Freelancers & Ondernemers

Klopt, en dat is in elke sector wel zo.
Al denk ik wel dat dit gevoel er aan het uitgaan is.
Consultants zijn gewoon meer en meer een onderdeel van het bedrijfsleven en internen zien ons minder als een bedreiging. (Maar veel ligt natuurlijk aan de mentaliteit van de consultant.)
Ook merk ik dat sinds Corona die "stijve" dresscode ook aan het uitsterven is. Tenzij in bepaalde sectoren misschien.
Op mijn project bvb daar zou ik serieus uit de toon vallen als ik kostuum zou dragen. :)

Persoonlijk heb ik nooit een kostuum gedragen, maar wel altijd een hemd/geklede broek/geklede schoenen bij klanten.
Ben daar eigenlijk pas recent in beginnen veranderen bij klanten waar de dresscode duidelijk enorm casual is. Dan durf ik al eens het hemd vervangen door een deftige pull :)

We naderen het einde v/d maand en mijn factuur van vorige maand (opgemaakt op 29ste met 30d betaaltermijn) heb ik de betaling nog niet zien passeren.

Pikt wel als je net gestart bent.. :unsure:
1 van de grote voordelen van mijn recruiter is dat hij de betaling van de klant voorschiet.

Met andere woorden: ik krijg mijn factuur altijd betaald op de 1st van de maand, stipt. Helpt wel als starter, idd. Geen zorgen, het komt wel, maar het kan inderdaad even duren. Keep it up.

1 van de grote voordelen van mijn recruiter is dat hij de betaling van de klant voorschiet.

Met andere woorden: ik krijg mijn factuur altijd betaald op de 1st van de maand, stipt. Helpt wel als starter, idd. Geen zorgen, het komt wel, maar het kan inderdaad even duren. Keep it up.
Hier ook, maar die eerste maand heb je dus wel een lastige cashflow

Mijn vrouw werkt sinds 2 maanden als zelfstandig consultant voor een Duits bedrijf, en dat Duits bedrijf werkt met een UK tussenbedrijf (UK1) om haar loon uit te betalen, en dat UK tussenbedrijf (UK1) gebruikt nog een ander UK tussenbedrijf (UK2) om dat loon effectief te storten.

Nu merkt ze al 2 maanden dat ze minder loon krijgt dan gefactureerd en ze heeft dat nagevraagd. Blijkbaar maakt UK1 elke maand een foute overschrijving naar UK2 wat de bank corrigeert voor een bepaalde fee. Dat is maandelijks 75 euro. Ze heeft dat aangekaart en UK1 heeft de fout toegegeven en gezegd dat ze die kost zullen terugbetalen, mijn vrouw zal nu 150 euro "extra" krijgen. Maar, UK1 heeft wel gezegd dat ze dit eenmalig zullen vergoeden en in de toekomst niet meer zullen doen.

Dat is toch... hallucinant? Zij maken fouten, dat kost geld en dat wordt zomaar van mijn vrouw haar geld afgehouden. Wat valt hieraan te doen?
Dat is contractbreuk, niets minder.

Advocaat zal dit een sappig gegeven vinden. Een slam-dunk. Ik ga ervan uit dat ze dit eenmalig gaan goedmaken en dan niet meer?

Stel u voor dat je dit met telenet of fluvius met uw facturen probeert. Je zal ook volk over de vloer krijgen. Die facturen moeten betaald worden tot op de laatste eurocent. Niet afgeven.

Dat is contractbreuk, niets minder.
Ik zou eerst die contracten eens goed bezien...

Sowieso een raar verhaal waarbij er over loon en banken die dit corrigeren gesproken wordt, terwijl het puur over een dagprijs x X dagen op factuur moet gaan. Als die dagprijs, gezien de constructie dan nog eens van euro, naar pond en terug naar euro gaat zitten daar best wat kosten op voor die wisselkoersen.

Ik heb wel al gemerkt dat de internen snel een probleem hebben met het type consultants dat daar met een totaal andere mindset en dresscode dan hen (vaak nog niet zo lang van de schoolbanken) het warm water eens opnieuw komt uitvinden door de ene vergadering na de andere in te plannen en te strooien met Engelste termen. Zo een consultants zitten er dan ook niet lang want die krijgen na verloop van tijd veel tegenstand en gaan naar een ander project.
Internen weten ook vaak niet dat ze ook snel 500-600 euro per dag kosten als je alles optelt.

Kan je dat motiveren? Ik zeg niet dat je ongelijk en ik heb dat nog vaker gehoord. Maar de rekensom is me niet helemaal duidelijk. Care to elaborate?

Ongetwijfeld kunnen hier mensen die voor consultancy bureaus werken dat beter berekenen maar een poging:

- Voor 4k euro bruto, met een pakket (verzekering, gsm, wagen,...) Betaal je 80-85k jaarlijks.
- pak 5k opleidingskost (training + onbeschikbaarheid werknemer)
- Recruteringskosten (3-6 maand loon typisch)
- overheadkosten HR, fleet,... medewerkers

Die werknemer is dan nog eens ziek, je zit ermee wanneer ie niet (meer) presteert, vertrekt wanneer hij ergens anders meer krijgt,... Dat risico is ook een kost om mee te nemen.

Ongetwijfeld kunnen hier mensen die voor consultancy bureaus werken dat beter berekenen maar een poging:

- Voor 4k euro bruto, met een pakket (verzekering, gsm, wagen,...) Betaal je 80-85k jaarlijks.
- pak 5k opleidingskost (training + onbeschikbaarheid werknemer)
- Recruteringskosten (3-6 maand loon typisch)
- overheadkosten HR, fleet,... medewerkers

Die werknemer is dan nog eens ziek, je zit ermee wanneer ie niet (meer) presteert, vertrekt wanneer hij ergens anders meer krijgt,... Dat risico is ook een kost om mee te nemen.
Ik denk inderdaad dat je vaak met een hoop "verborgen" kosten zit. Fair point.

En alle miserie van dien ook als die werknemer niet naar verwachten presteerd, weggaat...

Consultants zijn duur, daar gaan we niet flauw over doen. Maar vaste werknemers zijn niet groot-ordes goedkoper, dat is waar. En vergeet niet dat werknemers verder worden uitbetaalt bij vakantie ook. Typisch 25 dagen per jaar. Aka 1 maand extra erbij. Een consultant die niet werkt, kost ook niets.

Maar, ik zou ook de cadeaubon op de zaak kopen he. Ik heb bvb 6% korting op cadeaubonnen bij bol.com. Maar ik kan dat dus gewoon als "currency" gebruiken.
Maar idd, hoe breng je dat dan correct in...
Hoe kom je aan die korting? Kun je je als kleine zelfstandige ook inschrijven in zo’n benefits systeem zoals veel grotere bedrijven hebben voor hun werknemers?

Net een - automatische noreply - email ontvangen:

"We zagen dat je op ons portaal voor referentiejaar 2022 recent een “nulaangifte” hebt gedaan, voor alléén je papieren reproducties van auteursrechtelijk beschermde teksten en beelden. Dat is in deze tijden van thuiswerken en digitalisering erg risicovol."
"We hebben je portaalaangifte voor referentiejaar 2022 daarom weer geactiveerd. Zo kan je opnieuw aangifte doen en alsnog overstappen naar de GECOMBINEERDE LICENTIE, met een maximale dekking voor papier én digitaal. We geven je nog tot 30 juni de kans om dit te doen. Stap je na deze formele deadline niet over naar de GECOMBINEERDE LICENTIE, dan loop je een aanzienlijk risico op controles en sancties, die je tot honderden euro’s per inbreuk kunnen kosten"

Ik heb toch al een nul aangifte ingediend, laat me gerust.
Ze sturen zelfs tweemaal, in het NL en FR. Begint toch langzaam aan op mafiapraktijken te lijken.

Ik wacht nog op VVPRbis om geld uit de vennootschap te halen. Interessant om ondertussen op termijnrekening te plaatsen, staat momenteel gewoon op zichtrekening?

Ik wacht nog op VVPRbis om geld uit de vennootschap te halen. Interessant om ondertussen op termijnrekening te plaatsen, staat momenteel gewoon op zichtrekening?
Ja, of op de spaar-rekening van uw vennootschap. Maakt niet uit.

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of er hier freelance data scientists zijn? Ik ken veel freelance data-analisten en data-enigineers, maar freelance data scientists lijken wat meer de uitzondering.

Ik overweeg om als volgende stap in mijn carrière ook freelance te gaan. Momenteel werk ik voor een multinational FMCG en kan hier maar moeilijk aarden. Ik hoop dat ik als freelancer wat meer afstand kan nemen van het hele corporate gebeuren en dit kan combineren met mijn (geplande) part-time hustles als vrijwillig brandweerman en reservist bij het leger.

Terug
Bovenaan