Freelancers & Ondernemers

Maar, ik zou ook de cadeaubon op de zaak kopen he. Ik heb bvb 6% korting op cadeaubonnen bij bol.com. Maar ik kan dat dus gewoon als "currency" gebruiken.
Maar idd, hoe breng je dat dan correct in...
Factuur van Bol aan boekhouder geven, melden dat betaling via aankoop van die bonnen gebeurde.
Dan kan hij/zij die 6% korting wegboeken als betalingskorting.
Indien je dit niet zegt kan ik mij zo een aantal kantoren voorstellen waar men dit dubbel zou inboeken omdat ze niet te snugger zijn (m.a.w. aankoop Bol in kost en aankoop bonnen nogmaals in kost) :tongue:

Coyotes brengen diverse klanten bij ons ook in, nog nooit problemen mee gehad.
Zoals @Apelords zegt boeken wij dat wel onder onderhoudskosten personenwagens, met de overeenkomstige fiscale beperking van de wagen waar die Coyote in hangt.

Ik heb ook een Coyote hangen in mijn bedrijfswagen, hoewel ik het wel handig vind zou ik het niet nemen indien ik dit zelf zou moeten betalen.
Het tikt inderdaad snel door, dat bakje/touchscreen hapert ook regelmatig waardoor hij meldingen doorgeeft terwijl ik niks doe of weigert te reageren op mijn meldingen die ik wel wil doorgeven :unsure:

Ik heb binnenkort gesprek met boekhouder voor jaarafsluiting. Is er iets dat ik moet bespreken of weten voor dat gesprek want ik weet niet hoe en wat :)

Ik heb binnenkort gesprek met boekhouder voor jaarafsluiting. Is er iets dat ik moet bespreken of weten voor dat gesprek want ik weet niet hoe en wat :)
Hij gaat u WSS eens door de omzet en kosten lopen en dan afspreken wat je nog kan doen om te optimaliseren. Beetje afhankelijk van je winst kan je IPT (lijkt momenteel niet zo'n goeie keuze) of optieplannen eens bespreken.
Maar die gesprekken zijn hier meestal redelijk simpel: "zoveel mogelijk uit de vennootschap halen"

een 1300 euro per maand :p ?
of moet je daar nog belastingsvrije som bijtellen?

Inkomensschijf
aj. 2023, ink. 2022
Tarief belastingInkomensschijf
aj. 2024, ink. 2023
Schijf 1Van 0,01 euro tot 13.870 euro25 %Van 0,01 euro tot 15.200 euro
Schijf 2Van 13.870 euro tot 24.480 euro40 %Van 15.200 euro tot 26.830 euro
Schijf 3Van 24.480 euro tot 42.370 euro45 %Van 26.830 euro tot 46.440 euro
Schijf 4Meer dan 42.370 euro50 %Meer dan 46.440 euro
Die moet je er niet bijtellen, die wordt toegepast op je laagste schijf maar dat verandert niks aan de redenering dat het fiscaal interessant is om loon uit te keren totdat je die 25% schijf opgevuld hebt.

Die moet je er niet bijtellen, die wordt toegepast op je laagste schijf maar dat verandert niks aan de redenering dat het fiscaal interessant is om loon uit te keren totdat je die 25% schijf opgevuld hebt.
Gezien de belasting op dividend 32% is, zou ik denken enkel de 25% belastingsschaal uit te keren?
Niet volledig juist he, je moet de minimum bijdragen in hoofdberoep er ook nog best bijtellen.
4 x 866,26 = 3.466,48 + 15.200 + 400 (kostenforfait 3%) = +- 19.000 is het meest voordelige

Hangt uiteraard ook nog wat af van je gezinssituatie en eventuele belastingvoordelen.

Mijn edi laadpas is toegekomen, maar als ik nu eens snel door al die tarieven zie.. is toch pittig.
Andere aanraders qua laadpassen of heb ik gewoon enkele slechte palen eruit gepikt als test?

Goedkoop laden doe je best thuis op de oprit.
Snelladers zijn het duurste!
gewone palen normaal .. +- 60 cent ofzo?

20kw / 100km dus = 12 euro per 100km
6l diesel / 100km = 10 euro per 100 km 🤡
Ik heb hier in de buurt staan 2 snelladers (150+kW) aan minder dan 60 cent hoor. En dan nog een gratis snellader aan Lidl.
De goedkoopste is 0.55€ en mijn verbruik zit op 19kwh/100km.
Dat is dus 10.45€/100km en dus 5c minder dan een diesel die 6l/100km gebruikt.

alleen... zelfs het meest optimale verbruik van een X3 30d volgens WLTP zit al boven die 6l... En, ik heb hem net eens samengesteld, die X3 30d kost ook gewoon 20k€ meer dan wat ik voor mijn iX3 betaald heb, los van de belastingen.

Je kon dan bijna ook geen zwaardere verbrandingsmotor motor besteld hebben, maar idd!
Oh, maar ik heb het ook net voor de 20d gedaan (die gewoon een héél pak slomer is dan de iX3) en die is 13000€ duurder dan wat ik betaald heb, en 7000€ duurder dan de catalogusprijs van de iX3 toen ik hem kocht, en 3000€ duurder dan de huidige catalogusprijs.

Ik denk dat laadpaal prijs ook weer zal zakken na de stijgingen in de energie crisis.

ZxhCoZI.png

Zelf laad ik 98% van de tijd thuis
Is dat een all-in prijs per kWh incl taksen en heffingen etc? Of enkel de energiecomponent? Dat is echt wel heel goedkoop!

Mijn edi laadpas is toegekomen, maar als ik nu eens snel door al die tarieven zie.. is toch pittig.
Andere aanraders qua laadpassen of heb ik gewoon enkele slechte palen eruit gepikt als test?
Afhankelijk hoe veel je moet laden, Enel X way, duurste pakket komt neer op 32 cent/kwh

Iemand zicht op hoe freelancetarieven voor IT'ers van Nederland en Frankrijk zich verhouden tot die van België? In Nederland over het algemeen wat hoger en er wordt gewerkt met een uurtarief ipv dagtarief, maar op Frankrijk heb ik geen zo'n zicht.

Iemand zicht op hoe freelancetarieven voor IT'ers van Nederland en Frankrijk zich verhouden tot die van België? In Nederland over het algemeen wat hoger en er wordt gewerkt met een uurtarief ipv dagtarief, maar op Frankrijk heb ik geen zo'n zicht.
Zelfde ervaring bij mijn laatste klant, NL iets hoger uurtarief dan BE. Frankrijk geen eigen ervaring maar ga ervanuit dat dit algemeen lager gaat zijn.

Zijn ze in NL ook niet strenger op vlak van het aantal klanten?
Enigste wat ik zie is dat ze zich strikter houden aan hoe lang een externe consultant mag blijven (max 2j zonder foefelkes met andere tussenpartij of grote project contracten)

Enigste wat ik zie is dat ze zich strikter houden aan hoe lang een externe consultant mag blijven (max 2j zonder foefelkes met andere tussenpartij of grote project contracten)
Mwaa. Bij mijn huidige NL klant zitten er toch genoeg ZZP-ers meer dan 3 jaar, ook al zegt het bedrijf dat dat eigenlijk niet mag. Dan is het weer een andere rol (op papier), of eventjes weg geweest om dan weer terug te komen.

Qua tarieven had ik eigenlijk het gevoel dat dat ongeveer hetzelfde is, of dat de sector een grotere invloed heeft.

Mwaa. Bij mijn huidige NL klant zitten er toch genoeg ZZP-ers meer dan 3 jaar, ook al zegt het bedrijf dat dat eigenlijk niet mag. Dan is het weer een andere rol (op papier), of eventjes weg geweest om dan weer terug te komen.

Qua tarieven had ik eigenlijk het gevoel dat dat ongeveer hetzelfde is, of dat de sector een grotere invloed heeft.
Welke sectoren schieten er zo uit?

Welke sectoren schieten er zo uit?
Bank betaalt natuurlijk meer. (regio Utrecht)
Embedded sector (regio Eindhoven) betaalt typisch minder. Terwijl je meestal wel meer technische kennis moet hebben, beetje tegenstrijdig, maar ja.
Nu zit ik bij semi overheid, die betalen ook wel goed ;-)

In het contract van de financiele renting voor de tesla staat dat ik het voertuig niet mag uitlenen. Is bij CA Autobank via de site van tesla.

Mag mijn partner daar dan niet mee rijden ofwa ?

Als die omnium is, dan is er toch geen probleem?

Durf nu dat contract niet tekenen…

Terug
Bovenaan