Werk Freelancers & Ondernemers

Dat zijn op zich de verkeerde getallen om te vergelijken. Het gaat niet over wat het het bedrijf extra kost aan vennootschapsbelasting vs wat de werknemer extra moet betalen maar over wat er in totaal naar de overheid vloeit als je een bedrijfswagen geeft versus als je loon betaald. In die vergelijking zal zelfs een benzinewagen nog steeds winnen tegenover loon, maar is wel merkelijk minder voordelig dan andere auto's.
Tegenover loon wel, maar tegenover dividend ook?
 
Tegenover loon wel, maar tegenover dividend ook?
In je vergelijking moet je er ook nog dividend bij rekenen dat meer impact zal hebben dan de vennootschapsbelasting, 15% roerende voorheffing vs 50% van 20% vennootschapsbelasting) + BTW waardoor je in je voorbeeld over de hele looptijd ook duizenden euro's financieel voordeel moet bijtellen.

Het zal inderdaad niet meer heel erg voordelig zijn maar ik denk wel dat je er in de meeste gevallen nog aan wint.
 
vergeet volgende zaken niet:

- hybride is vaak een heel pak duurder in aankoop (voor mijn wagen was het 45K voor diesel/benzine en 65K als hybride) die 20K moet je dus terug verdienen.
- hybride's verbruiken vaak een pak meer als niet elektrisch rijdt, mijn E-range is bv maar 35km waarna ik puur op benzine plots een werkelijk verbruik heb van 9,5l/100 door het gewicht van de wagen, de diesel tegenhanger zit bv op 6l/100. dat extra verbruik tikt ook aardig door als je lange ritten maakt
Hangt wel sterk af van uw wagen zelf natuurlijk. Ik heb een Kia Xceed gekocht (PHEV) - aankoopwaarde 34K en verbruik niet-elektrisch ligt rond de 5L/100km.
 
Hier ook.

Heb adsense als organisation, maar YT premium kan nie
Ik heb het opgegeven. Ik heb mijn de naam van mijn privé Google account gewijzigd naar mijn ondernemingsnaam laat de BTW voor wat het is. Het geeft ook nog eens de miserie dat de switch niet instant is want het gecontroleerd account van mijn dochter duurt 7 dagen om te switchen al mijn Google info staat dus op mijn privé account. Google is echt een ramp op dit vlak. Het ging veel vlotter voor mijn Azure en Onedrive subscriptions bij MS.
 
Ik heb het opgegeven. Ik heb mijn de naam van mijn privé Google account gewijzigd naar mijn ondernemingsnaam laat de BTW voor wat het is. Het geeft ook nog eens de miserie dat de switch niet instant is want het gecontroleerd account van mijn dochter duurt 7 dagen om te switchen al mijn Google info staat dus op mijn privé account. Google is echt een ramp op dit vlak. Het ging veel vlotter voor mijn Azure en Onedrive subscriptions bij MS.
Wat doe je met een persoonlijk Azure abo?
 
"sniff, uw eerste factuur..."

Maar idem, je wordt het wel gewend na een tijdje hoor ;)

Wat mij vooral (en tot de dag van vandaag) nog altijd blij stelt is: je stuurt facturen uit van meer dan 10k per maand... en die betalen dat gewoon!
Bij mij onlangs "ja jullie team van 10 hier, da's 1.4 miljoen euro voor de klant jaarlijks he" en dan zijn wij nog maar een klein team van heel ons verdiep :unsure: Die moeten dan toch miljoenen binnenkrijgen omdat allemaal kunnen te betalen :eek2:
 
Hangt af van je gebruik natuurlijk. Op dit moment heb ik enkel een appservice en de bijhorende resource group en ook een storage account. £
Maar ik had eens gespeeld met hun firewall. Dat was een duur grapje. Na een week zat ik aan 900 EUR 😭. Snel terug afgezet.
 
Hangt af van je gebruik natuurlijk. Op dit moment heb ik enkel een appservice en de bijhorende resource group en ook een storage account. £
Maar ik had eens gespeeld met hun firewall. Dat was een duur grapje. Na een week zat ik aan 900 EUR 😭. Snel terug afgezet.
Daar ben ik ook bang voor, je leest soms zo van die horrorverhalen ...
 
Gohja, horrorverhalen. Azure, AWS, GCS, etc. hebben het voordeel dat je dit erg granulair kunt inregelen, maar het opvolgen van je kosten (finops) ligt wel bij jou. Ik wist dat de firewall kostelijk kon zijn, maar was het een beetje uit het oog verloren. Je moet goed kijken naar SKUs.
 
Ik krijg ook moeilijk een factuur van YT premium, heb al met support gechat enzo, lukt nie.

Ik heb nu geprobeerd om mijn btw nr in te geven in een veld waar je adres komt, zodat het er gewoon ergens opstaat.

En in het slechste geval verlies je gewoon de btw er op he, is geen drama.

Het kan toch gewoon in de kosten zonder een btw nummer zichtbaar te hebben? Die btw is toch sowieso moeilijk te recupereren in het buitenland?
Intracommunautaire btw vrij gaat ook niet omdat het een dienst is denk ik.
 
Het kan toch gewoon in de kosten zonder een btw nummer zichtbaar te hebben? Die btw is toch sowieso moeilijk te recupereren in het buitenland?
Intracommunautaire btw vrij gaat ook niet omdat het een dienst is denk ik.
En waarom zou een intracommunautaire dienst niet gaan? Bij een intracommunautaire dienst is het lokalisatie begrip volgens de hoofdregel plaats waar de klant is gevestigd. (Behoudens de uitzonderingen.)
 
Even aan het twijfelen over een investeringskrediet dat ik ga aangaan. Ruwweg 80K op 4 of 5 jaar. Rentevoet op 5 jaar ligt 0,1% lager dan die op 4 jaar. Totaal afbetaald scheelt 1400 euro in het nadeel van 5 jaar. Maandlast kleine 350 euro verschil.

Naar cashflow toe zijn beiden geen probleem.

Buikgevoel 1: 4 jaar, minder afbetalen, sneller ervan af.
Buikgevoel 2: 5 jaar, maandelijks die 350 euro extra beleggen.

Ik kom er niet zo goed uit. Wie zou wat doen?
 
Even aan het twijfelen over een investeringskrediet dat ik ga aangaan. Ruwweg 80K op 4 of 5 jaar. Rentevoet op 5 jaar ligt 0,1% lager dan die op 4 jaar. Totaal afbetaald scheelt 1400 euro in het nadeel van 5 jaar. Maandlast kleine 350 euro verschil.

Naar cashflow toe zijn beiden geen probleem.

Buikgevoel 1: 4 jaar, minder afbetalen, sneller ervan af.
Buikgevoel 2: 5 jaar, maandelijks die 350 euro extra beleggen.

Ik kom er niet zo goed uit. Wie zou wat doen?
Ik zou denken 5 jaar voordeliger dan. Winwin al overwogen?
 
Lol, om 19u een infra-aanbieding krijgen voor 2 dagen, morgen beginnen. :laugh: das dagtarief aan 300% zeker?
 
Even aan het twijfelen over een investeringskrediet dat ik ga aangaan. Ruwweg 80K op 4 of 5 jaar. Rentevoet op 5 jaar ligt 0,1% lager dan die op 4 jaar. Totaal afbetaald scheelt 1400 euro in het nadeel van 5 jaar. Maandlast kleine 350 euro verschil.

Naar cashflow toe zijn beiden geen probleem.

Buikgevoel 1: 4 jaar, minder afbetalen, sneller ervan af.
Buikgevoel 2: 5 jaar, maandelijks die 350 euro extra beleggen.

Ik kom er niet zo goed uit. Wie zou wat doen?
Moest dit via een samengestelde intrest belegging zijn ga je met een rendement van +/- 2,8 % jaarintrest winst maken eronder niet. Maar beleggen is natuurlijk een klein woord voor een grote lading aan mogelijkheden...
 
Terug
Bovenaan