilghard volledig.

Kort vraagje: kan je preventief al doorgeven wie de bestuurder is van een voertuig dat ingeschreven staat op de vennootschap?

Het voorbije jaar zijn er namelijk verschillende artikels verschenen op nieuws websites over mensen die na een gewone boete nog een extra boete van 500 EUR kregen omdat ze het formulier voor het identificeren van de bestuurder van een bedrijfsvoertuig nooit hebben ingevuld. Ik had gehoopt dat je dit preventief zou kunnen aangeven op een of andere website nog voor je een boete krijgt, maar ik kan dat dus nergens terugvinden :oops: . Moet je eerst een boete rijden eer je deze gegevens kan doorgeven aan de politie? Ook op de officiele site van justitie BE is dat niet duidelijk gedefinieerd.

Kort vraagje: kan je preventief al doorgeven wie de bestuurder is van een voertuig dat ingeschreven staat op de vennootschap?

Het voorbije jaar zijn er namelijk verschillende artikels verschenen op nieuws websites over mensen die na een gewone boete nog een extra boete van 500 EUR kregen omdat ze het formulier voor het identificeren van de bestuurder van een bedrijfsvoertuig nooit hebben ingevuld. Ik had gehoopt dat je dit preventief zou kunnen aangeven op een of andere website nog voor je een boete krijgt, maar ik kan dat dus nergens terugvinden :oops: . Moet je eerst een boete rijden eer je deze gegevens kan doorgeven aan de politie? Ook op de officiele site van justitie BE is dat niet duidelijk gedefinieerd.
Dat kan niet, morgen kan het bv. weer een andere bestuurder zijn, en de dag erop weer een andere, of een vriend aan wie je het voertuig leent, of als je het verhuurt. Ook al is het een vaste bestuurder.
Je moet de bestuurder dus bij ELKE boete TELKENS doorgeven, kan tegenwoordig makkelijk online. Ook als bestuurder van de vennootschap zelf, ook al ben je de enige persoon die in de vennootschap werkt moet je dus telkens opnieuwe de info doorgeven.

Met wat voor contracten werk je dan met je werkkracht? Bepaalde duur of welomschreven werk?
Let op met verplicht te betalen feestdagen, zelfs nadat het contract bepaalde duur of interim contract beëindigd is, dien je die ook uit te betalen.
Zijn gewoon dag of halve dag contracties, dat is de bedoeling

Ga jij ook Freelance werken? Jij was toch technieker?
Was tot 2.5j geleden. Daarna kans gekregen om dienst aan te sturen. Zit nu met 25 fte onder mij.
Heb de stap teamleader over geslagen.

En nu ga ik dezelfde job doen maar als freelancer. Gedaan met corporate gezever.

Laatst bewerkt:
Ik volg dit topic nog maar net. Ik vraag me af of hier ergens besproken is hoe je als beginnend freelancer best je eerste wagen kan financieren zonder al te veel eigen kapitaal daar in te steken? Can anyone help? Thanks!
Gisteren antwoord gekregen, krijg een financiële leasing zonder voorschot.
Contract & financieel plan waren voldoende.

Het is nu ook wat duidelijker geworden wanneer je een boete krijgt.
Vroeger kon je er makkelijk overkijken, dat van die chauffeur registreren, nu is het duidelijker aangegeven dat dit een vereiste is.

Het is nu ook wat duidelijker geworden wanneer je een boete krijgt.
Vroeger kon je er makkelijk overkijken, dat van die chauffeur registreren, nu is het duidelijker aangegeven dat dit een vereiste is.
Bij de laatste 2 boetes die ik zag zetten ze nu zelfs geen bedrag en betaalgegevens meer.

Enkel uitleg dat een wagen van de vennootschap geflitst is op plaats X en tijd Y en dat je de bestuurder ervan moet identificeren waarna die de boete zal krijgen.

Terug
Bovenaan