Freelancers & Ondernemers

In het contract van de financiele renting voor de tesla staat dat ik het voertuig niet mag uitlenen. Is bij CA Autobank via de site van tesla.

Mag mijn partner daar dan niet mee rijden ofwa ?

Als die omnium is, dan is er toch geen probleem?

Durf nu dat contract niet tekenen…
Vaak enkel mensen die een gezin vormen en onder hetzelfde dak wonen.

Bank betaalt natuurlijk meer. (regio Utrecht)
Embedded sector (regio Eindhoven) betaalt typisch minder. Terwijl je meestal wel meer technische kennis moet hebben, beetje tegenstrijdig, maar ja.
Nu zit ik bij semi overheid, die betalen ook wel goed ;-)
NS? :smurf:

zou héél dat debacle over het bedrag dat de Vlaamse overheid uitgeeft aan consultants een impact kunnen hebben op wie als freelancer voor hen werkt?

Die wankers hebben mij ook gecontacteerd vorige maand.

Voor de duidelijkheid

[email protected]

en de nul-aangifte aanvragen. Wel zeker zijn dat het voor u opgaat. Hun website steekt deze goed weg maar je kan deze ook ingeven. Het is een semi malfide organisatie gelijk sabam.

FYI, je krijgt dan deze mail terug een paar minuten later, waarschijnlijk een standaard-mail:

Deze mail was voor mij de nagel op de kop onmiddelijk dat het ging om een organisatie met vooral als doel: mensen wat dreigen en cashen.

Uiteraard moet de nul-aangifte toepasbaar zijn op uw onderneming. Laat ik aan u over. Als je hier op aandringt, laten ze u met gerust.
Net een - automatische noreply - email ontvangen:

"We zagen dat je op ons portaal voor referentiejaar 2022 recent een “nulaangifte” hebt gedaan, voor alléén je papieren reproducties van auteursrechtelijk beschermde teksten en beelden. Dat is in deze tijden van thuiswerken en digitalisering erg risicovol."
"We hebben je portaalaangifte voor referentiejaar 2022 daarom weer geactiveerd. Zo kan je opnieuw aangifte doen en alsnog overstappen naar de GECOMBINEERDE LICENTIE, met een maximale dekking voor papier én digitaal. We geven je nog tot 30 juni de kans om dit te doen. Stap je na deze formele deadline niet over naar de GECOMBINEERDE LICENTIE, dan loop je een aanzienlijk risico op controles en sancties, die je tot honderden euro’s per inbreuk kunnen kosten"

Ik heb toch al een nul aangifte ingediend, laat me gerust.

Deze mail heb ik inderdaad ook net gehad. Ongelooflijk dat zoiets is toegestaan. Begint op afpersing te lijken. Misschien beter een klacht bij politie indienen voor dit soort dreigbrieven :angry:

zou héél dat debacle over het bedrag dat de Vlaamse overheid uitgeeft aan consultants een impact kunnen hebben op wie als freelancer voor hen werkt?
Mogelijks. Maar mogelijks ook niet.

Als daar echt door op wordt gehamerd misschien wel. Maar de kans is groot dat dit een stille dood sterft, as usual.

Mijn ervaring (als consultant IT'er voor de overheid...) is dat de consultants er zelf niets aan verdienen. Die hebben een gewoon loon zoals iedereen anders. De bedrijven waar ze voor werkten, dat is iets anders.

Even wat schaal, voor context:

ik had 6 "toezichters". Ambtenaren die heel goed waren in het "kijk"-gedeelte van "toezichter"

We waren met 3 consultants die al het werk deden. Mijn maandloon was toen net geen 4k bruto.

Reken maar uit of het goedkoper is. Je zou k unnen zeggen: "vervang die consultants met vaste ambtenaren!"

Het probleem dan: je haalt ambtenaren binnen, met al zijn "ambtenaarheid" er bij.

Laatst bewerkt:
Die Reprobel-mannen hangen mij de keel uit. Ik zou me een misdadiger moeten voelen omdat ik hen negeer.
Zou een klacht wegens stalking helpen?

Reprobel mag je in principe niet negeren. Zie mijn post van enkele pagina's terug.

De oplossing is terugmailen met: "graag een nul-aangifte aub". Je zal waarschijnlijk 2 of 3 keer moeten aandringen.

Voel u vrij om het antwoord hier te posten zat ze dan sturen, of die afwijkt van hetgeen ik gekregen heb (het mijne staat integraal wat dieper hier in de thread)

We naderen het einde v/d maand en mijn factuur van vorige maand (opgemaakt op 29ste met 30d betaaltermijn) heb ik de betaling nog niet zien passeren.

Pikt wel als je net gestart bent.. :unsure:

In het contract van de financiele renting voor de tesla staat dat ik het voertuig niet mag uitlenen. Is bij CA Autobank via de site van tesla.

Mag mijn partner daar dan niet mee rijden ofwa ?

Als die omnium is, dan is er toch geen probleem?

Durf nu dat contract niet tekenen…
Hebt ge eigenlijk al een renting aangevraagd bij de bank? Die zijn soms een pak goedkoper (maar soms ook niet).

We naderen het einde v/d maand en mijn factuur van vorige maand (opgemaakt op 29ste met 30d betaaltermijn) heb ik de betaling nog niet zien passeren.

Lijkt me standaard om facturen pas op de vervaldatum te betalen? Waarschijnlijk doet hun klant dat ook zo. Trouwens geen slechte gewoonte om dat zelf ook te doen, hoe langer je cash houdt, hoe meer interest die oplevert. Bij kleine bedragen is dat misschien belachelijk, maar brokers met 50 facturen van 10k, die een maand dat geld kunnen aanhouden, hebben permanent 500k in kas.

Dat is de normale gang van zaken hoor. Ik denk niet dat ik al ooit een klant heb gehad die voor de vervaldatum betaalt.

Mijn vrouw werkt sinds 2 maanden als zelfstandig consultant voor een Duits bedrijf, en dat Duits bedrijf werkt met een UK tussenbedrijf (UK1) om haar loon uit te betalen, en dat UK tussenbedrijf (UK1) gebruikt nog een ander UK tussenbedrijf (UK2) om dat loon effectief te storten.

Nu merkt ze al 2 maanden dat ze minder loon krijgt dan gefactureerd en ze heeft dat nagevraagd. Blijkbaar maakt UK1 elke maand een foute overschrijving naar UK2 wat de bank corrigeert voor een bepaalde fee. Dat is maandelijks 75 euro. Ze heeft dat aangekaart en UK1 heeft de fout toegegeven en gezegd dat ze die kost zullen terugbetalen, mijn vrouw zal nu 150 euro "extra" krijgen. Maar, UK1 heeft wel gezegd dat ze dit eenmalig zullen vergoeden en in de toekomst niet meer zullen doen.

Dat is toch... hallucinant? Zij maken fouten, dat kost geld en dat wordt zomaar van mijn vrouw haar geld afgehouden. Wat valt hieraan te doen?

Lijkt me standaard om facturen pas op de vervaldatum te betalen? Waarschijnlijk doet hun klant dat ook zo. Trouwens geen slechte gewoonte om dat zelf ook te doen, hoe langer je cash houdt, hoe meer interest die oplevert. Bij kleine bedragen is dat misschien belachelijk, maar brokers met 50 facturen van 10k, die een maand dat geld kunnen aanhouden, hebben permanent 500k in kas.

Dat is de normale gang van zaken hoor. Ik denk niet dat ik al ooit een klant heb gehad die voor de vervaldatum betaalt.

Oke, goed om te weten. Zoals ik zei, is mijn eerste factuur. Was ook niet 100% zeker hoe dat zou vallen gezien maandag 29 een feestdag is bv. :smile:

Ik werk ook op een project bij de Vlaamse Overheid. Als ik zie wat er allemaal moet gebeuren en wat de inhouse kennis is bij de diensten, dan denk ik niet dat het veel impact zal hebben.
Onlangs had ik een zelfde discussie met iemand die voor een grote Energieleverancier werkt, als vakbondsafgevaardigde, en die zei ook dat er te veel externen zijn. En dat zij dit volgens hem perfect zelf kunnen.
Na de discussie was zijn mening wel al gekeerd.

Ik werk ook op een project bij de Vlaamse Overheid. Als ik zie wat er allemaal moet gebeuren en wat de inhouse kennis is bij de diensten, dan denk ik niet dat het veel impact zal hebben.
Onlangs had ik een zelfde discussie met iemand die voor een grote Energieleverancier werkt, als vakbondsafgevaardigde, en die zei ook dat er te veel externen zijn. En dat zij dit volgens hem perfect zelf kunnen.
Na de discussie was zijn mening wel al gekeerd.

Ik heb wel al gemerkt dat de internen snel een probleem hebben met het type consultants dat daar met een totaal andere mindset en dresscode dan hen (vaak nog niet zo lang van de schoolbanken) het warm water eens opnieuw komt uitvinden door de ene vergadering na de andere in te plannen en te strooien met Engelste termen. Zo een consultants zitten er dan ook niet lang want die krijgen na verloop van tijd veel tegenstand en gaan naar een ander project.

Ik zelf pas mij altijd goed aan aan de mentaliteit die bij de klant heerst en probeer hen beetje bij beetje mee te trekken in het nieuwe verhaal, en ik heb de indruk dat ze dat meer appreciëren.

Ik zal wel geluk hebben zeker; mijn tussenpartij betaalt 10 dagen na het uitschrijven van de factuur. Onlangs is dat opgetrokken naar 14 dagen, maar dat is nog altijd 2 weken voor de deadline.

Ik heb wel al gemerkt dat de internen snel een probleem hebben met het type consultants dat daar met een totaal andere mindset en dresscode dan hen (vaak nog niet zo lang van de schoolbanken) het warm water eens opnieuw komt uitvinden door de ene vergadering na de andere in te plannen en te strooien met Engelste termen. Zo een consultants zitten er dan ook niet lang want die krijgen na verloop van tijd veel tegenstand en gaan naar een ander project.

Ik zelf pas mij altijd goed aan aan de mentaliteit die bij de klant heerst en probeer hen beetje bij beetje mee te trekken in het nieuwe verhaal, en ik heb de indruk dat ze dat meer appreciëren.
Klopt, en dat is in elke sector wel zo.
Al denk ik wel dat dit gevoel er aan het uitgaan is.
Consultants zijn gewoon meer en meer een onderdeel van het bedrijfsleven en internen zien ons minder als een bedreiging. (Maar veel ligt natuurlijk aan de mentaliteit van de consultant.)
Ook merk ik dat sinds Corona die "stijve" dresscode ook aan het uitsterven is. Tenzij in bepaalde sectoren misschien.
Op mijn project bvb daar zou ik serieus uit de toon vallen als ik kostuum zou dragen. :)

Terug
Bovenaan